Hoi Gwen,
Gaaf dat je gaat backpacken door Australië! Ik heb afgelopen najaar 2 weken door Bali en 2,5 maand door Australië gebackpackt, waarvan 2 maanden alleen en ik vond het fantastisch! Het gevoel van vrijheid en ondertussen heel veel (vooral leuke) mensen ontmoeten was echt top. Ik zou het zo weer doen!
Ik ben in 6 weken van Cairns naar Sydney gereisd met de Greyhound (mini-travel ticket voor 330$). Je hebt dan minder mogelijkheden om 'off the beaten track' te gaan, bent gebonden aan de tijd en richting (90 dagen geldig, je mag maar 1 kant op reizen), maar het is wel supermakkelijk. Avond van tevoren bedenk je dat je weer verder wilt, bepaalt je volgende bestemming en boekt via internet de bus voor de volgende ochtend. Zo makkelijk is het en het kan zelfs nog makkelijker; bij veel populaire bestemmingen (aan de Oostkust) staan de hostel-busjes al klaar als je uit de Greyhound stapt en heb je de hostels voor het uitkiezen.
Qua veiligheid is het net zoals in NL. Geen gekke dingen doen (in je eentje) en op je gevoel afgaan. Al ontmoet je zo makkelijk nieuwe mensen, dat je bijna nooit alleen bent.
Met het thuisfront had ik afgesproken dat ik een sms-je stuurde met de gegevens van m'n nieuwe hostel als ik weer verder trok, zodat ze iig wisten waar ik was (of naartoe ging). Verder heb ik weinig met thuis gemaild en gebeld, want ik wilde vooral in Australië zijn en daar leuke dingen doen zonder rekening te houden met verplicht bellen op onhandige tijden. Geen bericht was goed bericht. En gave dingen zoals duiken met haaien of achterop de scooter door Bali, vertelde ik pas nadat ik dat gedaan had ;-)
Op mijn reis heb ik niet gewerkt, maar alles van m'n spaargeld betaald. Daarnaast ben ik geen die-hard backpacker, maar meer een flashpacker. Ik sliep wel in hostels, maar vooral in niet al te grote female dorms bijvoorbeeld. Ook heb ik veel trips gedaan, zoals duiken bij cairns (240$), 3-daagse zeiltrip met duiken op Great Barrier Reef bij de Whitsundays (450$), 3-daagse Cool Dingo's tour op Fraser Island (400$) en een dag Blue Mountains tour (80$). Het moet dus zeker goedkoper kunnen, maar ik zat op (niet schrikken) gemiddeld 80$ per dag all-in, maar exclusief de kosten vooraf (ticket, verzekering (doorlopende reisverzekering bij FBTO), paspoort, reisuitrusting, etc) en de doorlopende kosten (zoals zorgverzekering en telefoonabbonnement).
De backpackers die ik ontmoette die bleven werken, vonden vooral werk in de horeca of door in het hostel te werken voor hun bed, zoals aan receptie staan of schoonmaken. Anderen bespaarden vooral geld uit door met een eigen auto te reizen, mensen mee te nemen en op de meest primitieve campsites te kamperen (in de auto). Een vriendin van me heeft ook aan coachsurfing gedaan, maar ging meestal eerst een kop koffie drinken, voordat ze ergens bleef slapen.
Vooraf heb ik een VIP-card (
https://www.vipbackpackers.com) aangevraagd, maar naast wat korting in hostels en de gratis SIM-card heb ik er niet heel veel aan gehad.
Succes met het overtuigen van je moeder en met de voorbereidingen!
Groetjes,
Diana