Wat een machtig interessant onderwerp en tof om iedereen zijn mening erover te lezen. Mijn 5 cent aan dit (originele) onderwerp, als een autofanaat snapte ik in het begin niet waarom bepaalde technische ontwikkelingen in auto's naar Australië komen, zoals de (theoretische) zuinigere down-size motoren, maar ook meer hybride technieken (mild-hybrid of echt hybride). Zo rijden hier bepaalde Europeese, maar ook sommige Aziatische auto's rond met flink verouderde technieken.
Wat blijkt, Australië is eigenlijk een heel vies land. De kwaliteit van onze brandstof is slecht en vergelijkbaar met die van dat je in derde wereld landen krijgt. De nieuwere technieken hebben vaak schonere brandstof nodig om ook echt efficient te werken en komen om die reden niet naar ons toe.
https://www.carsguide.com.au/car-ne...he-world-and-were-not-doing-anything-about-it
Ik heb mede-hierom bewust gekozen om alleen nog maar 98 te tanken. Ja, het is duurder, maar als de uitstoot daarmee lager is, vind ik dat geen probleem. En zo duur is brandstof hier toch helemaal niet
. Mijn auto rijdt er niet sneller om, maar het voelt wel enigszins goed.
Uiteindelijk zetten die technieken weinig zoden aan de dijk, de down-size motoren zijn niet altijd zuinger, mild-hybride laat de uitstoot maar minimaal dalen etc, maar de boosdoener is eigenlijk meer onze "vieze" brandstof en oude standarden die we hanteren.
Om een voorbeeld te noemen, de nieuwe Hyundai Tuscon wordt hier in Australië niet als hybride geleverd. In Nederlands is ie enkel als hybride en wel in drie smaken: Mild-hybrid, hybrid, PHEV. Zelfs mijn redelijk economische Mazda3 wordt in Nederland enkel als mild-hybrid geleverd. Gezien dat een groot deel van de bevolking in de stad woont, lijkt mij de kleine winsten die je daar mee kan halen het wel waard. De hoeveelheid stoplichten en kruispunten in Sydney is absurd en als ik elke keer de accu weer een beetje kan bijladen, om vervolgens "gratis" ondersteuning te kunnen krijgen om minder benzine te hoeven verbruiken bij het optrekken, zou ik dat graag willen.
Unpopular opinion: mensen lijken hier verslaafd aan grote auto's. De hoeveel Ute's en big SUV's in ons complex is bizar. De parkeerplaatsen zijn soms niet eens groot genoeg, ze hangen over op de rijbaan en op sommige plekken kunnen niet eens twee auto's elkaar passeren.
De mindset is er hier niet, de druk van uit de politiek is er al helemaal niet en dat is jammer vind ik.
(Einde rant)
Als afsluiting: echt bewust groen leven wij niet. We eten regelmatig vega, we zetten niet onnodig de AC en/of verwarming aan en hebben geen plannen voor kinderen. We fietsen beide regelmatig naar kantoor (met de auto naar CBD gaan is gekkenwerk) en ik compenseer mijn CO2 als we vliegen. Kunnen we meer doen? Zeker. Het is een goed onderwerp om over na te deken.