Geemigreerd , maar kan geen baan vinden!!!!! ( kok )

En er zijn hier in het laatste jaar een flink aantal 'deftige' restaurants over de kop gegaan. Er is stevige competitie en consumenten zijn momenteel voorzichtig met wat ze uitgeven. Laat dit je niet weerhouden van je eventuele dromen, maar wees wel realistisch.

Mja ik denk dat het een persoonlijke mening is. Wij vonden weinig goede restaurants. Diegene die we wil vonden waren van europeanen dusja... Ik bedoel met "deftig" geen posh restaurant. Maar gewoon waar je lekker kan eten natuurlijk.

grts:)

Nou als ik ergens in mijn leven lekker gegeten heb... Is het wel OZ.

Zeker als vegetarier (mijn vriendin) krijg je daar in ieder geval niet elke keer gebakken camembert voorgeschoteld.
Tuurlijk 'beyond the black stump' wordt het anders maar in de steden heb ik toch echt leuke, goede en vaak niet te dure restaurants gezien. Ga maar eens in Noosa kijken ;)

En wat dacht je van Melbourne, dat staat volgens mij bekend om z'n goeie restaurants. Ik heb daar iig altijd verrukkelijk gegeten en de prijzen zijn lachwekkend laag ivm NL

ik denk dat er best een markt is voor een goed restaurant, maar dat de concurrentie groot is (afhankelijk van waar je zit). Maar dat is een kwestie van zorgen dat je de betere bent?

Hey Ramon,

Ik en mijn vriend zijn beiden kok en hebben allebei al hopen ervaring in de keuken. Nu zijn we erg geintresseerd om te emigreren naar Australie. We willen namelijk zelf een restaurant open houden. Omdat hier in Belgie heb je al hopen restaurants en is het enorm moeilijk om te concureren. Terwijl in Australie lijkt mij dat iets makkelijker. Omdat er toch weinig deftige restaurants zijn, niet?

We hebben vorig jaar via een worker holliday visa naar australie gereisd. We hebben daar dan ook gewerkt als kok.
Nu die ervaring was alles behalve een aanmoedeging om te emigreren naar Australie. We hebben soort gelijke dingen meegemaakt, zoals je in je verhaal beschrijft. Maar bij ons het toch heel belangrijk om je werk met passie te kunnen doen. Nu is mijn vraag hoe is het nu met je afgelopen?Toch nog een toffe job gevonden? Zoja, hoe heb je het aangepakt?

Cullinaire groetjes :)
Charlotte
Hallo Charlotte !

Wij zijn nu bijna 4 jaar hier in Perth. Zoals je hebt kunnen lezen is het in het begin echt niet makkelijk geweest om een goede baan te vinden als kok. Maar het is allemaal toch nog redelijk goed gekomen. Ik ben nu de Executive Chef voor Mustard catering / Spotless in Paterson`s stadion ( voormalig Subiaco Oval ). Dit is een groot Football stadion. Hier doen we veel diners ( gala - fine dining - formal ) , buffeten , lunches , etc. Het niveau is goed. Tijdens wedstrijden is het een gekken huis en leid ik een team van ongeveer 30 - 40 koks. We doen ook de catering voor het NIB voetbal stadion en buiten de deur catering. Vorige week deden we nog het Perth Internatonaal Golf tournooi van 4 dagen.
Voordat ik hier begon te werken was ik 2.5 jaar Chef kok van een Cricket stadion. Daarvoor een maand of 9 chef kok van een slecht 3 sterren hotel. Ik ging daar werken om de Australische ervaring te krijgen waar iedereen om vroeg. Via via kwam ik bij dat cricket stadion terecht. Na heel hard werken en me best doen , werk ik gevraagd om bij het Football stadion te komen werken. Het is schijnbaar een eer om gevraagd te worden om daar te werken. Niet slecht dus...
In al die jaren dat we hier in Australie zijn heb ik echt wel een paar keer serieus gedacht om te terug gaan naar Belgie of nederland. Ik miste de Belgische en nederlandse horeca echt heel erg. Met name de service , kwaliteit en de werk instelling/ mentaliteit. Nu ik `eigen baas ` ben in me keuken , en min of meer bepaal wat er gebeurt , is het allemaal wat aangenamer. Ik probeer de lat zo hoog mogelijk te leggen en probeer zoveel mogelijk Europese koks / of koks met europese ervaring aan te nemen. Kwaliteit van de Australiesche Chefs ben ik niet zo tevreden. Er zijn wel een paar goede koks hoor , maar over het algemeen zijn het hier in West Australie vaak `Cowboys`.
In die paar jaar heb ik de balans op gemaakt. Werk is belangrijk voor mijn , voornamelijk om zo goed mogelijk Culinair bezig te zijn. Maar er is meer dan werk. West Australie is heel mooi , en de life style is geweldig. Ik probeer beide te combineren , maar ik moet dan wel wat toegeven en soms een oogje toe knijpen.
Ik wilde ook een eigen restaurant beginnen. Dit is niet te doen voor mijn. Je hebt veel geld nodig om een lening van de bank te krijgen. Er zijn heel veel regels die het jou heel lastig maken om jou droom restaurant te runnen, Het is niet onmogelijk , maar het is niet makkelijk. Nu heb ik een goede baan , betaalt belachelijk goed , en ik heb redelijk wat vrije tijd.
Er is in Perth de laatse jaar veel verandert in de Horeca wereld. Er zijn een paar leuke restaurants bijgekomen. maar het aantal goede restaurants kan ik nog steeds op een hand tellen. En dat voor een stad met meer dan 1.2 miljoen inwoners.
Ik ben een week in melbourne geweest. Dat is echt een `Foodie`stad. De horeca is daar zoveel beter , en er zijn zoveel leuke en goede restaurants. Daar kun je je hartje echt ophalen. Ik wil er alleen niet wonen. Te druk. Hier in West Australie is het lekker uitgestrekt en rustig.
Ik heb nu al de goede ingredienten van West Australie ontdekt. In het zuiden van West Australie hebben ze echt hele goede produketn ; Heel goede zuivel - prachtige groenten - mooi rund en lams vlees - wijn , etc. Dat maakt het koken weer aangenaam!

In een notedop ; Je moet de eerste jaren echt hard werken en je eigen bewijzen , dan zit je goed. Geluk moet je ook hebben. De aanhouder wint!

Als je erover nadenkt om naar Perth te komen , en je zoekt werk , ik kan je helpen met tijdelijk werk. Of full time , als dat nodig is. Laat maar weten....

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Ook voor jou Culinaire groetjes! :)

Ramon

Hartelijk dank voor je antwoord Ramon:)! We hebben beslist om te emigreren naar Australie. We zouden volgend jaar in september definitief emigreren. Wij waren ook zeer tevreden over het loon in Australie( natuurlijk moet het wel omdat het al duurder is dan hier).

We hebben een mail gestuurd naar ANZ bank om te kijken wat de eisen zijn voor een lening te krijgen voor een restaurant. Eens kijken wat hun antwoord is.

Ik denk dat het een enorm voordeel is dat wij effectief geschoolde koks zijn. Terwijl in Australie doe je gewoon je apprentership en dan ben je zogezegd"qualified". Terwijl dan vaak de basis er niet is natuurlijk om een goeie kok te zijn.

We zijn het nog niet echt zeker waar we juist zouden gaan wonen. Maar de visa dat we gaan aanvragen is regional sponsored visa en als chef kan je dan enkel in vic,nsw of nt. Dus Perth zal er nog even niet in zitten.

Ik had juist nog een vraagje: als je er nu op terug kijkt. Zou je een andere keuze genomen hebben?

Alvast bedankt voor je hulp!:)
Charlotte

Back