Going sustainable

In zijn nopjes, om vervolgens te vergeten dat door het thuiswerken de commutebesparing op benzine en uitstoot geminimaliseerd is.

Handig was het idee om de batterij van de auto te gebruiken om snachts het huis te voorzien van stroom. Moet je alleen niet je auto leegtrekken. Ik weet er de details niet van (genoeg capacitieit, impact op cycles, etc). Maar het idee klonk goed.

Ja die snap ik ook niet helemaal. Is het niet juist gunstiger om meer km’s te rijden met een EV door de lage kosten per kw/km. Ok je kunt overdag laden maar dan valt je voordeel grotendeels weg.

Sommige auto’s hebben deze optie om energie terug te leveren al, tesla nog niet maar wie weet wat er in de toekomst gebeurd. Als je 20kwh per avond/nacht verbruikt is je accu nog steeds voor 60% gevuld wat ruim voldoende moet zijn voor de commute van 90% van de forenzen. Nadeel is dat je dan wel afhankelijk bent van superchargers , of je moet zoals ik op het werk 3 fasen kunnen laden. Dat is win win.
 
Het was geen EV vs ICE afweging. Hij had een auto nodig en wilde een EV want niet hoeven tanken, milieu, stil etc.
Hij heeft z'n dak vol met zonnepanelen en twee grote batterijen. In plaats van dat hij nu op werk of 's avonds de auto op moet laden met elektriciteit die op is gewekt door kolen, laad hij nu overdag z'n auto en batterijen op met z'n eigen zonnepanelen. Hij is in z'n nopjes want hij kan nu voor een groot deel z'n eigen boontjes doppen qua energie. Peace of mind dat stroomstoringen, hogere energie en benzineprijzen, gas tekorten, etc eigenlijk niet meer echt een invloed hebben op z'n leven.
 
Het was geen EV vs ICE afweging. Hij had een auto nodig en wilde een EV want niet hoeven tanken, milieu, stil etc.
Hij heeft z'n dak vol met zonnepanelen en twee grote batterijen. In plaats van dat hij nu op werk of 's avonds de auto op moet laden met elektriciteit die op is gewekt door kolen, laad hij nu overdag z'n auto en batterijen op met z'n eigen zonnepanelen. Hij is in z'n nopjes want hij kan nu voor een groot deel z'n eigen boontjes doppen qua energie. Peace of mind dat stroomstoringen, hogere energie en benzineprijzen, gas tekorten, etc eigenlijk niet meer echt een invloed hebben op z'n leven.

Daar kan ik inkomen, ook hier is het een drijfveer:
Niet meer afhankelijk zijn van stroom- en benzineprijzen en derde partijen (iemand gelezen over het East Coast Gas Cartel) Voelt goed. Nu nog de grootste kostenpost weg krijgen, de hypotheek. Dat zal geen makkelijke worden maar dat is wel het ultieme doel. Bij ons is de drijfveer financieel en alles wat we voor het milieu kunnen doen is mooi meegenomen.
 
Een FYI;

Niet zo zeer een sustainable topic vanuit het milieu maar vanuit het oogpunt van de society, check je Super (en zoals @SteveSW kan beamen overstappen naar een echt ethisch super fund is 5 minuten werk)


Ik ga waarschijnlijk overstappen naar het Vanguard super fund, extreem lage kosten (all in fee 0.58%) en een automatisch aanpassende optie naarmate je ouder wordt (defensiever) en je kunt zelf je portfolio samenstellen.
 
Ik ga waarschijnlijk overstappen naar het Vanguard super fund, extreem lage kosten (all in fee 0.58%) en een automatisch aanpassende optie naarmate je ouder wordt (defensiever) en je kunt zelf je portfolio samenstellen.
Aangezien het een topic over sustainability is, ik ken Vanguard zelf niet en zie hem 1-2-3 bij Canstar en Finder niet terug in de ethische lijstjes? In het kader van dit topic: Heb je al gekeken naar de portfolio en sustainability credentials?

 
Aangezien het een topic over sustainability is, ik ken Vanguard zelf niet en zie hem 1-2-3 bij Canstar en Finder niet terug in de ethische lijstjes? In het kader van dit topic: Heb je al gekeken naar de portfolio en sustainability credentials?


De founder van Vanguard (Jack Bogle) heeft min of meer het index beleggen uitgevonden en geintroduceerd als low cost option vs actief beleggen. Hun missie is om de kosten zo laag mogelijk te houden voor de belegger, en ze verlagen ook constant actief hun kosten. (ik beleg al via Vanguard). Via hun (managed) index funds en ETF heb je al toegang tot een enorm aanbod etische portfolios als dat belangrijk voor je is, het super annuation portfolio zal hier niet veel van afwijken aangezien het een soortgelijke investerings strategie is.

Hun Superfund is pas 2 maanden actief in Australia, daarom is er niet veel info (historie) over te vinden, maar ik heb even snel de kosten opgezocht van Australian Ethical, en deze zijn ongeveer dubbel zo hoog als bij een soortgelijk investerings strategie als Vanguard (Ethical Growth). Bij AE betaal je ongeveer 1200 dollar aan jaarlijkse kosten (dit is niet veel overigens, maar bij Vanguard maar 580 dollar bij een balans van $100.000)

Mijn mening: Dit superfund zal 1 van de grootste van Australie worden op termijn.

Dit is er verder te vinden op te website:

1668493299383.png


1668493539824.png


1668493945835.png
 
Last edited:
Zonder een boeken onderzoek te doen, dus dit zegt niets over Vanguard want ik ken ze niet, er zijn verschillen tussen een ethisch fonds en een ethisch bedrijf

AE is van de grond op Ethical. Dat is anders (en duurder) dan een 'normaal' bedrijf die ook groene/ethische opties heeft. (wederom, ik weet (nog) niet waar Vanguard precies staat)

  • Vergelijk het met Shell die bio-fuel verkoopt naast Diesel, Super en Ongelood
  • Of een tankstation die alleen maar green hydrogen en green energy laad stations heeft staan, het licht in de shop brand op zonne-energie en de mensen (op kantoor in India) verdienen een normaal salaris en hebben goede healthcare.

De keuze is verder aan een ieder he. Ik zeg niet dat iedereen AE moet nemen, en ik zeg ook niet dat Vanguard slecht is. Het was meer in het kader van dit topic. Vrijwel elk Superfund heeft wel een ethical of green optie in de portfolio. Dat maakt ze niet gelijk Ethisch van de grond op.

Maar verder goede info en als mensen een meer ethische portfolio kiezen binnen hun super is dat een super (no pun intended) goede stap! #begreenwithyourwallet
 
Zonder een boeken onderzoek te doen, dus dit zegt niets over Vanguard want ik ken ze niet, er zijn verschillen tussen een ethisch fonds en een ethisch bedrijf

AE is van de grond op Ethical. Dat is anders (en duurder) dan een 'normaal' bedrijf die ook groene/ethische opties heeft. (wederom, ik weet (nog) niet waar Vanguard precies staat)

  • Vergelijk het met Shell die bio-fuel verkoopt naast Diesel, Super en Ongelood
  • Of een tankstation die alleen maar green hydrogen en green energy laad stations heeft staan, het licht in de shop brand op zonne-energie en de mensen (op kantoor in India) verdienen een normaal salaris en hebben goede healthcare.

De keuze is verder aan een ieder he. Ik zeg niet dat iedereen AE moet nemen, en ik zeg ook niet dat Vanguard slecht is. Het was meer in het kader van dit topic. Vrijwel elk Superfund heeft wel een ethical of green optie in de portfolio. Dat maakt ze niet gelijk Ethisch van de grond op.

Maar verder goede info en als mensen een meer ethische portfolio kiezen binnen hun super is dat een super (no pun intended) goede stap! #begreenwithyourwallet

Ik denk niet dat je Vanguard moet zien als een 100% Etische optie uit mileu perspectief, aangezien een dusdanig breed portfolio aanbod hebben dat het meer een goede low cost optie is om eventueel binnen een breed portfolio te beleggen waarin voldoende etische keuze voorhanden is, tegen een zeer lage prijs. Maar bijvoorbeeld Qsuper heeft deze optie ook. Maar ik begrijp jouw redenering zeker, want bij Vanguard zul je ongetwijfeld nog steeds in olie en coal kunnen investeren. (Wapens etc zou ik niet weten.) Uit rendements perspectief is het (nog) niet helemaal aantrekkelijk om 100% etisch te investeren, al wordt het verschil wel steeds kleiner en zelfs overkomelijk, wat het een reeele optie maakt om het te onderzoeken. Nogmaals, het is wat je zelf belangrijk vind. Wat veel mensen niet weten is dat er binnen het huidige super fonds ook een groen/etisch aanbod voorhanden is, je hier naartoe kunt schakelen zonder meteen van fonds te hoeven wisselen. Ik zou bijvoorbeeld ook naar kosten kijken, sommige funds zijn buitensporig in hun kosten opbouw. Ikzelf schakel ook steeds verder naar etisch, zonder rendement te verliezen.


Vanguard is wel etisch uit winst en kosten perspectief, wat dat betreft 'vertrouw' ik ze mijn zuur verdiende super centjes wel toe.

Maar: mijn partner heeft dezelfde filosofie als jou, en zij is sinds kort ook klant van Australian Ethical op aanraden van ondergetekende.
 
Ja, ik zat al te denken, dat is best even geleden. Fingers crossed dan maar weer 🤞

De mensen die in Feb besteld hebben beginnen nu zo langerzamerhand hun VIN en delivery dates te krijgen, dus ik ga er vanuit als er niks geks gebeurd dat die 3 maanden reeel moet zijn.
 
Vriend van me heeft van de week een Model Y besteld en moet blijkbaar ongeveer 9 maanden wachten.

Kan ook zomaar 12-15 maanden worden, al loopt de productie van de model Y wel prima op schema. Zal ongetwijfeld prioriteit aan gegeven worden ondanks het verschillende productie lijnen zijn wat wel zuur is als je al overal model Y ziet rijden en jij nog steeds wacht op de 3 terwijl je 4 maanden eerder besteld hebt. 🥲
 
Op zich is verschillende levertijden per verschillend model heel normaal. Een Corolla is maar een paar maanden wachten. Een 70 series een paar jaar.

Maar als jij bent degene die zit te wachten is het zuur.
 
Op zich is verschillende levertijden per verschillend model heel normaal. Een Corolla is maar een paar maanden wachten. Een 70 series een paar jaar.

Maar als jij bent degene die zit te wachten is het zuur.

Klopt, maar het verschil is dat een 3 en MY 95% overlap in onderdelen heeft, dus het is maar net waar de fabrikant de prioriteit legt, en dat is niet bij de 3 momenteel. Wat ook logisch is aangezien de Y een verkoophit is. Met andere woorden, als er een chip of onderdelen shortage is zullen ze zich eerder focussen op de Y productie lijn en de andere lijn wat afremmen.

Een Corolla en 70 series zullen misschien overlappende onderdelen hebben, maar dit zullen er veel minder zijn dan bovenstaand geval dus beetje appels met peren vergelijken. Maar: als je wacht is het altijd zuur. Alleen zijn het first world problems en je moet het ook kunnen relativeren.
 
Last edited:
Een vriend van me in Nederland heeft een EV6 besteld een paar maanden geleden en die heeft ook een levertijd van 8/9 maanden.
Ik koop lekker tweedehands, goed voor het milieu, geen levertijden.

Over sustainability gesproken verder - or lack thereof, ons nieuwe huis heeft schokkend weinig isolatie. Het glas is zo dun dat het soms wat lijkt kamperen. Fijn huis verder, maar het is eigenlijk schandalig dat huizen zo gebouwd mogen worden. Het is geloof ik net 10 jaar oud.
 
Vergelijk het met Shell die bio-fuel verkoopt naast Diesel, Super en Ongelood

Dit vind ik wel een interessante invalshoek vanuit werkbaar perspectief, om eens verder te verkennen.

Kort samengevat: als Shell geen Diesel verkoopt kun jij niet meer touren met je Defender en helemaal niet meer met de Unimog, en ik kan niet meer touren met de Pajero of zelfs maar naar het werk rijden. Hopelijk is het binnen 5 jaar anders en komen er elektrische UTES die hetzelfde kunnen als de diesel variant, zolang dat nog niet het geval is blijf je afhankelijk van fossil fuels. Dat je kiest om er niet in te investeren begrijp ik, maar als er geen alternatieven voor handen zijn is het moeilijk om ergens helemaal van af te stappen.

Min of meer hetzelfde met energie, zolang er nog geen alternatief is voor coal of gas kun je weinig. Kijk maar wat er nu in Europa gebeurd, er is geen plan B, alles is renawables maar die zijn nog niet stabiel of ontwikkeld genoeg om aan alle energie vraag te kunnen voldoen. Verre van zelfs. Nu zitten ze in de penarie. De Uk bouwt 8 nieuwe kerncentrales, niet zonder reden.

Gas, Coal en alle raw materials mogen hier wat mij betreft veel zwaarder belast worden en de opbrengsten geinvesteerd in green energy en battery storage, of verdere incentives om mensen van het gas af te krijgen en investeren in solar panels. Tevens moet er geld geinvesteerd worden in het energy grid zodat er two way traffic mogelijk is wat lastig is omdat deze bedrijven privately owned zijn. Als dit gebeurd kan de cap van hoeveel solar je per adres op je dak mag hebben ook verleden tijd zijn.

Ik denk dat we moeten accepteren dat we nog lang niet van gas en coal verlost zijn, behalve als dit breed gedragen wordt door government. En dit zie ik (nog) niet gebeuren helaas. Helemaal niet omdat er zoveel mensen hier afhankelijk zijn van mining.

Maar zoals zo vaak moeten de investeerders het voortouw nemen en de overheid een koers op duwen. Daarom is het zeker goed om sustainable te investeren en je leven en denkwijze aan te passen.

@Thijsvr dit is idd bizar, ons huis is een GJ Gardner model home zoals deze ook in Melbourne gebouwd werden, enkel glas en geen isolatie. Hier in Cairns is het koud in de winter in huis. Ik zou er niet aan moeten denken om in een kouder klimaat te wonen met dit soort isolatie.
Ik geloof dat de regelgeving wel verandert is en de moderne huizen wel aan allerlei maaststaven moeten voldoen, dit was voorheen zeker niet zo.
 
Last edited:
Ik koop lekker tweedehands, goed voor het milieu, geen levertijden.

Hangt ervan wat je koopt en hoe je het bekijkt, als je een oude diesel koopt of een oudere auto in het algemeen welke minder zuinig is is dit niet per definitie goed voor het milieu, en als je een elektrische auto koopt waarin 90% van de benodigde onderdelen nog niet sustainable gemined zijn is het ook niet goed voor het milieu, klinkt paradoxaal maar ik denk dat het niet zo makkelijk is om er labels op te plakken.
 
Back
Top