Familie Schaap: Bijna vijf jaar in Australie!

Leuk om even te lezen hoe het nu na twee jaar vergaat. Geeft veel duidelijkheid voor ons twijfelaars ;) Visum procedure loopt al maar er blijft altijd dat kangende gevoel van onzekerheid hé ;) Maar ja, laten we eerst maar eens een Grant krijgen. Dat zal ook nog wel even aanlopen :rolleyes:

Hoe hebben jullie het verkrijgen van baan (en het hebben van een Australische baan) ervaren?

Het krijgen van een baan kan lastig zijn, maar ook van de een op de andere dag gebeuren...Wij wonen in een gebied waar de werkgelegenheid vrij laag ligt, maar zelf had ik het geluk om binnen een week een leuk baantje bij een Deli te krijgen. Niet veel vastigheid, maar zeker in het seizoen veel werk.
Voor mijn man lag het wat lastiger. Hij heeft echt op ieder baantje gesolliciteerd, en is na vier a vijf maanden aan een baan gekomen. Dat was best even lastig. Als we nu terug kijken denken we: het was eigenlijk maar vijf maanden, maar als je hier zit, gaat het toch allemaal best snel zonder inkomen. De les die wij leerden was dat je kennis van zaken niet gelijk staat, aan je kennis van de mensen hier. Ze zeiden: It is not WHAT you know, but WHO you know. En die vlieger ging inderdaad op.
Er werd veel gevraagd naar Australische werkervaring, maar ja, als je hier net binnenkomt, heb je dat eenvoudig niet.
Gelukkig kreeg hij die kans, en het loopt allemaal prima. Fijne collega's, goede sfeer.

Toen wij hier naar toe gingen dachten wij: we pakken alles aan wat op ons pad komt. Maar dan moet de tegenpartij ook mee werken. Echt, zelfs de supermarkten hadden ons niet nodig...:) Maar, de aanhouder wint, gelukkig....!
Succes!
Marja

Yep! Who you know is zeker heel belangrijk! Toch blijf ik erbij... doorzettingsvermogen en de wil om alles aan te pakken, zeker zo belangrijk ;)

Definitely "It is not WHAT you know, but WHO you know"
En een beetje geluk en volhouden, helpt ook. :wink:

Leuk om je verhaal te lezen Marijs :up:

Langs deze weg willen wij jullie fijne dagen wensen. Of het in Australie is, of in Nederland. Hoe heerlijk het ook is om hier te zijn, echt, kerst in de zon is het niet voor mij....Ik mis de donkere dagen in Nederland, de mooi versierde winkels en ik denk gewoon de hele sfeer...! Zon is heerlijk, maar het klopt in deze weken niet. Nu moet ik zeggen dat het het eerste jaar het lastigst was, je raakt er ook weer aan gewend.
Ik hoop dat het nieuwe jaar veel nieuwe visa's mag brengen, het wachten kan slopend zijn.
Maar bovenal voor iedereen een goede gezondheid!

Groeten van de Schaapjes

Jullie ook fijne dagen gewenst! Ik kan dat gevoel goed begrijpen.. kerst aan het zwembad met een barbie :)

Toch, hier in NL heb ik (en met mij vele vele anderen) het kerstgevoel ook niet. 10 Graden, blauwe luchten, groene velden en vooral GEEN IJS! Als ik aan de kerstvakantie denk, denk ik aan schaatsen over de meren / sloten / ondergelopen grasvelden :lol: maar niet aan een groene kerst..

Geniet er van!

Hier een kleine update! Wij wonen nu ruim drie jaar in Mollymook, en huurden een huis. Dit tot grote tevredenheid, het beviel prima. Afgelopen week kregen we een onverwacht telefoontje van het makelaarskantoor. De eigenaar van het huis komt uit Sydney terug naar Mollymook, om hier met pensioen te gaan. Slik...
We hebben drie maanden de tijd om iets anders te zoeken, hopelijk vinden we iets leuks in de buurt.

Verder hebben we hier nog steeds prima naar ons zin. Het was afgelopen week spannend met de bosbranden, veel rook en vooral in de avond was er een rode gloed te zien in de lucht. Gelukkig in ons dorp geen direct gevaar.

De kinderen doen het goed op school, werk gaat goed, we krijgen veel bezoek, dus geen reden tot klagen.
Nu alleen nog een huis :)

groetjes!

Pffff.... wat voor huurcontract ligt daaraan ten grondslag? Je zou toch denken dat je als huurder iets van rechten hebt?

Pffff.... wat voor huurcontract ligt daaraan ten grondslag? Je zou toch denken dat je als huurder iets van rechten hebt?
Niet in Australia. Zolang je nog onder het 6 of 12 maanden huurkontrakt zit, dan ligt de huurprijs vast en kunnen ze je er niet uitzetten. Als het kontrakt verlopen is, dan kan de huur nog steeds doorlopen, maar zonder veel verplichtingen. Jij kunt er heel snel uit vertrekken, maar de eigenaar kan je er ook gemakkelijk uitgooien. Er is een minimaal aantal weken voor de notice, maar dat is het dan ook wel. 3 Maanden is dan nog erg aardig van ze...

Bugger!
Maar als ervaren huurder, met de referenties van je huidige huurbaas, heb je toch zo wat anders?
Maar wel de rommel van het verhuizen natuurlijk.

succes!

Ja, een goede referentie hebben we wel. Maar jammer genoeg zijn er haast (lees 3) geen huurhuizen op de markt momenteel. Maar dat zal hopelijk na de zomervakantie veranderen. Nu verhuren veel mensen hun tweede huis aan vakantie gangers. Big Business! :)
Het zal wel goed komen, maar het is inderdaad een hoop rompslomp met inpakken etc. En dit huis was inmiddels een echt thuis geworden, ik merk dat ik het afscheid nemen ontzettend lastig vind.
Maar we blijven positief denken, het heeft geen nut om te gaan zitten sippen. En vaak valt het achteraf mee!

Ja, een huis kopen, daar denken we wel zo af en toe aan. Maar ik weet het nog niet. Het is een hele 'commitment' en de dollar staat ook zo extreem hoog. We wachten het even af. Vandaag toch veel te heet om nuchter na te denken :)

Als je zegt dat de dollar te hoog staat om nu een huis te kopen dan heb je je meeste spaargeld in Euro gehouden? Begrijp ik dat goed?

Nog geen nieuws van de makelaar, het duurt lang volgens onze begrippen. Twee keer gebeld afgelopen week en een keer langs geweest, meer kunnen we nu niet doen. Nu een lang weekend voor de boeg, volgende week gaan we wel weer langs. We zijn wel aan het inpakken intussen, toch weer een hele klus!

Ja hoor, na vijf keer bellen het verlossende antwoord gekregen: we hebben een nieuw huis!
Nu als een razende alles inpakken en schoonmaken, over een week proberen we te verhuizen!
Jammer genoeg net vier weken terug tien goede verhuisdozen aan een vriendin gegeven,
ze zit nu te ver weg om ze terug te halen :)

groetjes!

Niet in Australia. Zolang je nog onder het 6 of 12 maanden huurkontrakt zit, dan ligt de huurprijs vast en kunnen ze je er niet uitzetten. Als het kontrakt verlopen is, dan kan de huur nog steeds doorlopen, maar zonder veel verplichtingen. Jij kunt er heel snel uit vertrekken, maar de eigenaar kan je er ook gemakkelijk uitgooien. Er is een minimaal aantal weken voor de notice, maar dat is het dan ook wel. 3 Maanden is dan nog erg aardig van ze...

Niet helemaal on topic hier, maar wil hier toch graag even op reageren: dat 12 maanden contract zegt ook niets!! Weet het helaas uit ervaring:

Ik huurde hier in Whyalla een woning met telkens een jaarcontract. Het eerste jaar was er niets aan de hand. Bij verlenging voor het tweede jaar ging uiteraard de huurprijs omhoog, maar onderhoud.... Had al diverse keren geklaagd over het hek naast de carport. Die kon ook open zodat je evt de auto achter het huis kon zetten. Denk ik. Maar goed, dat hek zat niet goed vast. Dus als het een keer wat stormde, hing dat ding op half zeven.
Na lang klagen en aangeven, dat wanneer dat ding er bij de volgende storm inderdaad eens af zou waaien, ik er niet verantwoordelijk voor was, kwam ik op een maandag thuis: hek weg. Woensdag: spiksplinternieuw hek! Vrijdag: bericht van huursverhoging...
En ik had dus een 12 maanden contract. Deze er nog eens goed op nagelezen EN de Tenancy Branch benaderd en ja, het mag: want van het contract waren er al 6 maanden om EN ze gaven het - dacht ik - 60 dagen van tevoren aan, zou ook 3 maanden geweest kunnen zijn.
M.a.w.: voor de laatste 3-4 maanden van mijn huurcontract kon ik alsnog een hogere huur betalen!

I was not amused....

Het was een reden mee om te kijken naar een koopwoning. Absoluut niet met die gedachte naar Australie gegaan. Zo van: ik koop daar even een woning. Man, ik kon me in NL al geen koopwoning veroorloven, laat staan hier! Toch? Maar ik woon buiten de grote steden en kon dus voor een mooie prijs een huisje kopen.
Geen idee wat de toekomst brengt, maar verhuren kan altijd. Voorlopig ziet ik hier prima :)

Maar om dus even te waarschuwen: als huurder ben je hier niet zo beschermd als in NL. Ik weet niet hoe het voor andere staten geldt, maar hier is het zo (SA), dat je voor elke spijker die je in de muur slaat in principe toestemming moet hebben. Vandaar dat mensen in huurwoningen vaak van die kale wanden hebben en evt geen gordijnen.

En on topic: leuk om te lezen hoe het mensen hier vergaat. Ik heb nu uiteraard mijn eigen ervaringen, maar het is leuk om ook die van anderen te lezen. Zeker als ze niet in de grote steden zijn gaan wonen. Mollybook, had ik nl nog nooit van gehoord :)

Back