Gevraagd: hulp bij aanschaf 4WD janauri 2011

Voor de topic starter; wat wil je er mee ? Serieus off road of gewoon normale wegen en af en toe een dirt road ? Indien laatste, dan voldoet een AWD prima, als je serieuser werk wilt gaan doen, dan een 'echte' 4x4

Bedenk wel dat serieuse 4x4's ook serieus benzine gebruiken, als je echt wilt gaan touren is een diesel verstandig (of Turbo diesel, beetje meer power)

Ex fleet vehicles... zorg dan wel dat je iemand bij je hebt die verstand van zaken heeft... ik ben een paar keer bij een mijn geweest.. Auto's van 18 maanden oud zagen er uit alsof ze 50 jaar oud waren... worden verschrikkelijk mishandeld. Maar de Toyota's overleven dat wel !

Ik heb eerst een AWD gehad (RAV4) en nu een oude landcruiser uit 1992. Met de AWD heel Moreton island meerdere keren over geweest, strand, duinen, geen stukje gemist. Het kan maar je moet gewoon beter opletten hoe en waar je rijdt en je loopt wat sneller tegen de grenzen aan maar die grens ligt veerl verder dan de meeste mensen denken. Met de landcruiser maakt het niet zoveel uit, die gaat gewoon door. Maar ook die heeft grenzen (maar die wil je niet opzoeken als je je hele familie er in hebt zitten)

HZJ105r is basis model, diesel (geen turbo) deuren achter (barn doors, geen klep) en een live axle front en read en daardoor erg goed off raod. De HDJ100 serie (gxl) is de luxere uitvoering en heeft onafhankelijke voorwiel ophanging wat meer 'road' gericht is en deze uitvoering heeft alle toeters en bellen (luxe dus) Voor een Turbo diesel GXL 100 serie (1HD-FTE motor) betaal je je een slag in de rondte maar da's een van de beste diesels die er hier is te krijgen !!

HZ en HD zijn diesels, FJ's zijn benzine uitvoering

TOYOTA : LANDCRUISER HZJ105R STANDARD : carsales.com.au (http://www.carsales.com.au/car_sales/new_toyota_20021010_15_49_46.htm)
TOYOTA : LANDCRUISER HDJ100R GXL : carsales.com.au (http://www.carsales.com.au/car_sales/new_toyota_20021010_15_54_56.htm)

En een prado voor een gezin met 2 kids klein ?? 't Is maar wat je klein vindt...

:- En willen jullie allemaal niet zo onaardig doen over Jeep.. Ben heel blij met mijn zwarte schat... Rijdt heerlijk, doet het goed en maakt mij heel blij (Veel blijer dan die Toyota die ik eerst had...)

img_1263890329_828_lg.jpg

Voor de topic starter; wat wil je er mee ? Serieus off road of gewoon normale wegen en af en toe een dirt road ? Indien laatste, dan voldoet een AWD prima, als je serieuser werk wilt gaan doen, dan een 'echte' 4x4

Hoi Red en anderen,

Wij gaan met het gezin Australië rond. I.t.t. eerdere bezoeken willen we nu ook naar plekken waarvan op de kaarten wordt aangegeven dat die echt alleen voor 4WD-auto's geschikt zijn. Wat dat in de praktijk betekent en hoe ver we daarin gaan, is op dit moment moeilijk in te schatten. Ik neem geen al te grote risico's met kleine kinderen. Maar heuveltje op, heuveltje af, door zand en corrugated, af en toe door wat water en soms wat hellend terrein lijkt me niet onwaarschijnlijk. Dus we gaan ervan uit dat het op voorhand het slimst is om in te zetten op een echte 4WD.

Daarnaast rijden we natuurlijk ook veel 'on road', vanzelfsprekend meer dan off road. Dus enig comfort moet het wel hebben. Er zullen heel wat kilometers afgelegd worden, dus een diesel zal het wel moeten zijn (alhoewel benzine goedkoper is in Oz).

De auto moet voldoende ruimte bieden om lange afstanden redelijk comfortabel af te kunnen leggen en ook nog met een redelijke snelheid. Dus niet een auto die vreselijk veel lawaai maakt als je 80 km/uur rijdt (zoals bijv. een Landrover Defender, die echt voor het off road werk is gemaakt en dus 'on road' niet echt lekker rijdt).

Kortom, een Land Cruiser waarschijnlijk.

Welke, dat moet ik dus nog uitzoeken en daarbij ben ik blij met elke hulp/informatie die ik kan krijgen!

Thanks & cheers, albertjan

:- En willen jullie allemaal niet zo onaardig doen over Jeep.. Ben heel blij met mijn zwarte schat... Rijdt heerlijk, doet het goed en maakt mij heel blij (Veel blijer dan die Toyota die ik eerst had...)

Sorry Sacha...zal wat subtieler zijn
grin.gif

Zit anders wel lekker vast die heap jeep

Zoiets ? Drinken wel verschrikkelijk.. vooral off road. 25 l/100 km heb je zo....

http://www.carsales.com.au/all-cars/private/details.aspx?R=8699607&__sid=128554443B55&__Qpb=true&Cr=14&__Ns=pCar_RankSort_Int32%7c1%7c%7cpCar_PriceSort_Decimal%7c1%7c%7cpCar_Make_String%7c0%7c%7cpCar_Model_String%7c0&keywords=&__N=1216%201282%204294962861%204294962570%20391%20413&PriceFrom=391&PriceTo=413&seot=1&tsrc=allcarhome&__Nne=15&trecs=342&silo=1011

Ikzelf een heb 1992 80 serie GXL , turbo diesel, automaat.. zijn erg gewild en je moet een beetje kennis hebben om er een goede uit te pikken voor een fatsoenlijke prijs (kijk maar eens op carsales voor een HDJ80). Rijdt redelijk comfortabel maar alle grote 4x4's blijven logge bakken... 't is geen sportwagen he.. Als je ook dagelijks er mee rijdt ? Zou ik voor een Prado of zo gaan, prima ding en ff wat handiger (kleiner en rijdt beter on-road)

Moreton Beach?
Dat is gewoon een snelweg maar dan op zand, hoewel je dat niet merkt.
Zacht zand is in Lancelin, Wilbinga etc.

De Cherokee is aangepast tot en met, ik heb een foto waar hij een boom probeert in te klimmen!! Hij komt aardig ver.
Vergeet niet de Pathfinder, goedkoper dan de Prado en komt net zo ver met veel ruimte.

De Cherokee is aangepast tot en met, ik heb een foto waar hij een boom probeert in te klimmen!! Hij komt aardig ver.

Laat zien laat zien!

Vergeet niet de Pathfinder, goedkoper dan de Prado en komt net zo ver met veel ruimte.

Ben echt kei blij met jullie info jongens!( en blij dat Albert-Jan dit topic is begonnen ) dit maakt het zoeken straks in augustus een stuk makkelijker :up:

Moet ik de foto eerst op het net plaatsen en dan pas linken.
Of er moet een snellere manier zijn?

@Wilsil, volgens mij is het inderdaad eerst in bijv. photobucket plaatsen de IMG code copieren en plakken in je bericht en Tadahhh!

Was ik al bang voor.
Op een ander forum (perth4x4) kun je rechtstreeks vanaf je pc een foto plaatsen.
Misschien een optie hier Moderator?

Laat zien laat zien!

Ben echt kei blij met jullie info jongens!( en blij dat Albert-Jan dit topic is begonnen ) dit maakt het zoeken straks in augustus een stuk makkelijker :up:

Dan mag je gewoon m'n landcruiser kopen hoor.... :) Die gaat weg eind juli/begin Augustus.

Dan mag je gewoon m'n landcruiser kopen hoor.... :) Die gaat weg eind juli/begin Augustus.

Hahaha dat zou makkelijk zijn he. Nou kom maar op met de info :up:
Waarom gaat ie de deur uit? welk jaar, km stand, waarvoor gebruikt,onderhoudsboekje (of doen ze daar niet aan in Oz? ) diesel? en niet geheel onbelangrijk, waar staat die Landcruiser?

De Pathfinder kost nieuw onder de 50.000 AUS $. In Nederland betaal je als vanafprijs 76.000 euro!
Fijn, die NL belastingen. Koop een auto en geef er nog een aan de staat :-(

Ondanks dat de regeling BPM mogelijk in strijd is met Europees recht, blijft de regeling in stand. De BPM levert de staatskas 3,2 miljard euro per jaar op.!!
evil.gif
evil.gif

45,2% van de netto catalogusprijs op elke auto behalve met een A label ...fijn he?
afro.gif

Back