Gevraagd: hulp bij aanschaf 4WD janauri 2011

albertjan

New Member
Beste allen,
Zoals eerder gemeld (voor wie dat heeft gelezen), gaan wij (gezin met twee kinderen) vanaf janauari 2011 naar Australië om daar een jaar te blijven. Wat we willen, is, vrij snel na aankomst in Perth (we blijven daar 4/5 maanden) een 4WD kopen, b.v.k. een Toyota Land Cruiser. Maar hoe meer we rondkijken (drive.com.au) en ons informeren via internet, hoe duidelijker het wordt dat enige hulp welkom kan zijn. Met name dus van iemand die verstand van auto's (techniek, staat van onderhoud, etc.) heeft en kan adviseren over de aankoop van een goeie....

Vraag is dus: is er iemand op of via dit forum die verstand van auto's heeft en die bereidt is om in januari 2011 (duurt nog even, maar goed, beter vroeg dan laat gevraagd) ons te helpen? Kan van alles zijn: verstand van een betrouwbare dealer, op de hoogte van een goede auto die (bijv. particulier) te koop staat, auto beoordelen als we er een 'uitgekozen' hebben, etc.

Welke 'monteur' kan ons adviseren?????
Reacties hier of via info@webhand.nl zijn welkom!! Bij voorbaat dank!

groet, Albert Jan (Utrecht)
 
Hoi Albert,

Goed plan om een 4wd te kopen! Kom je echt op de mooiste plekjes.

Ik heb zelf een autobedrijf en ben onderhand al 15 jaar automonteur. Ik zit alleen niet in Oz/Perth maar ik kan je zeker helpen met technische info over diverse zaken. Ja kan bijna niet fout gaan met een Landcruiser toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten...b.v lekke koppakking,koppeling versleten, lagers in versnellingsbak hoorbaar enz..

Je kan altijd het beste een onafhankelijke keuring uitvoeren bij een garage, kost een beetje geld maar dan weet je wel wat je koopt. Toen wij onze camper hebben verkocht in Perth, hebben de nieuwe eigenaren ook een keuring laten uitvoeren, volgens mij was dat bij AAA dat is hetzelfde als de ANWB bij ons.Je krijgt dan in iedergeval een uitgebreid verslag over de desbetrefende auto.

Ik weet niet wat voor een budget jullie in gedachten hebben maar kijk eens rond op het volgende:

http://www.tradingpo...me?intref=bg108

http://sydney.gumtree.com.au/

http://www.ebay.com.au/

Hoop dat je hier iets aan hebt...mocht je nog vragen hebben, roep je maar!
afro.gif


groeten Steven
 
Dank voor jullie reacties! Ik zal de sites bekijken, alhoewel ik de auto dus in Perth zal kopen.

Qua prijsklasse kijk ik steeds naar auto's tussen de 10000 tot 25000 AUD. Daar zit flink wat verschil tussen, maar het valt me op dat de prijzen soms ook behoorlijk uiteenlopen (natuurlijk, het kilometrage verschilt, het bouwjaar, etc, maar soms niet eens zo heel veel, terwijl de prijs wel erg verschilt).

Kan iemand zeggen welk type Landcruiser ik het beste kan nemen? Er zijn namelijk nogal veel verschillende typen.

Tot nu toe kijk ik steeds naar de LC die ik het meeste op drive.com.au tegenkom: de HZJ105R 4x4. Maar is dit wel het meest geschikte type? Of is dit het basismodel, e.g. geen enkele vorm van comfort en vaak gebruikt als werkauto (en dus veel slijtage!)?

Wat is het verschil met de Prado RV6, Prado RV, Prado GXL, SAHARA, GXL, 40th ANN LE, en ga zo maar door. Zijn die luxer, dus iets comfortabeler?

Kortom, hoe kom je daar achter? Internet biedt veel informatie, maar geeft mij toch niet de handvatten die ik zoek om hierin een keuze te maken.

Wat ik zoek is een relatief comfortabele LC die betrouwbaar is, want ik reis ook met twee kinderen.

Tips zijn dus welkom!! Alvast bedankt daarvoor.

groet, albertjan
 
Misschien ken je deze site al, maar voor veel meer keuze in auto's: check www.carsales.com.au

Het verschil tussen de verschillende types Prado is inderdaad de trimlijn maar ook wat voor type motor. 4 cylinder diesel of 6 cyl benzine bijvoorbeeld, en Sahara is volgens mij de meest luxe trimlijn. De Prado is voor een gezin met 2 kids trouwens wel wat klein, tenminste als je er ook mee wilt gaan rond trekken. Een 80, 100 of 200 series is groter, net als de Nissan Patrol.

Tja.. wat de beste is, dar ligt er maar net aan waar je hem voor wilt gebruiken, en wat voor evt. modificaties er opzitten. Een 80 series of een Patrol zijn zo'n beetje standaard uit de fabriek al voertuigen geschikt voor het echte 4x4 werk (wat is echt?) terwijl de nieuwe Prado en LC 200 bijvoorbeeld, moeten nog aardig wats mods hebben willen ze de wat ruigere tracks goed kunnen nemen. Wil je hem gebruiken als family car, tourer of ook voor het extremere 4WD-werk?

Voor het bedrag moet je een prima LC kunnen kopen, maar vanwege de waardevastheid betaal je een echte smak geld, en dat krijg je bij evt. verkoop na een jaar echt er niet voor terug. De kwaliteit van Toyota (en ook Nissan) is trouwens echt subliem. Mijn Toyo 4x4 is nu 18 jaar oud, maar het dieseltje ploegt me overal doorheen!

Zorg dat je iig de ex-fleet cars vermijd en ook die voor de mijnbouw zijn gebruikt... grote boog er om heen! Volgens mij heeft het type LC waarnaar jij verwijst last van een wat zwakker differentieel aan de voorkant, de versnellingsbak en her en der wat zwakkere kleine puntjes.

Cheers
 
Ligt er helemaal aan wat je wil gaan doen.

Enne een Prado te klein voor een gezin met 2 kinderen?
Hoe moet dat dan met een Surf???

Wij hebben dus een Toyota Hilux Surf en bevalt ons uitstekend. We gebruiken het voor de school trips maar zeer zeker voor de off the road trips.
Als ik jouw was zou ik voor een diesel gaan: overal te verkrijgen en vermogen onderin.
Een Land Cruiser is overprijsd, zeker de 100 Series.
De Patrol zou ik nog steeds de 3 liter vermijden ook al zijn er minder problemen mee.
Een andere goed 4wd is de Pajero, is ook goedkoper.
 
Hoi,

wij hebben vorig jaar een Nissan Pathfinder uit 2005 gekocht in Perth en zijn er 6 maanden mee door Australie gereden. Op wat onderhoud na geen enkel probleem. Wel op benzine dus dat kost je wat zeker als je zwaar beladen bent. Ook wij hadden (sorry hebben) niet echt verstand van auto's, maar we hadden een goed gevoel bij de zaak waarbij we hem kochten:

http://www.wangara4wdworld.com.au

Wij hebben gewoon goed gekeken hoe de auto's er uit zagen: niet te afgeleefd, geen rare dingen onder de motorkap enz. En we hebben een aantal verschillende proefritten gemaakt.

Er zijn in Perth twee grote autoparken: Wangara en Victoria Park. (Misschien zijn er nog wel meer maar wij zijn bij deze 2 geweest)

En o ja, check ff of de Rego nog geldig is.
 
Enne een Prado te klein voor een gezin met 2 kinderen?
Hoe moet dat dan met een Surf???

Tja .. zoals je weet WilSil heb ik de Australische variant van de Hilux Surf (=4runner) en tuurlijk... waar een wil is, is een weg... persoonlijk met meer dan 2 personen rondtrekken, dan vind ik het persoonlijk geen comfortabele auto meer; voor mij te krap dan. Heb je die longrange tank al?

Een Pajero is idd ook een goede optie! Een LC100 of 200 is gewoon een slagje groter dan de Prado, en daardoor waarschijnlijk net iets comfortabeler...

Cheers
 
Ok, zomaar even een paar searches in mijn (en jouw toekomstige :)) omgeving:

AHG is een samenwerkingsverband van een aantal dealers:
Landcruisers:
http://www.ahgwa.com.au/results.php?pageS=1&type=Used&st=SV&keywords=eg%3A+blue%2C+ss%2C+leather&make1=Toyota&model=Landcruiser&variant=&yf=1995&yt=2009&kf=0&kt=1000000&pf=0&pt=20000&py=&pi=52&distance=50&postcode=6065&submitOne3=Refine+Search&sort=hotoffer%7Cdesc

4WD (tot 25000 dollar):
http://www.ahgwa.com.au/results.php?pageS=3&type=Used&st=MV&keywords=eg%3A+blue%2C+ss%2C+leather&make1=&yf=1970&yt=2009&kf=0&kt=1000000&pf=0&pt=25000&py=&pi=52&distance=50&postcode=6065&body%5B%5D=mediumsuv&body%5B%5D=largesuv&sort=hotoffer%7Cdesc

Over deze serie: mogelijk is een Ford Territory een optie (een AWD versie dan). Ik neem niet aan dat je echt off-road gaat namelijk.. ? We hebben een Ford territory en het is echt een geweldig 'werkpaard' hoor!

Een andere zoektocht op carsales (tot 20.000 en 4WD):
http://www.carsales.com.au/all-cars/results.aspx?PriceTo=412&N=1216+1247+1527+904+1707+412&keywords=&Nne=15

Geeft b.v. ook de Subaru Forrester als mogelijke optie?

Bovenstaande is een quote uit het grote auto topic onder klestdoos. Heb hier ook advies gevraagd omtrent een 4x4. Misschien dat je wat heb aan de links. Is allemaal omgeving Perth.
 
Nog een tip voor je zoektocht!

Het maakt echt veel verschil uit als je op carsales.com.au bij je zoekopdracht 4x4 of 4WD invoert. Je krijgt andere auto's als zoekresultaat.

Cheers
 
Ja, de long range tank zit er ondertussen in met HD springs.
Onze vorige/tweede 4wd was een Pathfinder uit 2006 (de R51) en die voldeed goed. Alleen de Surf/4Runner is een betere off roader.
Wij aan regelmatig met z'n 4-en op vakantie en hebben geen gebrek aan comfortabele ruimte in de Surf.
 
Hoi allemaal,
Super, al jullie reacties! Daar kan ik weer een stuk verder mee komen! Ik zag enkele links, die ik nog zal nalopen. Zeker die van een betrouwbare of dat in ieder geval uitstralende dealer! Vast en zeker dat ik daarmee weer goeie informatie naar boven haal.

Verdere vragen:

- heeft een LC drie diff's? En standaard een difflock op het centrale diff? Dat is anders dan bij een Hilux, toch?

- Hoe herken je trouwens ex-fleet cars en voormalige mijnwerkauto's???

- Iets anders: er wordt steeds gesproken over 100-series, 200-series, 80-series, e.d. Hoe herken je die? Neem de door mij genoemde als voorbeeld: de HZJ105R: ik neem dan aan dat dit er een uit de 100-serie is (105R)? En een Prado? Is dat dan een andere serie? Kun je de serie herkennen aan het type motorblok en zo ja, waar vind je het nummer van het blok? Staat meestal niet bij de info genoemd op de diverse sites...

- Ten slotte: de waardevastheid betekent dat je relatief veel betaalt voor een wat oudere LC. Maar dan moet je dat toch ook in de verkoopprijs, een jaar later, weer terug zien?

Ik houd me aanbevolen voor verdere tips. Alvast dank daarvoor!

vriendelijke groet, Albert Jan
 
Volgens mij hebben geen van die auto's echt difflocks meer ... het zijn hub caps die worden gelocked... hoe het zit met de LC die tegenwoordig permanent 4WD hebben weet ik niet .... heb wel iets gehoord over een centrale diff, maar precies weten die ik het niet. Ik zou trouwens altijd gaan voor een part-time 4x4. Mijn 4runner heeft ook hub cap locks, en geen difflocks... nog even sparen en dan misschien aftermarket diff locks er op zetten... maar staat niet bovenaan mijn verlanglijst.

Prado is volgens mij een 90 serie (in Nl wordt hij volgens mij ook wel Landcruiser 90 genoemd) en 105 is idd deel van de 100 series.

Als je LC koopt bij een 'betrowbare dealer' betaal je dus 'big bucks' en als je hem verkoopt aan een dealer krijg je er echt veel minder voor terug (zo verdienen zij immers hun geld) of je verkoopt hem particulier, maar dan willen de mensen een goedkope (want voor een duurdere gaan ze wel naar een dealer). Ik ken een verhaal van iemand die een Prado voor iets van 26.000 kocht, en na een trip van 20.000km of zo iets, bij de dealer er nog maar 16.000 voor kreeg...

Het motortype zegt volgens mij niet zoveel over de serie. Het is meer de body/chassis die er mee wordt getypeerd. Zo is de 70 serie alles wat lijkt op een troop carrier (hoekige voorkant) en de 200 serie de Toorak Tractors (= PC hoofd traktor), enz.

Cheers
 
Ga hier naar toe en je vindt info over de diverse types Land Cruisers.
http://en.wikipedia.org/wiki/Land_cruiser

Drie diff locks bestaat eigenlijk niet.
De Land Cruiser hebben een permanante 4wd en met de centre lock blokkeer je de tussen as. Hiermee wordt de split tussen front en rear 50/50. http://www.arb.com.au/getting-started/ask-arb/air-lockers-vs-centre-diff-lock.php

De Prado is de 90 of de 120 serie en is de kleinere versie van de Land Cruiser.
Goed dat je de 70 serie noemt.
Een vriend heeft de nieuwe 75 serie met factory diff locks (echte diff locks) en die auto gaat overal zonder problem! Alleen duur voor een verdere basic auto zonder eige luxe.
 
b.v.k. een Toyota Land Cruiser.


Hi!

Ik weet totaal niks van auto's, maar ik weet wel dat ik afgelopen maandag in een nieuwe Toyota Landcruiser (200?) gereden heb, en dat die auto awesome was!!!
Ik heb nog nooit een automaat met zoveel kracht gezien. En ook fijn dat er een 'schakel' optie opzit.
Het is wel een mega bak, dus parkeren in kleine gaatjes gaat moeilijk worden, hihi, maar ik ben er in ieder geval helemaal weg van.


Website Toyota
 
Een vriend heeft de nieuwe 75 serie met factory diff locks (echte diff locks) en die auto gaat overal zonder problem! Alleen duur voor een verdere basic auto zonder eige luxe.

Zeker nu ze alleen nog maar in de V8 turbo diesel versie worden geleverd. De straight-six is volgens mij sinds 2008 gedropt. Wij gebruiken er een paar op het werk.. wat een torque! Maar voor de rest weinig anders dan het model uit de jaren 80! Geweldige auto, en in mijn ogen de enige 4x4 in Oz die nog een echte 'truck-like' handling heeft... Comfort van een pakezel in de Pyrieneen..

Komen ze standaard met diff locks? Volgens mij die van ons met gewone hub caps..

Cheers
 
Heel fijn dit onderwerp, met nuttige info! Ik zal de site's nog ff allemaal moeten doorlopen maar nu nog een vraagje:
Wat zouden jullie aanraden als je een beetje behoorlijke 4WD wilt kopen maar je bestedingsruimte is niet zo hoog als die van AlbertJan...
Tot welke km stand is het nog te doen ( 200000 ? ), en na welk bouwjaar moet je oppassen dat je geen verrot barrel koopt ( 1996? )? Het zal wel niet helemaal zwart wit te zeggen zijn, maar een indicatie?
 
Hoi allemaal,
Wederom bedankt voor de verschillende reacties! Ik kom steeds meer te weten over de LC!

Toch heb ik nóg een vraagje. Wat is in Australië de beste keus: een diesel- of een benzinemotor?

Diesel is duurder, maar dieselmotoren zijn over het algemeen sterker en gaan langer mee. Betaal je in Australië net als in Nederland extra belasting voor een diesel? Of is alleen de aanschafprijs (bij nieuw) hoger?

Kortom: wat adviseren jullie?

groet, Albert Jan
 
Heel fijn dit onderwerp, met nuttige info! Ik zal de site's nog ff allemaal moeten doorlopen maar nu nog een vraagje:
Wat zouden jullie aanraden als je een beetje behoorlijke 4WD wilt kopen maar je bestedingsruimte is niet zo hoog als die van AlbertJan...
Tot welke km stand is het nog te doen ( 200000 ? ), en na welk bouwjaar moet je oppassen dat je geen verrot barrel koopt ( 1996? )? Het zal wel niet helemaal zwart wit te zeggen zijn, maar een indicatie?

Zoals je zelf al aangeeft valt dat niet echt te zeggen... sommige modellen zou ik met gerust 300.000 op de teller nog kopen, en andere bij 100.000 al laten staan. Zelfde geld ook voor bouwjaar... sommige uit 1990 zou ik eerder kopen dan een ander model uit 2004.. Kortom.. er zijn zoveel factoren die het beinvloeden... (waar gebruikt, waar gestalt, veel of weinig 'getowd' onderhoudregime, kwaliteit motorolie, merk, model, brandstof, onderdelen beschikbaarheid, enz., enz. enz.)

Over het algemeen roesten auto's hier minder snel dan in NL, dus roest hoef je in het algemeen bij TLC's je niet zo heel druk om te maken.

Diesel vs Benzine... zoveel verschillende meningen, en het is niet een kwestie van goed of fout. Ligt er maar net aan hoe je je auto gebruikt. Ik zweer bij diesel, maar anderen weer bij bezine. Je kan gerust kijken naar een pre-1996 auto. Er zijn genoeg goede auto's van 20 jaar oud!

Cheers
 
Back
Top