Niet in Australia. Zolang je nog onder het 6 of 12 maanden huurkontrakt zit, dan ligt de huurprijs vast en kunnen ze je er niet uitzetten. Als het kontrakt verlopen is, dan kan de huur nog steeds doorlopen, maar zonder veel verplichtingen. Jij kunt er heel snel uit vertrekken, maar de eigenaar kan je er ook gemakkelijk uitgooien. Er is een minimaal aantal weken voor de notice, maar dat is het dan ook wel. 3 Maanden is dan nog erg aardig van ze...
Niet helemaal on topic hier, maar wil hier toch graag even op reageren: dat 12 maanden contract zegt ook niets!! Weet het helaas uit ervaring:
Ik huurde hier in Whyalla een woning met telkens een jaarcontract. Het eerste jaar was er niets aan de hand. Bij verlenging voor het tweede jaar ging uiteraard de huurprijs omhoog, maar onderhoud.... Had al diverse keren geklaagd over het hek naast de carport. Die kon ook open zodat je evt de auto achter het huis kon zetten. Denk ik. Maar goed, dat hek zat niet goed vast. Dus als het een keer wat stormde, hing dat ding op half zeven.
Na lang klagen en aangeven, dat wanneer dat ding er bij de volgende storm inderdaad eens af zou waaien, ik er niet verantwoordelijk voor was, kwam ik op een maandag thuis: hek weg. Woensdag: spiksplinternieuw hek! Vrijdag: bericht van huursverhoging...
En ik had dus een 12 maanden contract. Deze er nog eens goed op nagelezen EN de Tenancy Branch benaderd en ja, het mag: want van het contract waren er al 6 maanden om EN ze gaven het - dacht ik - 60 dagen van tevoren aan, zou ook 3 maanden geweest kunnen zijn.
M.a.w.: voor de laatste 3-4 maanden van mijn huurcontract kon ik alsnog een hogere huur betalen!
I was not amused....
Het was een reden mee om te kijken naar een koopwoning. Absoluut niet met die gedachte naar Australie gegaan. Zo van: ik koop daar even een woning. Man, ik kon me in NL al geen koopwoning veroorloven, laat staan hier! Toch? Maar ik woon buiten de grote steden en kon dus voor een mooie prijs een huisje kopen.
Geen idee wat de toekomst brengt, maar verhuren kan altijd. Voorlopig ziet ik hier prima
Maar om dus even te waarschuwen: als huurder ben je hier niet zo beschermd als in NL. Ik weet niet hoe het voor andere staten geldt, maar hier is het zo (SA), dat je voor elke spijker die je in de muur slaat in principe toestemming moet hebben. Vandaar dat mensen in huurwoningen vaak van die kale wanden hebben en evt geen gordijnen.
En on topic: leuk om te lezen hoe het mensen hier vergaat. Ik heb nu uiteraard mijn eigen ervaringen, maar het is leuk om ook die van anderen te lezen. Zeker als ze niet in de grote steden zijn gaan wonen. Mollybook, had ik nl nog nooit van gehoord