Going sustainable

afterbang

XPdite Sponsor
@afterbang, wat ik nou niet snap...volgens mij ben jij een aardig eco-bewust persoon toch? Maar dan hoor ik defender, semi-vrachtwagens voor de lol, etc...dat matcht toch niet? :D


Ik doe even wat aannames want het is me niet 200% duidelijk wat je wilt zeggen @FOL
  • Bedoel je dat meerdere auto’s hebben schadelijker is voor het milieu?
  • Of dat mijn type auto’s schadelijker zijn dan… het gemiddelde bijvoorbeeld?
  • Of dat meerdere auto’s hebben slecht is?
  • Dat al mijn auto's voor de lol zijn?
Anyway, als we die stellingen even nemen als uitgangs punt dwingt het me om mijn aannames even te toetsen en dat is op zich goed.

Een auto is twee dingen volgens mij:
  • Een functioneel transport middel.
  • Een lifestyle choice.

En ik denk dat het bijna niet mogelijk is om niet een bepaalde mate van lifestyle choice door te voeren in de keuze van auto. Ga je surfen of veel op camping trips, dan gebruik je vaak een ander soort auto dan de ‘soccer mom’ die de kids naar het sportveld brengt. (maar over kids later meer) of het eenpersoons gezin die een intercity vibe wil uitstralen.

Het beste is geen auto natuurlijk. Maar laten we dat heel even overslaan aangezien dat voor de meesten van ons niet echt een optie is (mede door lifestyle choices zoals buiten het stadscentrum wonen, naar kantoor reizen, beide werken om andere lifestyle choices te financieren en dus de kids naar daycare brengen enz.)

Dus we hebben een auto….
Dan wat voor auto? Een net nieuw geproduceerde auto met wat lagere uitstoot(?) Of een oudje die door zijn bouwstijl, karakter en liefhebbers nog tot het einde der tijden meegaat?

De Defender is zo’n forever auto. 1x geproduceerd met alle carbon uitstoot van dien. Maar dan voor de ‘eeuwigheid’ in plaats van na 20 jaar op de schroothoop.

Brandstof verbruik? rond de 1 op 11 (9 liter per 100) Niet slechter dan veel moderne utes (zag gisteren een review van de Ford Ranger en Jeep Gladiator en was verbaasd dat we 20 jaar later nog steeds ongeveer dezelfde verbruik cijfers hebben). Het is ook ongeveer gelijk aan het Australisch gemiddelde (https://www.budgetdirect.com.au/car-insurance/research/average-fuel-consumption-australia.html) Eerlijkheid gebied te zeggen dat verbruik niet alles zegt en de CO2 uitstoot van mijn TD5 motor ongeveer 2x dat is van een nieuwe Ford Ranger diesel. Naast uitstoot hebben we natuurlijk nog wat andere zaken.

Als we de 3 stadia van vervuiling van een auto nog even op een rijtje zetten:
1: Productie
2: Gebruik (Verbruik/Onderhoud/Uitstoot)
3: Destructie/Afvoer
Dan is door blijven rijden in een oudje wellicht zo slecht nog niet voor het milieu omdat je de milieu kosten van punt 1 langer uitspreid. Punt 2 wel hoger is, mede afhankelijk van het aantal km’s per jaar natuurlijk. En je punt 3 dus niet of veel minder snel bereikt.

De Defender is zoals de meeste autos zowel een functionele keuze (transport) als een lifestyle (camping, looks/image) Maar scoort in een cradle to grave calculatie wellicht helemaal niet slechter dan nieuwere autos met een kortere lifespan. (ik heb hier geen keiharde cijfers, nogal een complex berekening…)

Dan de Unimog, ja dat is wel een gevalletje apart. Dat is 99% lifestyle. 1% functie zeg maar. Nu is het zo dat ik maar in 1 auto tegelijk kan rijden. En dat is 99% van de tijd niet de Unimog. De Unimog is momenteel niet eens geregistreerd ;) Wat is dan de ‘functie’ van de Unimog? Vakantie trips tzt. Zouden we daar de Unimog niet voor gebruiken wordt het de Defender (met eventueel een trailer voor de dirtbikes) Ja, daar kunnen we lang of kort aan rekenen maar daar wint de Defender durf ik te gokken. Maar als ik dan Mate Bogan voorbij zie komen met zijn 70-series V8 diesel en Patriot camper erachter… Dan doet de Unimog het weer gewoon net zo goed. Ietsje hoger verbruik dan die V8, maar weer die cradle to grave he. De Unimog is van 1987 en gaat samen met de Defender het graf in als ik omval (al gaan ze dan waarschijnlijk weer door naar een nieuwe eigenaar net zoals ik nu een Land Rover uit 1956 heb)

Om dan ook nog maar even antwoord te geven op je remark dat ik een greenie die buiten de lijntjes kleurt. Dat weet ik niet, dat is aan jou om te besluiten of dat zo is en of ik met een Defender of Unimog dan niet aan die verwachting voldoe. (Note: Ik kan redelijk goed met mezelf door de deur ;) )

We maken bepaalde functionele- en lifestyle keuzes die hopelijk een positieve invloed hebben. (maar niet altijd en 100% van de tijd)
Sommige keuzes zijn:
  1. Geen kinderen (ja kinderen zijn een lifestyle choice)
  2. Geen vlees en vis eten
  3. Local produce gebruiken waar nodig, fruit van eigen bomen ;)
  4. Het aantal onnodige kilometers te beperken (shopping lists maken en pas naar het dorp als je wat verschillende dingen verzameld hebt)
  5. In Canberra, massive solar system, komt hier waarschijnlijk ook nog wel (kleiner)
  6. We hebben geen aircon, en kijken het nog een zomer aan of dat we het echt nodig hebben
  7. Wassen kleding in koud water, en gebruiken geen wasdroger
  8. Revegetate ons landje waar nodig

One more thing; Naar onderstaande grafiek kijkende denk ik dat de impact van mijn Defender wel meevalt t.o.v van andere life choices ;)

Screen Shot 2021-07-01 at 09.54.29.png
 
Ik haak hier op aan omdat ik ook niet echt groen ben qua voertuigen (al wint Afterbang hands down van mij op dat front haha)

Ik beschouw mezelf als behoorlijk groen. Ik werk notabene voor meerdere solar bedrijven (waar ik veel te weinig voor betaald krijg ;) ). Heb uit eigen zak zonnepanelen op onze huurwoning gelegd. Proberen producten over te slaan waarvan we weten dat ze slecht zijn voor het milieu. Doen zuinig met water. Proberen dingen te kopen die weinig afval produceren. Hebben AC, maar niet gelogen draait die misschien een 5/6 uur per jaar. Trekken een trui aan in plaats van de verwarming aan te zetten. Dromen ervan om een energie neutraal huis te bouwen. Etc.

Maar ja, mijn vice is auto's en motoren. Ik drink niet, ik rook niet, gebruik geen drugs, doe niet aan gokken. Maar dingen op wielen... tsjah.

Ik kan alle rationele argumenten aanhalen. Dat m'n auto en motor samen minder afstand afleggen dan het gemiddelde voor één voertuig in Australië (zelfs toen ik nog twee motoren had). Dat ze oud zijn en waarschijnlijk al op de sloop beland zouden zijn wat volgens mij meer vervuild dan er mee blijven rijden. Dat we er proberen niet teveel onzin ritten zoals naar de supermarkt mee te doen. Etc.

Maar feit is dat het milieu eigenlijk amper een rol speelt in m'n beslissingen als het aankomt op de aanschaf van auto's en motoren. Het is m'n hobby en ik hou helaas van auto's met grote motoren en een handbak. Ik zou niet weten wat het verbruik of de uitstoot is van m'n voertuigen. Nooit geweten en ik kan me niet voorstellen dat dat ooit veranderen gaat.

Ik koop alleen geen diesel. Ik woon in het midden van de stad en daarmee door de stad rijden voel ik me wat bezwaard over in verband met fijnstof en dergelijke.

Betekent overigens niet dat ik anti-elektrisch ben. Integendeel. Als ik de ruimte en het geld had dan had ik er een elektrische auto bij. Zelfs al was het iets als een Hyundai Kona. Perfect voor die domme ritten door de stad heen.
Ik probeer altijd iedereen die om auto advies vraagt naar elektrisch te sturen. Als je niet van auto's of autorijden houdt dan is zoiets perfect.
Maar een elektrische auto zou voor mij een 3e of 4e auto zijn, de rest van mijn 5 auto tellende ideale wagenpark zou grote benzine motoren en handbakken hebben.

Dus ja, eigenlijk dezelfde conclusie als Afterbang. Misschien niet perfect groen, maar groener dan het op het eerste gezicht misschien lijkt.
 
Hah, ik vind het nu al een mooie reactie (van beiden). Kom er later uitgebreider op terug. Het was overigens niet als verwijt, maar ik vond het een interessante keuze (met name unimog). Daarbij ook meteen zelf reflecterend, wat ik merk is dat ik steeds "groener" denk*, maar nog voldoende "niet groen" doe (soms onbewust, soms uit gemak (hypocriet dus?))
 
Hah, ik vind het nu al een mooie reactie (van beiden). Kom er later uitgebreider op terug. Het was overigens niet als verwijt, maar ik vond het een interessante keuze (met name unimog). Daarbij ook meteen zelf reflecterend, wat ik merk is dat ik steeds "groener" denk*, maar nog voldoende "niet groen" doe (soms onbewust, soms uit gemak (hypocriet dus?))
Ik had het ook niet als een verwijt opgevat hoor :) Ik heb vrienden en familie die er ook wel eens naar gevraagd hebben.
Net als jij merk ik ook dat ik steeds groener wordt. Ik heb echt een probleem met verspilling, koop bepaalde producten niet meer puur omdat ik het zonde vindt om de verpakking. Ik probeer, nog los van de financiële kant ervan, spullen te kopen voor de lange termijn. Toen we hierheen kwamen maakten we bijvoorbeeld de afspraak met onszelf om minder te kopen, maar de dingen die we dan wel kopen moeten goed zijn. Volg ook veel van het Right To Repair gebeuren wat aan de gang is in Amerika.

Als ik dan kijk naar mensen die elk jaar de nieuwste iPhone kopen, elke paar jaar een nieuwe televisie, waterflesjes kopen etc dan wringt dat soms behoorlijk.

Maar ja, met de auto en motor komen wat hypocriet over dan. 350 km uit een volle tank als ik in de stad blijf is niet echt iets om trots op te zijn, haha.
 
Pfiew. De time dat autorijden iets relaxed was is nu voorgoed voorbij 😂.
En kinderen hebben al helemaal nu 😂😂. Maar daar kom ik nu niet meer vanaf. Al is mijn hoop dat dat de enige manier is om nog voor oplossingen te zorgen voor al die problemen. Gesteld dan dat eentje straks de Nobelprijs voor de vrede én milieu wint. Of wie ruimt straks al die leftover defenders, unimogs of zelfs Prius-en op?
 
Hey mannen wat een leuke discussie. en jezus @afterbang kan het antwoord nog korter :p

Wij zijn vrij groen, en worden nog groener binnenkort want heb net mijn handtekening gezet onder een 11.1kw solar systeem zodat we in de zomer zonder scrupules de airco kunnen draaien voor de hond overdag. Uiteraard heeft dit ook financiele voordelen, maar het is zeker fijn om het milieu wat te ontlasten door dit duurzamer op te lossen.

Verder eten we 1 dag minder vlees. mrs is vegetarisch maar eet zo nu en dan een biefstukje, oftewel ieder een halve. . Ik eet dus nog wel 6 dagen gewoon vlees en ga er ook niet vanaf stappen, al zit een extra vegetarische dag wel in de planning. Wel kopen we net als @Thijsvr alleen spullen die we echt nodig hebben, en proberen we ook zoveel mogelijk duurzaam te kopen. Mijn iphone 6 heb ik bijvoorbeeld al 6 jaar, en begint nu wel aan vervanging toe te komen, maar dan heb ik er ook gewoon alles uitgehaald. Ons huis is nog steeds vrij leeg: juist omdat we geen zooi meer kopen wat we niet meer nodig hebben. En je mist gewoon niks. Ik heb 1 paar schoenen en 2 paar slippers, meer is niet nodig. Mijn kledingkast hangt vol met kleding die ik ook daadwerkelijk draag.

Kwa autorijden voel ik me wel vaak bezwaard. Ik irriteer me persoonlijk helemaal groen en geel aan de zwarte rook uitslaande diesel utes en dat is vrij hypocriet als je zelf ook een grote 4WD diesel rijdt, daar ben ik me ook wel van bewust. Maar ik begin me er al meer aan te storen. Je merkt het pas helemaal als je zelf in een normaal formaat personenauto rijdt, wat voor meuk er allemaal door die ventilatie roosters komt.

Ik rijdt zelf sinds een paar maanden Uber voor de hobby en om wat bij te verdienen, en dat gaat uitstekend. Wel ga ik kijken om dit duurzamer te gaan doen in de toekomst. Het spaarpotje hiervoor komt voller en voller met de uber inkomsten dus ik hoop dat ik hier binnen een jaar ofzo wel wat meer duidelijkheid in heb.

We dragen ons steentje bij, ook op het werk proberen we groener te denken en dit ook toe te passen, en we tikken ook onze werkgever op de vingers, wat wel ironisch is aangezien dat de QLD government is. Je zou denken dat die het voortouw nemen, maar niets is minder waar. De hele milieu discussie staat op een laag plan, en je merkt dat Australie gewoon enorm achterloopt met Europa hierin. Als je hier iets voorstelt om waste te verminderen wordt je meteen voor greenie uitgemaakt. Wel jammer.

Edit: als ik al die grafieken van afterbang zo bekijk dan hoef ik eigenlijk helemaal niks meer te doen, want we hebben geen kinderen!
 
Last edited:
Pfiew. De time dat autorijden iets relaxed was is nu voorgoed voorbij 😂.
En kinderen hebben al helemaal nu 😂😂. Maar daar kom ik nu niet meer vanaf. Al is mijn hoop dat dat de enige manier is om nog voor oplossingen te zorgen voor al die problemen. Gesteld dan dat eentje straks de Nobelprijs voor de vrede én milieu wint. Of wie ruimt straks al die leftover defenders, unimogs of zelfs Prius-en op?
Nee, ga vooral door zo. Met je Jeep, trailer en familie maak je mij alleen maar groener 😂
 
Leuk om ook een andere kant van jullie te lezen! Wij rijden een 11jaar oude Hilux, diesel, en dat is onze enige auto. We werken allebei vanuit huis dus de 2e auto hebben we 2 jaar geleden de deur uitgedaan. Zoekende naar een opvolger voor deze auto zou ik graag een hybride 4x4 kopen maar het is nog erg onduidelijk wanneer Toyota die lanceert en wat die wel en niet kan. In NL had ik een Prius voor mijn werk en dat reed super zuinig. Naar de stad pakken we altijd de trein en de auto wordt vooral gebruikt voor kampeeruitjes. Ik eet vegetarisch, manlief eet alleen vlees als hij uit eten gaat. We zijn zuinig met water, sproeien de tuin met water uit de watertanks die we hebben geplaatst en hebben onze airco ik denk een keer of 10 gebruikt sinds we die 3 jaar geleden hebben laten installeren. Op warme dagen zitten we in onze woonkamer beneden, dat scheelt gauw een graad of 5 En we gebruiken plafond ventilators. We hebben wel naar solar gekeken maar ons verbruik is zo laag….. En ik haat shoppen dus zal geen spullen of kleren kopen die ik niet nodig heb (ja die vrouwen bestaan ook!). Onze grootste vervuilende actie is manlief die veel vliegt voor zijn werk, maar nu ff niet :) @Tim911 Kijk eens naar Ozmobile als je een andere iPhone zoekt. Ik heb een demo gekocht toen mijn SE het begaf en we hebben goede ervaringen met ze.
 
@Red dust, dat vind ik eigenlijk ook wel een heel goed idee van die water tanks. Wij zitten hier ook aan te denken om de tuin mee te sproeien. Je hebt van die Slimline tanks die exact naast het huis passen. Dat wordt het volgende project na de solar panels. Ik zal eens even kijken, want heb wel een andere telefoon nodig nu.
 
@Red dust, dat vind ik eigenlijk ook wel een heel goed idee van die water tanks. Wij zitten hier ook aan te denken om de tuin mee te sproeien. Je hebt van die Slimline tanks die exact naast het huis passen. Dat wordt het volgende project na de solar panels. Ik zal eens even kijken, want heb wel een andere telefoon nodig nu.

Wij hebben zo'n Slimline tank. 2000 liter. Victoria verplicht ze geloof ik al een aantal jaar voor nieuwbouw en is dus helemaal netjes ingebouwd met al het regenwater netjes in de tank en het water wordt gebruikt voor de WCs.
Blijkbaar is het gemiddelde water verbruik 340 liter(!) per persoon, per dag in Australië.
In Melhourne hebben we een water efficiency program wat Target 155 heet waarin ze mensen aanmoedigen om niet meer dan 155 liter per persoon, per dag te gebruiken.

Wij zitten op 137 liter per persoon, per dag wat ik ergens nog steeds een schokkend getal vindt om eerlijk te zijn. En natuurlijk gebruikt Annelies op werk nog water.

Maar ik ben in ieder geval pro-watertank. Misschien nog wel meer dan pro-solar. Zeker in ons geval. Wij verbruiken zo weinig elektriciteit dat onze winst redelijk minimaal. (pre-solar verbruikten we per dag gemiddeld 7kWh, het gemiddelde voor een 2 person household is 12kWh).
We hebben ons systeem nu exact een jaar en hebben volgens mijn spreadsheet hebben we $701.31 bespaard, maar dat gaat volgend jaar met zo'n $150 omlaag omdat onze feed-in tariffs omlaag gaan.
Nu hebben we maar een klein systeempje (3.6kW), maar als je maar weinig elektriciteit zelf verbruikt is het soms de moeite van goed narekenen waard.
Wij hebben het maar half vanuit financieel oogpunt gedaan overigens. Het was voor ons ook wat een principe kwestie.

@Thijsvr , victoria lijkt me ook niet echt de staat om een EV te rijden nu, wat een gekkies!! Goed bezig Dan! 🤢


Ja dat is heel schaamtevol. Ik ben qua veel dingen van mening dat wij gezegend zijn met een een goeie lokale overheid (ik volg Dan the Man op Facebook), maar qua elektrische auto, gaat er iets helemaal mis. Het is al erg genoeg dat ze nul investeren in infrastructuur, dit voelt als rubbing salt in the wound...

De parkeergarage bij Australia Post, een gebouw met 4000 mensen, had 2 (twee) oplaadpunten. Direct bij de ingang. Ik kon me geen duidelijkere middelvinger voorstellen naar mensen die thuis geen eigen garage hebben om hun auto op te laden. Lekker denivelerend van onze "vooruitstrevende" overheid.


Anyways. Misschien is een Going Green in Australia thread een idee. Het is blijkbaar iets waar we allemaal mee bezig zijn.

Edit. Daad bij woord: https://xpdite.net/forum/threads/going-green.14987/
 
Last edited:
Ik denk dat we allemaal wel wat pro-natuur zijn dat we naar Australië verhuisd zijn.

De ene heeft een watertank. De ander zonnepanelen. En weer een ander heeft een composthoop in de tuin liggen.

Misschien goed om het samen te voegen in één thread. Kunnen we dingen bespreken als wat ervaringen zijn met bepaalde systemen. Welke government incentives er zijn. Etc.

Disclaimer. Ik werk in solar, maar dat staat compleet los van waarom ik deze thread geopend heb en ik zal niets proberen te promoten. Zelfs niet als je er om vraagt.
 
Wij hebben een 2000 liter watertank die bij ons de WCs vult. Zo'n systeem is geloof ik verplicht in Victoria bij nieuwbouw huizen. Wij zijn er enorm tevreden over. Als het giet ga ik wel eens bij het raam staan om te kijken naar al dat heerlijke gratis water wat de tank in gaat, haha.

Het enige nadeel is dat een pomp het water naar de WCs pompt en dat is een schokkend luidruchtig apparaat. Klein, maar luid. Ondanks dat je binnen zit hoor je hem duidelijk als ie aan gaat en datzelfde geldt voor de pomp van de buren. Ik weet dat je speciale enclosures hebt die je er overheen kunt zetten en het geluid erg dempen, maar goed het is een huurwoning en voelt wat zonde. Hij gaat elke paar keer dat je doorspoelt aan, dus het is ook niet het einde van de wereld, maar soms is het wat irritant.

We hebben ook zonnepanelen. Deal gesloten met onze landlord dat ik de solar zou betalen als hij/zij de huur niet zou verhogen voor een aantal jaar. Kwam financieel uit in ons voordeel, met name dankzij wat subsidies van de overheid in Victoria. We hebben nu puur door het systeem $700 in een jaar bespaard met een klein 3.6kW systeem, maar vanwege de lagere feed-in tariff (wat de elektriciteitsmaatschappij jou betaalt voor je elektriciteit) gaat dat bedrag volgend jaar zo'n $150 omlaag. Dit was allemaal geen verrassing, als je weinig elektriciteit zelf verbruikt zijn je besparingen altijd minimaal. Een batterij zou een goeie oplossing zijn, maar voor de meeste huishoudens is het een hoge investering die zichzelf bovendien vaak maar nét of niet terugbetaald.

Ik heb ook lange tijd home automation gehad die dingen uitschakelde als we de deur uit liepen. Vroeger bespaarde dat redelijk voordat vampire draw nog echt een ding was, maar ik ben relatief recentelijk wel eens met een verbruiksmeter het huis door gegaan en afgezien van dingen als een koelkast verbruiken apparaten amper nog wat op standby. In ieder geval niet genoeg om slimme schakelaars te rechtvaardigen. Maar ik kan je er wel alles over vertellen haha ;)
 
Intrigerende discussie. Niet echt Aussie orientated maar zoals @Thijsvr zegt: waarschijnlijk is een reden voor Australië als thuisland wel de liefde voor de natuur/planeet.

Net zoals @afterbang eloquent zijn keuze voor niet de meest vanzelfsprekende auto’s irt milieu vurig verdedigd, spring ik in de bres voor kinderen☺️.

Vooreerst is het natuurlijk een filosofisch dilemma van jewelste: onze planeet redden door er in the end niet meer te zijn. Ook erg fatalistisch. Apres nous le deluge in het extreme doorgetrokken tot apres nous rien. Je zou zelfs kunnen zeggen: ook erg egoïstisch want jij zou dan de laatste generatie zijn om ervan te genieten. Want ja het kan alleen maar bergaf gaan. En daar wringt het schoentje in de redenering en die enkele studies die dit ‘bewijzen’ (kinderen = slechtste richting). Dit gaat uit van het toch wel wrang uitgangspunt, dat onze kinderen het even slecht gaan doen als wijzelf. Sorry maar het is onze en vorige generaties die het verknoeit hebben. Tot nu toe niet zij, nee zij zullen vooral de gevolgen dragen. Naast dit pessimistisch startpunt gaat het ook voorbij aan het reële feit dat zij zich zullen moeten conformeren aan regels die er nu al zijn en alleen nog maar strenger zullen worden. Dankzij hun generatie die zeg maar de oude op de vingers tikt notabene.

Daarnaast lees je de studies verkeerd als je zegt: geen kinderen. De studies hebben het over minder kinderen (anders belandt je natuurlijk automatisch in het filosofisch dilemma). Als architect wordt je al snel met je neus op de effecten van een groeiende wereldbevolking geduwd dus I'm heb er wel wat over gelezen en ja het is redelijk unsustainable als de bevolking blijft groeien. Puur mathematisch is dat als 1+1>2 (zonder pandemieën, ongelukken,….). En de bouw is zowat de meest unsustainable industrie en daarnaast nog eens de meest starre maar dus ook diegene met enorme potenties. Zeker als je weet dat je nu al energieproducerend kan bouwen en met recyclable of te recyclable materialen. Als je dan natuurlijk nalaat om compleet nieuw te bouwen en dus (groene) vrije ruimte opoffert ipv oude te vervangen. Een beetje de discussie van de 30 jaar oude defender versus nieuwe Prius om de 4 jaar. Maar dan nu wel met een elektrische moter in de defender (een tip @afterbang 😉; het kan, no excuse).

Dus lees correct: minder kinderen. En lees het in de reële wereld (enfin ik ben optimistisch) waarin elk individue meer sustainable wordt en een kind dus geen voortzetting is of erger nog een quantitatieve optelsom van historische fouten zoals in die mooie grafieken.

Uiteindelijk is wat het meeste effect heeft: zo snel mogelijk af van fossiel. Ik ben nu het nieuwe boek van Bill Gates aan het lezen waarin redelijk leesbaar problemen en oplossingen naar Carbon zero worden uitgezet. Dan zie je hoe complex het is omdat zoveel samenhangt en we verweven zijn in fossil. Natuurlijk is Bill Bill en is zijn geloof in oplossingen erg Amerikaans (blijven produceren) en technologisch gericht (zodat we verder kunnen zonder echt veel te moeten opgeven). Maar het laat dus ook zien dat je door andere keuzes te maken een beter resultaat krijgt. Uiteindelijk is een verbrandingsmotor ook een redelijk ingewikkelde oplossing om vooruit te komen of iig is een elektrische auto niet meer ingewikkeld (enkel is het dat nu door het andere ecosysteem).

Maar ik wijk af 😄. (Sorry @Tim911 dit is een longread)

Besef ook dat 50% van de emmissies komt van de 10% van de rijksten. En dat zijn nu niet diegene met de meeste kinderen….Geeft te denken. Het komt dus wel neer op levensstijl van jouw en ja van je kind(eren). En daar bovenop: wie gaat er denk je het meeste last hebben van die ‘verplichte sustainable levensstijl’. Yep, niet die 10%. Iedereen in dit draadje zegt al: moest ik het geld hebben dan…Dus stel dat je vanuit die (fout versimpelde studies) reproductive measures zou gaan opleggen: je straft de verkeerden.

Net zoals we een verantwoordelijk hebben in de keuze van onze auto, energie, etcetera hebben we ook gewoon een verantwoordelijk in het opvoeden van onze kinderen. Algemeen: alles wat je maakt doe het goed 😉.

Het is niet Greta die het probleem is toch? Maar Donald!
 
Last edited:
Sorry @SteveSW ik Ben van de YouTube generatie, als een filmpje langer dan 5 min duurt begin ik er vaak al niet eens meer aan, en meer dan 5 regels lezen is ook niet aan mij besteed. Het ligt niet aan jou, ik vind het verder wel een mooi verhaal. alleen die Franse uitdrukkingen behoeven verdere uitleg 🤘😛
 
Hah, ik vind het nu al een mooie reactie (van beiden). Kom er later uitgebreider op terug. Het was overigens niet als verwijt, maar ik vond het een interessante keuze (met name unimog). Daarbij ook meteen zelf reflecterend, wat ik merk is dat ik steeds "groener" denk*, maar nog voldoende "niet groen" doe (soms onbewust, soms uit gemak (hypocriet dus?))

Als je bewust bezig bent bepaalde dingen groener op te lossen, en je er ook van bewust bent dat andere zaken op termijn groener kunnen, dat is toch juist de hele gedachte erachter? Je bent dus al veel groener dan dat je zelf denkt.
 
Ik wilde niet een nieuwe polariserende discussie starten over wel, geen of minder kinderen, dus ik laat het hier even. We doen wel een keer een filosofische discussie onder een palmboom in Cairns ;) @SteveSW

Vind het leuk om tips, tricks, suggesties van iedereen te horen, en te zien dat het een topic is wat leeft :)

Zoals jullie wellicht op het nieuws meegekregen hebben, tussen het covid geweld door, zijn er wat mooie resultaten geboekt op een 'hoger niveau'. Laten we daar zo eens op inzoomen.

We kunnen allemaal ons best doen door wat minder auto te rijden, of vegetarisch te eten, de grote verschillen worden gemaakt op 'industrieel niveau'. Wil je snel grote veranderingen boeken dan is het handig om op de plek te beginnen waar de grootste vervuiling/verspilling gedaan wordt. Global & National Industries. Nu zou je hopen dat dit door middel van policies gereguleerd wordt en dat regeringen er voor zorgen dat industrieën niet in faveure van shareholder value de planeet over de kling jagen. Nu dat gebeurd helaas niet (lig niet hier, maar eigenlijk nergens in voldoende mate)

Er zijn 3 mogelijkheden om grote industrieën te sturen volgens mij:
  1. - Government Policies/Stimulation
  2. - Laws
  3. - Money/Investments/Shareholders
Puntje 1; Lijkt een verloren zaak hier, en op veel andere plekken. Het is niet zo zwart/wit maar toch. Advies. Als je kunt stemmen. Labour & LibNats is qua klimaat policy een beetje lood om oud ijzer de laatste jaren, geneuzel in de marge. Wil je echt een signaal afgeven: Greens. Al komen ze wellicht nooit aan de macht, als ze groter worden is het een signaal aan die oude vastgeroeste partijen dat ze iets meer moeten doen dan Clive Palmer zijn back scratchen.
Puntje 2; Daar zie je wat gebeuren. De Nederlandse regering is via een rechtszaak gedwongen meer te doen, in Australia loopt iets soortgelijks.
Puntje 3; Dat is iets waar we zelf vrij direct invloed uit kunnen oefenen, dus daarover even wat meer. Wat voorbeelden van wat wij nu doen qua geld om een verschil te maken.

Bank:
Waar zit je bank rekening? Je home loan? Wij zaten bij NAB, meer omdat dat makkelijk op te zetten was vanuit NL. Nu we hier een paar jaar zitten en we zien hoe de meeste banken projecten financieren die direct impact hebben op onze leef omgeving moeten we wel iets doen. Een paar mailtjes naar NAB was een leuke oefening. Maar je wordt natuurlijk gewoon het bos ingestuurd... een bos wat er niet meer staat omdat er een mijn gebouwd is met een lening van ze... (Same goes in meer of mindere mate voor de anderen)
Dus we zijn nu aan het switchen naar Bank Australia. Een bank die niet investeert in non-ethische zaken zoals fossiele brandstoffen, live animal transport enz. Dat mijn geld nu niet meer gebruikt wordt om zaken te ondersteunen waar ik faliekant tegen ben maakt dat je net wat lekkerder slaapt. Als er iemand wil weten hoe moeilijk of makkelijk het is om te switchen, laat het weten, happy om het verder uit te leggen. Miss Bang heeft het nu 99.9% rond en ik heb haar geen enkele keer horen zuchten of steunen. Dus het is vast niet zo ingewikkeld als je denkt. (How to switch banks)

Pensioenfonds:
Wat gebeurt er met je pensioen gelden die ergens gestald staan. Dit is echt een makkelijke manier om er voor te zorgen dat jij niet de volgende kolen centrale financiert. Australian Ethical is één van de grotere, zo niet grootste ethical super funds. (performance boven de 8%) Wederom, zo fijn om te weten dat mijn geld niet gebruikt wordt voor onethische zaken. Pensioen fonds wisselen is ook eenvoudig. Link en Link how to.

Verzekeringen:
Ook hier stop je geld in iets wat jouw geld vaak weer gebruikt om te investeren. Maar waarin? De Adani mijn? Of een windmolenpark? Na wat zoekwerk kwam QBE goed uit de bus. Dus daar zitten nu alle auto's, opstal enz. Langzaam maar zeker schuift alles wat kan daarheen.

Nu in het iets activistischere hoekje, maar nog steeds Geld gerelateerd:
MarketForces Een not-for-profit die probeert shareholders te beïnvloeden om betere keuzes te maken. Voor de planeet, maar ook omdat het gewoon beter investeren is in een bedrijf dat minder risico's loopt in een veranderende wereld/klimaat. De Shell's van deze wereld zijn (no pun intended) de dinosauriërs van deze tijd. Als ze niet snel veranderen zijn ze er over 50 jaar wellicht niet meer. We zijn lid van MarketForces omdat we denken dat een kleine donatie hier een effect kan hebben. Je ziet dit principe werken bij bijvoorbeeld Exxon en Chevron een paar weken terug. Daar worden door investeerders die minder risico willen lopen gewoon board members vervangen door board members die het bedrijf groener willen maken. Niet omdat het tree-huggers zijn, maar gewoon omdat het beter is voor de lange termijn van het bedrijf. Laat kapitalisme maar voor ons werken. De motivatie doet er niet toe, als het resultaat maar goed is voor de planeet.

Grijze haren van het uitzoeken welke organisatie of product groener is?
Finder (Green):
Een website die bedrijven en producten vergelijkt op basis van hun groene credentials. Heeft ons geholpen in de zoektocht naar bijvoorbeeld verzekeringen. In hun eigen woorden:
Climate change is a big issue that demands big solutions. But there are lots of ways we can make a difference in our own lives too. For example, you could switch to an ethical super fund, get a green energy plan or cut down on plastics. Or maybe you want to do more but don't know where to start? Finder Green is a resource to help you make changes that work for you and for the world.


Energie:
Wij hebben EnergyLocals. Er is meer keus, kijk rond wat voor jou het beste werkt (zie Finder green). Note: De customer service van EnergyLocals is op het niveau van XS4ALL in Nederland zeg maar. On-Australisch goed ;) Gebruik de chat functie bij ze en je bent verkocht.


Hoop dat dit een positieve bijdrage is aan een positief onderwerp! En het gave aan bovenstaande voorbeelden; je hoeft er eigenlijk niets voor te doen om de planeet een betere plaats te maken. Even wat effort wellicht om te switchen, maar dat valt echt wel mee. Daarna ga je achterover zitten en laat je je geld goede dingen doen!

(andere tips zijn welkom!)
 
Last edited:
Ik wilde niet een nieuwe polariserende discussie starten over wel, geen of minder kinderen, dus ik laat het hier even. We doen wel een keer een filosofische discussie onder een palmboom in Cairns ;) @SteveSW

Vind het leuk om tips, tricks, suggesties van iedereen te horen, en te zien dat het een topic is wat leeft :)

Zoals jullie wellicht op het nieuws meegekregen hebben, tussen het covid geweld door, zijn er wat mooie resultaten geboekt op een 'hoger niveau'. Laten we daar zo eens op inzoomen.

We kunnen allemaal ons best doen door wat minder auto te rijden, of vegetarisch te eten, de grote verschillen worden gemaakt op 'industrieel niveau'. Wil je snel grote veranderingen boeken dan is het handig om op de plek te beginnen waar de grootste vervuiling/verspilling gedaan wordt. Global & National Industries. Nu zou je hopen dat dit door middel van policies gereguleerd wordt en dat regeringen er voor zorgen dat industrieën niet in faveure van shareholder value de planeet over de kling jagen. Nu dat gebeurd helaas niet (lig niet hier, maar eigenlijk nergens in voldoende mate)

Er zijn 3 mogelijkheden om grote industrieën te sturen volgens mij:
  1. - Government Policies/Stimulation
  2. - Laws
  3. - Money/Investments/Shareholders
Puntje 1; Lijkt een verloren zaak hier, en op veel andere plekken. Het is niet zo zwart/wit maar toch. Advies. Als je kunt stemmen. Labour & LibNats is qua klimaat policy een beetje lood om oud ijzer de laatste jaren, geneuzel in de marge. Wil je echt een signaal afgeven: Greens. Al komen ze wellicht nooit aan de macht, als ze groter worden is het een signaal aan die oude vastgeroeste partijen dat ze iets meer moeten doen dan Clive Palmer zijn back scratchen.
Puntje 2; Daar zie je wat gebeuren. De Nederlandse regering is via een rechtszaak gedwongen meer te doen, in Australia loopt iets soortgelijks.
Puntje 3; Dat is iets waar we zelf vrij direct invloed uit kunnen oefenen, dus daarover even wat meer. Wat voorbeelden van wat wij nu doen qua geld om een verschil te maken.

Bank:
Waar zit je bank rekening? Je home loan? Wij zaten bij NAB, meer omdat dat makkelijk op te zetten was vanuit NL. Nu we hier een paar jaar zitten en we zien hoe de meeste banken projecten financieren die direct impact hebben op onze leef omgeving moeten we wel iets doen. Een paar mailtjes naar NAB was een leuke oefening. Maar je wordt natuurlijk gewoon het bos ingestuurd... een bos wat er niet meer staat omdat er een mijn gebouwd is met een lening van ze... (Same goes in meer of mindere mate voor de anderen)
Dus we zijn nu aan het switchen naar Bank Australia. Een bank die niet investeert in non-ethische zaken zoals fossiele brandstoffen, live animal transport enz. Dat mijn geld nu niet meer gebruikt wordt om zaken te ondersteunen waar ik faliekant tegen ben maakt dat je net wat lekkerder slaapt. Als er iemand wil weten hoe moeilijk of makkelijk het is om te switchen, laat het weten, happy om het verder uit te leggen. Miss Bang heeft het nu 99.9% rond en ik heb haar geen enkele keer horen zuchten of steunen. Dus het is vast niet zo ingewikkeld als je denkt. (How to switch banks)

Pensioenfonds:
Wat gebeurt er met je pensioen gelden die ergens gestald staan. Dit is echt een makkelijke manier om er voor te zorgen dat jij niet de volgende kolen centrale financiert. Australian Ethical is één van de grotere, zo niet grootste ethical super funds. (performance boven de 8%) Wederom, zo fijn om te weten dat mijn geld niet gebruikt wordt voor onethische zaken. Pensioen fonds wisselen is ook eenvoudig. Link en Link how to.

Verzekeringen:
Ook hier stop je geld in iets wat jouw geld vaak weer gebruikt om te investeren. Maar waarin? De Adani mijn? Of een windmolenpark? Na wat zoekwerk kwam QBE goed uit de bus. Dus daar zitten nu alle auto's, opstal enz. Langzaam maar zeker schuift alles wat kan daarheen.

Nu in het iets activistischere hoekje, maar nog steeds Geld gerelateerd:
MarketForces Een not-for-profit die probeert shareholders te beïnvloeden om betere keuzes te maken. Voor de planeet, maar ook omdat het gewoon beter investeren is in een bedrijf dat minder risico's loopt in een veranderende wereld/klimaat. De Shell's van deze wereld zijn (no pun intended) de dinosauriërs van deze tijd. Als ze niet snel veranderen zijn ze er over 50 jaar wellicht niet meer. We zijn lid van MarketForces omdat we denken dat een kleine donatie hier een effect kan hebben. Je ziet dit principe werken bij bijvoorbeeld Exxon en Chevron een paar weken terug. Daar worden door investeerders die minder risico willen lopen gewoon board members vervangen door board members die het bedrijf groener willen maken. Niet omdat het tree-huggers zijn, maar gewoon omdat het beter is voor de lange termijn van het bedrijf. Laat kapitalisme maar voor ons werken. De motivatie doet er niet toe, als het resultaat maar goed is voor de planeet.

Grijze haren van het uitzoeken welke organisatie of product groener is?
Finder (Green):
Een website die bedrijven en producten vergelijkt op basis van hun groene credentials. Heeft ons geholpen in de zoektocht naar bijvoorbeeld verzekeringen. In hun eigen woorden:
Climate change is a big issue that demands big solutions. But there are lots of ways we can make a difference in our own lives too. For example, you could switch to an ethical super fund, get a green energy plan or cut down on plastics. Or maybe you want to do more but don't know where to start? Finder Green is a resource to help you make changes that work for you and for the world.


Energie:
Wij hebben EnergyLocals. Er is meer keus, kijk rond wat voor jou het beste werkt (zie Finder green). Note: De customer service van EnergyLocals is op het niveau van XS4ALL in Nederland zeg maar. On-Australisch goed ;) Gebruik de chat functie bij ze en je bent verkocht.


Hoop dat dit een positieve bijdrage is aan een positief onderwerp! En het gave aan bovenstaande voorbeelden; je hoeft er eigenlijk niets voor te doen om de planeet een betere plaats te maken. Even wat effort wellicht om te switchen, maar dat valt echt wel mee. Daarna ga je achterover zitten en laat je je geld goede dingen doen!

(andere tips zijn welkom!)

Deze Post moet eigenlijk ff gepind worden bovenaan dit topic als startpost.
 
Ik denk dat we allemaal wel wat pro-natuur zijn dat we naar Australië verhuisd zijn.

Ik denk dat veel milieu zaken in Nederland hoog op de agenda staan (gaswinning Groningen, dieseltax, Waste management van bedrijven etc, maar ook waste management op macro niveau door de overheid) dat je er zo aan gewend bent dat je wel even met de neus op de feiten gedrukt wordt als je in een land woont waar men lichtjaren achterloopt. Dan ga je er denk ik ook juist iets bewuster mee om omdat deze veranderingen toch ergens geïnitieerd moet worden. Van de overheid zal het (nog) niet komen, maar hoe meer mensen zich bewust raken, hoe groter de kans dat de overheid een andere groenere koers moet varen.
 
Back
Top