Gevraagd: hulp bij aanschaf 4WD janauri 2011

Hallo allen!

Het is al weer even geleden dat ik hier begon over de aanschaf van een 4WD. Veel reacties waar ik echt iets aan heb gehad. Dank daarvoor.

Inmiddels ben ik weer wat verder met oriënteren en hiervoor houd ik een Excel-bestand bij met auto's die nu in Perth te koop staan, met prijzen en specificaties, etc, om een indruk te krijgen van de vraagprijzen, de prijsontwikkeling, de omloopsnelheid, etc. Langzaam maar zeker denk ik toch dat het een Landcruiser Prado moet worden: behalve de exemplaren van ná 2002 (meer SUV's), hebben de Prado's het label 'light-' of 'medium duty', oftewel, een relatief comfortabele 4WD die toch geschikt is voor het lichte/middel offroadwerk. De HJZ105R namelijk is wel erg basic en dus weinig comfort. En ik ben toch niet van plan een Cameltrophy te rijden......
rolleyes.gif


Wat me nu opvalt, is, zo lijkt het althans, de relatief lagere aanschafprijs van de Prado. Dit verbaast me.
De vraag is dus: heeft iemand een idee waarom dit is, of zie ik het verkeerd?

groet, albert jan
 
Wat noem je een lage aanschafprijs ? Er is net weer een nieuw model uit, is niet goed voor de prijs van de oudere modellen.

Alle prado's hebben onafhankelijke voorwielophanging en een solid rear axle, onderstel van de 120 serie (2002 tot 2009) nagenoeg identiek aan de hilux surf en FJ-cruiser. Allemaal zijn ze min of meer 'SUV' (een echte SUV heeft overigens geen low range, de prado zeker wel) maar zeer acceptabel in het terrein als het niet heel wild wordt, meer dan genoeg voor de bovengemiddelde off road rijder. Ik zou voor een model van na 2002 gaan en als het even kan de laatste 3 liter turbo diesel (D4D) da's een prachtige motor. Maar die is niet goedkoop denk ik.
 
Idd leuk draadje Albert Jan. Tegen de tijd dat wij in Oz zitten willen we ook aan een LC, dus ik volg e.e.a. met veel belangstelling.

Dat van die Jeep Grand Cherokee en z'n drinkgelag kan ik beamen. Ik heb een poos zo'n ding gereden (V8, 5.9L) en die liep 1 op 5 en dan was ik nog niet eens off road. Zodra je op een grasveldje reed liep ie 1 op 2, dus lekker laten staan zo'n Jeep.

Marc
 
een echte SUV heeft overigens geen low range

Juist wel!... een echte SUV is een 'wagon body' op een 'light truck chassis'. De meeste hebben de mogelijkheid om de schakelen tussen H2, H4 en L4... en pas later (jaren 90) zijn fabrikanten van auto's met AWD (RAV4, Nissan X-trail, Santa Fe, etc.) hun modellen ook SUV gaan noemen. Dit is dus eigenlijk incorrect.

De D4D engine is inderdaad geweldig! Diesels zijn alleen wat duurder in de aanschaf en onderhoud.

Cheers
 
Hier in Australie zeggen ze dat diesels duurder zijn in onderhoud maar ik geloof er geen bal van.. geen bougies, alleen olie en filters... bullshit ! Onderhoud is hier sowieso raar, waar in NL een auto iedere 20.000km voor een beurt moest willen ze hier diezelfde auto iedere 10.000... gewoon geldmakerij en bangpraten door 'garantie vervalt'

Aanschaf is inderdaad wel duurder maar het rijdt ideaal (helemaal offroad) en een stuk zuiniger dan een benzine.

En SUV's... op wikipedia staat een ardig stukkie (engels)
 
Met een Prado kan je alle kanten op natuurlijk. Hou er wel rekening mee dat de Prado modellen (van voor 2010) achter lopen qua veiligheid vergeleken met andere merken van dezelfde periode, behalve als je een VX specificate koopt. Denk aan elektronische hulpjes om op de weg te blijven en aantallen airbags.

Ik zou zeker alle merken in het eggie uitproberen, Prado, Pajero, Patrol, Pathfinder, Jeep de hele rits rats.
 
Al die electronische boel moet je niet hebben als je de outback in gaat, oorzaak van veel ellende. Net 8000 km gereden met de 18 jaar oude 80 serie cruiser door de outback, geen centje pijn, loopt als een tierelier !
 
Hallo kijk effe op tradingpost.com.au. Hier vindt je over het algemeen een groot aanbod op redbook.com.au vindt je de inruilprijzen . Een 80 serie vanaf 95 moet je voor minder dan 10000$ kopen.
Hoewel de prijzen in WA hoger zijn dan in QLD.
Houdt ook rekening met drive away prijs en let op rego. Je moet bij garage altijd drive away prijs uithandelen.
Mijn ervaring is om week voor aankomst internet afzoeken en bij aankomst gelijk op pad te gaan. De echte koopjes zijn meestal
binnen een week weg.
Koop je bij garage altijd 30 tot 40% minder bieden. Laat je telnr maar achter,wordt je gegarandeerd binnen een wk gebeld.
Wil je bij aankomst gelijk een auto kun je er al een huren voor 100$ per week. Fremantle naast caravanpark ik geloof Johns cars.

succes Jos
 
Al die electronische boel moet je niet hebben als je de outback in gaat, oorzaak van veel ellende. Net 8000 km gereden met de 18 jaar oude 80 serie cruiser door de outback, geen centje pijn, loopt als een tierelier !

Klopt. Hou simpeler hoe beter way out in the bush.

Aan de andere kant is het fijn als die electronische boel je op de weg houdt en dat extra airbagje aan de zijkant toch ook wel prettig waneer je niet in de outback bent (99% van de tijd).
 
Hallo allen,
Ik heb éven niet gekeken en zie, wéér allemaal nuttige bijdragen!! Thanks! Zo kom ik steeds dichterbij het einddoel, de aanschaf van de LC. Kan nu alvast laten weten dat we op 15 januari 2011 naar Perth vliegen, dus kort daarna kan de echte zoektocht beginnen. Als iemand nét tegen die tijd een goeie koop weet, houd ik me uiteraard aanbevolen. Geldt trouwens ook voor gemeubileerde woonruimte voor circa 5 maanden!!
Cheers!
groet, albertan
 
Hou er wel rekening mee dat de Prado modellen (van voor 2010) achter lopen qua veiligheid

Veiligheid?
Onze 16 jaar oude Surf heeft geen airbags, geen ABS, geen stabiliteits regeling.
Alleen 238,000 km op de teller en nog niet halverwege.
Na de Surf wordt het waarschijnlijk een 100 series.
 
Wel een bonk electronica in de 100 serie, minder geschikt voor het echte werk.... maar tegen het comfort kan je niet op:wink:
 
Lekker hoor dat geklets over auto's... Hier een uitdaging voor de autofanaten/kenners

Ik zoek:
Nieuwe auto (prijs onder de € 50.000,-)
Moet een paardentrailer kunnen trekken
voldoende ruimte voor paardenzadels, tuig en hond
Gaat niet op ruige terrein, evt wel dirt road/heuvels
hoeft niet te veel phoehah op te zitten, maar ook niet kaal

Ik hoor graag wat en waarom.

Shopse! :lol:
 
Hey Kathren,

Denk dat je niet dat je een nieuwe 4wd koopt voor $50.000,-..het zal eerder een goede gebruikte worden...en naar mijn idee is dat een betere koop dan een nieuwe. Anders schrijf je teveel af..het bekende verhaal van..als je de showroom uitrijd is de auto al $5.000 minder waard is dan ook echt zo. Beetje zonde.
Maar persoonlijk zou ik absoluut voor een Toyota landcruiser gaan..of een Nissan patrol. Een Landcruiser 100 serie is dan echt een auto met ruimte en luxe en toch lekker een beetje meedoen in het zand. :wink:
Maar het ligt eraan waar je een beetje gaat wonen...outback of city?
 
Nissan Pathfinder R51 diesel: kan 3000 kg trekken, is ruim en is tweede hands onder de 50k.
Anders een Subaru?
 
Had het er niet bij vermeld, aanschaf is ivm vernieuwing lease auto. Ik zal het meeste in Darwin city rondrijden... voorlopig is er voor het hele zware trekwerk en off road rijden al een auto beschikbaar.. Mocht het nodig zijn zou het fijn zijn waneer er één paard achter kan hangen. Maar het is niet nummer één voorwaarde... wil er in ieder geval wel mijn tuig in kwijt kunnen en de hond moet achterin kunnen.
 
In dat geval is volgens mij de Nissan X-Trail een goede keuze. Ze hebben net een upgrade uitgevoerd waardoor je de uitloopmodellen kunt krijgen voor 30000 dollar. Schijnt een goed compromis te zijn tussen on and off road, een paard trekken lukt wel en ruimte zat voor de hond.
 
Hey..wat lees ik nou?
Ga je naar Darwin toe Kathren? Toch nog iemand die dezelfde kant op gaat :grin:
 
In dat geval is volgens mij de Nissan X-Trail een goede keuze. Ze hebben net een upgrade uitgevoerd waardoor je de uitloopmodellen kunt krijgen voor 30000 dollar. Schijnt een goed compromis te zijn tussen on and off road, een paard trekken lukt wel en ruimte zat voor de hond.

Voor het weekendje weg en towing is de X trail prima. Ik heb er nu eentje 2 jaar en met wat bash plates erbij kan je er best wat avonturen mee beleven. Voor Australische begrippen is het een 'kleine' auto maar voor NL is 'ie 'ruim' zou ik zeggen. Je kan er eigenlijk bijna alles mee doen behalve bijna loodrecht een rotsige helling op (dan heb je de low range nodig die de X trail niet heeft). Vooral op het strand en in woestijnen vind ik de X trail lekker gaan, namelijk ook wat lichter dan de grotere jongens zoals de Landcruisers en de Disco's. Let even op dat met een diesel Auto je maar 1350 kg kan trekken, in alle andere versie max 2000kg. 2e hands Xtrails zijn een prikkie maar kies voor een T31 versie (na 2008) die is net weer wat moderner en groter dan de modellen van voor 2008. De T31 X trail was 'Best recreational 4wd' in 2008 volgens mij. Met een Xtrail ben je wel watje maar wel een slim watje ;-)

Tot zover deze reclame haha.

Wat handig is als je in Aussie bent koop het magazine "4WD & SUV buying guide'. Alle opties op een rijtje.
 
Als je in Osborne Park gaat kijken.. ga eens langs by Paceway Mistubishi,de Used Cars daar hebben vaak Cruisers,Prados,Pajeros etc etc.
Ik heb er tot op kort nog als verkoper gewerkt dus als je zegt dat je een maat van me bent krijg je een discount ook nog.
www.paceway.com.au

Groetjes,
Sander
 
Back
Top