Het grote auto topic

Wij hebben een BYD Dolphin sinds 2024 en het is een perfecte auto voor stads verkeer.
Wordt thuis geladen door de zon en wij zijn nog niet gehacked door de Chinese politie.

View attachment 2449

Jij mag nooit meer raden! ;) Yep, de o-ring van de intermediate shaft was meer een vierkant ring geworden en brak ook in stukken toen ik hem van de as af haalde. Bekend fenomeen in de LT230 transfer case.... Ook de rear aandrijf as seal heeft de geest gegeven gok ik, aangezien de parking brake (die achterop de transfer case zit) vol met olie staat. Dus we doen alle seals maar, dan is dat ook weer voor een jaar of 20 gedaan. (De Defender is uit 2004. Ik vermoed wel dat de o-ring van de intermediate shaft al een keer eerder gedaan is, aan de moer die de as op zijn plek houdt te zien. Dus die krijgt maar 10 jaar garantie ;) )
View attachment 2450
Maareh... @Rolls: Land Rover ervaring?!?!

Verder het EV geweld wat nu echt wel losbarst in Australia. Afgelopen maand meer BEV's verkocht dan Petrol cars, dat is toch wel echt significant!
Zag net dat de BYD Atto 1 EV nu de goedkoopste nieuwe auto in AU is, inclusief ICE modellen!

@AdInSydney Check even of de Smart #5 op de beurs staat, daar heeft Miss Bang een oogje op. Prijzen worden deze week bekendgemaakt volgens mij. De #5 tikt veel boxes voor ons: RWD, net zo groot als haar huidige Jeep GC, boxy carrosserie (ze heeft een niets met al die rondere auto's die je nu veel ziet) Helaas geen V2L lijkt het. Dat zou voor ons wel handig zijn, maar geen deal breaker. De andere optie is Kia EV5 qua vorm, maar daar ook even kijken hoe de facelift er uit gaat zien (qua prijs en interieur)
Ik heb niet echt "ervaring" maar ik heb ooit een maatje van me mee geholpen met zijn LARO en oude Buick in mijn defensie tijd. Als je in de avonden op de kazerne niks te doen hebt moet je wat he, ik was het trainen voor professioneel alcoholist toch zat en ik had er de discipline ook nie voor...

En een van die klusjes was onder andere ditzelfde, alle pakkingen meteen aanpakken.
Oude auto's en machines blijft toch een leuke hobby. Als je de tijd en ruimte hebt om rustig dingen te bekijken en aan te pakken is het bijna therapeutisch. Je woont alleen net wat te ver...;)
Ik heb alleen helaas de tijd en de ruimte (nog) niet.
Die O'ring op de onderste foto ziet er wel erg gehavend uit zeg.

Kijk wel goed of je de juiste olie gebruikt. Synthetische olie vinden pakkingen en dat soort vaak nie fijn, minerale olie is dan een betere keuze.
In liften zo vaak onnodig geleider sloffen vervangen omdat sommige smeren met synthetische olie, da rubber brokkelt af bij het kleinste korreltje zand.

Wel een leuk dingetje om te delen misschien, ik heb nog contact met de persoon die mijn oude DKW brommer gekocht heeft. Hij stuurde me laatst foto's van nu hij zo goed als klaar is, en een filmpje van een lopende motor.
Goed om te zien dat die in goede handen is gekomen.

Back