Door de huidige benzine prijzen zijn de auto's met dikke V6's en V8's goedkoper dan nooit te voren. Hoewel de benzine 2x goedkoper is dan in Nederland, is het hier relatief duur en merken veel mensen dat in hun portemonaie.
Holden en Ford zijn veruit de populairste auto's, en als je veel auto voor je geld wil kijk dan naar Holden Commodore's of Ford Falcon's. Vooral de oudere modellen zijn echt pooier bakken voor de jeugd, die wil natuurlijk een dikke 5 liter V8 voor weinig. Minimaal zit er een 3.8 of 4.0 V6 in deze auto's.
Een bijkomend voordeel van de Commodore's en Falcon's is dat de verzekering in de goedkoopste categorie valt.
Holden is trouwens een potpourrie van verschillende modellen, allemaal van het moederbedrijf GM. Dit zie je ook in de oudere Holden's (zo heb je hier een jaren '90 Holden Barina wat in Nederland een Suzuki Swift was).
Verder hebben ze nu een Holden Barina (Opel Corsa), Holden Astra (Opel Astra), Holden Vectra (Opel Vectra), Holden Viva (een Daewoo of Kia geloof ik).
Daarnaast hebben ze ook een reeks modellen van eigen bodem, zoals de Commodore (dikke sedan, stationwagen of ute), Rodeo (pickup), en Monaro (dikke coupe met de motor van een Corvette, 5.7 Liter V8, vanaf 60.000 AUD).
Net als je gewend bent aan de 'Ute', dan komt Holden met een 'Crewman', een hele bizarre mix van pickup/ute die ongeveer 1.5x te groot lijkt:
Wat je hier in Sydney ook veel ziet zijn Subaru Impreza WRX's, en Nissan Skylines, beiden relatief goedkope auto's (maar met een verzekeringsprimie waar je stijl van achterover slaat). Dit zijn ook hele foute bakken
Je ziet regelmatig Skylines met de volgende taartscheppen:
Een fractie minder fout is de Nissan 200SX:
Verder is de keus aan auto's hier behoorlijk europees te noemen. Naast de Holdens en Fords, zijn Japanse auto's hier heel populair, omdat ze goedkoop zijn, en natuurlijk kwalitatief uitstekend.
In Sydney zie je heel veel Mercedes, BMW, Audi. Regelmatig Porsches, en wat minder vaak Bentley GT's, Rolls, Ferrari 360's, Maserati's, en een enkele Lamborghini. Goed, deze auto's zie je niet elke dag, maar als je vaak in de binnenstad komt toch wel dusdanig vaak om een idee te krijgen hoeveel rijkelui hier wonen/werken.
Je ziet redelijk wat Alfa Romeo's, en New Mini's. VW is hier lang niet zo populair als Europa of Amerika. Je ziet een enkele Renault Megane van het nieuwe type, maar geen oudere Renaults. Citroen is behoorlijk in de opkomst met voornamelijk de C4 en wat minder C3's.
Uiteraard doen de 4WD's het hier goed, met veel Landcruisers, Patrols, X-trails, Pajero's, Land/Rangerovers, en Jeep Wranglers.
Behalve de Jeep Wrangler zie je hier weinig Amerikaanse auto's, zelfs de Jeep (Grand) Cherokees zijn weinig populair hier.
Zelf rij ik in een 17 jaar oude Mazda 929 met 3 liter V6. Het ding haalt 1 op 7 (1 op 6 in de zomer met de A/C op volle toeren), dus ik betaal me scheel aan benzine. Maargoed, ik heb de auto in permanente bruikleen van mijn a.s. schoonvader, dus ik mag niet klagen
En als ik eindelijk eens wat fatsoenlijk ga verdienen dan kijk ik rond voor een Subaru Liberty :lol::