Going sustainable

Maar ik neem aan dat in Australië een laadinrichting in de garage tot de mogelijkheden behoord want dat is tegenwoordig wel... vrij normaal dat mensen dat willen hebben of mogen laten installeren van een eventuele verhuurder.

Wij rijden een EV die door de zon geladen wordt met de panelen op ons dak en een charger in onze garage.
We zijn in de 2.5 jaar dat we de EV hebben, nog nooit ergens anders geladen dan thuis.
Maar we rijden alleen in de stad met deze auto.
Voor lange afstanden hebben we mijn LX470 V8.

Wij rijden een EV die door de zon geladen wordt met de panelen op ons dak en een charger in onze garage.
We zijn in de 2.5 jaar dat we de EV hebben, nog nooit ergens anders geladen dan thuis.
Maar we rijden alleen in de stad met deze auto.
Voor lange afstanden hebben we mijn LX470 V8.
Ja, daar heb je het al. Dan heb je 2 auto's wat in mijn visie niet de bedoeling is want dan blijf je grotendeels afhankelijk van benzine. Ik heb daarom op dit moment een plug-in hybrid die ook geschikt is om op wegen in het binnenland te rijden van IJsland maar dat is tijdelijk want je wil uiteindelijk onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dat gaat in IJsland wel lukken, maar in grote landen als Australië is dat nog een hele opgave, blijkt wel.

En wat die elektrische vliegtuigen betreft... verlengsnoeren of windmolens... ja, daarom is er daarvoor nauwelijks toekomst. Misschien op binnenlandse vluchten in IJsland of bijvoorbeeld op zo'n plek als... waar ik in 2000 was: de Falkland Eilanden maar voor massaal vervoer zijn we voor zeker korte afstanden aangewezen op: de trein.

Is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit Perth naar Adelaide of naar Darwin volledig elektrisch te rijden?

Dat is een beetje een mythe. Niemand rijdt van Perth naar Adelaide of naar Darwin; dat is hier gewoon geen ding. Ik reed in Nederland veel meer en veel langere afstanden dan hier in Australië (Sydney).

Men vliegt tussen de grote steden, en voor weekend-roadtrips zijn EV's, met een beetje planning, uitstekend geschikt. Het maakt niet uit of een land groot of klein is, zolang er maar genoeg charging stations zijn, en die zijn er hier al best veel.

Een PHEV is wat mij betreft zonde van je geld. Het is een ingewikkelde auto met veel meer onderhoud dan een EV, en de voordelen zitten vooral in het hoofd.

2 auto’s hebben, 1 EV, 1 ICE zal voorlopig een goede middenweg zijn voor veel huishoudens.

Als ik naar ons zelf kijk:
1 EV in aankomst. Die we delen waar mogelijk.
1 ICE voor als je beide op pad moet. Of voor specifieke trips. Wij gaan regelmatig naar K’gari of Double Island Point, of de bush in. En op het moment is het gewoon nog horses voor courses. Er is nog geen EV die kan wat mijn Land Rover Defender kan. Kamperen, hardcore 4x4 werk en once in a while een mega trip de outback in.

Ben ik daarmee nog steeds afhankelijk van de petro-staten. Meestal niet. Of we delen de EV, of ik kies om niet vandaag naar X te gaan, maar morgen want dan werkt Miss Bang thuis.
Soms wel omdat we die big trip willen maken en dan ICE nodig hebben. Maar zelfs dat is uiteindelijk een keuze. Met de huidige diesel prijzen maken we al andere beslissingen qua travel.

Daarnaast is een mix van ICE en EV financieel vaak nodig, even 100K of meer aftikken voor 2 nieuwe auto’s is niet voor iedereen weggelegd.
En dat is ook niet perse de beste weg voorwaarts. Het is kapitaalvernietiging en Carbon footprint verhogend om een goede ICE auto zomaar te vervangen door een nieuwe EV. Dit soort berekeningen zijn ongelofelijk ingewikkeld en elke case is anders. Maar klakkeloos je 10 jaar oude petrol weg doen voor een nieuwe EV omdat het beter is voor het milieu is te simpel.

Was vorig jaar bij een lezing van een consultant voor de US government (onder Biden) en nu Australian government over elektrificatie en die gaf ook het advies om niet ‘zomaar’ je auto te vervangen. Maar als je het dan toch doet. Doe dan EV.

Men vliegt tussen de grote steden, en voor weekend-roadtrips zijn EV's, met een beetje planning, uitstekend geschikt. Het maakt niet uit of een land groot of klein is, zolang er maar genoeg charging stations zijn, en die zijn er hier al best veel.
Ik laat de rest van je reactie even achterwege. Wat je hier schrijft, dat was mijn vraag ook. Zijn er voldoende snelladers om een rit / vakantie mogelijk te maken tussen 2 grote steden? Daarbij heb ik even de verste ritten gebruikt. Ik ken de afstanden, ik heb ook 4 jaar in Australië gewoont. En uiteraard kan je dat niet in 1 dag doen maar zijn er voldoende snelladers / reguliere laadpalen om bijvoorbeeld te rijden van stad 1 naar stad 2 om een trip mogelijk te maken met een EV? Ik heb even gekeken, Perth - Adelaide is 2600km via de kortste route en ik weet... je moet dan door de Nullarbor wat het moeilijkste stuk zal zijn.

Maar de vraag is, kan dat op dit moment met een EV? Het is wellicht ook handig om te weten voor mensen die op vakantie gaan en met een EV de rit willen doen, ook als ze meer dan 3000km gaan rijden. Ik ben zelf in... wat was het... 2002 van Perth naar Adelaide gegaan in 3 weken tijd. Mooie vakantie, toen was er uiteraard nog geen EV, sterker nog... ook geen smartphones maar het was toen al wel een ding om regelmatig te tanken op de Nullarbor want je kon zomaar zonder benzine komen te zitten. Mensen namen ook vele flessen water mee.. in het geval van pech. Tja, zou ik diezelfde vakantie, nu met een EV uit kunnen voeren. De vakantie ging van: Perth naar the Southwest, door naar Albany -- via de nr. 1 weg naar Esperance... Norseman via verschillende stops naar Port Augusta naar Adelaide. Dan op tijd naar de Flinders Ranges en gezien er in December 2002 een zonsverduistering was bij Lyndhurst daar naar toe om daarna terug te keren naar Adelaide en weer naar Nederland terug te gaan.

Zou zoiets nu... mogelijk zijn met een EV in 3 weken tijd?
Of bevinden laders incl. snelladers zich alleen in grote steden en in mindere mate in dorpen buiten de grote steden en kan je niet een EV voor heel Australië gebruiken?

Er zijn verhalen dat mensen met een EV het gedaan hebben zonder al te veel problemen.

(ik zal maar niet zeggen dat we 4 auto's voor de deur hebben staan)

Ja, daar heb je het al. Dan heb je 2 auto's wat in mijn visie niet de bedoeling is want dan blijf je grotendeels afhankelijk van benzine. Ik heb daarom op dit moment een plug-in hybrid die ook geschikt is om op wegen in het binnenland te rijden van IJsland maar dat is tijdelijk want je wil uiteindelijk onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Dat gaat in IJsland wel lukken, maar in grote landen als Australië is dat nog een hele opgave, blijkt wel.

En wat die elektrische vliegtuigen betreft... verlengsnoeren of windmolens... ja, daarom is er daarvoor nauwelijks toekomst. Misschien op binnenlandse vluchten in IJsland of bijvoorbeeld op zo'n plek als... waar ik in 2000 was: de Falkland Eilanden maar voor massaal vervoer zijn we voor zeker korte afstanden aangewezen op: de trein.

Waarom niet?
Als je toch al 2 auto's hebt en je bent aan vervanging toe, is het beter om de auto die je alleen voor de boodschappen/stads verkeer gebruikt te vervangen voor een EV als je het kan veroorloven.

Zou zoiets nu... mogelijk zijn met een EV in 3 weken tijd?
Of bevinden laders incl. snelladers zich alleen in grote steden en in mindere mate in dorpen buiten de grote steden en kan je niet een EV voor heel Australië gebruiken?

Omdat dit zo een uitgezocht onderwerp is al; even voor je opgezocht:

1. Perth to the Southwest & Albany Corridor
This section weaves through the major Southwest hubs where both DC fast chargers (150kW+) and AC destination options are dense.
    • Perth Metro: Dozens of high-power hubs including Tesla Superchargers (Kings Park, Karrinyup) and AmpCharge stations.
    • Bunbury / Busselton: Strategic DC fast-charging stops.
    • Margaret River: Multiple 150kW DC fast chargers available.
    • Manjimup / Bridgetown: Features ultra-fast highway charging infrastructure.
    • Walpole: WA EV Network DC charging point.
    • Albany: Dual 150kW DC Fast Chargers located at the Old Gaol Museum carpark (Stirling Terrace), alongside Tesla Superchargers.

2. Albany to Esperance & Norseman
This segment transitions from the south coast to the edge of the outback.
    • Jerramungup: Synergy/WA EV Network station (~180 km from Albany).
    • Ravensthorpe: 150kW DC Fast Charger located at the Community Resource Centre (28 Dunn Street).
    • Esperance: Multiple town-center 150kW DC Fast Chargers to fully charge before heading north.
    • Salmon Gums: AC backup options available on the highway north.
    • Norseman: The critical junction point. Features a WA EV Network DC Fast Charger. Note: Ensure your vehicle is filled to 100% here before entering the Eyre Highway.

3. Across the Nullarbor (Norseman to Port Augusta)
The remote stretch utilizes a mix of solar-assisted WA EV Network DC fast chargers (nominally 50kW), specialized Biofil DC chargers, and backup AC plugs.

Location / RoadhouseCharger Type & NetworkDistance from Last StopNotes
Balladonia50kW DC Fast Charger (Biofil)~190 kmReliable veggie-oil powered fast top-up.
Caiguna50kW DC Fast Charger (WA EV Network)~180 kmStandard network footprint.
Cocklebiddy50kW DC Fast Charger (WA EV Network)~65 kmClose gap; good for maintaining high buffer.
Madura50kW DC Fast Charger (Biofil / WA EV)~90 kmFree alternative options often available.
MundrabillaHorizon Power Off-Grid Charger~115 kmLast official WA EV Network stop.
Border VillageDC Fast Charger & AC Backups~80 kmLocated right on the WA/SA border.
Nullarbor RoadhouseNRMA 30kW Solar DC Charger~185 kmBacked up by local roadhouse power.
NundrooRAA / Legacy AC Charging~145 kmTransitioning into the SA RAA network loop.
PenongRAA Charge Station~72 kmGreat reassurance spot before Ceduna.
CedunaRAA Rapid / Ultra-Rapid Charger~73 kmFully returns you to high-speed grids.
WudinnaRAA Charge 150kW/200kW~210 kmFast infrastructure corridor.
KimbaRAA Charge 150kW~100 kmFast infrastructure corridor.

4. Port Augusta to Adelaide
Once you hit Port Augusta, charging options are abundant as you link back to major national grids

⚠️ Outback Range Discipline
Remote off-grid stations can occasionally experience reduced power or faults due to extreme weather or roadhouse generator strains. Always travel with a Type 2 charging cable and a heavy-duty three-phase or 15A tail adapter so you can leverage standard caravan park power points as an absolute backup.

The Big lap is ook zeker al gedaan (weet dat dit nog bijzonder was een paar jaar terug, maar nu hoor je er verder niet meer over) Zag laatst nog een test van de Kia EV3 van Melbourne naar Darwin. Enigszins gedramatiseerd, maar goed te doen (al is ICE of EREV waarschijnlijk voor dat soort dingen net even eenvoudiger (maar veel duurder)

Ah, dank jullie wel. Australië is dus gelukkig klaar voor een volledig EV wagenpark. Dat is goed om te weten. Als ik over 2 jaar kom op vakantie dan huur ik waarschijnlijk... een elektrische auto.

Back