Geemigreerd , maar kan geen baan vinden!!!!! ( kok )

Martin heeft wat goede adviezen gegeven denk ik, en ja de Nederlander club kan beperkend zijn. Maar, ze zijn ook vaak getrouwd met, en hebben dus schoonfamilie of gaan naar een kerk (oh Ramon, dat is me toch een ingang, allemaal erg dik met elkaar en goed voor elkaar zorgen, als je het kan hebben, stort je erin). Enfin, je weet nooit hoe een koe een haas vangt...
Als je bij TAFE een zesweekse cursus doet voor opleider, mag je op TAFE vervolgens zelf les geven. En soms ook op andere plekken. Toch even het informeren waard, maar de cursus kost geld. Hoewel, dat schijnt afhankelijk te zijn van gebied, tekort etc. Stoute schoenen aan en binnenwandelen.
En dat koken aan huis lijkt me een fantastisch plan. Moet je ws wel voldoen aan bepaalde hygiëne regels etc maar dat zal jij allemaal wel weten. Als je dat in Broome komt doen, mag je komen koken!
Succes he,
groet, Fae

Ramon,

zojuist heb ik mijn vriend gebeld hij is werkzaam in het Rendez Vous Hotel in Scarborough ( Perth ).
Hij heeft op het jobboard gekeken en er zijn zo'n 10 a 20 functies vacant op het moment dat we denken dat misschien in jou richting komt. Ook heeft hij al met een collega het daar besproken en kreeg het advies jouw CV te vragen want ze willen altijd iemand die wij kennen een kans geven. Neem anders even contact met ons op of geef je tel.nr dan nemen wij contact met jou op.  Alle beetjes helpen....

Hij vroeg ook of je FB2 certificaat hebt.....?

groetjes
Monja

ps. ik heb je ook een pm gestuurd maar toen hadden we nog geen info van het hotel.

[quote author=hummer link=topic=10095.msg140005#msg140005 date=1244461795]
Ramon,

zojuist heb ik mijn vriend gebeld hij is werkzaam in het Rendez Vous Hotel in Scarborough ( Perth ).
Hij heeft op het jobboard gekeken en er zijn zo'n 10 a 20 functies vacant op het moment dat we denken dat misschien in jou richting komt. Ook heeft hij al met een collega het daar besproken en kreeg het advies jouw CV te vragen want ze willen altijd iemand die wij kennen een kans geven. Neem anders even contact met ons op of geef je tel.nr dan nemen wij contact met jou op.  Alle beetjes helpen....

groetjes
Monja

ps. ik heb je ook een pm gestuurd maar toen hadden we nog geen info van het hotel.
[/quote]

:up: :up: :up: :up:

Bart

:roll:

je helpt mekaar toch zeker????

het is geen belofte maar wie weet kunnen we wat betekenen.....

groetjes
Monja

[quote author=hummer link=topic=10095.msg140005#msg140005 date=1244461795]
Ramon,

groetjes
Monja

[/quote]

Hallo Monja !

Thanks ,thanks , thanks! Ik waardeer het dat jullie mijn willen helpen!
Ik heb je zojuist een mailtje gestuurd met mijn CV etc.
Lees maar even

groetjes,
ramon

Hallo Ramon,

Heel veel succes, goed dat er hulp is. Misschien een idee om een forum netwerk werkaangeboden op te starten. Iedereen die ergens werkt en weet dat er een vraag ligt kan het dan posten?

groet Simone

wauw, dat is echt heel erg lief om zo mee te denken met elkaar, I am impressed , alhoewel ik zelf ook altijd graag  help , ben ik altijd weer verrast als een ander het ook eens doet voor iemand, echt super!!!!!

Hallo.
Even een update :
Gisteren ben ik op pad gegaan met grote enveloppen gevuld met mijn CV en een ingeleide brief betreffende mijzelf , kort en krachtig. Ik had een lijstje van restaurants die mijn wel intereseerd , en die ben ik gaan bezoeken. Gewoon naar binnen gegaan , druk of niet druk  , kon me niet schelen. Moet maar tijd voor mijn vrij maken. Ik heb er 15 bezocht. Resultaat : vandaag heb ik al een sollicitatie gehad die heel soepel ging. Ze zochten een chef de parti , maar naar goed lullen van mijn kant , kom ik aanmerking voor die van souschef ( headchef ging niet lukken , want die was er nog ). Simpele vragen zoals ; wat is jou styl , wat zijn jou plus en min punten , wat vinden collega's van jou , waarom wil je hier werken , etc. Moet je aan een doorgewinterde ' rot in het vak ' niet vragen , ik lul je eronder. Enfin , morgen mocht ik zeker een telefoontje terug verwachten met een uitnodiging voor 2e gesprek. Daar zal dan duidelijk worden welke functie en how much money. Ik ben benieuwd...
Een ander resultaat van mijn hunting : uitnodiging om een paar avonden mee te draaien in restaurant star anise ( ingewijden weten dat dit toppie is ). De eigenaar begint binnenkort met een 2e zaak en zoekt dus nog geschikte personen om de tent te koken.
Van de andere 13 nog niets vernomen , maar dat kan omdat ze gisteren dicht waren denk ik.

Wel raar om zo de straat op te gaan , en gaan 'schooien' ( zo voelt het echt! ) voor een baan. Maar mischien is het vruchtbaar geweest! THANKS VOOR TIP OM AAN TE KLOPPEN BIJ BEDRIJVEN  :up: Zulke tips zijn waardevol , en maakt het nut van een forum zoals dit meer dan waar!

De man van Monja heeft de CV van mijn en me vrouw afgegeven in het rendevous hotel , dus ik zal daar binnenkort wel iets van horen hoop ik. NOG BEDANKT HE MONJA!!!  :up: :smile:

Ik heb mijn CV niet ' gepimpt ' , want ik denk dat die echt wel oke in elkaar zit. Ik heb ook nog geen contact opgenomen met de holland club in Perth. Eerst maar eens kijken hoe dit allemaal afloopt.

Ik houd jullie op de hoogte! En ik hoop dat degene die het ook moeilijk hebben met het vinden van een baan , mischien inspiratie opdoen met alles wat hier word geschreven over belevenissen , etc.

Cheers,
ramon

Hey Ramon!!

Supergoede actie van je!! Ik weet niet of ik het zou kunnen....dat schooien naar een baan....maar het blijkt maar weer dat dat toch wel een beter resultaat kan geven dan je CV op jobsites achterlaten. In Australië gaat het eenmaal anders dan in Nederland...

Echt goed gedaan....  :up:

Top Ramon!!
Ik hoop echt van harte dat je door jouw actie een geweldige baan scoort!!

Hoi Ramon

Ik hoop dat ook jouw creativiteit binnenkort zijn vruchten zal afwerpen :smile:

Mijn man zat ook al enige tijd thuis met een mooi resume op de bank. Niet kieskeurig maar toch geen enkele reactie op de vele sollicitaties die hij had gedaan. Nou ligt zijn hart bij power tools en er was toevallig 1 1/2 week geleden een power tool show hier in Melbourne en daar is hij dus naar toe gegaan met onder zijn arm een stapel copieen van zijn resume. Ook nog even langs gegaan bij zijn voormalige werkgever (internationaal Amerikaans bedrijf waar hij helaas niet bij aan de slag kon) want je weet het tenslotte maar nooit. Vorige week werden wij plots gebeld door die voormalige werkgever dat ze een casual baantje voor hem hebben. Inmiddels is hij vandaag alweer aan zijn vierde werkdag begonnen en is er ook al heel voorzichtig sprake van een vaste aanstelling. :up:
Of zijn uitstapje naar de power tool show een bijdrage heeft geleverd weet ik natuurlijk niet maar toch vind ik het knap dat jullie dat durven! Petje af hoor.

Ik hoop dan ook van harte dat jij ons heel binnenkort gaat vertellen dat jij weer heerlijk achter de pannen staat.

Groetjes en succes

Mariette

Vandaag hebben ze van dat restaurant waar ik gisteren een sollicitaie gesprek had gehad , teruggebeld. Ik mag a.s. vrijdag komen 'proefkoken'. Normaal ben ik hier tegen , maar ik doe het toch maar. Ze zijn onder de indruk van mijn ,  en willen mij dus in actie zien. Ik laat jullie weten hoe dat is gegaan.

Verder heb ik van een paar andere restaurants ook bericht gekregen. Wel interesse , maar helaas geen plaats. Ach , in ieer geval iets gehoord. Dat gebeurt zelden.

Groetjes,
Ramon

Hoi Ramon,

Gewoon even nieuwsgierig, waarom tegen proefkoken? Is dat 'not done' in de
chefs-/kokswereld?

groetjes Miranda

[quote author=tum link=topic=10095.msg140234#msg140234 date=1244672458]
Hoi Ramon,

Gewoon even nieuwsgierig, waarom tegen proefkoken? Is dat 'not done' in de
chefs-/kokswereld?

groetjes Miranda
[/quote]

Miranda,

Het gebeurt wel vaker dat een kok een dag 'meedraait' om te kijken hoe het gaat.
Ik vind dat je iemand die een dijk van een ervaring heeft , die zich al heeft bewezen bij andere bedrijven , wedstrijden , etc , niet kan uitnodigen voor een 'proefdag'. Wat ik dan altijd deed , was bellen naar zijn huidige werkgever of andere referentie's die hij/zij mijn heeft gegeven. Vragen hoe hij/zij was , en wat zij denken over hem. ( niet dat ik 100 % op hun uitleg afga , maar het helpt. Wat zou jij doen : iemand waarvan jij weet dat het niets is , doorsturen naar een collega , zodat hij in de jus zit. Neen , dat is niet collegiaal , en niemand doet dat. Kokswereldej is klein , neem dat van mijn aan. Als je zo iets flikt verlies je veel...)Waneer je van zo iemand zijn CV grondig bestudeerd , en mag van hen zijn referentie's bellen , en tijdens het sollicitatie gesprek kun je al heel veel opmaken van zo'n ervaren persoon : Dan maak je de keuze. Past hij / zij in jou team , voldoet hij/zij aan jou voorwaarden. Zo ja , dan bied je hem een contract aan met 4 weken proef ( gelang positie , kan langer en  korter zijn ). Of geen contract. Dit vind ik een normale procedure. Iemand met zo lange ervaring en met zulke referentie's / positie's , heeft dat niet bereikt door maar wat 'aan te kloten '. In zo'n geval vind ik het zelfs een belediging !! ......... Gaat het in die proefperiode toch niet zoals het moet gaan , dan scheiden de wegen. Je hebt natuurlijk wel duidelijk gemaakt met het voorleggen van het contract , dat die proefperiode is ingesloten ( iets wat heel normaal is , proefperiode ingesloten ) , en als het van mijn kant of zijn kant niet gaat , dat er zonder problemen afscheid van elkaar genomen kan worden.
Het is een ander verhaal waneer er iemand bij jou solliciteerd , en die pas in het vak zit en eigenlijk nog niet en serieuse referentie heeft , of hij/zij heeft pas zijn/haar diploma. Dan nodig je hem/haar natuurlijk uit om een proefdag te komen doen.( betaalt!! Dat doet niet iedereen , ik wel ). Dan kun je zien of zijn skills in orde zijn : snij-techniek - produktkennis , snelheid - netheid/hygiene - basiskennis.

Ik denk dat het in Australie normaal ook zo moet gaan. Maar ik heb me er maar bij neer gelegd , en ga mijn kunsten daar vertonen. Ik heb werk nodig hè , dus geen keuze.

Tot zover mijn ' beknopte ' uitleg.

Groetjes,
Ramon

Ze zullen heus wel geloven dat je kookkunsten perfect zijn, met jouw CV, maar misschien willen ze gewoon zo'n proefdag om te kijken hoe je in het team valt..
En inderdaad, in deze schaarste aan werk, zou ik niet vallen over een proefdagje.

Back