Geemigreerd , maar kan geen baan vinden!!!!! ( kok )

Ik begrijp het wel, ook een keer in een situatie gezeten voor een positie met de juiste papieren en ervaring en er wordt iemand van school gehaald, die dacht dat ie de baas mocht spelen en dan moet je hem nog opleiden ook. No way.
Ben ook opgestapt na een paar maanden, idd wel nadat ik iets anders gevonden had.

groetjes  Johan

beetje off topic maar....
ireen. ik heb condensed milk geprobeerd maar dat haalt het toch niet helemaal. Wie weet is inmiddels gewoon mijn smaak verandert.

ga in September naar NL, ben erg benieuwd of die typische nederlandse dingen nog steeds zo smaken als ik me herinner
(koffiemelk, old Amsterdam kaas, 4kazen pizza...kwijl kwijl.....)

en nu ik dan toch off topic bezig ben. Iemand ooit ergens in Australie Stroh Rum gevonden??

Hi

Ook nog even off topic

Geen stroh rum.  Mijn ouders hebben 3 maanden lang coffeemate (koffiemelk poeder) van Nestle gebruikt, is dat misschien iets?

Sidonia

Hoi Traviesa,

Same here, maar ik ga in Juli. Ik weet zeker dat na de eerste hap teleurstelling kan komen. We zullen het wel merken hè ;-).

Weer on-topic: ik sta er toch van te kijken dat mensen zo makkelijk zeggen dat Ramon maar een baan moet accepteren beneden z'n niveau, in een duidelijk ongeorganiseerde omgeving. Ik zou het zelf misschien anders hebben gedaan, maar ik ben Ramon niet, en ik sta niet in zijn schoenen. Als anderen er geen probleem mee hebben om in een omgeving te werken waarvan je nota bene van te voren al weet dat er van alles aan hapert op alle fronten, dan is dat mogelijk prima voor sommige mensen, maar misschien niet voor Ramon. Het feit dat je migreert wil volgens mij ook niet zeggen dat je álles moet aangrijpen, het klinkt mij heel begrijpelijk om eerst alles te proberen om een fijne baan te vinden die bij je past. In een k*tbaan beginnen kan altijd nog, als de nood aan de man komt. Maar zo ver ís het nog niet voor Ramon. Daarbij is het geen vakantiebaan, maar een vaste baan voor iemand die hier woont en aldus financiële lasten heeft.

Denk ik maar zo.

Ben blij dat jij het zegt Irene, ik vind het commentaar van sommige ook maar een beetje kort door de bocht.

Ramon moet doen wat goed voelt, en ik kon me heel goed voorstellen dat ie van die fucntie niet blij wordt. En wie zegt hoe lang ie dat moet volhoduen voor hij er beter voor staat?Dat hou je ook niet maanden vol lijkt me.Je kunt wel een stapje terug doen, en niet veel eisen stellen , maar het moet wel te doen zijn.

Groetjes Ingrid

@ Ingrid en Irene,

Ik snap jullie opmerking helemaal, maar ik heb hier ook wel gemerkt dat ze niet altijd geweldig vinden al die dilpoma's en ervaring van het buitenland. Hier is toch een keer proefdraaien normaler als in NL. Je kunt het van twee kanten bekijken, je weet ook een beetje in welke sfeer je terecht komt en zij kunnen zien of je de dilpoma's en werkervaring werkelijk waard bent. Werkervaring in Australie telt ook zwaarder als de ervaring elders.
Je moet het meer zien als een nieuw land met nieuwe regels.
Als Ramon nog een tijdje kan rondkijken voor de baan die bij hem past, moet hij dat ook zeker doen. De aanhouder wint ook meestal wel.

Jolanda

:up: Thanks Irene , Ingrid , johan en andere positief ingestelde mensen !

Ik ben niet naar Australie geemigreerd om in een slechte keuken te gaan werken en mezelf helemaal gek te maken. Ik ben ook niet van plan om na alles wat wij hebben moeten doorstaan om deze visa te krijgen , mijn carriere en mijn leven op zo manier een verkeerde wending te geven. Na mijn lange carriere als kok , waarin ik veel heb meegemaakt / bereikt heb met veel zweet , bloed & tranen ( lekker cliché ) , is het dit niet waard. Ik sta achter mijn beslissing , en laat dit duidelijk zijn !
Ik vind het helemaal niet erg om als kok één treedje ( of 2 ) na beneden tegaan , maar dan moet het wel een verdomd goed niveau zijn ( michelin niveau , voor insiders ).

:smile: Ik heb goed nieuws : Vanaf aanstaande Dinsdag begin ik te werken bij Restaurant ' Star Anise ' in Subiaco - Perth. Ik doe twee stapjes omlaag ,en het salaris is niet denderend ( de helft dan ik gewoon ben ). Ik heb dit aanbod aangenomen , omdat dit een van de 4 top restaurants in Perth is ! Zouden er michelin sterren in Australie uitgegeven worden , dan hebben zij er 2. Ben ik zeker van! Ik heb met de eigenaar / chef afgesproken dat ik daar blijf werken totdat ik een andere functie heb gevonden dat bij mijn past. Hij was er helemaal mee eens en wilde mijn helpen. Hij was zelfs beschaamd om mijn deze functie te geven tegen dat salaris , maar hij kan niet anders qua budget. Ik begrijp hem. In de keuken werken 8 koks.
Ik ben hier terecht gekomen door er simpelweg heen te gaan en te vragen of er iets voor mijn inzat en mijn situatie uitgelegd.Ik heb rondgekeken in de keuken en ik voelde de aangename sfeer van een topkeuken. Ik ben hier dus heengaan omdat dit een restaurant is dat perfect eten serveert op een hoog niveau en ik kan er zelfs nog bijleren ( echt waar...). Het leuke is dat ik ook wat inbreng mag doen in het menu.

Dus kort samengevat : ik werk hier tijdelijk totdat ik een leidinggevende functie terug heb gevonden , of ik krijg het intussen voor elkaar om iets voor mezelf op te starten samen met mijn vrouw. (Daarvoor zijn we toch voor naar west australie gekomen : ergens eerst werken , beetje bijleren over OZ en dan hier gaan vlammen!)  Ik sta niet stil , verdien wat centjes en ik blijf bij met de trends. En voor al die Australische zeurders : Ik heb dan ook Australische ervaring :evil: :p

Cosmo modo en alie nl : Jullie zeggen dat jullie mijn niet begrijpen , en mijn keuze afwijzen.
wel , mijn antwoord hierop : Als jullie ergens willen gaan werken waar je van weet dat het een foute tent is , dat het niet naar voren brengt wat het beweert en dat je er zelf helemaal gestoord en groen en geel van gaat worden. Als dit jullie plaatje is wat jullie in gedachte hadden om naar Australie te komen. Dan moet je het zeker doen! Mijn is dat het niet waard en ik heb zelf respect. Meer zeg ik niet hierop , is het niet waard... :bangingdoor:

Ik weet, uit alle verhalen, en beetje van die programma's Wanted Down Under, dat het heel anders is dan hier in NL. En we weten ook dat Rimko zich straks misschien even moet "bewijzen"wat ie kan , voor hij aangenomen zou kunnen worden.Mij maakt het niet zoveel uit wat ik straks moet gaan doen ( heb ik hier in NL ook altijd gedaan, en in Oz heb ik ook verschillende ( shit ) baantjes gehad ) En er komt altijd wel iets op mijn pad. Vindt leuke collegas misschien wel belangrijker dan de baan zelf. Maar goed, ik heb nu nog makkelijk praten.
Maar wat ik vooral bedoel te zeggen met het vorige berichtje is dat het voor Ramon goed moet voelen, en dat hij ZELF moet weten of hij een baan accepteerd... en daar dan de concequenties ook van draagt. Wij kunnen wel zeggen , ik zou het wel aannemen, maar wij zijn Ramon niet. Toch? ikke niet in ieder geval hihi

even aanpassen, ik lees net het berichtje van Ramon : Gefeliciteerd!!!!!! zo zie je maar! Geweldig, die manier van gewoon binnen lopen is perfect geweest , hier een paar dikke duimen voor je  :up: :up: :up: :up:

[quote author=skippie link=topic=10095.msg140785#msg140785 date=1245330216]
Ik weet, uit alle verhalen, en beetje van die programma's Wanted Down Under, dat het heel anders is dan hier in NL. En we weten ook dat Rimko zich straks misschien even moet "bewijzen"wat ie kan , voor hij aangenomen zou kunnen worden.Mij maakt het niet zoveel uit wat ik straks moet gaan doen ( heb ik hier in NL ook altijd gedaan, en in Oz heb ik ook verschillende ( shit ) baantjes gehad ) En er komt altijd wel iets op mijn pad. Vindt leuke collegas misschien wel belangrijker dan de baan zelf. Maar goed, ik heb nu nog makkelijk praten.
Maar wat ik vooral bedoel te zeggen met het vorige berichtje is dat het voor Ramon goed moet voelen, en dat hij ZELF moet weten of hij een baan accepteerd... en daar dan de concequenties ook van draagt. Wij kunnen wel zeggen , ik zou het wel aannemen, maar wij zijn Ramon niet. Toch? ikke niet in ieder geval hihi

even aanpassen, ik lees net het berichtje van Ramon : Gefeliciteerd!!!!!! zo zie je maar! Geweldig, die manier van gewoon binnen lopen is perfect geweest , hier een paar dikke duimen voor je  :up: :up: :up: :up:

[/quote]
Thanks Skippy !
Ja , iedereen is niet hetzelfde ( gelukig maar zeg ....pff ! )
Ook ik weet dat het hier anders is dan in NL of B. dat wist ik voor ik vertrok. Maar ik weet waar ik goed in ben , en datdaar vraag naar is in OZ. Daarom ben ik hier , dat is mijn streven.

Gefeliciteerd Ramon!!!

Ik kan me voorstellen dat je die andere baan niet aangenomen hebt. Een stapje terug moeten doen dat was te verwachten in een nieuw land. Als de chefkok dan ook nog een heel ervaren iemand is dan is dat wat makkelijker te behappen dan het eerste verhaal wat je vertelde. Dan ga je jezelf zo op zitten fokken, dat is het dan niet waard. Zo zie je maar dat alles toch op zn pootjes terecht is gekomen.
Veel plezier in je nieuwe baan!

Gefeliciteerd, Ramon!

De aanhouder wint  :up: . Klinkt als een restaurant op jou niveau

Tegen de tijd dat je je eigen bedrijfje hebt, moet je dat zeker hier posten.
Succes!

Hoi Ramon, heel goed hoor!! Gefeliciteerd!!.

Ik vindt het heel geweldig dat je vooralsnog in ieder geval bij je keuze voor WA/Perth voorlopig kunt doorzetten zo... En zoals het eerste geval typisch Australisch is, vindt ik ook dt bij Anise een typisch (positief!!) Australisch geval... (dat de eigenaar je deze kans toch wel wil geven)... En deze beide kanten van 'het Australie' vinden wij nou juist zo'n charme hebben ... :) :).

Ik zal eens op zoek gaan naar een website van Anise (menu etc??) en eens kijken of we daar eens een keertje een dinertje moeten houden...

TOEVOEGING:
Restaurant Star Anise website net gevonden. Ziet er wel goed uit.
De suburb is overigens Shenton Park (maar grenst wel aan Subiaco :)).

Congrats Ramon!!
Helemaal super dat je zo'n mooie kans hebt gekregen, tot je nog iets beters vind.

Je uitlating tegen cosmo en alie vind ik wel een beetje aan de felle kant. Iedereen kijkt er anders tegen aan, en daar hebben zij goed recht toe.

Hallo Ramon,

Gefeliciteerd met je baan!!
Heb net even op de site gekeken en het restaurant ziet er goed uit!
Wens je alle succes toe en veel werk plezier!

groetjes, Michelle

[quote author=ramon link=topic=10095.msg140782#msg140782 date=1245329897]
Cosmo modo en alie nl : Jullie zeggen dat jullie mijn niet begrijpen , en mijn keuze afwijzen.
wel , mijn antwoord hierop : Als jullie ergens willen gaan werken waar je van weet dat het een foute tent is , dat het niet naar voren brengt wat het beweert en dat je er zelf helemaal gestoord en groen en geel van gaat worden. Als dit jullie plaatje is wat jullie in gedachte hadden om naar Australie te komen. Dan moet je het zeker doen! Mijn is dat het niet waard en ik heb zelf respect. Meer zeg ik niet hierop , is het niet waard... :bangingdoor:
[/quote]

Als je mijn reactie goed had gelezen had je daaruit kunnen opmaken dat ik je keuze niet afwijs, maar dat ik wel moeite heb het te begrijpen. Dit omdat je eerst een berichtje plaatst op dit forum waarin je desperate op zoek bent naar een baan, iedereen springt je te hulp  :up: :up: (super dit forum!) met advies en zelfs het doormailen van je CV. Over het proefkoken was je al niet al te happy omdat het in NL anders is (wordt gezien als een belediging) (erbij zeggend dat ik altijd heb geleerd: it's  not right, it's  not wrong, it's different), vervolgens heb je niet eens een (fatsoenlijk) gesprek met de eigenaar over de situatie en zeg je dat je daar niet wilt werken, wat je goed recht is, let wel, het is jouw leven en jij moet je happy voelen, maar dan mag ik toch eerlijk zeggen dat ik moeite heb dit allemaal te begrijpen... vooral ook omdat aussie referenties en ervaring als een belangrijk aanknopingspunt worden gezien voor een volgende baan (zie meerdere reacties in dit draadje). Maar goed, ik ben van huis uit een ethousiasteling die werkelijk overal voor gaat (of dat nu zo positief is..) en ik hou wel van een uitdaging (in de zin van proberen van iets slechts - in dit geval zou dat de keuken zijn - proberen er iets positiefs van te maken). Kan mislukken.. maar dat risico neem ik graag. Weer een ander soort werkervaring  :grin:  maar goed, ik ben nog (relatief) jong en als er dan iets minder positiefs op mijn CV staat, daar kan ik ook wel mee leven. Maar goed, dat ben ik, en vandaar ook deze mening. Jij bent een ander soort persoon en vandaar dat jij de keuze hebt gemaakt die jou het beste leek. Jij vertelt jouw verhaal en jouw gevoel erbij, ik geef mijn mening, even goede vrienden!

Succes met je nieuwe baan!

Super dat je een nieuwe baan hebt, ik hoop dat het wordt wat je in je hoofd hebt.

Wel jammer dat je dus vaak op een forum lekker met de hele boel mee moet lopen of gewoon niks zeggen omdat het anders maar "bot" is wat je zegt en het reageren niet meer waard is. Eerst vragen of "je" de reactie begrijpt en begrijp je die niet dan is dat maar stom. Top  :roll:

[quote author=Inge link=topic=10095.msg140832#msg140832 date=1245350014]
Wel jammer dat je dus vaak op een forum lekker met de hele boel mee moet lopen of gewoon niks zeggen omdat het anders maar "bot" is wat je zegt en het reageren niet meer waard is. Eerst vragen of "je" de reactie begrijpt en begrijp je die niet dan is dat maar stom. Top  :roll:
[/quote]

?? Sorry Inge, maar ik snap 'm ff niet..  :? over wie heb je het? (ps. dit is geen lullige reactie van mijn kant, maar ik zie echt even niet tot wie je je hebt gericht - ligt 'm aan mij hoor..)

EDIT: ik ben na 14 uur slaap weer wakker ;) en hij komt nu over! Thanks Inge voor je reactie!

Hoi Ramon, ik kan heel goed begrijpen waarom je die ene baan van dat proefkoken hebt afgewezen. Vond het wel een dappere beslissing, want je weet natuurlijk nooit hoe lang het duurt voordat je wel iets vind wat geschikt voor je is. Gelukkig was dat in jouw geval heel snel.

Stel je toch eens voor dat je die crappy baan had aangenomen, dan had je misschien deze nieuwe baan nooit gehad. Wie weet hoe lang je dan onder die ongeschikte chef had gewerkt.

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan en ik wens je alle plezier en succes toe! Deze baan levert je dan misschien nu minder salaris op, maar zie het als een opstap naar iets veel mooiers :)

Ik vind de sfeer en commentaren er de laatste tijd erg op vooruit gaan op dit forum  :up:
misschien moeten we de "Nederlandse" gewoontes eens achterwege laten en een beetje meer op onszelf letten.

Als iemand een beslissing neemt om een baan niet te nemen, niet onder zijn / haar niveau wil werken, of terug naar NL te gaan dan is dat in de meeste gevallen een weloverwogen beslissing neem ik aan.
Dat iemand hier op dit forum een verhaal daarover verteld, maar niet alles kwijt wil wat ook mee heeft gewogen in deze beslissing dan is dat zijn / haar zaak. Het is erg makkelijk als je niet in zo'n situatie zit om je mening te geven (en ja dat ik ik zelf OOK gedaan).

Dus laten we dit forum gebruiken om elkaar te helpen, dat de mensen die nog naar AU gaan dit als handvaten gebruiken en niet  in dezelfde valkuilen lopen waarin wij zijn gelopen, daarvoor zijn we volgens mij op de wereld gezet en niet om alles maar af te kraken.

Even voor de duidelijkheid; ik bedoel hier niemand persoonlijk mee, een ieder mag schrijven wat hij / zij wil, maar ik vind de postings er op dit moment niet op vooruit gaan, dat waren even my two cents.

Johan

[quote author=Ingriddh link=topic=10095.msg140854#msg140854 date=1245379610]
Ik vind de sfeer en commentaren er de laatste tijd erg op vooruit gaan op dit forum  :up:
misschien moeten we de "Nederlandse" gewoontes eens achterwege laten en een beetje meer op onszelf letten.

Als iemand een beslissing neemt om een baan niet te nemen, niet onder zijn / haar niveau wil werken, of terug naar NL te gaan dan is dat in de meeste gevallen een weloverwogen beslissing neem ik aan.
Dat iemand hier op dit forum een verhaal daarover verteld, maar niet alles kwijt wil wat ook mee heeft gewogen in deze beslissing dan is dat zijn / haar zaak. Het is erg makkelijk als je niet in zo'n situatie zit om je mening te geven (en ja dat ik ik zelf OOK gedaan).

Dus laten we dit forum gebruiken om elkaar te helpen, dat de mensen die nog naar AU gaan dit als handvaten gebruiken en niet  in dezelfde valkuilen lopen waarin wij zijn gelopen, daarvoor zijn we volgens mij op de wereld gezet en niet om alles maar af te kraken.

Even voor de duidelijkheid; ik bedoel hier niemand persoonlijk mee, een ieder mag schrijven wat hij / zij wil, maar ik vind de postings er op dit moment niet op vooruit gaan, dat waren even my two cents.

Johan
[/quote]

Ik sluit me bij deze woorden aan.

Back