Het grote auto topic

Enkele weken geleden zijn we even op en naar naar Adelaide gereden om onze nieuwe caravan op te halen.
5200km in 7 dagen.
Op de heen weg 3 nachten in de swag, de terug weg op een innerspring matras. Is toch beter moet ik zeggen.
Mooi maatje 👍

Ja, niet zo groot als dat je tegenwoordig ziet rondrijden.
Dit is een 10" hybrid caravan waar je ook nog binnen kan zitten als je het bed opklapt.

Geen hybrid caravan zoals @Wilsil. Geen slide-on camper zoals @Red dust. En geen camper trailer zoals @Zwerver of @SteveSW
Maar wel iets meer luxe dan dat we de afgelopen jaren hadden met eigenlijk een soort van grote stationwagon/ute setup waarin we in de bak sliepen.

De canvas canopy is vervangen door een aluminium canopy met goede afdichting rondom de rand en alle deuren. (Made in South Africa. Grappig genoeg is de Defender zelf ook in Zuid Afrika gebouwd)
De canopy kwam met verlichting erin, een RVS tafel in rails in het plafond en wat cabinets en invulling aan één zijde.
Heb zelf de binnenzijde verder afgemaakt met de gasfles verdekt ingebouwd, reservewiel, watertank, pomp, 2e accu, ruimte voor de camping stoeltjes, stove, en ruimte voor 3-4 boxes voor extra's zoals eten en drinken op lange trips. De koelkast op een lade met uitschuifbaar werkblad en een storage bak voor grote zaken (er passen twee oplaas SUP's in bijvoorbeeld) en daar boven op de 4 tassen voor kleding.

Dan op het dak een James Baroud rooftop tent, een grote '360 degree' awning (die je ook eenvoudig van het dak af kan pakken als je awning-loos wilt bush bashen) en indien nodig kan aan de andere zijde nog de wc/shower awning eenvoudig aan het dak gekoppeld worden.

IMG_0499.jpeg

IMG_0501.jpeg

IMG_0502.jpeg

IMG_0507.jpeg

IMG_0508.jpeg

IMG_0509.jpeg

IMG_0510.jpeg

IMG_0511.jpeg

IMG_0512.jpeg

@afterbang No offence want ik vind het schitterend wat je allemaal aan wagenpark voor elkaar bokst. Respect! En jaloers :)! Maar het is soms zo geestig overdonderend Hollands wat wij migranten hier in de outback rondrommelen. Ik bedoel al die kopjes en borden netjes stootvast op een rij, een theedoek aan een haakje, en een afrolbare rol keukenpapier onder handbereik :). Ik heb ook de Nederlandse 50's organisatielust van mijn moeder meegenomen in the country. Mijn stiefzoon kreeg vorige week een rolberoerte van de lach toen hij mijn netjes alfabetisch opgelijnde serie ketjaps (van zout tot zoet) in de pantry zag :).

@afterbang No offence want ik vind het schitterend wat je allemaal aan wagenpark voor elkaar bokst. Respect! En jaloers :)! Maar het is soms zo geestig overdonderend Hollands wat wij migranten hier in de outback rondrommelen. Ik bedoel al die kopjes en borden netjes stootvast op een rij, een theedoek aan een haakje, en een afrolbare rol keukenpapier onder handbereik :). Ik heb ook de Nederlandse 50's organisatielust van mijn moeder meegenomen in the country. Mijn stiefzoon kreeg vorige week een rolberoerte van de lach toen hij mijn netjes alfabetisch opgelijnde serie ketjaps (van zout tot zoet) in de pantry zag :).
Ik heb van de week de sambal op gelijnd van normaal naar heet 😂

Geen hybrid caravan zoals @Wilsil. Geen slide-on camper zoals @Red dust. En geen camper trailer zoals @Zwerver of @SteveSW
Maar wel iets meer luxe dan dat we de afgelopen jaren hadden met eigenlijk een soort van grote stationwagon/ute setup waarin we in de bak sliepen.

De canvas canopy is vervangen door een aluminium canopy met goede afdichting rondom de rand en alle deuren. (Made in South Africa. Grappig genoeg is de Defender zelf ook in Zuid Afrika gebouwd)
De canopy kwam met verlichting erin, een RVS tafel in rails in het plafond en wat cabinets en invulling aan één zijde.
Heb zelf de binnenzijde verder afgemaakt met de gasfles verdekt ingebouwd, reservewiel, watertank, pomp, 2e accu, ruimte voor de camping stoeltjes, stove, en ruimte voor 3-4 boxes voor extra's zoals eten en drinken op lange trips. De koelkast op een lade met uitschuifbaar werkblad en een storage bak voor grote zaken (er passen twee oplaas SUP's in bijvoorbeeld) en daar boven op de 4 tassen voor kleding.

Dan op het dak een James Baroud rooftop tent, een grote '360 degree' awning (die je ook eenvoudig van het dak af kan pakken als je awning-loos wilt bush bashen) en indien nodig kan aan de andere zijde nog de wc/shower awning eenvoudig aan het dak gekoppeld worden.

View attachment 2298

View attachment 2299

View attachment 2300

View attachment 2301

View attachment 2302

View attachment 2303

View attachment 2304

View attachment 2305

View attachment 2306
Mooi geworden met die awning!

Twee weken geleden tijdens de long weekend in WA, even 2 nachten met onze caravan weg.
Toch wel blij met de cabin heater. :)
Even op 21 graden zetten en binnen een paar minuten ben je lekker warm.
Een warme toast als ontbijt 's ochtends is ook erg lekker, well een luxe item voor ons maar met een 300Ah batterij en een 3000VA inverter kan dat allemaal.

475438940_8896016020525928_5830974515736340758_n.jpg503433605_9706445722816283_5060609381148028224_n.jpg

Wat is het gewicht nu? Of is het beter om het niet te weten.
Goede vraag. Iig well below gvm. Een Defender 130 heeft 1400kg vrij. (Weegt 2100kg en een GVM van 3500kg)
Het basis gewicht van een Defender 130 is ongeveer hetzelfde als een GX470, alleen heb je zo'n 700kg payload meer om mee te spelen.
Weight is the enemy, en probeer alles licht te houden, om zo ver mogelijk van GVM af te blijven.

Eigenlijk moet ik het nog eens na rekenen. Maar eigenlijk is het niet zo heel ingewikkeld denk ik. Vergeleken met de voorgaande situatie is het volgende veranderd/toegevoegd:

1. RVS buizen canopy en canvas is vervangen door een volledige aluminium canopy. Die zal in totaal wellicht iets zwaarder zijn dan staal en canvas? Maar niet veel. Canvas is verdomd veel zwaarder dan je denkt.

2. Toegevoegd zijn eigenlijk alleen de rooftop tent en de awning plus roof bars. Dat is ongeveer 100kg.

3. Binnen in wat maatwerk van aluminium buis en alucobond panelen (3mm composiet panelen van plastic met 0.2mm aluminium aan elke zijde)

Dus vergeleken met eerst…nog geen 150kg extra?. De vering zakt niet door. De auto staat nog steeds level. Net als vroeger.

Last edited:
Twee weken geleden tijdens de long weekend in WA, even 2 nachten met onze caravan weg.
Toch wel blij met de cabin heater. :)
Is de heater diesel? Of elektrisch?

Ik heb zelf nog een Webasto diesel heater liggen. Heb die in een plastic krat gemaakt met daarin ook een 5 liter diesel tankje. En dan kun je de slang waar de warme lucht uit blaast je tent o.i.d. in gooien. Zo heb je een portable setup als je het niet in wil/kan bouwen.

Zal eens kijken of ik dat de RTT in kan leiden, zal wel een langere slang nodig hebben. :D

De cabin heater is a Webasto diesel heater.
Helaas is de water heater een Truma gas heater.
We hebben die ook geprobeerd, maar na 20 minuten was het water nog koud. Blijkbaar heeft het minimum 45 minuten nodig.
Wij zijn verwend met de Webasto water heater in de Kimberley; 7 minuten en je had heet water.

Back