Hans&Arjan - Laatste stand (YESSSSSSSSSSSSSSSS)

Succes met alles! Kan niet wachten om jullie australische avonturen op de weblog te lezen :up:
Fijne reis alvast!

Goeie reis he!!!!
en als je nog iemand nodig hebt om te komen sjouwen...sorry, het is een beetje ver weg!

Maar een welkomsdrankje kan er wel af, over een maand.
aukje

Hallo allemaal!

Het zit erop voor ons in Nederland. Alles is ingepakt (ca 70kg) , we zijn ingecheckt (nooduitgang stoelen  :applaus: ), het huis is aan kant. Morgen nog 1x afscheid nemen van iedereen en dan hup  :plane:

We willen in ieder geval iedereen bedanken voor alle leuke reacties, forum-etentjes en drinkjes en natuurlijk alle tips  etc. etc. We zullen ons best doen de achterblijvers binnenkort van locale tips te voorzien. Een aantal van jullie zien we vast ook in Sydney aan de BBQ  :lol:

tot snel!
Hans & Arjan

Hey jongens,

Welkom in Australie, hopenlijk hebben jullie een beetje fijne reis gehad :up:

Mariette

Dag Hans, dag Arjan.

Vraag; jullie zijn partners? Samen visum aangevraagd? Pikten ze dat in Australie? Ben benieuwd.

Ik zie aan jullie foto's op de blog dat jullie een stapel dozen hebben, en een stapel koffers. Die koffers gaan natuurlijk mee het vliegtuig in.

Wat doen jullie met de dozen? Opslaan in NL totdat je een adres hebt? Of worden die opgeslagen in Australie, en pik je ze op zodra je een adres hebt? Wat was je kwijt voor die 16 dozen en bedonderdelen? Hoe is dat verstuurd?

Succes iig overal mee.

Mvgr,
Luuk

[quote author=Luuk link=topic=6640.msg101649#msg101649 date=1193478199]
Dag Hans, dag Arjan.

Vraag; jullie zijn partners? Samen visum aangevraagd? Pikten ze dat in Australie? Ben benieuwd.

Ik zie aan jullie foto's op de blog dat jullie een stapel dozen hebben, en een stapel koffers. Die koffers gaan natuurlijk mee het vliegtuig in.

Wat doen jullie met de dozen? Opslaan in NL totdat je een adres hebt? Of worden die opgeslagen in Australie, en pik je ze op zodra je een adres hebt? Wat was je kwijt voor die 16 dozen en bedonderdelen? Hoe is dat verstuurd?

Succes iig overal mee.

Mvgr,
Luuk

[/quote]

Hallo Luuk,

Wij zijn inderdaad partners. Voor de australische wetgeving mag je dan niet gezamelijk een visum-aanvraag doen. Er zijn 2 opties

* 1 iemand vraagt een visum aan, vertrekt naar Aus en vervolgens kan je in aanmerking komen voor een Spouse visum (dan wordt je dus ineens wel als spouse herkend)
* je doet 2 individuele aanvragen, waarbij je Wel aangeeft dat je een Defacto relatie hebt, en dan in een apart briefje verklaart waarom je dan niet samen 1 aanvraag doet (in de trend van: we willen wel maar het mag niet van jullie)

Wij hebben dus het laatste gedaan.

De koffers zijn inderdaad meegegaan in het vliegtuig, het IOM-ticket icm British Airways geeft de mogelijkheid om samen tot 92kg mee te nemen.
De dozen zijn eerder verstuurd via een groupage-zending en die zijn (fingers crossed) vandaag in de haven aangekomen. Die kunnen na het clearen van customs/quarantaine afgeleverd worden op je nieuwe adres. Ze kunnen het ook nog opslaan tegen een laag tarief.
Ik ben nog niet super enthausiast over het bedrijf waarmee wij geshipt hebben, maar aangezien in de spullen nog niet heb wil ik nog even voor me houden hoe dat gaat/gegaan is. Ik zal daar naderhand wel even over posten. Je kan me wel een PM sturen natuurlijk  :smile:

En voor alle andere geinteresseerden: op ons blog staat weer wat nieuwe info. Morgen verhuizen!

Bedankt voor je info! Ik ben via Outlook lid van je RSS feed blog, dus kom maar op.. ;)

Enneh, geniet. En keep us informed! Belevenissen, ideeen, alles.. ;)

Nog even een update voor iedereen die het blog niet (regelmatig leest). Vandaag zijn we precies 3 weken in Sydney.
Wat hebben we allemaal gedaan:

• Bankrekeningen geopend (dat ging heel wat makkelijk dan bij Mammavark volgens mij)
  • Tax File number aangevraagd
  • Appartement gevonden
  • Verhuisd, lopend :)
  • Meubels gekocht: bed, bank, tafel, stoelen, buro's
  • Apparatuur gekocht: Koelkast, wasmachine (frontloader) en stofzuiger
  • NSW rijbewijs aangevraagd (zonder gaatje in ons NL rijbewijs, maar met dure vertaling)
  • Medicare aangevraagd
  • Aanvullende ziektekostenverzekering aangevraagd
  • Inboeldelverzekering aangevraagd
  • Telefoon aangesloten
  • ADSL aangesloten

Verder wachten we met smart tot Mammavark in Sydney aankomt.

[quote author=Hansie link=topic=6640.msg102526#msg102526 date=1194951806]
Nog even een update voor iedereen die het blog niet (regelmatig leest). Vandaag zijn we precies 3 weken in Sydney.
Wat hebben we allemaal gedaan:

• Bankrekeningen geopend (dat ging heel wat makkelijk dan bij Mammavark volgens mij)
  • Tax File number aangevraagd
  • Appartement gevonden
  • Verhuisd, lopend :)
  • Meubels gekocht: bed, bank, tafel, stoelen, buro's
  • Apparatuur gekocht: Koelkast, wasmachine (frontloader) en stofzuiger
  • NSW rijbewijs aangevraagd (zonder gaatje in ons NL rijbewijs, maar met dure vertaling)
  • Medicare aangevraagd
  • Aanvullende ziektekostenverzekering aangevraagd
  • Inboeldelverzekering aangevraagd
  • Telefoon aangesloten
  • ADSL aangesloten

Verder wachten we met smart tot Mammavark in Sydney aankomt.

[/quote]

Hey Hans, ik volg jullie blog wel (leuk om te lezen!), maar ik heb nog een paar vraagjes voor je:

-bankrekening en tax file number; dat kan toch alleen als je al een adres hebt? Volgens mij hebben jullie dat toch gedaan voordat jullie het appartement hadden?
-appartement; via een makelaar of gewoon zo'n huizensite? En wat betaal je nou aan huur op zo'n plek?
-rijbewijs; moet je daar ook een vast adres voor hebben? Knippen ze normaliter een gaatje in je NL rijbewijs dan; dat lijkt me niet echt wenselijk :S Dus jullie hebben je NL rijbewijs door een NAATI vertaler laten vertalen en dat gebruikt? Enig idee hoe het zit als je A + B hebt; kan dat in Australie ook gewoon op hetzelfde pasje?
-ziektekosten; ik dacht dat iedereen normaal gesproken medicare had; tenzij je private health insurance neemt. Begrijp ik nu goed dat private health insurance als een uitbreiding bovenop medicare komt? Of is die aanvullende verzekering van jullie iets anders?

Maaruh, jullie zitten daar wel op een mooie plek zeg; ideaal :) Hoe voelt dat nou; dat je nu echt bent verhuisd? En hoe gaat het met werk zoeken? Of zijn jullie daar nog niet echt mee bezig...

Gr!

ps. zo te zien hebben jullie twee flessen wijn leeggedronken toen jullie het appartement kregen? ;)

[quote author=4np link=topic=6640.msg102529#msg102529 date=1194952874]
Hey Hans, ik volg jullie blog wel (leuk om te lezen!), maar ik heb nog een paar vraagjes voor je:

-bankrekening en tax file number; dat kan toch alleen als je al een adres hebt? Volgens mij hebben jullie dat toch gedaan voordat jullie het appartement hadden?
-appartement; via een makelaar of gewoon zo'n huizensite? En wat betaal je nou aan huur op zo'n plek?
-rijbewijs; moet je daar ook een vast adres voor hebben? Knippen ze normaliter een gaatje in je NL rijbewijs dan; dat lijkt me niet echt wenselijk :S Dus jullie hebben je NL rijbewijs door een NAATI vertaler laten vertalen en dat gebruikt? Enig idee hoe het zit als je A + B hebt; kan dat in Australie ook gewoon op hetzelfde pasje?
-ziektekosten; ik dacht dat iedereen normaal gesproken medicare had; tenzij je private health insurance neemt. Begrijp ik nu goed dat private health insurance als een uitbreiding bovenop medicare komt? Of is die aanvullende verzekering van jullie iets anders?
[/quote]

Hoi, hierbij de antwoorden alweer:
* klopt, hiervoor hebben we het adres van een vriend gebruikt, naderhand hebben we dat weer aangepast (kon je in het internetbankier-programma zelf doen)
* We hebben via www.realestate.com.au gezocht en dan kom je vanzelf bij een agent/makelaar uit die alles regelt voor de verhuurder.
* Voor een rijbewijs moet je een vast-vast adres hebben. Dat is ook handig want je rijbewijs is hier je primary ID of adress. Je moet dus ook je huurcontract laten zien waar je adres opstaat. Het makkelijke is dat als je dat rijbewijs eenmaal hebt, je niet meer al je NL zooi bij je hoeft te dragen.
De RTA (Roads and Traffic Authority) accepteert zonder uitzondering alleen vertalingen die in Sydney zijn gemaakt door de "Community Relations Commission". Wij en met ons nog vele anderen zijn weggestuurd met ander soortige vertalingen.
Op deze vertaling staat ook gewoon A+B, en dan zoeken ze in hun systeem op waar in NL A+B voor staat en dan krijg je daar het AUS-equivalent voor terug.
* Iedereen heeft Medicare maar die dekt lang niet alles. Bijvoorbeeld geen Ambulance-transport, geen tanden, fysio etc etc. Daarnaast kan je als je alleen Medicare hebt alleen opgenomen worden in "Public Hospitals", en dat schijnt niet zo heel fijn te zijn  :?
Het is m.i. dus aan te raden een aanvullende dekking te nemen bij een verzekeraar. De verzekering die wij nu hebben is goedkoper en heeft een uitgebreidere dekking dan die we in NL hadden.

zo dat was het weer voor vandaag, wij gaan nog even een biertje doen.

Hai Hans,

fijn te horen dat jullie op je plek zijn gevallen :) Eén ding ter info; voor ambulancekosten betaal je via de electriciteitsrekening;  Community Ambulance Cover is not a ‘user-pays’ system for ambulance services. No matter who pays for the electricity supplied to your business or household, the levy ensures that all Queensland residents are automatically covered for the cost of emergency ambulance services anywhere in Australia.

All funds raised through the Community Ambulance Cover levy, less administration fees paid to electricity retailers, go towards funding the Queensland Ambulance Service.

Nu heb ik dat even rap van de QLD site afgeplukt (http://www.ambulancecover.qld.gov.au/) , maar het zal vast ook ergens over NSW staan.

Doei!

Ireen

Huh??

Je draagt dus via je electriciteitsrekening geld bij aan de ambulancekosten? Ook al heb je er nog nooit een van binnen gezien? (Sorry Kookaburra :) )

Niet dat ik er tegen ben, maar vind het nogal opmerkelijk, omdat het nogal 2 verschillende dingen betreffen.

Back