Het grote auto topic

MIJN AUTO!!

excalibur1.jpg


Een droom, wat??

Rene
 
Door de huidige benzine prijzen zijn de auto's met dikke V6's en V8's goedkoper dan nooit te voren. Hoewel de benzine 2x goedkoper is dan in Nederland, is het hier relatief duur en merken veel mensen dat in hun portemonaie.
Holden en Ford zijn veruit de populairste auto's, en als je veel auto voor je geld wil kijk dan naar Holden Commodore's of Ford Falcon's. Vooral de oudere modellen zijn echt pooier bakken voor de jeugd, die wil natuurlijk een dikke 5 liter V8 voor weinig. Minimaal zit er een 3.8 of 4.0 V6 in deze auto's.
Een bijkomend voordeel van de Commodore's en Falcon's is dat de verzekering in de goedkoopste categorie valt.

Holden is trouwens een potpourrie van verschillende modellen, allemaal van het moederbedrijf GM. Dit zie je ook in de oudere Holden's (zo heb je hier een jaren '90 Holden Barina wat in Nederland een Suzuki Swift was).
Verder hebben ze nu een Holden Barina (Opel Corsa), Holden Astra (Opel Astra), Holden Vectra (Opel Vectra), Holden Viva (een Daewoo of Kia geloof ik).
Daarnaast hebben ze ook een reeks modellen van eigen bodem, zoals de Commodore (dikke sedan, stationwagen of ute), Rodeo (pickup), en Monaro (dikke coupe met de motor van een Corvette, 5.7 Liter V8, vanaf 60.000 AUD).
i.holden.monaro.CV8.JPG


Net als je gewend bent aan de 'Ute', dan komt Holden met een 'Crewman', een hele bizarre mix van pickup/ute die ongeveer 1.5x te groot lijkt:
2566_4mg.jpg


Wat je hier in Sydney ook veel ziet zijn Subaru Impreza WRX's, en Nissan Skylines, beiden relatief goedkope auto's (maar met een verzekeringsprimie waar je stijl van achterover slaat). Dit zijn ook hele foute bakken :) Je ziet regelmatig Skylines met de volgende taartscheppen:
2139_8mg.jpg


Een fractie minder fout is de Nissan 200SX:
front_Jan04.jpg


Verder is de keus aan auto's hier behoorlijk europees te noemen. Naast de Holdens en Fords, zijn Japanse auto's hier heel populair, omdat ze goedkoop zijn, en natuurlijk kwalitatief uitstekend.
In Sydney zie je heel veel Mercedes, BMW, Audi. Regelmatig Porsches, en wat minder vaak Bentley GT's, Rolls, Ferrari 360's, Maserati's, en een enkele Lamborghini. Goed, deze auto's zie je niet elke dag, maar als je vaak in de binnenstad komt toch wel dusdanig vaak om een idee te krijgen hoeveel rijkelui hier wonen/werken.
Je ziet redelijk wat Alfa Romeo's, en New Mini's. VW is hier lang niet zo populair als Europa of Amerika. Je ziet een enkele Renault Megane van het nieuwe type, maar geen oudere Renaults. Citroen is behoorlijk in de opkomst met voornamelijk de C4 en wat minder C3's.
Uiteraard doen de 4WD's het hier goed, met veel Landcruisers, Patrols, X-trails, Pajero's, Land/Rangerovers, en Jeep Wranglers.
Behalve de Jeep Wrangler zie je hier weinig Amerikaanse auto's, zelfs de Jeep (Grand) Cherokees zijn weinig populair hier.

Zelf rij ik in een 17 jaar oude Mazda 929 met 3 liter V6. Het ding haalt 1 op 7 (1 op 6 in de zomer met de A/C op volle toeren), dus ik betaal me scheel aan benzine. Maargoed, ik heb de auto in permanente bruikleen van mijn a.s. schoonvader, dus ik mag niet klagen :)
929_v6.jpg


En als ik eindelijk eens wat fatsoenlijk ga verdienen dan kijk ik rond voor een Subaru Liberty  :lol::
200108B4.jpg

3179_subaru.jpg
 
[quote author=AJ link=topic=3356.msg39615#msg39615 date=1133943731]
Amerika is de grootste vervuiler van de wereld en dat komt voor een groot deel door de auto standaards. Die mensen rijden daar in auto's zo groot als de hutje-mutje-huizen van Jean76. Het is volstrekt overbodig om in V6/V8/V10/V12 4/5/6 liter wagens te rijden terwijl je met een eenvoudige 2-liter er even lang over doet om van A naar B te komen. Helaas lijkt Australië wat dat betreft erg veel op Amerika. Japan neemt het voortouw in het produceren van milieuvriendelijkere en kwalitatief sterke wagens. Maar ja, het is natuurlijk veel stoerder om in een grote V8 ute te crossen met je kratje bier en bulldog achterin. Ik ben van een ander kaliber.
[/quote]

:applaus: goed geschreven ! Ik ben het met je eens !

Er word door veel inwoners van Australie in overdreven grote 'bakken' met dito overdreven veel PK gereden. Vaak gebruikt men de auto niet waar hij voor gemaakt is. Een voorbeeld ? Een Ute als gewone personen/boodschappenwagen gebruiken ! De ozo 'popie' 4WD die nog nooit in de four wheeldrive is geweest..sterker nog..men (ver)koopt bussen spray die je op de velgen kunt sprayen en dan zien de velgen eruit alsof je echt door de modder hebt gereden !!  :-D
:? Nou ja.. ik bedoel maar !!

Ik ben hier veel te praktisch en nuchter ingesteld voor !

Ik weet dat ik me met deze mening niet populair maak onder de liefhebbers van Utes and 4WD's maar...da's jammer dan !!  :evil:

Ingrid  :cool:
 
[quote author=AJ link=topic=3356.msg39615#msg39615 date=1133943731]
Maar ja, het is natuurlijk veel stoerder om in een grote V8 ute te crossen met je kratje bier en bulldog achterin. Ik ben van een ander kaliber.
[/quote]
verhaal verwijdert.... :-(
:up: :up: Ik laat het maar weer gaan....zucht Mijn fout om er op in te gaan
..
:eek:fftopic:

Mag een motor ook. Die komt er eerder als mijn Ford Falcon brute V8 pooier bak. Is een goed koperen oplossing om even een 250cc te rijden. Als het dan wat beter gaat komt er weer een SS (supersport) Ik zat te denken aan deze of het wordt weer een TL1000r zie avatar voor plaatje :) en dan is de 250cc voor muis om op te lessen
CBR1000rr.JPG
 
Ik kan me zo voorstellen dat het onderwerp auto's of motoren een levendige discussie kan openen over het wel of niet goed zijn van deze voertuigen voor het millieu. Echter ben ik van mening dat dit een topic  is over welke auto je in australie wilt gaan rijden en niet wat de voors of tegens zijn en wat het al dan niet of wel voor het millieu betekend.

Ik stel dan ook voor hier dan een ander topic voor te open en dit topic gewoon te behouden voor wat voor een auto je graag in Oz zou willen rijden.  :up:

Greetz,
Koen
 
Zou het niet een idee zijn om een (of twee) draadjes te beginnen met de topic "Kankeren" of zo?? Of "Tegendraads"? Kunnen jullie meteen afgeageren op iets wat iemand heeft geschreven waar je het niet mee eens bent.

Ik ben tot op zekere hoogte ook wel anti grote bak, maar dat houdt niet in dat ik iemand die zo iets graag wil hebben, afkeur. Of zijn keuze afkeur. Mijn droom auto (zie boven) hoeft niet de auto te zijn die ik ga kopen. Voor mij liefst een (extreem vervuilende) diesel, omdat ik daar het beste brandstof verbruik uit krijg. Een auto met 1 op 10 vervuild ook, maar mijn auto rijdt 1 op 19/20.

Dromen zijn toegestaan!! Of iemand er mee eens of niet.

Dus mensen, laten we dit forum AUB niet laten afzakken tot het niveau van somminge andere fora, waar iemand ook echt uitgescholden wordt. Respecteer de gedachten of mening van anderen. Ben je het er niet mee eens, STUUR DAN EEN PM!!

Sorry dat ik met het bovenstaande meningsverschil bemoei.

Rene
 
@ALL:
Inderdaad, Koen heeft groot gelijk. Dit topic is om te praten over welke auto's we in AU willen gaan rijden. Punt.

@Bear:
Groot gelijk too!! Ieder zijn eigen keus.

En om helemaal terug te komen op het topic, nog een reactie op de opmerking over reserve onderdelen van een Jeep Grand Cherokee:

Begin dit jaar bij de Jeep / Chrysler dealer heb ik begrepen dat de Jeep Grand Cherokee tegenwoordig in Australie zelf wordt gebouwd (de 'gewone' Cherokke niet, de Grand wel). Geen zorgen voor reserveonderdelen dus.

En over Chrysler gesproken, nog een (wat mij betreft dan weer ;-) ) droom auto: Chrysler 300C (de nieuwe, volgens Top Gear maffia-auto).. Prachtig, prachtig, en dan vooral met zo'n 8 cylinder, 4.7 liter Hemi motor erin.. Nog een beetje groen ook, want bij 'gewoon' cruisen worden 4 van  de 8 cylinders uitgeschakeld. Overigens bij de nieuwste Jeep Grand Cherokee is deze zelfde Hemi motor OOK beschikbaar...

Keep on dreaming of course, but you'll never know !!

M.vr.gr.

Perthpete
 
Beste David,

Mooie foto's maarre ik dacht Australie het land van Toyota is.
Kun jij me hier meer van vertellen.

Enne Rene, Waarom moet jij een willen die net zo oud is als jij,  KIDDING... :up:
Enne Rene wat voor een picture wilde jij opsturen naar mij.

Groeten.

Outback Jack :evil:
 
[quote author=Jack link=topic=3356.msg39691#msg39691 date=1133982655]
Beste David,

Mooie foto's maarre ik dacht Australie het land van Toyota is.
Kun jij me hier meer van vertellen.
[/quote]

Australie is ten eerste het land van Holden, want dat is hun enige eigen merk. Dan Ford, die hier een lange geschiedenis heeft, en de nodige modellen hier in Australie maakt.

Wat de Japanse modellen betreft, staat Toyota volgens mij bovenaan. De Camry is een hele populaire auto, want lekker groot, met V6, voor niet al te veel geld (ca. 27.000 AUD nieuw). Je ziet ook veel Corolla's, Landcruisers, en Echo's (Yaris in nederland). Ik denk dat Toyota onvertroffen is wat betreft prijs/kwaliteit.
Ook Mitsubishi heeft een speciale band met Australie, met hun eigen productie lijn. En de dikke Mitsubishi Magna (3.5L V6) is relatief goedkoop, evenals de Lancer. Helaas hoor ik van velen dat ze de nodige issues hebben met kwaliteit.  Mitsubishi heeft net een nieuw model gelanceerd, de '380', en dit is een do-or-die model. Als deze niet minstens ca. 30.000 stuks per jaar verkoopt dan moet Mitsubishi de fabriek hier sluiten.
12time_leadimage.jpg
 
Dank je David voor kennis in zaken te stellen.

Outback Jack.

Oja is chevrolet (blazer) ook bekend in Australie.

Outback Jack :evil:
 
@ Jack

[quote author=Jack link=topic=3356.msg39691#msg39691 date=1133982655]
Enne Rene, Waarom moet jij een willen die net zo oud is als jij,  KIDDING... :up:
[/quote]

Even over de Excalibur. Dit "oudje" stamt uit '74. En ik uit '47. Je heb waarschijnlijk de jaren om gedraaid.
:rotflmao:

Rene
 
tsja... heb hier van de zomer net weer een eigen autootje gekocht en moet hem dan eind volgend jaar met een beetje mazzel weer wegdoen  :cry: maarre... in aus verkopen ze toch zeker ook wel de mazda 323 F???
(hoop hoop hoop !!!)
Greetzzzz, Cindy
 
Protons zie je hier niet zo veel. De enige reden waarom iedereen ze kent is dat het een tijd lang de hoofdprijs was bij het Rad van fortuin ;)

Verder is geloof ik de laatste paar jaar Toyota het best verkopende merk, op de voet gevolgd door Holden, met de Corolla als best verkopende model. En de Corolla heeft inderdaad een goede prijs-kwaliteitverhouding, en -uit ervaring- doet het erg goed in high speed crashes :wavecry:
 
Enige tijd geleden is er een (Australisch) onderzoek geweest naar de (wereldwijde) veiligheid van het verkeer (ik denk dat ik het ergens op het forum heb gezien). Nederland stond BOVENAAN! Het veiligste land ter wereld om te rijden. Ik ben even kwijt waar Australie precies stond, maar onze ervaring is zeker dat zodra je buiten de Australische steden komt je al heel snel op enkelbaans wegen e.d. komt. Maar niet te spreken over gravel roads e.d.
Dat betekent dat het (onze instelling hoor) verstandig is om zeer zeker ook naar de veiligheid van je auto te kijken. Algemeen kun je wel zeggen dat (kijkend naar je eigen veiligheid dan ;-) ):
- nieuwer veiliger is dan ouder
- groter veiliger is dan kleiner
- all wheel drive veiliger is dan two wheel drive
- ...? (Iemand aanvullingen?)

De volgende twee sites zijn in dit kader goed om bij de hand te hebben:

http://www.aaa.asn.au/ancap.htm
http://www.euroncap.com/

M.vr.gr.

Perthpete
 
@Perthpete: In een botsing tussen 2 auto's, dan is het inderdaad beter om in de zwaarste auto te zitten: een dikke 4WD dus. De instabiliteit van een 4WD spreekt mij een heel stuk minder aan. Een klapband met zo'n auto kan dus fataal zijn, want dat ding gaat 10x over de kop als dat gebeurt. Kan iemand zich het Ford Explorer/Firestone fiasco nog herrinneren? Iets van 250 doden alleen al door de defecte banden. Of een onverwachte uitwijkings-maneuvre, a-la eland test (Mercedes A klasse? ;))
Ik heb zelf ook de nodige fun gehad in een Jeep Wrangler (kap eraf, deuren eruit), maar wat was dat een gevaarlijk ding zeg. Ik heb een paar angstige momenten gehad wanneer dit ding ineens begon te schuiven op een glad stukje weg, zelfs terwijl ik wist hoe link dit ding kon zijn. De truuk was om op tijd 4WD in te schakelen, maar als je dit te vroeg zou doen (wegdek te droog) dan draai je het centrale differentieel aan gort. Geef mij maar een permanente 4WD zoals op de subaru's :)

Maargoed, veiligheids tips? Iedereen in de auto een gordel om, ook de passagiers achterin.

@Hans de Visser: Je hebt gelijk! Ik heb toevallig net een tijdschrijft met verkoopcijfers voor m'n neus. Toyota heeft het grootste marktaandeel in verkoopaantallen, gevolgd door Holden en Ford, genomen over alle modellen (resp. ca. 20%, 18% en 14%).  Maar de Holden Commodore is #1 in verkoopaantallen, gevolgd door Ford Falcon. Er worden ca 1.5 a 2x zoveel Commodore's verkocht als Toyota Camry's of Corolla's (tussen deze 2 is het stuivertje wisselen welke het best verkoopt). Ik zat er dus naast met mijn verhaal dat Holden #1 is, dit was puur op basis van wat ik hier zo op straat zag rondrijden.

@AJ: Ja, een heel enkele proton, meestal met de nodige versieringen erop en eraan :) Ver van wegblijven! Magna's zijn inderdaad spotgoedkoop, als je een grote auto wil met dikke 3.5 liter V6. Ik vind ze niet lelijk, maar verder zijn het ragbakken. Ik zou eerder naar een Camry kijken. Saai, maar topkwaliteit.

@De vonkies: De 323F is hier ook te krijgen. Maar wat dacht je van een MX 6? :)

@Jack: Hmmmm, de Blazer.... het staat me bij dat ik hem ooit gezien heb hier, maar misschien dat ik nu herinneringen van Amerika door de war haal. Maar wat wil je in hemelsnaam met een Blazer?!?  :wink:


Trouwens, zijn er nog mensen die een hippe slogan voor hun kenteken in gedachten hebben? Ik heb in Cairns eens een auto gezien met kenteken 'DUTCH', en ik heb hier ook een nederlander ontmoet die zijn naam op z'n kenteken had: 'WOUTER'. Dat kan trouwens nog best amusant zijn om kentekens te lezen hier. Sommigen raadselachtig, anderen logisch ('5T1STI' op een Subaru WRX STI, 'M3 PWR' op een BMW M3), en ook cijfercombinaties kunnen zeer duur zijn (ik heb bijvoorbeeld '0' gezien, '111111', '888888', '123456') Hier praat je dus echt over enkele tienduizenden dollars om zo'n kenteken te bemachtigen. Dat was trouwens wel erg cool om '111111' te zien, heel abstract 6 streepjes op een rij, achterop een Mercedes 600 CL geloof ik. Kentekens met een rijtje 8-en erin is altijd van een Chinees, want dat is een geluksgetal.
Een collega wist me te vertellen dat het je iets van 250 dollar per jaar extra kost zo'n speciaal kenteken, dat is het mij als zunige nederlander al niet meer waard dus :) Ik kwam zelf niet verder als 'RYSWYK', maar da's ook wel erg suf eigenlijk :)
 
Ja kentekens zijn wel grappig. Maar ik zou toch niet zo snel een personalised plate nemen/kopen/laat staan krijgen ;). Ik zie wel nederlandse woorden rijden:IJS - HEK - GAK - GGD - DSM - GVD - BVD maar het is allemaal vrij beleefd. Mensen met PP's hebben soms ook wel Nederlandse woorden, zonder dat ze het weten. PIK heb ik gezien. En ook Lui (die is van een chinese familie die Lui, luuuu-iiiieeee, van hun achternaam heten) :D. Weten zij veel dat hun achternaam niet echt een positieve eigenschap is ;). Ze hebben ook Europese plates. Die lijken op een Europees nummerbord. Zie ik veel op audi's en bmw's. Gek he ;)??? Leuk op de website te kijken hoeveel je grapje gaat kosten. Wij konden ook niets verzinnen trouwens. het is een eenmalig bedrag en de plate blijft jouw eigendom. www.ppq.com.au Veel kijk plezier.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=3356.msg40455#msg40455 date=1134540582]
Ze hebben ook Europese plates. Die lijken op een Europees nummerbord. Zie ik veel op audi's en bmw's. Gek he ;)???
[/quote]

Ja inderdaad, de 'European style' kentekens. Ik vind het sprekend duitse kentekens. Het blauwe balkje, de grootte van de letters en cijfers, en de positionering, lijken hier allemaal erg veel op. Toen ik 3 jaar terug voor het eerst in Sydney was stond ik echt raar te kijken, ik dacht serieus dat het een duitser was die z'n auto naar Australie had laten verschepen. Totdat ik dus even goed keek van dichtbij.

Hm, een eenmalig bedrag dus, ik sla nog eens aan het denken :)
 
Mijn nummerplaat zou uitkomen op 395 dollar. En dat heb ik een witte plaat met paarse letters en de standaard size. ADW-81

Op zich is het wel heel grappig, maar inderdaad erg duur......
 
Back
Top