Hallo
Ik heb even niets van me laten horen want ik was een beetje op boos , en zag het even niet zitten ( De dip..!) ' horeca australie ' , daar snap ik echt niets van :-(
Afgelopen vrijdag dus een paar uurtjes proef ' gekookt ' in het restaurant. Het was wederom een vreemde ervaring. Het is zo groot verschil met west - europa , niet te filmen. Ik weet niet waar ik moet beginnen om het in duidelijke taal uit te leggen. Ik zal het proberen :
De keuken van het restaurant had 1 chefkok , 2 souschefs ( 2e chefkoks) , een chef de parti ( 3e in lijn ) en 2 leerlingen. De chefkok is pas ergens anders gaan werken (kan gebeuren ) , een souschef was bezig met zijn laatste dag ( word ergens chefkok , logische keuze dus ) , andere souschef gaat de chefkok achterna ( kan gebeuren ). Dan verwacht je toch van een restauranthouder dat die op zoek gaat naar een nieuwe ervaren chefkok en nieuwe ervaren souschefs. Fout! , Dat doet die niet. Wat gebeurt er nu? De chef de parti word chefkok. Het is een meisje van ongeveer 23 - 26 jaar , denk ik. Die heeft de ervaring niet van een geroutineerde chefkok.En ook nog niet van souschef ( maar kan ..). Hoe is het mogelijk om 2 plaatsen op te schuiven zonder de ervaring? Enfin , ik ben daar dus aan het koken. Ik moet proefkoken voor dat meisje. De nieuwe chefkok. Wat laat ze mijn doen? Ze komt met een kookboek , en vraagt aan mijn of ik recepten kan lezen. ( eeeuh , ..ik ben chefkok. Wat denk je zelf?...). Ja , zeg ik. Ik kan lezen. Ze zegt dat ik het recept van ' rockerfellar oester mag maken. ( nu schrijf ik het verkeerd denk ik ... , haha). Nu ken ik dat recept toevallig , maar ik doe alsof ik het niet weet , en ga het recept volgen. Ze zei dat ze het nooit had geproeft of had gemaakt , en dat ze het vanavond op het menu wou zetten als special. Ze zei ook dat ik daar 3 uur voor had. ( recept voor 36 oesters , duurt als je normaal tempo hanteerd , 30 minuten ). Na het rustig aan te doen, was ik in 45 min klaar. Laten proeven aan de 'chef'. Het was in orde , vanavond op het menu. Wat nu? , vroeg ik. Ik mocht blijven kijken zei ze. Tjee , dat was een ervaring om te zien. Ik zal niet in detail treden , maar het was niet 'leuk' wat ik zag gebeuren en wat er op de borden doorging het restaurant in. Dat er een vershil is met europa is logish , maar fine dining is in mijn ogen toch anders dan wat ik hier zie. Ik heb me vinger een paar keer in de potten gehad , en sommige dingen waren niet 'eetbaar' naar mijn inzicht. En de 2 koks ( allebei souschef trouwens) leken op australische houthakkers. Weetjewel , met die baardjes. Ze hadden piercings en oorbellen ( kan niet in een keuken! ). Ik hou het hierbij met de beschrijving. Ik word er weer niet goed van.
Ik was dus al en beetje opgefokt. Het was 20:00 uur , en ze vraagt of ik nog wil blijven of naar huis wil. Ik wou naar huis. Ze vroeg of ik nog interesse had om daar te komen werken. Ik zei van wel , maar dat ik eerst met de eigenaar wil spreken. ( ik had geen interese meer , maar ik moest me zegje nog doen tegen de patron! ).
Maandag ben ik niet geweest , maar ik heb gebeld. Ik heb gezegd dat ik een ervaren chefkok ben , en dat ik niet geintereseerd ben om onder een onervaren 'chef ' te werken. Punt. Hij wenste me succes ,en dat was het. No question van hem. vreemd....
Ik vind het balen , want ik heb een baan nodig. Maar dit kon ik niet doen. Ik had als sous chef kunnen gaan werken , maar dan had ik haar min of meer moeten ' opleiden' in het chefkok zijn. No way... En een menu koken waar ik niet achter sta , kan ik niet. Ik blijf hopen op iets beters. Ik wil iets voor mezelf beginnen , maar daarvoor heb je eerst een vaste baan nodig om bij de bank aan te kunnen kloppen om een lening af te kunnen sluiten. Ik heb de centjes nou eenmaal om het zonder baan te regelen , anders had ik dat allang gedaan.
Ik hoop dat jullie mijn uitleg een beetje kunnen volgen , en me besluit kan begrijpen.
Ik ga morgen nog maar eens proberen om ergens aan te kloppen , en te vragen of ze nog iemand nodig hebben. Maar ik moet zeggen dat de keuze's kleiner worden. Zoveel goeds is er niet in Perth. Ik ga dan ook maar beginnen om echte brieven te schrijven en te gaan solliciteren in Melbourne en Sydney. Ik weet dat de horeca veel verder voor loopt dan hier in Perth. Als ik daarvoor moet verhuizen , dan is het zo. Ik wil niet weg uit Australie , dat komt nu niet ten spraken. Ik ben pas een 5 maanden hier. We bliven proberen tot het echt niet meer gaat.
Ramon