Klinkt mij bekend in de oren: Ned is leuk voor een bezoekje en even wat mensen zien maar ik mis het ook niet. Ik dacht dat ik wel elke 2 jaar terug zou gaan, maar we zijn verhuisd in 2014, 2 weken Nederland in 2016 en volgende bezoek staat gepland in 2020 omdat mijn moeder dan 80 wordt. Maar lang zal ik er niet zijn! Voel de noodzaak niet zo.Ik denk dat we ons allemaal wel herkennen in het missen van bepaalde Nederlandse dingen/momenten. Ik zal bijv nooit wennen aan Kerst in de zomer en mis die donkere dagen wel. De knusse woonkamers en Nederlandse gezelligheid. De kleinschaligheid, de historische panden. Als m'n vader verteld dat hij Sinterklaas bij m'n broer gevierd heeft, voor een Kerstviering naar m'n (gehandicapte) tante geweest is, dan mis ik wel, dat ik daar niet bij geweest ben. De vanzelfsprekendheid dat familie en goede vrienden op je verjaardag komen is ook zoiets. En natuurlijk de familiebanden die je vanaf je geboorte (hopelijk) hebt en de vrienden. Voor mezelf merk ik dat die banden niet echt veranderd zijn. Contacten die in Nederland goed en regelmatig waren, zijn dat nog steeds. Mijn vader is hier een geweest en komt als het goed is volgend jaar weer en dan hopelijk samen met m'n jongste nichtje. Mijn broer heeft destijds gezegd, dat zou ik hier blijven, dat hij samen met z'n gezin dan zeker op vakantie hierheen zou komen. Ondertussen woon ik hier ruim 10 jaar....
Ik ben ondertussen drie keer terug naar Nederland geweest en elke keer voelt het vreemder. Het is soms alsof ik in een droom rondloop. Ik ben er wel, versta de mensen, maar maak er geen deel meer vanuit. De laatste keer heb ik in bijna zes weken tijd vrijwel geen zon gezien. Alleen maar grauw, somber weer. Het weerzien met vrienden is leuk, met m'n vader en tante is het altijd weer gezellig. Voor de rest hoeft het niet meer zo. Ik heb destijds gezegd, dat ik nog wel in Nederland zou kunnen wonen, maar niet meer zou willen werken. Regen, storm, kou en evt sneeuw is best leuk, maar niet als je er dagelijks doorheen moet op je fiets, auto of op een winderig perron moet staan wachten.
Voor mij was het duidelijk toen ik de laatste keer weer terugkwam en in Adelaide het vliegtuig uitkwam. Ik stond nog in de slurf. Voelde de warmte en zag de Adelaide Hills en merkte dat ik een brede lach op m'n gezicht had. Dat zei me genoeg. Nederland zal ik in sommige opzichten blijven missen, maar het zijn vooral de goede herinneringen. En dit klinkt heel bot, maar zou m'n vader er niet meer zijn, dan heb ik niets meer met Nederland.
Volledig met je eens Tim over dat verkeer in Cairns. Ik heb een motor rijbewijs en had in NL ook altijd een motor. Hier koop ik er bewust geen een omdat de meesten rijden als idioten.
Over de heimwee, ik woon hier nu bijna 10 jaar en ga elk jaar terug naar NL voor familie bezoek. Maar wil voor geen goud daar weer wonen. Te druk, te koud en teveel regeltjes/gezeur. Het is hier ook niet ideaal maar wel een heel stuk beter
Goede reis en Veel plezier, Frits!Ik ga deze week voor een aantal dagen terug naar Nederland. Ik ben benieuwd hoe ik het ga ervaren. Ik heb niet echt heimwee en ik ben benieuwd wat er veranderd is.
Dit klinkt misschien vreemd maar ik zou niet voor een vakantie naar Nederland willen om 2 redenen:
ik zie als een berg tegenop die vliegreis.
Ik ben bang dat als ik mijn ouders en dorp waar ik opgegroeid bent weer zie ik misschien niet meer terug naar Oz wil, kleine kans maar wil geen heimwee gevoelens aanwakkeren op dit moment.
Mijn ouders en broertje komen volgend jaar september hierheen, dus evengoed iets om naar uit te kijken.
Ik vind de vliegreis helemaal geen issue. Lekker rustig, geen nieuws cycle, geen internet. Beetje dutjes doen, filmpjes kijken. Nee geen probleem.
Laatst mijn langste vlucht gemaakt trouwens (Sydney - Vancouver) Dat is best een eind in 1 stuk, maar ook dat was goed te doen. (niet op je klok kijken of naar dat schermpje met hoe lang het duurt vind ik prettig werken)
Wat ik ook merk dat als je met echte fair dinkum ozzies werk je taal en schlang vooruit gaat.
Tsja dat ken ik, als wegwerker Maar toch hoor ik nog steeds dingen die ik nog niet kende hehe..
Ik denk vaak terug aan mn tijd in NL maar ik zou er nooit meer kunnen wonen. Elk jaar 2 weken terug voor de family maar da's meer dan genoeg. Kan ook zijn dat ik echt niet langer dan 2 weken bij mn moeder zou kunnnen wonen LOL.
Tim, heb je ooit nog uitgevonden waar je de Old Amsterdam kaas kan krijgen ?
Misschien in de grote stad? Ik vind ze hier net beleefder...Absoluut, in dat soort dingen merk je zeker dat Nederland wat dat betreft gewoon mijlen voor ligt. Ik mis dat ook af en toe. Wat ik hier ook mis is de courtesy in het verkeer. Iedereen rijdt voor zichzelf en houdt totaal geen rekening met andere weggebruikers. Ik dacht persoonlijk dat dit in NL erg was maar nu weet ik dat dat absoluut niet het geval is.
Misschien in de grote stad? Ik vind ze hier net beleefder...