Familie Schaap: Bijna vijf jaar in Australie!

Ja, het is hier inderdaad heel anders geregeld als in Nederland!
Maar dat geeft niet, dat wisten we van te voren.
Inmiddels zijn we verhuisd, en komen weer een beetje tot rust.
Wij zijn bewust niet in, of in de buurt van een grote stad gaan wonen, maar verkozen de rust en de ruimte. Heerlijk!
Alleen lastig met bezoek halen en brengen uit en naar Sydney :)

Ha, op moment van schrijven zou de header van onze laatste stand van zaken kunnen worden veranderd in: Bijna vijf jaar in Australie!
Ik kan niet geloven hoe snel de laatste jaren voorbij zijn gegaan.

We wonen nog heerlijk in Mollymook. Kinderen doen het goed op school, man en ik hebben allebei werk, we hebben net afgelopen week een nieuwe auto gekocht, dus geen reden tot klagen.
Ik denk dat ik (Marja) de enige ben in het gezin, die het zou overwegen om weer terug in Nederland te gaan wonen.
We hebben het heerlijk, maar ik mis soms echt mijn eigen kringetje, mijn familie, mijn vriendinnen.
Hoewel ik ook goed besef, mede door het verhaal van Fol en Follin, dat je dingen gaat idealiseren als ze niet in je bereik zijn.
Bepaalde situaties ga je nuanceren, en overal gaat het nieuwtje vanaf.
Het is en blijft heerlijk wonen hier, en ik ben denk zo gewend geraakt aan de rust en ruimte om mij heen, ik weet niet of ik dat op zou kunnen geven...
Vooralsnog blijven we hier, en we zijn wel wat de toekomst brengt!
Het deert mij niet dat het niet vast staat. Dat zou mij juist beangstigen denk.
We leven ons leven, en laten ons leiden door situaties hier en in Nederland.
En nu slaat de weegschaal (nog) door naar hier, dus blijven we rustig hier!

Nogmaals, kan niet geloven dat we hier alweer bijna vijf jaar zijn....!!

Top! Klinkt goed daar. Goede keuze gemaakt dus 5 jaar geleden. En wat de toekomst brengt, wie het weet mag het zeggen! :up:

Het "we moeten hierblijven" of "we moeten gaan" gevoel is ook voor mij aardig beangstigend :)

Succes en veel plezier met jullie leven!

Hier even een nieuwe update.
Afgelopen jaar december kregen we te horen, dat we weer moesten verhuizen...het huis waarin we woonden kwam weer op de markt, en dus werd het tijd om een nieuw onderkomen te zoeken. Ik vond het deze keer niet zo erg om dit huis achter te laten, want heb mij daar nooit echt 'thuis' ingevoeld. Het was een ouder huis, met veel achterstallig onderhoud. We voelden dat we op een keerpunt waren aangeland. Wat gaan we doen?
Kopen we een huis in Nederland, of in Australie? Daar kwam het uiteindelijk op neer. De huurhuizen zijn hier in de buurt niet van goede kwaliteit, en je moet maar afwachten hoe lang je er mag blijven wonen.
Het was best even puzzelen, want soms wil ik terug naar Nederland, maar vaak ook niet. En dat zegt het denk wel....Als het andersom was geweest, hadden we terug gegaan. Hoewel ik er ook tegenop zou zien, om in Nederland weer werk te vinden, en weer terug te komen in de 'rat-race'. Ik weet wel, dat heb je zelf in de hand, maar een groot gedeelte toch ook weer niet.
We zijn op zoek gegaan naar een koophuis, en na een maand of drie was het raak. Een solide huis, dichtbij het strand en wat winkeltjes, en in dezelfde buurt waar we de eerste vijf jaren hebben gewoond.
Dus ook niet teveel wennen voor de kinderen :)
Met werk gaat het op en neer. Ik ben inmiddels begonnen aan mijn derde baantje sinds we hier zijn, maar heb het goed naar mijn zin. Manlief is bijna klaar met zijn Bachelor, en hoopt hiermee een betere baan te krijgen, omdat zijn papieren als verpleegkundige niet werden geaccepteerd.
Al met al, het leven is goed in Mollymook. Natuurlijk, we missen familie en vrienden. Dat wordt niet echt minder, en met speciale dagen wil je gewoon bij ze zijn. Gelukkig krijgen we ontzettend veel bezoek, van de bijna zes jaren dat we hier wonen, hebben we meer dan een jaar bezoek gehad. Soms zelfs iets teveel haha.
Ook vliegen we regelmatig naar Nederland, wat de banden met iedereen toch vast houdt.

En weet je, niets is voor altijd. Mochten we onverhoopt toch terug willen, alles wat je koopt is te verkopen zei een goede vriend van ons, en zo kijken we er ook tegenaan. We zien wel wat de toekomst brengt, voorlopig zijn we nog hier!
We kunnen niet ontkennen, dat een gedeelte van ons nog in Nederland 'woont'. Daar hebben we voor gekozen. We kunnen niet zeggen: We verhuizen naar Australie, laten Nederland achter, en bouwen daar een nieuw bestaan op. Zo zitten we niet in elkaar, en daar zijn sommige banden met vrienden en familie te sterk voor. Maar in onze ogen hoeft dat ook niet. We hebben hier een heerlijk leven, maar investeren ook in onze familie en vrienden in Nederland. We zouden niet anders willen (en kunnen!)

Tot de volgende keer! Over een jaartje misschien?

Lijkt me lastig, zo'n wipwap. Blijf je dan niet twijfelen? Kun je dan wel volop genieten van de mooie dingen? Of blijf je alles afwegen?
Enfin, keep us posted!

Lijkt me lastig, zo'n wipwap. Blijf je dan niet twijfelen? Kun je dan wel volop genieten van de mooie dingen? Of blijf je alles afwegen?
Enfin, keep us posted!
Zoals Marijs het verwoordt in de laatste alinea voel ik het precies. Ik voel me ook nog altijd sterk verbonden met NL, de cultuur en met familie en vrienden die daar wonen. Sterker nog, ik voel me hier meer Nederlands dan dat ik me ooit in NL hebt gevoeld. Misschien dat dat ook wel een beetje komt doordat Aussies mij hier zien als 'typical Dutch', ondersteund door mijn sterke accent, waar ik zelf overigens een enorme hekel aan heb. Maar hier vinden ze dat wel grappig en zelfs sexy (dat laatste was serieus gemeend), dus ik maak me daar niet meer zo druk om.
Maar goed, om vanuit mezelf even op je vragen terug te komen: Ik denk dat iedereen die in een ander land gaat wonen wel dat dubbele gevoel heeft dat een deel van jezelf nog in een ander land 'woont'. De een wat meer, de ander wat minder. Als ik nu weer definitief terug naar Nederland zou moeten, zou ik net zo goed heimwee hebben naar Oz, als dat ik nu naar NL heb (gelukkig is dat niet veel, maar toch). Vanaf het moment dat ik me dit realiseerde ben ik gestopt met twijfelen. Ik geniet daardoor juist van de mooie dingen, van de mooie dingen die Australie te bieden heeft en, als ik daar weer eens ben, van de mooie dingen in NL waar ik vroeger nooit bij stil stond. Ik weeg ook niet (meer) alles tegen elkaar af. Dat is een proces waar je toch nooit uitkomt. Australie heeft goede kanten en slechte kanten, net als NL die heeft. De rust krijg je door te accepteren dat dat dubbele gevoel er bij hoort en dat er altijd een bepaald soort gemis is, van vrienden en familie bijvoorbeeld. Vrienden maak je hier ook wel weer, maar deze vriendschappen zijn anders dan de vriendschappen die je in NL had. Familie is natuurlijk niet zo gemakkelijk te vervangen, maar het gevoel dat je gezamenlijk een bepaalde achtergrond deelt en begrijpt, wordt wat mij betreft gecompenseerd door de contacten die ik hier heb met andere Nederlanders, oa van dit forum. In geval van nood zou ik ook eerder geneigd zijn om terug te vallen op mijn Nederlandse vrienden dan op onze Oz vrienden, net zoals onze deur ook altijd open staat voor hen. Dat terwijl wij vroeger op vakantie altijd met een grote boog om onze landgenoten heen gingen :)

Last edited:
Als aanvulling wil ik nog even zeggen dat er wat ons betreft absoluut geen sprake van is dat we terug zullen gaan, integendeel, maar ik herken de gevoelens van Marijs wel heel goed. Mijn zoon is inmiddels Australiër geworden, aangezien hij het Australische leger in wil, mijn dochter moet nog twee jaar studeren en voor haar zijn de perspectieven ook beter dan in NL. Dus zo langzamerhand schieten we hier steeds meer wortel en wordt een eventuele terugkeer, als daar al sprake van zijn, steeds moeilijker. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt, zowel in positieve als in negatieve zin, en ik hou alle mogelijkheden open.

Lees nu pas de woorden van Janneke...moet toch wat vaker op het forum komen!
Zoals jij het beschrijft, ervaar ik het ook. En daar heb ik nu de rust in gevonden. We zijn nu hier, en Australie met Nederland vergelijken, is soms grappig, maar in veel situaties niet relevant. Want het zijn nu eenmaal twee verschillende landen. Daarbij kijkt ieder mens op zijn eigen manier naar Nederland, en naar Australie. En daar kunnen al veel verschillen in zitten!
We hebben het heerlijk, ons huis wordt steeds meer eigen, as we speak wordt er een schitterend deck aan het huis gebouwd, waar we over twee weken heerlijk onze (nog te kopen) eettafel met stoelen en bankjes kunnen neerzetten, en dan lekker buiten een bakkie doen. Ik kijk er erg naar uit!

De kinderen doen het goed op school, hoewel in ons geval ik ervan overtuigd ben, dat ze in Nederland veel harder hadden moeten werken. Proefwerkweek is er niet, haast geen huiswerk, en blijven zitten komt pas voor vanaf jaar 10. Maar nogmaals, we zijn hier dus we nemen het hoe het komt.

Februari is een prachtige maand, met veel meer zon als in Januari, ik ga snel naar buiten :)

Fijne dag allemaal

Mooi! Leuk om weer wat van je te horen. Ze zeggen wel eens, eigen huis is goud waard. Als je zolang in huurhuizen hebt gewoond gaat dat zeker op. Hoewel wij in ons vorige huurhuis voor een prikkie als god in Frankrijk leefden, ben ik toch blij nu we weer een eigen huis hebben, dat je helemaal kunt aanpassen en ver- of aanbouwen zoals je zelf wil. En zo'n schitterend deck is echt geweldig! Wij hebben ook een deck voor ons huis en er gaat echt geen dag voorbij dat ik daar niet met mijn ontbijt of koffie zit te genieten van het buitenleven en de natuur met al zijn geluiden. 's Winters in het zonnetje, 's zomers in de schaduw. Voor mij is dat toch wel het perfecte leven :)

En hier is het koud.

Het leuke uit voorgaande berichten is, dat ik eerst een beschouwing lees over het leven daar en gevoelens die pendelen tussen NL en OZ. Maar naarmate er meer input komt, blijkt het leven in OZ het toch te winnen.

Mij lijkt het fantastisch. Het buitenleven, de bouwstijl (de decks), strand dichtbij,...

Good to read, thanks for sharing.

Yep, inderdaad koud! We zijn nu voor drie weken terug in NL, dus nu even geen ontbijt in de zon voor mij. Heel erg leuk om familie en vrienden te zien en te genieten van al het goede wat Nederland te bieden heeft ( dat is best veel) en te zien wat er veranderd is sinds de laatste keer (gelukkig veel goeds sinds de crisis). Maar ik weet zeker dat als het vliegtuig straks weer op Brissie airport landt, ik me daar echt thuis voel (na 5 jaar in Oz te hebben gewoond)

Hier net zo: komende vrijdag vliegen we naar Nederland. Voor het eerst in 2 jaar. Verruilen vrijwillig shorts & t-shirts voor trui en jeans, om weer even wat familie en vrienden te zien. Wordt vast heel gezellig, maar zal blij zijn als ik weer lekker naar HUIS mag en dat is voor mij nu toch echt in de Blue Mountains. Maar op een of andere manier vinden mensen dat we heimwee moeten hebben als we terugvliegen naar Sydney. Raar fenomeen. Hebben we wat gemist? Niet echt, hoogstens een keer spontaan ergens binnenstappen voor een kop thee of een borrel. Het duurt gewoon even voor je weer een vriendenkring opbouwt. Maar als het gaat om organiseren en afspraken nakomen, ben ik toch wel erg Nederlands :) En die cultuurverschillen (toch wel!) maken het alleen maar leuker. Maar Marijs, jullie hebben gelijk: je weet nooit hoe het gaat lopen. Dat zou pas echt saai zijn!

Maar op een of andere manier vinden mensen dat we heimwee moeten hebben als we terugvliegen naar Sydney. Raar fenomeen.
Nee hoor, helemaal geen raar fenomeen. Mensen die achterblijven willen gewoon bevestiging dat NL ook een goed land is om te wonen (en laten we wel wezen, dat is het ook). Het liefst willen ze indirect horen dat het eigenlijk nog beter is in Nederland. Dus als jullie heimwee zouden hebben krijgen ze voor hun gevoel gelijk. Het valt mij altijd op als ik in NL ben, hoe weinig mensen ECHT geïnteresseerd zijn in het leven in Australie en voor de emotionele kant van emigratie is al helemaal geen belangstelling (kunnen ze ook niet over meepraten). Ik praat hier eigenlijk ook zo weinig mogelijk over (alleen op het forum). Als het al over het leven in Australie gaat, duurt het niet lang voordat het dan weer over de situatie in NL gaat (alsof ik nooit kranten lees, maar goed) en dat vind ik ook prima. Maar verder vind ik het heerlijk om weer voor een paar weken terug te zijn! Lekker bij de verwarming zitten, kroketten eten, haring happen etc. en vooral genieten van het gezelschap van vrienden en familie met een glaasje wijn, al dan niet bij een haardvuur, alsof we nooit weg zijn gegaan. Dat werkt het beste. Een hele fijne tijd in NL!

Last edited:
Wat is het een tijd terug dat we hier geschreven en gelezen hebben! We zijn inmiddels bijna vijftien jaar in Mollymook, en hebben het nog erg naar onze zin. KInderen zijn en worden groter, twee hebben inmiddels het huis verlaten. Gelukkig nog eentje thuis! Het gaat goed met werk, ontspanning, leren etc. Het is en blijft een voorrecht om hier te wonen. En voelen we ons thuis, met Katwijk als ons tweede thuis. Ik ga nog eens verder op het forum neuzen naar oude bekenden!

Back