Familie Schaap: Bijna vijf jaar in Australie!

Hoi Familie Schaap,

Fijn om te horen dat jullie je helemaal gesetteld hebben en gelukkig zijn!

Hoi Familie Schaap, mooi dat het goed gaat met jullie. Ik zie dat jullie uit Katwijk komen.
Ik heb de meeste jaren daar gewoond en nu weet ik wie jullie zijn ik heb in het verleden met Arie Schaap de broer
van Ijsbrand gewerkt en hoorde ook van Jan Knetch een 1.5 jaar geleden dat jullie bezig waren om te vertrekken
naar Australie. Ik kwam regelmatig bij de Knetch op vrijdag middag om te ouwehoeren en te drinken, die
dagen mis ik soms wel, met de ronkels, Piet,Jan zijn vader en een paar figuren van de bierwinkel.
Ik heb een schilders bedrijf gehAD GENAAMD Jonker en Dekkers misschien weten jullie wie ik ben. Arie weet wie ik ben
ik heb hem nog gesproken voordat ik Ned verliet. Jullie kunnen me altijd een mail sturen.
Het besten ermee en veel geluk

Leuk Ruud, bedankt! haha, de Ronkels, daar moesten we wel even om lachen!
Ik heb je een pm gestuurd!

groet, Marja

Hallo allemaal, Hier even een kleine update vanuit Mollymook. Onze 'enter' knop op deze computer weigert af en toe dienst, bij voorbaat mijn excuses voor de slechte leesbaarheid van dit stukje! Inmiddels is het bijna begin maart, en hebben we ons eerste bezoek uit Nederland achter de rug. De jongste broer van IJsbrand is een maandje bij ons geweest, en ooooo, wat was dat gezellig! Hij bracht echt een stukje 'thuis' mee, en het was heel fijn om aan hem te laten zien, waar we wonen, en een beetje van de sfeer te laten proeven. De weken vlogen om, en jammer genoeg is hij inmiddels via Kuala Lumpur weg op weg naar Nederland. Johan, het was top! Tot oktober!! Wat erg fijn is, is dat IJsbrand sinds afgelopen week ook werk heeft gevonden. Weliswaar op oproepbasis, maar het is een begin. Het was voor hem best een lange weg, en we zijn blij dat al zijn sollicitatiebrieven uiteindelijk toch resultaat hebben gehad. Meer dan veertig heeft hij er verstuurd in drie maanden, op een gegeven moment raak je een beetje het overzicht kwijt. Het is ook nog eens zeer dicht in de buurt van Mollymook, dus niet al teveel reistijd! Echt een fijn gevoel. De tijd gaat trouwens heel snel, we zijn hier nu ruim vier maanden, het lijkt veel korter...! Het weer is prettig, hoewel vanmorgen Nippers van de jongens niet doorging, omdat er een Tsunami Warning is afgegeven voor de kust hier. Verder ben ik blij om te ontdekken, dat ik (haast) nog geen last heb gehad van heimwee. Daar heb ik mij in Nederland best zorgen over gemaakt, tot nu toe valt dat heel erg mee. Komt misschien ook, omdat we veel contact hebben met familie en vrienden in Nederland, het 'uit het oog, uit het hart' gaat gelukkig niet op. Nou, ik ga eens stofzuigen hier, zie teveel spinnetjes op dit moment ! :) Tot een volgende keer!

He Marijs,

Leuk te horen dat het zo goed met jullie gaat!
Super dat je man werkt heeft :up:

Zag dat de locatie in je status nog steeds op katwijk staat...dit moet je misschien nog effe vernaderen hé, je zit nu echt in Oz!

grtjes en geniet!

Thanks Nesje, ik zal het even veranderen! Sinds we hier zijn, ontbreekt mij de tijd om alle topics precies bij te houden (gek eigenlijk, daar had ik in Nederland wel tijd voor...:) ) Hoe staat het er bij jullie voor? groet, Marja

hey marja,

no worries hoor, ik snap het wel, maar het viel me gewoon op.

Wij wachten gewoon rustig af... het plan is om te vertrekken in augustus 2011 waarschijnlijk op student visum of er moestp 30 april iets in ons voordeel vernaderen, we zien wel.

Deze zomer juli - augustus 2010 gaan we alvast voor 7 weken naar Oz, dus daar tellen we nu al naar af :up:

grtjes
ines

Ja, ik heb het echt met iedereen te doen, die aan het wachten is op haar of zijn visum. De onzekerheid is best toegenomen he? Ik hoop echt dat het voor jullie gunstig uitpakt, want als je de plannen hebt om te gaan, wil je ook gewoon gaan! En dan is het zuur als je de kans niet krijgt. Zodra je het visum hebt, ben je zelf weer aan zet he? In ieder geval heerlijk dat jullie wel een reis in het vooruitzicht hebben, weten jullie al waar je naar toe wilt gaan?

we landen in Melbourne. We gaan dan daar wat verkennen, want plannen daar te gaan wonen. Dan langs de great ocean road en zo naar de Grampians. Dan doorsteken naar Sydney en zo tot Cairns, vanwaar we terug vliegen.

Maar we doen alles rustig aan en gaan vooral heel veel genieten van het feit dat we in Oz zijn :up:

Mooie reis hoor! Als je via Ulladulla door Mollymook rijdt, zijn jullie altijd welkom voor een bakje! Hoe reizen jullie, met een auto, of camper, of anders? Heerlijk hoor! Het genieten van te voren is vaak al zo fijn he? Hopelijk weten jullie tegen die tijd meer.
Groet!

Hallo allemaal,

Veel zijn we niet meer op het forum, maar omdat ik het 'vroeger' altijd erg fijn vond om te lezen hoe het mensen nu vergaat als ze eenmaal de stap hebben genomen, dachten we: tijd voor een kleine update!

Inmiddels is het tien maanden terug dat we uit Nederland zijn vertrokken. Het lijkt veel korter, ook hier vliegen de dagen om.
IJsbrand heeft inmiddels een vaste aanstelling gekregen in het gezinsvervangend tehuis, dat was erg fijn. Nu hebben we iedere twee weken een vast inkomen, dat geeft rust.
Met de jongens gaat het goed op school. Ze spreken erg goed Engels, de jongste heeft nog wat moeite met schrijven (maar dat had hij in Nederland ook... :rolleyes: ) Fiene gaat twee dagen in de week naar pre-school, en praat een beetje Engels en Nederlands door elkaar. Thuis praten we uitsluitend Nederlands, dat vind ik prettiger. Voelt toch een beetje onnatuurlijk om tegen mijn man Engels te praten :wink: Jammer genoeg kunnen we nu geen dingen meer bespreken wat de kinderen niet mogen horen, ze verstaan inmiddels alles in het Engels...!

Met de heimwee, het missen van, gaat het goed. Natuurlijk zijn er momenten dat je je vrienden en familie mist, dat zou raar zijn als het niet zo was. Maar er staat veel tegenover. De natuur is overweldigend, het dorpje waar we wonen is zo rustig, het merendeel van de mensen is vriendelijk en heeft de tijd. Over vier weken ga ik voor een bezoekje naar Nederland, daar kijk ik wel heel erg naar uit!

Het werk zoeken viel echt niet mee. Maar gelukkig leer je steeds meer mensen kennen, die weten dat je werk zoekt, en dan kan het soms snel gaan. Achteraf heeft het een maand of vier a vijf geduurd voordat IJsbrand aan de slag kon, valt eigenlijk nog mee. Maar zolang je zonder werk zit, gaan de dagen toch een stuk langzamer, en de onzekerheid is niet prettig.

Wat jammer is, dat de registratie van de papieren van IJsbrand nog niet rond is gekomen. Misschien een kleine waarschuwing voor de verpleegkundigen die geen HBO opleiding hebben gedaan: Een positieve assessment van het ANMC wil niet automatisch zeggen dat je voor registratie van verpleegkundige in aanmerking komt. Krom, maar waar.

Verder gaat alles goed. Het links rijden, het 'integreren' de kinderen, de dingen waar ik van te voren tegen op zag, zijn achteraf eigenlijk enorm meegevallen. Australie is een fijn land in te wonen, sommige dingen gaan hier anders, maar dat maakt niet uit. We hebben zeker geen spijt.
Het klimaat is heerlijk. Soms in avonden wel koud nu, maar zeker goed te doen. De winterjassen zijn nog niet in de kledingkasten terecht gekomen.

We zijn weggegaan met de intentie om het drie jaar te proberen, een kans te geven. Dat geeft mij een prettig gevoel. Als het aan IJsbrand ligt, blijven we hier voor altijd, maar ik kan dat voor mijzelf nog niet zeggen. Vind he nog steeds een fijn gevoel om over een aantal jaren weer terug naar Nederland terug te gaan, hoewel ik ook zeker weet dat ik mij dan vaak achter de oren zal krabbelen.

Nou, misschien nog eens tot later,
hartelijke groeten van Marja

Wat leuk te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Ik hoop dat het bij ons over tien maanden ook zo gaat!

Groetjes,
Sacha

Wat fijn om zulke verhalen te lezen!!!
(Worden mijn apen en beren op de weg ook weer iets kleiner. :wink:)

Inderdaad altijd leuk om te horen hoe het mensen vergaat wanneer ze er eindelijk zijn. Succes verder!

Hier even een kleine update. We wonen inmiddels bijna twee jaar in Australie, en wat gaat de tijd ook hier snel. Het is fijn om te merken, dat je je steeds meer 'thuis' gaat voelen. Je bent niet meer de toerist, of de nieuweling, maar hoort er nu bij. Dat is een prettig gevoel! We zijn inmiddels allebei een keer naar Nederland teruggeweest, en dat is ook echt heerlijk. Het blijft wel lastig als mensen vragen: wat gaan jullie doen, blijven jullie voor altijd, of komen jullie terug? Dit omdat het niet onze intentie is en was om voor altijd naar Australie te verhuizen. We antwoorden nu: we blijven net zo lang, totdat we terugkomen...!
Het leven in Australie fijn, rustig en makkelijk. We wonen in een heerlijk gebied, met strand naast de deur, maar ook de heuvels, bergen en wouden dichtbij. De mensen zijn over het algemeen heel rustig en ontspannen, en echt aanpassen hoeft eigenlijk niet. Het leven leeft zich vanzelf!
Ik zou eigenlijk de naam van dit topic wel aanwillen passen van: Visa Granted, naar 'bijna twee jaar in Australie'. Is er iemand die mij daar bij zou kunnen helpen?
Als iemand verdere vragen heeft, voel je vrij om ze te stellen!

groet, Marja

Ik zou eigenlijk de naam van dit topic wel aanwillen passen van: Visa Granted, naar 'bijna twee jaar in Australie'. Is er iemand die mij daar bij zou kunnen helpen?
Hoi Marja.

Ik heb de titel van het draadje voor je aangepast.

Bedankt Lost en Sacha.
Het is fijn om te merken, dat het leven hier zo eenvoudiger is dan ik had voorgesteld.
Als ik nu achteraf bekijk waar ik allemaal zorgen om gemaakt hebt...maar dat is waarschinlijk
de angst en spanning voor het onbekende.
En hee, we eten hier ook gewoon sperciebonen, aardappeltjes en een balletje gehakt! :)
Hoewel ik veel spannendere gerechten kan verzinnen, maar tja, hier doe ik de kinders vaak het meest
plezier mee! :)
groet, Marja

Back