Geemigreerd , maar kan geen baan vinden!!!!! ( kok )

:grin: Hoi Ramon,
Bedankt voor je 'beknopte uitleg' maar ik snap nu inderdaad hoe of wat.
Toch heel goed van je dat je het toch doet (ok, je wil ook graag werk hebben).
Ziet het maar als een heel sterk punt van je dat je door die 'proefdag' heenkijkt
en het gewoon doet!!

Succes
4.gif
met je proefdag, op naar de  :win1:
6.gif

Ramon, je hebt gelijk:

Ik denk dat het in Australie normaal ook zo moet gaan

Echter...geloof me, zo gaat het hier (meestal) niet. Dingen die heel logisch lijken, en wat je overal verwacht of meegemaakt hebt, worden hier niet gedaan, onder het motto van "dat kan wel zo zijn, maar wij doen het anders...."

Even doorbijten, er zullen nog meer van zulke dagen volgen. Het goede nieuws is, dat wanneer je eenmaal binnen bent, geen mens zich er meer wat van aantrekt.....het enige is: je moet eerst binnen zien te komen !

Succes!

Tja,je zit nou eenmaal in een ander land,dan kan je niet verwachten dat het gaat zoals in NL.
Ik zou er persoonlijks niks tegen hebben,weet je gelijk hoe het is om daar te werken,sfeer proeven enz.

Hoi

Inderdaad er zullen heel veel dingen zijn die je krom en kortzichtig vindt, dingen die wij al heel gewoon vonden 20 jaar geleden gaan ze nu hier invoeren, neem dubbele beglazing, insulatie, maar zo ook bankoverschrijvingen liep hier jaren achter.  In elk vak gebied denk ik dat wij Nederlanders een stuk vooruit lopen.  Kijk naar de bekrompenheid van beroepserkenning.  Ik heb twee jaar gestudeerd voor iets dat wordt niet herkent maar als ik hier een weekend cursus doe kan ik doen wat ik wil.   

Gewoon aanpassen en accepteren en dan tactisch je eigen dingen/ideeen/gewoontes naar voren brengen. 

Succes met koken, maar ik denk ook dat ze naar meer dan het koken zullen kijken.

Sidonia

Hallo

Ik heb even niets van me laten horen want ik was een beetje op boos , en zag het even niet zitten ( De dip..!) ' horeca australie ' , daar snap ik echt niets van :-(

Afgelopen vrijdag dus een paar uurtjes proef ' gekookt ' in het restaurant. Het was wederom een vreemde ervaring. Het is zo groot verschil met west - europa , niet te filmen. Ik weet niet waar ik moet beginnen om het in duidelijke taal uit te leggen. Ik zal het proberen :
De keuken van het restaurant had 1 chefkok , 2 souschefs ( 2e chefkoks) , een chef de parti ( 3e in lijn ) en 2 leerlingen. De chefkok is pas ergens anders gaan werken (kan gebeuren ) , een souschef was bezig met zijn laatste dag ( word ergens chefkok , logische keuze dus ) , andere souschef gaat de chefkok achterna ( kan gebeuren ). Dan verwacht je toch van een restauranthouder dat die op zoek gaat naar een nieuwe ervaren chefkok en nieuwe ervaren souschefs. Fout! , Dat doet die niet. Wat gebeurt er nu? De chef de parti word chefkok. Het is een meisje van ongeveer 23 - 26 jaar , denk ik. Die heeft de ervaring niet van een geroutineerde chefkok.En ook nog niet van souschef ( maar kan ..). Hoe is het mogelijk om 2 plaatsen op te schuiven zonder de ervaring? Enfin , ik ben daar dus aan het koken. Ik moet proefkoken voor dat meisje. De nieuwe chefkok. Wat laat ze mijn doen? Ze komt met een kookboek , en vraagt aan mijn of ik recepten kan lezen. ( eeeuh , ..ik ben chefkok. Wat denk je zelf?...). Ja , zeg ik. Ik kan lezen. Ze zegt dat ik het recept van ' rockerfellar oester mag maken. ( nu schrijf ik het verkeerd denk ik ... , haha). Nu ken ik dat recept toevallig , maar ik doe alsof ik het niet weet , en ga het recept volgen. Ze zei dat ze het nooit had geproeft of had gemaakt , en dat ze het vanavond op het menu wou zetten als special. Ze zei ook dat ik daar 3 uur voor had. ( recept voor 36 oesters , duurt als je normaal tempo hanteerd , 30 minuten ). Na het rustig aan te doen, was ik in 45 min klaar. Laten proeven aan de 'chef'. Het was in orde , vanavond op het menu. Wat nu? , vroeg ik. Ik mocht blijven kijken zei ze. Tjee , dat was een ervaring om te zien. Ik zal niet in detail treden , maar het was niet 'leuk' wat ik zag gebeuren en wat er op de borden doorging het restaurant in. Dat er een vershil is met europa is logish , maar fine dining is in mijn ogen toch anders dan wat ik hier zie. Ik heb me vinger een paar keer in de potten gehad , en sommige dingen waren niet 'eetbaar' naar mijn inzicht. En de 2 koks ( allebei souschef trouwens) leken op australische houthakkers. Weetjewel , met die baardjes. Ze hadden piercings en oorbellen ( kan niet in een keuken! ). Ik hou het hierbij met de beschrijving. Ik word er weer niet goed van.
Ik was dus al en beetje opgefokt. Het was 20:00 uur , en ze vraagt of ik nog wil blijven of naar huis wil. Ik wou naar huis. Ze vroeg of ik nog interesse had om daar te komen werken. Ik zei van wel , maar dat ik eerst met de eigenaar wil spreken. ( ik had geen interese meer , maar ik moest me zegje nog doen tegen de patron! ).
Maandag ben ik niet geweest , maar ik heb gebeld. Ik heb gezegd dat ik een ervaren chefkok ben , en dat ik niet geintereseerd ben om onder een onervaren 'chef ' te werken. Punt. Hij wenste me succes ,en dat was het. No question van hem. vreemd....
Ik vind het balen , want ik heb een baan nodig. Maar dit kon ik niet doen. Ik had als sous chef kunnen gaan werken , maar dan had ik haar min of meer moeten ' opleiden' in het chefkok zijn. No way... En een menu koken waar ik niet achter sta , kan ik niet. Ik blijf hopen op iets beters. Ik wil iets voor mezelf beginnen , maar daarvoor heb je eerst een vaste baan nodig om bij de bank aan te kunnen kloppen om een lening af te kunnen sluiten. Ik heb de centjes nou eenmaal om het zonder baan te regelen , anders had ik dat allang gedaan.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg een beetje kunnen volgen , en me besluit kan begrijpen.

Ik ga morgen nog maar eens proberen om ergens aan te kloppen , en te vragen of ze nog iemand nodig hebben. Maar ik moet zeggen dat de keuze's kleiner worden. Zoveel goeds is er niet in Perth. Ik ga dan ook maar beginnen om echte brieven te schrijven en te gaan solliciteren in Melbourne en Sydney. Ik weet dat de horeca veel verder voor loopt dan hier in Perth. Als ik daarvoor moet verhuizen , dan is het zo. Ik wil niet weg uit Australie , dat komt nu niet ten spraken. Ik ben pas een 5 maanden hier. We bliven proberen tot het echt niet meer gaat. :up:

Ramon

[quote author=ramon link=topic=10095.msg140575#msg140575 date=1245161146]
Ik was dus al en beetje opgefokt. Het was 20:00 uur , en ze vraagt of ik nog wil blijven of naar huis wil. Ik wou naar huis. Ze vroeg of ik nog interesse had om daar te komen werken. Ik zei van wel , maar dat ik eerst met de eigenaar wil spreken. ( ik had geen interese meer , maar ik moest me zegje nog doen tegen de patron! ).
Maandag ben ik niet geweest , maar ik heb gebeld. Ik heb gezegd dat ik een ervaren chefkok ben , en dat ik niet geintereseerd ben om onder een onervaren 'chef ' te werken. Punt. Hij wenste me succes ,en dat was het. No question van hem. vreemd....
Ik vind het balen , want ik heb een baan nodig. Maar dit kon ik niet doen. Ik had als sous chef kunnen gaan werken , maar dan had ik haar min of meer moeten ' opleiden' in het chefkok zijn. No way... En een menu koken waar ik niet achter sta , kan ik niet. Ik blijf hopen op iets beters. Ik wil iets voor mezelf beginnen , maar daarvoor heb je eerst een vaste baan nodig om bij de bank aan te kunnen kloppen om een lening af te kunnen sluiten. Ik heb de centjes nou eenmaal om het zonder baan te regelen , anders had ik dat allang gedaan.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg een beetje kunnen volgen , en me besluit kan begrijpen.
[/quote]

Hoi ramon, op het gevaar af bot over te komen (bedoel ik niet zo!!): ik denk dat je het zelf al aangeeft. Je had er gewoon kunnen gaan werken, dan had je in ieder geval een ingang gehad. Ok, niet het 'nivo' wat je gewend zou zijn plus de extra uitdaging om je baas 'op te leiden' etc ... MAAR je zou dus wel binnen zijn. Waarom niet gewoon zeggen dat je wel zou willen beginnen, alle dingen die je ziet gebeuren vooralsnog gewoon voor lief nemen. Tot je ofwel zelf doorgegroeid bent tot de chef daar, of (vanuit een werkende positie) iets anders (beters) gevonden hebt ....
Let wel, ik snap goed dat je je stoort aan een aantal zaken zoals ze hier gedaan worden. Ook in mijn branch (IT) zijn er verschillende zaken die 'we in Nederland' wel een stukje beter doen. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker om iets te veranderen van binnen uit ... :)

Ik hoop dat je wat aan mijn 'visie' hebt (of het nu wel of niet nog voor deze rol zou zijn of niet) ... En natuurlijk sowieso veel succes met het vinden van iets (desnoods enigzins) geschikts !!

Ja, zo zie je maar weer, een restaurant runnen heeft niet alleen met eten te maken maar ook met organisatie. En ik kan me goed voorstellen dat dit een onaantrekkelijke situatie was.

Mogelijk was het beter geweest om eerst meer te vragen over de situatie. Het kan nooit kwaad vragen te stellen voor je 'nee' zegt. Op een vraag kan je immers nog een antwoord krijgen, maar als je 'Nee, punt' zegt, dan zal niemand je proberen om te praten. Maar goed, zo is dat proefdraaien toch nuttig geweest voor jou.

Ik geloof dat het Sidonia was die kwam met het idee bij mensen thuis of op een function te koken, dat is best een goed idee. Wij hebben al meerdere keren van zo'n kok gebruik gemaakt.

Veel succes, de aanhouder wint, zeggen ze :)

[quote author=perthpete link=topic=10095.msg140577#msg140577 date=1245162875]

[/quote]

Hoi ramon, op het gevaar af bot over te komen (bedoel ik niet zo!!): ik denk dat je het zelf al aangeeft. Je had er gewoon kunnen gaan werken, dan had je in ieder geval een ingang gehad. Ok, niet het 'nivo' wat je gewend zou zijn plus de extra uitdaging om je baas 'op te leiden' etc ... MAAR je zou dus wel binnen zijn. Waarom niet gewoon zeggen dat je wel zou willen beginnen, alle dingen die je ziet gebeuren vooralsnog gewoon voor lief nemen. Tot je ofwel zelf doorgegroeid bent tot de chef daar, of (vanuit een werkende positie) iets anders (beters) gevonden hebt ....
Let wel, ik snap goed dat je je stoort aan een aantal zaken zoals ze hier gedaan worden. Ook in mijn branch (IT) zijn er verschillende zaken die 'we in Nederland' wel een stukje beter doen. Maar het is natuurlijk altijd makkelijker om iets te veranderen van binnen uit ... :)

Ik hoop dat je wat aan mijn 'visie' hebt (of het nu wel of niet nog voor deze rol zou zijn of niet) ... En natuurlijk sowieso veel succes met het vinden van iets (desnoods enigzins) geschikts !!
[/quote]
Ik weet wat je bedoelt. Gewoon proberen , en ogen dicht. Je bent binnen en dan verder kijken. Voor een gedeelte zou ik dat kunnen doen , maar ik kan geen dingen doen in de keuken waar ik niet achter sta. Daar ben ik een te trotse kok voor. 10 - 15 jaar geleden , mischien wel. Maar nu niet.  Ik kan mijn ondergeschikt maken , dat is geen probleem. Maar niet tegenover iemand die het niet begrijpt , en het nog moet leren.
Ik wil niet overkomen als een zeikerd en moeilijk persoon , maar dit kon in mijn ogen niet.

Ik las dat je ging solliciteren in Melbourne en Sydney. Waarom niet Adelaide? Ik heb eens gelezen dat dat toch wel de cullinaire hoofdstad is van Australië..
In ieder geval heel veel succes met het vinden van een geschikte baan!

[quote author=Eerainuh link=topic=10095.msg140579#msg140579 date=1245163582]
Ja, zo zie je maar weer, een restaurant runnen heeft niet alleen met eten te maken maar ook met organisatie. En ik kan me goed voorstellen dat dit een onaantrekkelijke situatie was.

Mogelijk was het beter geweest om eerst meer te vragen over de situatie. Het kan nooit kwaad vragen te stellen voor je 'nee' zegt. Op een vraag kan je immers nog een antwoord krijgen, maar als je 'Nee, punt' zegt, dan zal niemand je proberen om te praten. Maar goed, zo is dat proefdraaien toch nuttig geweest voor jou.

Ik geloof dat het Sidonia was die kwam met het idee bij mensen thuis of op een function te koken, dat is best een goed idee. Wij hebben al meerdere keren van zo'n kok gebruik gemaakt.

Veel succes, de aanhouder wint, zeggen ze :)

Ja , het is niet alleen koken in een keuken. De organisatie eromheen is ook belangrijk.
De situatie was mijn al duidelijk gemaakt tijdens het interview. Zij zou de chef worden.
Dat idee van Sidonia klinkt goed. Ik loop al een tijdje met een soort gelijk idee rond : Mensen kunnen mijn inhuren , ik doe de inkoop , bereid alles , kleed de tafel aan met mijn servies etc , een gastheer of vrouw breng ik mee , aan alles word gedacht , alles word opgeruimd , de gast hoeft helemaal niets te doen behalve aan tegeven wat hij/zij wilt eten of drinken. Titel van marketing : Bring fine dining in / to your home
Ik heb niet genoeg start kapitaal om alles aan te schaffen , daar heb ik dus een vaste baan voor nodig ( die oke is ! ) , zodat ik bij de bank een lening kan afsluiten.

Mischien een tijdelijk een andere baan proberen? Maar je hebt werkelijk overal een diploma en ervaring nodig. Zelfs voor tuinman

[/quote]

Jammer Ramon! Succes hoor, verder met zoeken.
Als wij arriveren mag je met liefde onze prive-kok worden hoor!  :roll: :roll:

groetjes, Marja

Jammer Ramon,

Maar toch had ik het geprobeerd in dat restaurant. Australie is nu eenmaal een heel ander land dan NL met zijn papieren, dilpoma's en ervaring. Al zou je misschien een half jaar bij dit restaurant werken de ervaring zwaarder / beter telt als al je NL papieren ed, Ze hechten hier meer waarde aan Australische ervaring en soms is dat jammer.

Succes met alles, je bent een doorzetter dus ej vind wel iets dat bij je past.

Jolanda

Kom anders de 27 juni naar het Xpdite uitje van de Dutchies in Perth. Wij hebben in het vliegtuig een Nederlandse vrouw en haar dochtertje ontmoet, haar man was in Australie gebleven en zij komen ook naar het uitje. Haar man is nl. ook een kok. Misschien dat dit je van hem nog nuttige tips kan krijgen of een ingang ergens. Heb geen idee op wel niveau hij kookt, maar wie weet.....

Succes,

Sacha

ai Ramon jammer te horen hoe t is gegaan
hoop dat je snel wat anders vindt maar het is inderdaad waar dat alle australische ervaring zwaarder telt dan alle andere papieren en ervaring. Ze willen hier nl ook voor alles 'referenties' en die moeten natuurlijk wel aussie zijn.
In sommige dingen zijn ze zo vreselijk kortzichtig; het is echt een spelletje dat je gewoonweg moet meespelen maar ik kan me zo voorstellen hoe het moet voelen want ik ben zelf ook met accreditaties bezig en het is werkelijk BS.

Ik ben geen kok maar ik kan me je mening over 'niet eetbaar' helemaal voorstellen. Wij zijn een aantal keer gaan uiteten in 'goede' restaurants. Nou over het algemeen is de kwaliteit niet meer dan middelmatig en dan ben ik nog vriendelijk!
Geld en investering is lastig maar als je de mogelijkheid ziet: begin zelf iets want uiteindelijk zal kwaliteit heus wel voor klanten zorgen.
Misschien kan je via catering beginnen ofzo, dan heb je eigenlijk alleen een goedgekeurde keuken nodig maar dat schijnt meet te vallen.

Wie weet kan je Calve pindakaas namaken en een business beginnen? een aantal hier op het forum zouden graag je klant worden (ik ook). O en ook mijn verlanglijst:  koffiemelk!!! Na 2,5 jaar kan ik nog niet wennen aan gewone melk in de koffie.  Nu ik toch aan het brainstormen ben; wie weet zou je dat soort producten kunnen afzetten via www.dutchfood.com.au.....
Zomaar wat ideetjes.....

Succes!

Hoi Ramon,

ik snap het :). Je zou eventueel ook keukenwaar kunnen huren. Je kan het zo gek niet bedenken of het is te huur. Zou heel leuk zijn! Er is vast een manier, maar misschien nog niet nu. Wij hadden zo'n kok geregeld voor o.a. mijn 40e; tafels rond het zwembad hadden wij al, en de rest nam de kok mee. De waiter bleef iets langer dan de kok, en deed de drankjes bij binnenkomst terwijl de kok in de keuken bezig was. Nou ja, je kan er zelf ook wel wat bij voorstellen hè :) Ik hoop natuurlijk dat je snel een baan vindt, maar ik kan me ook voorstellen dat het fijn is om eigen baas te zijn.

Hee Traviesa, heb je condensed milk geprobeerd? Ben trouwens ook benieuwd over welke restaurants jij het had. Een gewaarschuwd mens telt voor 2, niet dan :). Over het algemeen heb ik juist andere ervaringen, ik vond het eten hier zoveel beter toen ik 10 jaar geleden naar hier kwam. (En betaalbaar, zeker als het BYO is - ik viel in 2005 om van de prijzen in NL). Ik vind het in NZ béter, maar ik ben meestal tevreden, hier. Meestal hè, niet altijd ;-)

Groetjes,

Ireen

Hoi

Wat ook een goed idee is denk ik, een ECHTE patat zaak beginnen met de sausen van Nederland en eten uit de muur! daar zou je eventueel pies en pasties in kunnen doen en dan uitbreiden met frikandellen, kroketten, huzaren salade etc.
Ik begrijp dat je daar geld voor nodig hebt maar ideeen kunnen je ergens brengen nietwaar.  Je weet maar nooit. 

Sidonia

[/quote]

Kan je uitleg wel volgen maar je beslissing niet helemaal begrijpen :)

Het is hier NL niet . Ik denk persoonlijk dat je deze baan ook beter had kunnen accepteren met alle ergenissen op de koop toe. Ik heb me ook groen en geel geergerd / verbaasd toen ik hier mijn 1e baan (kantoor) kreeg. Zoals ik nu moest werken, werkte ik 10 jr terug in NL. Na een paar maanden was ik er min of meer aan "gewend".

Het gaf mij wel een enorm goed gevoel om mee te draaien in de maatschappij hier, je niet meer een NLs persoontje te voelen wat hele dagen thuis zit en zich nutteloos voelt. Je komt onder de mensen etc etc.

Soms moet je gewoon eerst een stap terug doen om weer verder te komen.

[quote author=Inge link=topic=10095.msg140646#msg140646 date=1245225666]

Soms moet je gewoon eerst een stap terug doen om weer verder te komen.

Mijn ervaring ook.Goeie opmerking.
Ik kan daar nu een heel verhaal over vertellen , maar dan wordt het zo een egopost, maar ben het helemaal mee eens.

Ik begrijp totaal niets van jouw beslissing. Je had je waarschijnlijk in een paar weken kunnen bewijzen en respect kunnen afdwingen. Aangezien het niveau daar toch zo laag was  :)
Australische mentaliteit is gewoon anders, veel minder officieel.....

Jij komt daar net 2 uur kijken........

Veel succes met je carriere.

Ik begrijp er ook weinig van! Ik kan enerzijds begrijpen dat het niet is wat je in gedachten had, maar zoals hierboven ook al wordt gezegd is dat het vanuit een baan (en aussie werkervaring & referenties) makkelijker is om aan een 'betere' baan te komen. Daarnaast weet je niet hoe het gelopen zou zijn als je het geaccepteerd had. Ik heb ook wel fruit geplukt en in een soort van lunchbar gewerkt. Ook niet het type werk waar ik om stond te springen, maar ik heb het echt super naar mijn zin gehad (en het had ook wel wat, 's avonds niets meer iets moeten -reps nakijken, voorbereiden e.d.) ik vond het zelfs wel relaxt. En het werk in perth betaalde net zo goed (of slecht tis maar hoe je het bekijkt) als de baan die ik in NL in het onderwijs had.. inkomen = inkomen en werkervaring = werkervaring. Soms moet je je principes even tijdelijk aan de kant schuiven.

Daarnaast weet ik niet hoe groot het wereldje is in Perth.. maar stel je voor dat de een nu met de ander praat over dat je geweigerd hebt.. dan ben je verder van huis. Het is niet dat ik je wil afkraken oid, maar hou de volgende keer gewoon in gedachte dat het tot iets beter kan leiden en dat je wat geld verdient.

Succes met je verdere sollicitaties!

Back