Ik doe even wat aannames want het is me niet 200% duidelijk wat je wilt zeggen
@FOL
- Bedoel je dat meerdere auto’s hebben schadelijker is voor het milieu?
- Of dat mijn type auto’s schadelijker zijn dan… het gemiddelde bijvoorbeeld?
- Of dat meerdere auto’s hebben slecht is?
- Dat al mijn auto's voor de lol zijn?
Anyway, als we die stellingen even nemen als uitgangs punt dwingt het me om mijn aannames even te toetsen en dat is op zich goed.
Een auto is twee dingen volgens mij:
- Een functioneel transport middel.
- Een lifestyle choice.
En ik denk dat het bijna niet mogelijk is om niet een bepaalde mate van lifestyle choice door te voeren in de keuze van auto. Ga je surfen of veel op camping trips, dan gebruik je vaak een ander soort auto dan de ‘soccer mom’ die de kids naar het sportveld brengt. (maar over kids later meer) of het eenpersoons gezin die een intercity vibe wil uitstralen.
Het beste is geen auto natuurlijk. Maar laten we dat heel even overslaan aangezien dat voor de meesten van ons niet echt een optie is (mede door lifestyle choices zoals buiten het stadscentrum wonen, naar kantoor reizen, beide werken om andere lifestyle choices te financieren en dus de kids naar daycare brengen enz.)
Dus we hebben een auto….
Dan wat voor auto? Een net nieuw geproduceerde auto met wat lagere uitstoot(?) Of een oudje die door zijn bouwstijl, karakter en liefhebbers nog tot het einde der tijden meegaat?
De Defender is zo’n forever auto. 1x geproduceerd met alle carbon uitstoot van dien. Maar dan voor de ‘eeuwigheid’ in plaats van na 20 jaar op de schroothoop.
Brandstof verbruik? rond de 1 op 11 (9 liter per 100) Niet slechter dan veel moderne utes (zag gisteren een review van de Ford Ranger en Jeep Gladiator en was verbaasd dat we 20 jaar later nog steeds ongeveer dezelfde verbruik cijfers hebben). Het is ook ongeveer gelijk aan het Australisch gemiddelde (
https://www.budgetdirect.com.au/car-insurance/research/average-fuel-consumption-australia.html) Eerlijkheid gebied te zeggen dat verbruik niet alles zegt en de CO2 uitstoot van mijn TD5 motor ongeveer 2x dat is van een nieuwe Ford Ranger diesel. Naast uitstoot hebben we natuurlijk nog wat andere zaken.
Als we de 3 stadia van vervuiling van een auto nog even op een rijtje zetten:
1: Productie
2: Gebruik (Verbruik/Onderhoud/Uitstoot)
3: Destructie/Afvoer
Dan is door blijven rijden in een oudje wellicht zo slecht nog niet voor het milieu omdat je de milieu kosten van punt 1 langer uitspreid. Punt 2 wel hoger is, mede afhankelijk van het aantal km’s per jaar natuurlijk. En je punt 3 dus niet of veel minder snel bereikt.
De Defender is zoals de meeste autos zowel een functionele keuze (transport) als een lifestyle (camping, looks/image) Maar scoort in een cradle to grave calculatie wellicht helemaal niet slechter dan nieuwere autos met een kortere lifespan. (ik heb hier geen keiharde cijfers, nogal een complex berekening…)
Dan de Unimog, ja dat is wel een gevalletje apart. Dat is 99% lifestyle. 1% functie zeg maar. Nu is het zo dat ik maar in 1 auto tegelijk kan rijden. En dat is 99% van de tijd niet de Unimog. De Unimog is momenteel niet eens geregistreerd
Wat is dan de ‘functie’ van de Unimog? Vakantie trips tzt. Zouden we daar de Unimog niet voor gebruiken wordt het de Defender (met eventueel een trailer voor de dirtbikes) Ja, daar kunnen we lang of kort aan rekenen maar daar wint de Defender durf ik te gokken. Maar als ik dan Mate Bogan voorbij zie komen met zijn 70-series V8 diesel en Patriot camper erachter… Dan doet de Unimog het weer gewoon net zo goed. Ietsje hoger verbruik dan die V8, maar weer die cradle to grave he. De Unimog is van 1987 en gaat samen met de Defender het graf in als ik omval (al gaan ze dan waarschijnlijk weer door naar een nieuwe eigenaar net zoals ik nu een Land Rover uit 1956 heb)
Om dan ook nog maar even antwoord te geven op je remark dat ik een greenie die buiten de lijntjes kleurt. Dat weet ik niet, dat is aan jou om te besluiten of dat zo is en of ik met een Defender of Unimog dan niet aan die verwachting voldoe. (Note: Ik kan redelijk goed met mezelf door de deur
)
We maken bepaalde functionele- en lifestyle keuzes die hopelijk een positieve invloed hebben. (maar niet altijd en 100% van de tijd)
Sommige keuzes zijn:
- Geen kinderen (ja kinderen zijn een lifestyle choice)
- Geen vlees en vis eten
- Local produce gebruiken waar nodig, fruit van eigen bomen
- Het aantal onnodige kilometers te beperken (shopping lists maken en pas naar het dorp als je wat verschillende dingen verzameld hebt)
- In Canberra, massive solar system, komt hier waarschijnlijk ook nog wel (kleiner)
- We hebben geen aircon, en kijken het nog een zomer aan of dat we het echt nodig hebben
- Wassen kleding in koud water, en gebruiken geen wasdroger
- Revegetate ons landje waar nodig
One more thing; Naar onderstaande grafiek kijkende denk ik dat de impact van mijn Defender wel meevalt t.o.v van andere life choices
View attachment 1466