Gevraagd: hulp bij aanschaf 4WD janauri 2011

Ik zou afblijven van de Patrol 3.0. Daar zijn in de beginfase flinke problemen mee geweest. Ze hebben het opgelost, maar het blijven een beetje de mindere. Helaas zijn de 4.2 en 4.8 niet nieuw te koop, maar 2de hands nog wel al worden ze steeds zeldzamer.
Wij rijden in een auto van 1994 met 233600 op de teller en het is net ingelopen :)
Toyota he, die blijven lopen.
Verder kan een diesel een hogere milage hebben dan een benzine.
Er rijden wagens rond met 500000 op de klok zonder een probleem. Onderhoud is het toverwoord.
Zoals r2d2 roesten ze hier niet want er is geen pekel!!
Al zijn er modellen, zoals de oudere 60 series waar de gutter doorroest, de GQ waar de achterdeuren wat probleempjes kunnen hebbben.
Verder een 2.4 Surf is een beetje zwakjes in vermogen en heeft de neiging om de kop te scheuren doordat het te snel oververhit.
Een heel verhaal, maar het hangt helemaal af van wat je te besteden hebt en wat je er mee wil.
Vertel eerst maar eens wat je er mee wil doen.

Gwen: kan best zijn dat de 200 perfect rijdt, maar ik ga geen $90,000 neer tellen voor een blik op 4 wielen.
r2d2: nee, de diff locks zijn vanaf factory ingebouwd en niet standaard. Net als de extra tank. Normal is het 90 liter.
 
Heerlijk weer een topic over auto's en lees gretig mee. Ben ook een grote fan van Toyota :up:
 
Ik wil me hier ook wel even in mengen, interessant draadje! Wij zijn ook geinteresseerd in zo'n ding. Wat mij ermee zouden willen: Gewoon dagelijks verkeer voor een gezin met twee kleine kinderen, en in de weeksnds en vakanties trips maken. Wat mij tof lijkt is dat je dan ook de onverharde wegen kunt berijden, ook als het nat is en omhoog gaat. En een stukje op het strand misschien. Het echte off-roaden hoeft voor mij niet zo (ik heb al niet genoeg tijd om op de racefiets te zitten dus een nieuwe hobby past niet echt).
Tips en adviezen zijn zeer welkom. Ik neig wel naar Toyota omdat die inderdaad een imago hebben dat het nooit stuk gaat (en ik heb al eens een miskoop gedaan met een tweedehands auto waarbij ik het aanschafbedrag nog eens kwijt was in de garage...)
Leerzaam draadje!
 
Ik neig wel naar Toyota omdat die inderdaad een imago hebben dat het nooit stuk gaat


:eek:fftopic: Dit kan ik beamen! Al was dit geen 4WD, maar die auto heeft het overleefd, een andere auto zou er mee zijn gestopt, maar deze toyota camry ging maar door!
 
Gewoon dagelijks verkeer voor een gezin met twee kleine kinderen, en in de weeksnds en vakanties trips maken. Wat mij tof lijkt is dat je dan ook de onverharde wegen kunt berijden, ook als het nat is en omhoog gaat.

Dan kan in principe iedere AWD voldoen ... de meeste onverharde wegen zijn zelfs prima met een 2WD te doen...

En een stukje op het strand misschien.

en nu volstaat een AWD weer niet! Om het strand op te komen (gelukkig verboden in VIC - verstoord zoveel) moet je vaak door een stuk zacht zand, en dan lukt niet altijd met die AWD's... dan toch weer voor een 'echte' 4x4.

Toyota, Nissan, Mitsubishi's ... allemaal maken ze prima 4x4 modellen, en AWD's

Cheers
 
Kei fijn deze tips van jullie allemaal!Ik lees graag mee, dus blijf dit topic maar lekker aanvullen met jullie ervaringen.

Vertel eerst maar eens wat je er mee wil doen.
Mijn vriend is tegelzetter en heeft een beetje ruime bak nodig voor het gereedschap. ( we willen geen open bak )
We zijn maar met z'n tweeen maar hebben dus wel wat ruimte nodig.
En , heel belangrijk, we willen vaak weekendjes door brengen op Bribie en Fraser Island :drive:
 
Dan is een Patrol tradie prima voor juulie.
Een vriend van ons is een handy man en heeft er een. Door de weeks zit zijn gereedschap er in, en als ze op vakantie of met de club weggaan, gaat alles eruit en camping spullen erin. Ze slapen er ook in.

Verder heb je nog de Jeep (Just Empty Every Pocket), Pathfinder R51 en de LandRover.
Een andere link voor je: http://www.4wdmonthly.com.au/tipsbuyingused.php
 
John Rooth said:
the gentle, wimpy stuff

That's me!

Thanks voor de link Wilsil, nuttig en aangenaam om te lezen.

Wat vinden jullie van een Jeep Grand Cherokee? Ik wil graag ruimte en een lekker stoere, hoge kar. Het valt me op dat ze betaalbaar zijn tweedehands, is dat omdat het ook niks is?
 
Zijn niet voor niks betaalbaar, alles wat Amerikaans is omtrend auto's is gewoon TROEP!
Of je moet een nieuwe kopen...en een ton op de klok rijden en verkopen... maar 2de hands van een jaar of 10 oud...AFBLIJVEN!!
 
als je er van houdt om regelmatig aan de pomp staan moet je een cherokee kopen. zit nl. een draaikolk in de tank zodra je het gas intrapt. :D Heb een 'gewone' cherokee gehad...

Grappig dat mijn oog steeds meer valt op een Holden Jackaroo of een Rodeo (tja ik weet het, het is wel Opel ;)) Zie regelmatig van die gepamperde wagens voorbij komen op de verkoopsites met weinig km's en soms niet eens met trekhaak. Lijkt me ook wel gunstig...
 
Dan is een Patrol tradie prima voor juulie.
Een vriend van ons is een handy man en heeft er een. Door de weeks zit zijn gereedschap er in, en als ze op vakantie of met de club weggaan, gaat alles eruit en camping spullen erin. Ze slapen er ook in.

Verder heb je nog de Jeep (Just Empty Every Pocket), Pathfinder R51 en de LandRover.
Een andere link voor je: http://www.4wdmonthly.com.au/tipsbuyingused.php

gave site! Thanks,daar kunnen we wel wat mee.Gaan we nog eens wat beter door lezen.

Ik kan alleen geen Patrol tradie vinden...heb gekeken op carsales.com.au en drive.com.au. Heet die echt zo?
 
Ik denk dat met tradie wordt bedoelt een bedrijfswagen. Dus waarschijnlijk met een soort 'bak' er achter op.
 
als je er van houdt om regelmatig aan de pomp staan moet je een cherokee kopen. zit nl. een draaikolk in de tank zodra je het gas intrapt. :D Heb een 'gewone' cherokee gehad...

Grappig dat mijn oog steeds meer valt op een Holden Jackaroo of een Rodeo (tja ik weet het, het is wel Opel ;)) Zie regelmatig van die gepamperde wagens voorbij komen op de verkoopsites met weinig km's en soms niet eens met trekhaak. Lijkt me ook wel gunstig...

De oude Cherokee's (midjaren 90) zijn zo slecht nog niet eigenlijk. De Grand Cherokee voelt meer aan als rijden in een personenauto, net als de Holden Rodeo/Collorado. Veel plastic, en niet de 'trucklike handling'. De Jackaroo's staan wel wat hoger, maar ze slijten net als de Pajero, hun dagen op het asfalt met de familie. Om 1 of andere reden hebben ze als off-roader geen goede reputatie, maar ten aanzin van de Pajero lijkt me dat onterecht. Die kan je transformeren naar een goed offroad-wapen!

Als tegelzetter lijkt me inderdaad een ute/tray back het handigst, een een Patrol ute is een ideaal voertuig hiervoor, net als een 70 serie ute (ik meen LC76) ... een canopy is voor het afsluiten van duur gereedschap wel nodig (of een grote afsluitbare toolbox die vast staat), maar je kan natuurlijk als tradie ook je aanhanger meesleuren, zoals zo velen doen.

Zoveel keus, zoveel keus ...
 
De tradie is eigenlijk een DX ute: http://www.carsales.com.au/all-cars/private/details.aspx?R=7536835&__Qpb=true&Cr=7&__Ns=pCar_RankSort_Int32%7c1%7c%7cpCar_PriceSort_Decimal%7c1%7c%7cpCar_Make_String%7c0%7c%7cpCar_Model_String%7c0&keywords=&__N=1216%201247%201252%201282%204294963846%204294963358%204294933054&SearchAction=N&silo=1011&seot=1&tsrc=allcarhome&__Nne=15&trecs=214&__sid=12874D794496

Een stoere hoge car Bloemetjes?
Dat dachten we in NL van de Grand Cherokee. Daar is-tie groot maar hier in OZ valt-ie onder de kleintjes. Zelfs de Surf staat hoger op z'n pootjes.
 
Dit is de Jeep Cherokee van een vriend van ons.
Heeft 35" banden, een V8 uiteraard, versterkte assen etc.
En nog breekt hij van alles, is niet voor niks een JEEP
IMG_0602.jpg
 
Een stoere hoge car Bloemetjes?
Dat dachten we in NL van de Grand Cherokee. Daar is-tie groot maar hier in OZ valt-ie onder de kleintjes. Zelfs de Surf staat hoger op z'n pootjes.

Ha ha, ja ik zag op een Australische site in welke klassen auto's vallen en wat ze daar onder 'small suv' rekenen is hier groot en lomp. Een definitieve keuze zal ook niet aan deze kant van de bol gemaakt worden, maar je alvast wapenen met kennis is nooit verkeerd!
Wel heerlijk dat zo'n auto daar ook bestaansrecht heeft. Hier leggen mensen hun oprit expres een beetje scheef getegeld om de aanschaf van een Kia Sorento te rechtvaardigen...
 
Dit is de Jeep Cherokee van een vriend van ons.
Heeft 35" banden, een V8 uiteraard, versterkte assen etc.
En nog breekt hij van alles, is niet voor niks een JEEP
IMG_0602.jpg
Zit bij een Jeep standaard de achteras met ducttape en een boomtak aan de veren vast? :|
Of is dit een optional extra :lol:

Bart
 
Als tegelzetter lijkt me inderdaad een ute/tray back het handigst, een een Patrol ute is een ideaal voertuig hiervoor, net als een 70 serie ute (ik meen LC76) ... een canopy is voor het afsluiten van duur gereedschap wel nodig (of een grote afsluitbare toolbox die vast staat), maar je kan natuurlijk als tradie ook je aanhanger meesleuren, zoals zo velen doen.
Okee, misschien zo'n klein aanhangertje nog wel een idee is.. moeten we ter plekke ff bekijken.


De tradie is eigenlijk een DX ute: http://www.carsales.com.au/all-cars/private/details.aspx?R=7536835&__Qpb=true&Cr=7&__Ns=pCar_RankSort_Int32%7c1%7c%7cpCar_PriceSort_Decimal%7c1%7c%7cpCar_Make_String%7c0%7c%7cpCar_Model_String%7c0&keywords=&__N=1216%201247%201252%201282%204294963846%204294963358%204294933054&SearchAction=N&silo=1011&seot=1&tsrc=allcarhome&__Nne=15&trecs=214&__sid=12874D794496
Hee, een fotootje. Altijd handig :wink:

De bak is wel handig, zeker omdat het afsluitbaar is maar deze auto zou het toch niet worden want we willen graag ook mensen mee kunnen nemen op kampeer weekendjes. Toch jammer als er maar 2 stoelen in zitten, of hebben ze deze ook met dubbele cabine?
 
De bak is wel handig, zeker omdat het afsluitbaar is maar deze auto zou het toch niet worden want we willen graag ook mensen mee kunnen nemen op kampeer weekendjes. Toch jammer als er maar 2 stoelen in zitten, of hebben ze deze ook met dubbele cabine?

Yes, een Dual Cab... Toyo Hilux, Mitsu Pajero, Nissan Navara, enz. hebben ook allemaal een dual cab versie van hun ute
 
Dit is de Jeep Cherokee van een vriend van ons.
Heeft 35" banden, een V8 uiteraard, versterkte assen etc.
En nog breekt hij van alles, is niet voor niks een JEEP

Heeft dat niet meer met het gebruik dan met de auto te maken? (Of misschien te extreme mods voor deze auto?)

Hij heeft de achteras onder de bladveren geplaatst zie ik...
 
Back
Top