Leuk om je plannen te lezen
. Super slim ideetje om 4 maanden bij ouders/opa oma te gaan wonen. Daar spaar je erg veel geld mee. Toen ik had besloten om op reis te gaan ben ik ook weer 6 maanden bij m'n ouders gaan wonen. Dat was wel even raar af en toe maar het was voor het goede doel zeg maar
. Het is erg slim om geld achter de hand te hebben op je bankrekening, gewoon in geval van 'nood' zeg maar.
Wat betreft werk hier. Hospitality betaald gewoon weg het beste en er is ontzettend veel werk in. Hiervoor heb je een RSA (responsible service of alcohol) nodig en het is goed om je RCG (responsible conduct of gaming) erbij te hebben dat geeft je meer werkgelegenheid. Het kost geld om die dagcursussen te doen (welke helemaal niks voorstellen) maar dat heb je snel terug verdient. Het enige naeel is dat de regels per staat verschillen en dat sommige staten de RSA & RCG van een andere staat niet accepteren en willen dat je de cursus opnieuw doet, andere zijn makkelijker en dan is het mogelijk om ze om te zetten. Ik weet niet waar je land maar dat is iets om te onthouden. Natuurlijk kun je fruit plukken ed (heb ik nooit gedaan $25 per uur in de kroeg tov een paar $ per mand geplukt fruit... leek mij een betere deal) veel hostels en soms zelfs caravanparks hebben een dealtje met bedrijfjes vaak zelfs busjes die je oppikken en 'thuis' droppen. Ik ken wel veel mensen die het hebben gedaan, het schijnt een soort van leuk te zijn
.
Ik denk dat je moeder maar eens met mijn ma moet gaan praten. Ik herken precies wat je schreef. Ook mijn moeder vond het een enorm DOM idee. Nu was mijn plan wel iets extremer maar toch zelfde principe. 'dochter alleen op reis
met rugtas
, helemaal aan de andere kant van de wereld
'. Bijhouden van een blog en zo nu en dan een mailtje of een telefoontje naar moeders zodat ze weet wat je doet, dat je leuke mensen ontmoet, alles oke met je gaat, hoezeer je het naar je zin hebt enzo helpt. Ze vind het nog niet leuk maar het went op een bepaalde manier, de eerste paar maanden waren het moeilijkst zei ze en ondanks dat ze het onbezonnen, idioot en heel erg dom vond (en nog wel een beetje vind) heeft ze later ook gezegd dat ze stiekum ook wel heel erg trots is
. Ik ben inmiddels al ruim 2 jaar weg en heb nog geen moment spijt gehad. En ook ik was alleen op reis tot ik aan Dunc ben blijven plakken.
Serieus advies: Je werkt in de gehandicaptenzorg.. je bent jong, heb diploma's en ervaring. Als ze je geen onbetaald verlof geven, wat me sterk lijkt! (helemaal in de zorg zien de meeste managers de voordelen van reizen => persoonlijke ontwikkeling ed) Lekker ontslag nemen (op een respectvolle manier) en als je terug bent gewoon weer (daar)solliciteren.
wwoofen vond ik geweldig. Echt een super ervaring om (in mijn geval) in the middle of nowhere op een station te werken.
http://www.wwoof.com.au. Advies: vergeet niet form 1150 in te vullen als je gaat wwoofen of fruit plukken ed voor je 2e jaar WHV. Ook al staat die nu nog niet hoog op je lijstje dan kan veranderen en dan heb je in ieder geval je formulier achter de hand.
Couchsurfen heb ik ook goede ervaringen mee. In Amerika heb ik dat 3 maanden gedaan. Hier hebben wij 2 mensen gehost maar besloten ermee te stoppen. De betreffende personen dachten dat we een gratis hotel waren, dat is niet het cs concept. Misschien dat we het later nog eens proberen. Er zijn ook CS groups mbt backpacken in OZ:
http://www.couchsurfing.org/group.html?gid=36226
En vergeet wereldwijzer.nl niet:
http://www.wereldwijzer.nl/forum/australie-forum voor backpack tips en reisgenootjes.
Alleen reizen heeft ontzettend veel voordelen en je ontmoet veel meer mensen dan wanneer je met z'n 2en reist. Het is makkelijker contact leggen ook in hostels. Omdat je alleen bent ben je ook op een andere manier meer gefocust op je omgeving en de mensen om je heen. Ook mijn ervaring is dat je niet alleen bent, vaak hangen er in hostels 'advertenties' voor ride share's van andere backpackers die misschien al een auto op de kop hebben getikt en benzine en gezelligheid willen delen. De meeste mensen willen toch dezelfde dingen zien (en volgen allemaal de 'off the beaten track van Lonely Planet') Dus direct een auto kopen voor maar 6 maanden zou ik niet doen (voor vele redenen). Er zijn ook leuke jongeren bustrips waar je je tijdelijk bij kan aansluiten. Mijn neefje heeft dat pas 3 maanden gedaan aan de oostkust. Hij ging ook voor t eerst alleen op reis en vond het GE-WEL-DIG. Reizen per trein kan voordelig en leuk zijn.
Het is een heel verhaal geworden. Mocht je vragen hebben weet je me te vinden en ook hier in Broken Hill ben je absoluut welkom