Familie de Wit is heel gelukkig in Perth

29 graden??!!!!!

En dat in de winter, ??????

hebben ze ook een rabobank in Perth :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:beach: :surfer: :happysun:

[quote author=lizzyhas link=topic=9733.msg140133#msg140133 date=1244578217]
29 graden??!!!!!

En dat in de winter, ??????
[/quote]
Ja, als je de tijd hebt om uit te slapen wel  :wink:
Moet je eens om 5 uur 's ochtends naar buiten stappen  :p

Bart

[quote author=lizzyhas link=topic=9733.msg140140#msg140140 date=1244580959]
Worden er zeker wel veel afritsbroeken verkocht :grin:
[/quote]

Dat is echt een NL ding...  :?

Kun je gewoon kopen bij de Ranger, BCF en Anaconda.

En ja, de verschillen zijn groot: 's nachts 5 graden terwijl het overdag boven de 20 is.

Kacheltjes, nee Lizzie dat is verboden in Australia vanwege brandgevaar.
Je zult het als je deze kant opkomt met een dikke wolle trui moeten doen.

Jack :evil:

[quote author=Jack link=topic=9733.msg140194#msg140194 date=1244631957]

[/quote]

sarcast  :grin: :grin:

Ik had het al tegen je gezegd Lizzie, er zit inderdaad ook een Rabobank in Perth  :grin: Je kunt je nu nog bedenken......

In Mackay is ook een Rabobank, maar je kan er geen rekening openen.
Gaf ze laatst een belletje, maar het is puur voor farmers, zelfs als ik een koe kocht kon het nog niet. Jammer, want ze zitten net om de hoek waar we komen te wonen en m'n zus werkt bij de Rabobank in Nederland.

groetjes  Johan

Dan zijn ze hier tenminste in hun eigen hokje gebleven. De Rabobank is tenslotte de Boeren Leenbank met een nieuwere en duurdere naam!

Zo, heb ik zelf ook weer eens wat te melden in mijn eigen draadje! Rare verhalen over die bank..... Lizzy moet gewoon hier komen wonen met haar ventje, veel gezelliger  :grin:

Maar we hebben weer iets geregeld: we hebben een auto gekocht!!!!!! (Foto volgt later) Met dank aan de beruchte PerthPete voor de tip over Wangara aan het einde van Whitsford Road. Lekker gesnuffeld, veel geleerd, ook weer heerlijk blond geweest en een aanbetaling gedaan op "mijn" nieuwe auto. Een Toyota Camry uit 1996, 3 liter, V6, zilver gekleurd. Dirk heeft nog geen werk en we kunnen niet eeuwig in een huurauto rond blijven rijden tenslotte. Dan maar een goedkope auto, maar volgens de dealer gaat deze zeker nog 7 jaar mee. Ben al blij met 2 moet ik eerlijk zeggen. Wanneer Dirk straks weer werk heeft en we niet meer zuinig hoeven te zijn met de spaarcentjes, kunnen we altijd nog zeggen dat we deze inruilen en een nieuwere kopen.

Woensdag mogen we ons nieuwe gezinslid ophalen. Waarom dan pas? Omdat we nog niet bij ons geld in Australie kunnen, nog geen bankpas en nog geen pincode. Het maximum dat we nu per dag kunnen pinnen van onze Nederlandse rekeningen is dus 1000 AUD per dag.
Ben trouwens wel tot de ontdekking gekomen dat bij een automaat pinnen van je nederlandse rekening en dan naar je australische brengen vele malen goedkoper is, dan het bedrag overmaken..... Bij pinnen betaal ik Eur 1,80 per transactie. Bij overboeken Eur 18,= per keer..... Grapjesmakers die Fortisbank!

De komende dagen gaan we dus heel veel ritjes maken om nu eens echt te bepalen waar we gaan wonen. Wij letten dus heel erg op: de scholen in de wijk, zit er ook een high school, waar zit er een fatsoenlijk winkelcentrum in de buurt, hoe zit het met speelplaatsjes voor de kinderen, hoe ziet de wijk er verder uit, afstand tot CBD (reistijd), afstand tot strand...
Als er iemand nog een tip heeft waar wij helemaal niet over hebben nagedacht, is het zeer welkom. Ik merk dat ik toch nog heel erg Nederlands denk in dit geval en niet goed weet waar de Australische valkuilen zitten.

De uitnodiging voor cheesecake, appeltaart e.d. komen inmiddels binnen en we zijn er super blij mee! We hebben hier inmiddels om meer sociale contacten in het weekend staan dan we normaal in Nederland hebben en genieten er enorm van. Met ieder persoonlijk en/of telefoongesprek leren we weer meer dingen, dank jullie wel!

Sacha

Nog een tipje vwb dat overmaken vanuit NL. Bij de ING is het zo dat je kunt aangeven of het kosten zender of kosten ontvanger is (om gedeeld zelfs). We hebben ontdekt dat gewoon kosten ontvanger veel voordeliger is. Ipv de 18 euro in NL (bij ING was het 20 geloof ik?) als zender was het hier (als ontvanger bij Westpac) iets van 15 dollar ....

[quote author=perthpete link=topic=9733.msg140334#msg140334 date=1244819363]
Nog een tipje vwb dat overmaken vanuit NL. Bij de ING is het zo dat je kunt aangeven of het kosten zender of kosten ontvanger is (om gedeeld zelfs). We hebben ontdekt dat gewoon kosten ontvanger veel voordeliger is. Ipv de 18 euro in NL (bij ING was het 20 geloof ik?) als zender was het hier (als ontvanger bij Westpac) iets van 15 dollar ....
[/quote]
Praat me niet over de ING;
1 maand voordat we naar hier kwamen naar kantoor geweest.
"Ik heb gehoord dat er TAN codes aan zitten te komen, gaat dat voor  mij binnenkort ook gelden? Ik ga namelijk emigreren."
"Nee hoor meneer, u kunt nog zeker 2 jaar de calculator blijven gebruiken."
"Da's mooi. En mijn bankpas? Moet ik die nu nog even vernieuwen?"
"Nee hoor, die gaat zeker ook nog 2 jaar mee."

Mooi niet dus, de calculator werkt niet meer.
Ik moet een officiele adreswijziging doorgeven (op papier, lekker modern) om een TAN code op een buitenlands telefoonnummer te kunnen ontvangen.
En sinds 2 weken ligt er bij mijn pa en moe een nieuwe bank pas  :x

Stelletje amateurs!!
Ben blij dat ik voor die tijd nog even mijn rekening leeg gemaakt heb.

Wij konden hier bij de Commonwealth Bank, zonder dat we onze passen al hadden, gewoon een bankcheque krijgen voor de auto.
Het enige wat we nodig hadden was onze paspoorten, de rest haalde men uit het systeem.

Enne.....hebben we nog een meeting voor Dirk zijn birthday? :roll:

Bart

29ºC :) ooooeh wa lekker! Hier redden we dat niet meer... Buiten is het nog wel aardig in de zon, maar in ons huis is het zo enorm koud!

De bank... Oeh... praat me niet van de bank! Wij zijn afgelopen week behoorlijk boos geweest op de ANZ :)

Hoi Sacha,

Iets om op te letten bij het kiezen van een huis: de ligging qua zon en de ligging qua wind. Als een huis in een dal of dip ligt en daardoor geen bries vangt, is het een stuk heter in de zomer. Sommige buurten kunnen dan om te stikken zijn. Dat zal je nu, in de winter, niet merken, dus je moet het anticiperen :).

Een ander ding om nog in de gaten te houden is hoe vloed-gevoelig het huis is, dus weer de ligging maar ook de bouw.

Veel plezier bij het rondkijken :).

Ireen

@Bart: Zal straks weer even iets achterlaten in de draad van Dutchies in Perth. Dan weet iedereen waar en hoe laat!

@Ireen: Handige tips. We merkten vandaag het enorme verschil dat wind kan maken. Op het terrasje waar we zaten was het heerlijk, maar 1 meter verder kwam er een hele koude wind voorbij blazen en moest ineens je jas weer aan.

[quote author=Jack link=topic=9733.msg140194#msg140194 date=1244631957]

[/quote]

tsss, denk je het echt, dan heb ik het liever koud. :lol:

Nog een tipje voor een rental; Kijk of er een gaspoint is en waar dat dan zit.
Het is hier toch wel lekker als je een gasheater kan neerzetten.
Want op stroom is weer zo duur :-(

Bart

Back