Geemigreerd , maar kan geen baan vinden!!!!! ( kok )

ramon

Member
Hallo allemaal!

Het is een tijdje geleden dat ik op dit forum ben geweest ( zo'n 2 maanden ).

Sinds 16 Januari dit jaar zijn wij ( ik en me vrouw ) , geemigreerd naar Australie - Perth. We hebben een Permanent visum - type : skilled independent 175. Wij hadden gekozen om om naar Perth te gaan om diverse redenen waaronder : zekerheid van een baan als kok. Ik heb een grote CV met schitterende referenties. Mijn carriere is 19 jaar lang. De laatste 8 jaar ben ik werkzaam geweest als executive chef in 5 steren hotels in Belgie. Ik dacht dat ik dus met zoveel ervaring en kennis gemakkelijk een baan zou vinden in Perth. Dit was mijn trouwens verteld door de immigratie dienst van Australie , maar dit terzijde. Het zijn nu andere tijden door de crisis. Mijnen en andere grote sectoren zijn aan het inkrimpen of zijn zijn gesloten , waardoor die koks die daar werkzaam waren voor de grote centen , terug komen naar Perth. Dat maakt de concurentie op de horeca banen markt aleen maar groter en moeilijker. Detail : Een werkgever die een advertentie plaatste voor afgelopen kerstmis, waarin in hij een kok zocht , kreeg normaal 2 of 3 reactie's , nu krijgt die er ongeveer 80! Dus waar gaan ze het eerste naar kijken? Of je werk ervaring hebt in Australie. De afgelopen maanden is echt een wedstrijd geworden voor mijn.
Ik heb zeker al 100 brieven geschreven en verstuurd. De reactie's die ik krijg zijn meestal dat ik te ervaren / overgekwalificeerd ben , en dat ik geen australische ervaring heb. Dit laatste vind ik echt bullshit mensen. Koken kun je overal , ook al zijn sommige ingredienten hier wat anders. Nu heb ik her en der wel wat  gewerkt , meestal een paar dagen of een paar weken. Dit was dan onderbetaald en op een leerligen niveau. Dit moest ik wel , anders kwam ik nergens binnen. ( voor de Perth kenners : ik heb 3 weken in restaurant ' loose box ' gewerkt. 2x gekozen beste restaurant van australie ).. Nu werk ik voor een uitzend bureau die mijn bellen als ze iemand nodig hebben. : Dit hebben ze al 1x gedaan!!! Dit schiet dus ook niet op.

We 'huren' gelukkig een huis van de familie van mijn vrouw , dus we hoeven we niet zoveel te betalen. Maar onze spaarcentjes gaan er wel doorheen zo. En het toch wel de bedoeling om zo snel mogelijk ons eigen stekkie te hebben.

Wij spenderen onze dagen aan baan zoeken op internet en brieven schrijven. Echt iets van het land en omgeving ontdekken komt erop deze manier niet van

Ik wou dit jullie even laten weten. Reactie's , advies of zelfs een job aanbieding zijn van harte welkom !!

Ramon , vanuit Perth

Ben je al eens bij Hillary's boat harbour geweest?? Toendertijd (dus in betere tijden) stonden ze daar te springen om mensen.
Zoek desnoods eerst iets dat buiten jouw straatje ligt.. dan heb je toch inkomen.

Tja, wat kun je daar nu op zeggen? Het effect van de crisis komt er aan ogenschijnlijk, vooral de komende periode. Netwerken man, dat blijkt toch de weg. Dus misschien niet leuk maar mogelijk een ingang: zoek de Nederlandse clan in Perth op. Volgens mij heet de sociale club Neerlandia of zoiets. Mensen helpen elkaar toch in tijden van nood en met deze mensen heb je je afkomst als gemeengoed. Niet de leukste of meest eervolle manier wellicht, maar als het helpt... Verder denk ik dat het internet steeds meer gebruikt wordt omdat advertentiekosten torenhoog zijn. Dus daarop zoeken lijkt me the way to go. Punt buiten Perth, bv Broome waar nu het hoogseizoen eraan komt, is accommodatie. Tenzij je dat onderhandeld als deel van je pakket.
Succes!
Groet, Fae

poeh!!!

is geen uitzondering meer te noemen dit soort berichten, best verontrustend hoor, ik wens je heel veel sterkte.

Zelf iets beginnen een optie????????

Ik sluit mij aan bij de tip van Fea. Maak inderdaad gebruik van het nederlandse/immigranten netwerk dat er al ligt. Wij zijn hier nog geen week en toch merk je dat je het daar inderdaad van moet hebben. Want in deze tijden van recessie is het eigen mensen eerst, dan pas de nieuwkomers, naar maar waar.

Heel veel succes, wij zullen ook onze ogen voor je open houden als we iets tegen komen.

Sacha

Mijn ervaring, maar dan spreek ik als backpacker, is vooral bij bedrijven/restaurants e.d. persoonlijk langsgaan met je CV. In Ballina had ik binnen een dag een baan (kon gelijk beginnen) in een keuken. Lennox Head idem. (ook gelijk beginnen) 1e boederij waar ik aan klopte mocht ik komen (en hier werd ik nadrukkelijk gevraagd of ik een aussie was, want die hadden ze liever niet..). en ook in Perth had ik binnen 5 minuten 2 baantjes. Waarvan die in Hillary's fulltime (volgende dag beginnen) en hier had ik langere tijd kunnen blijven als ik had gewild (bijna 3 maanden geweest). En daarnaast deed ik nog het op- en afbouwen van podiums voor de grote concerten (met als voordeel dat je backstage bent, en je veel artiesten kunt beluisteren en/of vlak bij je langs lopen voor niks!) Betaalde trouwens goed (voor een backpacker..) 23,50 na 22.00 's avonds.

Ik heb ook gehoord dat het in Australie beter werkt als je persoonlijk komt shoppen voor een baan.

Bedankt voor de reactie's tot nu toe.  :up:
Mijn antwoorden , etc:
Frea : Ik zal daelijk eens uitzoeken waar die club zit , en dan een contact maken. Thanks , ik had hier niet aan gedacht. Internet gebruik ik dagelijks als zoekmachine. Ik sta aangemeld bij diverse site's , en ik weet waar ik moet zijn om te zoekn etc. Broome : Ik heb daar meerdere keren op een advertentie gereageerd , maar iedere keer had ik geen geluk. Ik wil best verhuizen , als de mogelijkheden daar liggen. Ik heb ook in meerdere plaatsten buiten perth gesolliciteerd , maar iedere keer kreeg ik te horen dat ik te weing OZ ervaring heb en te gekwalificeerd :-(

Alie .nl : Hillarys boat harbour : ben ik geweest , ze zochten mensen , maar niet mijn !!! zeer vreemd....
Ik ben met me CV langs al de grote hotels geweest in Perth , omdat ik in de hotelsector mijn recentse geschiedenis heb liggen dacht ik dat dat zou helpen. Maar daar hadden ze geen positie naar mijn ervaring. Ik had nog aangeboden dat ik open sta voor welke functie dan ook , maar niets gevonden. Ik ga morgen of dinsdag maar langs de restaurants met me CV. Ik zal geen andere keus hebben ( of de holland club in Perth heft wat antwoorden )
Een andere cariere heb ik ook al aangedacht : ze zoeken veel mensen dij de defensie hier in OZ ( marine , luchtmacht - landmacht ) , en betaald goed. Nadeel is dat je niet weet waar je word gestationeerd. Ze vergoeden wel verhuizing etc.

Ik heb ook gesolliciteerd in Melbourne , Sydney en andere grote steden in andere staten. Ook daar geen geluk gevonden.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie's en meedenken! Ik heb weer een paar andere ideen die ik kan gebruiken. Als ik iets terug kan doen dan hoor ik het wel :smile:

Ramon

Zorg dat je CV een echt resume wordt. Huur desnoods een bedrijf in om te zorgen dat het een perfecte reclame brochure wordt voor jezelf en laat ze ook helpen met een brief. Bedrijven kijken naar de eerste pagina van je resume, die moet dus perfect & uitdagend zijn zodat ze verder lezen. Mijn resume heeft in font size 24 een zeer arrogante titel en scoort goed.

Het "Nederlandse netwerk" vind ik ene slechte optie:
1) Ze zitten in het zelfde schuitje
2) Ze kennen nauwelijks Australiers omdat ze nog steeds / vooral met Nederlanders omgaan (mijn Adelaide ervaring)
3) In Adelaide merk ik dat Nederlanders op de werkvloer niet altijd gewardeerd worden, heeft dus weinig zin als ze je aanbevelen
4) Meeste werk gaat in Australia via-via

Wordt lid van een club (foto, 4wd, wandel, fiets). Dan leer je Australiers kennen die je verder kunnen helpen en je intergreerd ook nog  ;-)
Misschien kun je lesgeven op TAFE of zoiets? Je wordt betaald en je leert mensen in dezelfde beroepsgroep kennen die je misschien verder kunnen helpen (via-via).

[quote author=Martin link=topic=10095.msg139933#msg139933 date=1244383295]
Zorg dat je CV een echt resume wordt. Huur desnoods een bedrijf in om te zorgen dat het een perfecte reclame brochure wordt voor jezelf en laat ze ook helpen met een brief. Bedrijven kijken naar de eerste pagina van je resume, die moet dus perfect & uitdagend zijn zodat ze verder lezen. Mijn resume heeft in font size 24 een zeer arrogante titel en scoort goed.

Het "Nederlandse netwerk" vind ik ene slechte optie:
1) Ze zitten in het zelfde schuitje
2) Ze kennen nauwelijks Australiers omdat ze nog steeds / vooral met Nederlanders omgaan (mijn Adelaide ervaring)
3) In Adelaide merk ik dat Nederlanders op de werkvloer niet altijd gewardeerd worden, heeft dus weinig zin als ze je aanbevelen
4) Meeste werk gaat in Australia via-via

Wordt lid van een club (foto, 4wd, wandel, fiets). Dan leer je Australiers kennen die je verder kunnen helpen en je intergreerd ook nog  ;-)
Misschien kun je lesgeven op TAFE of zoiets? Je wordt betaald en je leert mensen in dezelfde beroepsgroep kennen die je misschien verder kunnen helpen (via-via).

[/quote]
He Martin.
Thanks voor je antwoord. Is zeer duidelijk!
Ik heb geprobeerd om bij TAFE te solliciteren , maar ik wist niet precies hoe ik dat moest aanpakken , dus heb ik opzij geschoven. Welke school moet ik zijn , wie schrijf ik aan ( of bij wie ga ik langs ) , etc. Mischien heb jij wat advies om dit aan te pakken.
Ik heb eraan gedacht om mijn CV ' te pimpen ' , maar ik dacht dat die van mijn wel oke was , en dat het gewoon ligt aan de situatie zoals die nu is , want in NL en B heb ik nooit mast geahd met een baan vinden : dat was peanuts. Ik denk toch dat ik het maar eens zal proberen , kan nooit kwaad natuurlijk.
Maar ik denk dat ik eerst ga proberen om langs de restaurants te gaan en te gaan schooien ( zo voelt het onderhand ) voor een baan.
Ik kan gaan voetballen! Ik zag vanmiddag dat ze aan het voetballen waren bij ons in de buurt.

Thanks again!!
Ramon

Hoi Ramon,

Ik ben(was)ook kok,had me speciaal laten omscholen in NL,heb lang niet zoveel ervaring als jij,alleen 3 jaar in eenvoudige restaurants gewerkt.
Ik wil nu iets in de medische richting gaan doen(vind ik zelf ook interessant)en het koksdiploma hou ik als achterdeur.
Mijn man krijgt gelukkig inkomen uit NL dus gelukkig hebben wij geen financiele druk alleen wordt het een uitdaging om een papiertje te bemachtigen.
We zitten nog niet Down Under,zijn nu tot okt op familiebezoek in Indonesie.

Hoi Ramon,
is het misschien een idee om je CV wat aan te passen in de negatieve manier; je functies iets minder spectaculair omschrijven, en big jobs weglaten. Klinkt misschien raar, maar vaak worden mensen afgewezen voor een 'mindere' functie, omdat het bedrijf dan bang is dat ze snel weer weg gaan als ze wat beters kunnen krijgen.
Groetjes

Misschien zou je je cv naar bijv. deze website kunnen mailen (is wel in Sydney) en zou je kunnen
vragen of zij je CV zouden willen bekijken en tips willen geven. Je weet maar nooit. Of misschien
weten zij wel iemand bij jou in de buurt die je daarmee kan helpen en dan het liefste natuurlijk
gericht op hospitality en/of chefs. Succes!
http://www.sydneyhospitalityjobs.com.au/EmployerSearch.php
http://www.chefjobs.com.au/

Hoi Ramon,

klinkt bekend allemaal, helaas. Wij hebben ook honderden e-mails verstuurd, follow up telefoontjes, langs geweest en elke keer dezelfde "smoes".
Dan sprak ik weer geen Kantonees, dan ging ik weer van een consultancy naar een 2e lijn functie en dus zal ik wel niet gemotiveerd zijn, dan was het weer iets anders, om gek van te worden.

Defensie heb ik ook over gedacht, echter moet je daar AU Citizen voor zijn, helaas dus ook geen optie.
Les geven op TAFE is leuk, maar daar heb je de bevoegdheid niet voor, dus zal ook geen optie zijn.

Aangezien wij ons spaargeld ook voor een huis hadden bedoeld en niet om van te leven en omdat Steve in September 4 wordt en dus gelijk in kan stromen in Nederland hebben wij besloten om terug te gaan. Met de rest van het geld kunnen we een mooie nieuwe start in NL maken.
Ik heb daar al 6 uitnodigingen voor een gesprek staan in de eerste week dat we thuis zijn, dus aanmerkelijk beter dan hier op dit moment.

Groetjes & succes !!
Johan

Ramon,

De beste tip die ik kan geven: netwerken.

Zo ben ik, als IT-er, lid geworden van ACS. Naar bijeenkomsten van ze gegaan. Daar kom je dan vanzelf in gesprek met anderen, waarbij je wat balletjes kunt opwerpen. In mijn geval heel erg goed uitgepakt: d'r werd de naam genoemd van het bedrijf waar ik nu werk!  Ik weet niet of er soortgelijke clubjes voor kok zijn.

Verder moet ik effe reageren op de volgende uitspraak:
Ik zit ook in Adelaide en daar merk ik dus niks van. Maar goed ik zit (nog) in een redelijk klein wereldje.

Veel geluk in je jacht gewenst!

- Ben

Dit zul je misschien allemaal al lang gezien en hebben en wellicht heb ik niet het juiste zoekwoord gebruikt... Kon namelijk kiezen uit cook of chef, maar heb hier cook gebruikt. Misschien zit er hier nog een bij die je nog niet gezien had? Mijn ervaring is ook echt dat je mensen moet kennen. Het gaat er hier bijna niet meer om wat je kan, maar wie je kent! Bijna 70% van de beschikbare banen komt nooit in de krant of op internet, omdat het allemaal zo wordt opgelost. Voorbeeldje: ik werk als kok in een restaurant en er moet een nieuwe kok bijkomen. Mijn neefje is toevallig ook kok, dus ik ga naar m'n baas en zeg dat m'n neefje kok is en erg graag wil komen werken. Er gaat hier zoveel via via. In Nederland had ik geen enkel probleem om de twee banen te vinden die ik daar heb gehad, maar hier... Ik zit ook sinds januari thuis en er is niets te vinden. Ik ben nu bezig om de mogelijkheden uit te zoeken om voor mezelf te beginnen...

http://www.seek.com.au/jobsearch/index.ascx?DateRange=31&catindustry=1212&catoccupation=1363&Keywords=cook&searchfrom=quick

Heb je je resume trouwens ook aangepast aan de "australische manier"? Dat wil ook nog wel eens helpen. Ik heb ook nog uit de bibliotheek boeken gehaald over het schrijven van resume's en sollicitatiebrieven in Australië. Misschien dat je daar nog wat aan hebt?

Heel veel succes met het solliciteren. Misschien heel gek, maar wie weet is het wat voor je. Een tijd geleden vertelde iemand me hierover op een bbq en ikzelf zie er niet veel heil in, maar wie weet...
http://www.thesecret.tv/

Hoi

Nog een ideetje, bied jezelf aan als kok voor dinner aan huis.

Zeg dat mijn man en ik een romantisch etentje willen maar vanwege de kinderen komt het er niet van om uit huis te eten dus bestellen wij een kok thuis!  Ik kan kiezen uit bijv. drie verschillende menus.

Jij komt met eten, borden, bestek, kaarsen etc aan en kookt in onze keuken een overheerlijke 3 course dinner. 
Je neemt al je spulletjes weer mee naar huis, dus ook geen troep voor mij.

Maak reklame bij playgroupen, maternal health nurse, zwembaden, lokale supermarket etc.

Gat in de markt denk ik

Succes
Sonja

De tip van Gwen is denk ik wel een goede als bedrijven je afkeuren op kwalificatie.

Mij werd hier ook verteld door iemand (toen ik solliciteerde) maak je cv vrij "simpel". Mensen hier willen geen "hotemetoot" die het allemaal wel even zal regelen in het bedrijf omdat je dan uitsteekt boven de rest en daardoor onenigheid krijgt. KLinkt voor ons erg simpel (NL gaat immers toch vaak voor betere diplomas en papieren) maar het is iets om een keer uit te proberen.

Succes.

Back