Vergelijk het met Shell die bio-fuel verkoopt naast Diesel, Super en Ongelood
Dit vind ik wel een interessante invalshoek vanuit werkbaar perspectief, om eens verder te verkennen.
Kort samengevat: als Shell geen Diesel verkoopt kun jij niet meer touren met je Defender en helemaal niet meer met de Unimog, en ik kan niet meer touren met de Pajero of zelfs maar naar het werk rijden. Hopelijk is het binnen 5 jaar anders en komen er elektrische UTES die hetzelfde kunnen als de diesel variant, zolang dat nog niet het geval is blijf je afhankelijk van fossil fuels. Dat je kiest om er niet in te investeren begrijp ik, maar als er geen alternatieven voor handen zijn is het moeilijk om ergens helemaal van af te stappen.
Min of meer hetzelfde met energie, zolang er nog geen alternatief is voor coal of gas kun je weinig. Kijk maar wat er nu in Europa gebeurd, er is geen plan B, alles is renawables maar die zijn nog niet stabiel of ontwikkeld genoeg om aan alle energie vraag te kunnen voldoen. Verre van zelfs. Nu zitten ze in de penarie. De Uk bouwt 8 nieuwe
kerncentrales, niet zonder reden.
Gas, Coal en alle raw materials mogen hier wat mij betreft veel zwaarder belast worden en de opbrengsten geinvesteerd in green energy en battery storage, of verdere incentives om mensen van het gas af te krijgen en investeren in solar panels. Tevens moet er geld geinvesteerd worden in het energy grid zodat er two way traffic mogelijk is wat lastig is omdat deze bedrijven privately owned zijn. Als dit gebeurd kan de cap van hoeveel solar je per adres op je dak mag hebben ook verleden tijd zijn.
Ik denk dat we moeten accepteren dat we nog lang niet van gas en coal verlost zijn, behalve als dit breed gedragen wordt door government. En dit zie ik (nog) niet gebeuren helaas. Helemaal niet omdat er zoveel mensen hier afhankelijk zijn van mining.
Maar zoals zo vaak moeten de investeerders het voortouw nemen en de overheid een koers op duwen. Daarom is het zeker goed om sustainable te investeren en je leven en denkwijze aan te passen.
@Thijsvr dit is idd bizar, ons huis is een GJ Gardner model home zoals deze ook in Melbourne gebouwd werden, enkel glas en geen isolatie. Hier in Cairns is het koud in de winter in huis. Ik zou er niet aan moeten denken om in een kouder klimaat te wonen met dit soort isolatie.
Ik geloof dat de regelgeving wel verandert is en de moderne huizen wel aan allerlei maaststaven moeten voldoen, dit was voorheen zeker niet zo.