Het grote auto topic

Even een auto gerelateerde vraag:
We willen een tweede hands kopen, maar dan wel via een goede dealer om niet voor verrassingen te komen staan. Is het in AU net als in NL dat je bij de dealer nog kan onderhandelen over de prijs of is dat niet gebruikelijk?

Zekers en laat ook je auto checken door een onafhankelijke garage dmv een "pre purchase mechanical check" want je weet maar nooit... Wij hebben dat destijds ook gedaan en konden toen nog beter onderhandelen doordat er een aantal issues uit de check kwamen.

@Kims Hoe werkt dat eigenlijk? Dat checken? Stel ik zie een leuke auto bij een handelaar. En dan? Zeg ik dan gewoon; interessante auto, kunnen we hem even laten checken? Hoe komt de auto bij de andere garage? Hoe kom je aan het adres van zo'n andere garage? Wie betaalt er voor? Hoe lang duurt zoiets (all on same day..? Or?) En als er dan wat mis mee is?

Sorry, spervuurtje aan vragen maar wel interessant. De auto zal de duurste uitgave zijn en we willen iets waar we veilig de bush mee in kunnen. Dus zo'n check is wel een goed plan, voor je er in de bush achterkomt dat de tweede tank niet werkt of zo ;)

ozexperience1.jpg

Last edited:
@Kims Hoe werkt dat eigenlijk? Dat checken? Stel ik zie een leuke auto bij een handelaar. En dan? Zeg ik dan gewoon; interessante auto, kunnen we hem even laten checken? Hoe komt de auto bij de andere garage? Hoe kom je aan het adres van zo'n andere garage? Wie betaalt er voor? Hoe lang duurt zoiets (all on same day..? Or?) En als er dan wat mis mee is?

Sorry, spervuurtje aan vragen maar wel interessant. De auto zal de duurste uitgave zijn en we willen iets waar we veilig de bush mee in kunnen. Dus zo'n check is wel een goed plan, voor je er in de bush achterkomt dat de tweede tank niet werkt of zo ;)

No worries. Als de handelaar niets te verbergen heeft, werkt hij mee als niet dan zegt het genoeg lijkt me. Je kunt vantevoren rondvragen welke garages er in de buurt zijn en zo een onafhankelijke kiezen, in ons geval had de handelaar een garage in de buurt die betrouwbaar bleek te zijn maar dat weet je dus niet zeker. De handelaar kan je de auto meegeven (in ons geval) en anders er zelf mee naartoe nemen. Meestal kan het op dezelfde dag maar het ligt er natuurlijk aan hoe druk de garage het heeft. Kost hen een uurtje ongeveer en kosten zijn rond de $100-$150. De check betaal je zelf want het is jouw keuze. Je krijgt de uitkomst van de check mee en daar kun je dan mee onderhandelen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen dat de handelaar bepaalde essentiele reparaties betaald of dat je een lagere prijs onderhandelt en zelf de reparaties regelt. Bij de auto die wij destijds hebben laten checken waren een aantal reparaties nodig dus hebben we er toen een bedrag afgekregen. Scheelt weer. En geloof zeker niet dat omdat een auto bij een handelaar staat, dat hij perfekt is...

Als alternatief kun je hem bij de RAC of vergelijkbare branches in andere staten laten checken (ANWB zeg maar) maar die checks zijn aanzienlijk uitgebreider en duurder...ligt er dus aan waar je voor kiest en wat voor auto je koopt etc.

Hopelijk heb je wat aan de info!

Thanks @Kims Naar aanleiding van je antwoord even rondgekeken in Canberra, en er zijn genoeg toko's die dit als hun voornaamste werk hebben. Het is een industrie op zich dat checken (weet niet of dit iets zegt over de algemene staat van auto's in OZ...:rolleyes:)

Kwam bijvoorbeeld deze en deze tegen met soms same day mobile aanbiedingen (dus dan gaan ze langs de plek waar de auto te koop staat) Interessant, zeker een optie voor onze toekomstige 4x4

Interessante feedback, dank @Kims . Lijkt me geen overbodige luxe, tenzij we uiteindelijk een jonge occassion kopen nij een merk dealer met garantie. Dan kan het misschien zonder.

Wij hebben trouwens net een ex-schoolbus Toyota Coaster gekocht om om te bouwen naar een camper!!! Kan geen foto hier uploaden helaas maar hij is super! :up:

Wauw @Kims wat vet! Wij hebben (tot) vorig jaar ook zelf een camper gebouwd van een Renault Master bus. Als jullie inspiratie nodig hebben: we hebben een blog bijgehouden: http://gelecamper.blogspot.nl/ Je kan zooo trots zijn als het allemaal gelukt is en je mag erin rondrijden :) Wij rijden nog steeds met grote smile erin rond :D

Wauw @Kims wat vet! Wij hebben (tot) vorig jaar ook zelf een camper gebouwd van een Renault Master bus. Als jullie inspiratie nodig hebben: we hebben een blog bijgehouden: http://gelecamper.blogspot.nl/ Je kan zooo trots zijn als het allemaal gelukt is en je mag erin rondrijden :) Wij rijden nog steeds met grote smile erin rond :D

Woohoo! Bedankt! Hebben zeker inspiratie nodig want het is nogal een proces. Ik kijk snel op jullie site!

Last edited:

Heb je dat ding ook laten keuren als camper?
Er even van uit gaande dat de regels gelijk zijn als in Tasmanie, als je hier een roadworthy test op een camper wilt laten uitvoeren moet ie eerst naar een engineer, en die moet een approval geven omdat er van uit wordt gegaan dat er een gas installatie en stroom voorziening in zit.
Nu ben ik normaal gesproken niet vies van "wat niet weet wat niet deert", maar ze zijn zo streng in Australie.... ;)

@Reinhoud Ja we hebben hem laten keuren als camper, maar wij wonen nog in NL he... In NL moet ie aan een aantal voorwaarden voldoen als je hem als camper wilt laten keuren: slaapplek, mogelijkheid om rechtop te staan, vaste kookgelegenheid. That's it! Maar weet niet hoe dat in Oz geregeld is!

Heb je dat ding ook laten keuren als camper?
Er even van uit gaande dat de regels gelijk zijn als in Tasmanie, als je hier een roadworthy test op een camper wilt laten uitvoeren moet ie eerst naar een engineer, en die moet een approval geven omdat er van uit wordt gegaan dat er een gas installatie en stroom voorziening in zit.
Nu ben ik normaal gesproken niet vies van "wat niet weet wat niet deert", maar ze zijn zo streng in Australie.... ;)

Wij hebben bij de enige garage die lokaal registreert geinformeerd en volgens hem kunnen wij de bus met 4 stoelen registreren als een "panel van". Ook daar komt nog wat bij kijken maar niet heel veel. Weet alleen niet hoe dat zal gaan met de verzekering... ga ik naar informeren!

Dat is een heel klein fotootje, maar als ik me niet vergis is het een Ford Falcon van het begin van deze eeuw ;)

Klopt idd, een Falcon AU. Mooi alternatief voor een huurauto

Zeker, maar we hebben ook al een auto gevonden, alleen het duurt eindeloos voor die RWC gedaan is.
We gebruiken nu Flexicar, zit bij ons in de straat en hebben ook busjes. Handig bij meubelshoppen. Daar hebben we nu misschien een paar honderd dollar uitgegeven wat opzich schappelijk is voor de 3 maanden die we hier alweer zijn nu.

Zodra we onze auto (eindelijk) hebben zal ik wel even een fotootje plaatsen!

We hebben deze in SA gekocht, gaat daar een stuk makkelijker inderdaad. Formuliertje invullen, handtekening van koper en verkoper, even langs Service SA (soort van VicRoads) en klaar.

Wat krijg je voor moois?

We hebben deze in SA gekocht, gaat daar een stuk makkelijker inderdaad. Formuliertje invullen, handtekening van koper en verkoper, even langs Service SA (soort van VicRoads) en klaar.

Wat krijg je voor moois?

We hebben een Alfa 156 sedan uit 2004 gekozen. Handbak uiteraard. Onderdelen wordt waarschijnlijk een kleine uitdaging in de toekomst, maar verder een leuke auto. Beschaafde kilometerstand nette prijs en een probleem van wat oudere Alfas komt hier niet voor: roest. Eigenaar heeft sloot aan andere auto's, waaronder een Dino, dus we hebben vooral lang over auto's gepraat toen ik hem bekeek.

Maarja Alfa heeft hier ongeveer dezelfde status als BMW, dus ook de garages hebben een zelfde soort arrogantie als BMW garages. Wachtrijen, dagen dicht, etc. Hij had woensdag de afspraak voor de RWC, maar nog niks gehoord van de verkoper.

Belangrijkste is dat Annelies hem leuk vindt, zodra ik een baan heb komt mijn 159 er en dan is deze voor haar ;)

Back