Het grote auto topic

ik heb vd week the bloomfield track gedaan, niet erg moeilijk wel erg gaaf om te doen. 1 rivercrossing en wat steile hellingen, 1 is rond de 42%, uiteraard eitje voor de auto. Bestuurder had er meer de zenuwen van dan de auto haha

Toen ik de Bridport - Bellingham trip deed stond ik een paar keer voor een afdaling... Ik durfde het niet aan, afdaling lijkt enger dan er tegen op.. ;)
 
Toen ik de Bridport - Bellingham trip deed stond ik een paar keer voor een afdaling... Ik durfde het niet aan, afdaling lijkt enger dan er tegen op.. ;)

Dit is waar, vooral met een automaat, je blijft remmen. in lage gearing en de auto houdt de snelheid binnen de perken. Ik vind bergop persoonlijk wel scarier, vooral als je halverwege grip verliest en de auto begint te zoeken naar grip. 1 verkeerde beweging en je ligt op je dak.
 
Dit is waar, vooral met een automaat, je blijft remmen. in lage gearing en de auto houdt de snelheid binnen de perken. Ik vind bergop persoonlijk wel scarier, vooral als je halverwege grip verliest en de auto begint te zoeken naar grip. 1 verkeerde beweging en je ligt op je dak.

Automaat kun (en moet je) vastzetten in 1 of 2. Dat kan gewoon. Dat scheelt je kokende remmen. En ik spreek uit ervaring, als ze eenmaal echt heet zijn doen ze niets meer. Vet scary op een steile helling kon alleen maar door rollen tot het gelukkig weer vlakker werd. (Was een rental Hi-Lux)

Dus even de bak in 1 of 2 vastzetten en dan hoef je nauwelijks meer bij te remmen.
 
Dat noemen we Low-low: low gearing in low.
Zet de automaat in 4L en in de eerste versnelling. Dan heb je de meeste vertraging.
 
We hebben besloten voor een pathfinder te gaan en meteen de radiator te bypassen. Zo kan er geen koelvloeistof in de transmission komen, wat de grootste boosdoener is. Die bak is namelijk verder precies wat we zoeken.

Nu nog aan het twijfelen tussen diesel of petrol, TL of TI (leren bekleding of niet) en of we voor een goedkoper 06 model gaan of uiteindelijk voor de wat duurdere, maar nieuwe 10/11 versie. Kwa gereden kms vaak tussen de 175k km en 250k km.

heb je de auto inmiddels al en zo ja, hoe bevalt ie? Al wat offroad mee gereden?
 
heb je de auto inmiddels al en zo ja, hoe bevalt ie? Al wat offroad mee gereden?

Nee en gaat er ook niet komen. Na nog verder zoeken, overlwggen met diverse mensen over hun ervaring etc, is er toch tevewl gezeik mee. Te groot risico voor ons.

We zitten nu naar een AWD Toyota Kluger te kijken. Voor ons is het genoeg om het strand op te kunnen. Een vriend van me waarmee ik regelmatig ga surfen heeft een Kluger en ik rij altijd met hem mee het strand op (zelfs zonder bandenspanning te verlagen) dus blijkbaar is dat ding prima voor op het strand
 
Ah, hij is er zo eentje die de track kapot maakt met te hoge bandenspanning.
En bedankt he.
 
Ah, hij is er zo eentje die de track kapot maakt met te hoge bandenspanning.
En bedankt he.

hahaha, ik weet wat je bedoelt. Maar op het strand, na de volgende vloed is er weer een nieuw wegdek (alleen de way in/out niet...)

Zelf rij ik altijd al met redelijke lage spanning op asfalt. Zo'n 35 psi, dan hoef ik bij de eerste gravel road niet gelijk uit te stappen om de banden af te laten en heb ik toch wat meer comfort ;) Maar strand op en af door de duinen ga ik gerust terug naar 16.
 
Ah, hij is er zo eentje die de track kapot maakt met te hoge bandenspanning.
En bedankt he.
Ah, wist ik niet :)
Maareh is idd stuk dat steeds door vloed wordt schoon gespoeld ;)

hahaha, ik weet wat je bedoelt. Maar op het strand, na de volgende vloed is er weer een nieuw wegdek (alleen de way in/out niet...)

Zelf rij ik altijd al met redelijke lage spanning op asfalt. Zo'n 35 psi, dan hoef ik bij de eerste gravel road niet gelijk uit te stappen om de banden af te laten en heb ik toch wat meer comfort ;) Maar strand op en af door de duinen ga ik gerust terug naar 16.

Las laatste dat je "niet lager dan 18" zou moeten gaan (Kevin Williams - managing director of Australian 4wd training services)

Kluger is onder voorbehoud van mechanical check gekocht!
 
Las laatste dat je "niet lager dan 18" zou moeten gaan (Kevin Williams - managing director of Australian 4wd training services)

Kluger is onder voorbehoud van mechanical check gekocht!

Er is niet echt zoiets als te laag. Er is wel zoiets als te laag in combinatie met ondergrond en snelheid.

Als ik ergens in het zand of blubber vast kom te zitten ga ik nog lager. Maar je moet niet met 12psi en 80km langs de vloedlijn crossen en dan een scherpe bocht maken...

Wij hebben onze 4x4 training bij Vic Widman gedaan (Great Divide) en die heeft als normale ondergrens 15psi. Maar als je even uit een bog hole wil komen kan lager ook. Maar als je er uit bent weer terug naar hoger.
 
Dit staatje hou ik aan:

Sealed Road

Pressure: 36 to 40 psi
Speed Range: 90 to 110 kph



Good Unsealed Road

Pressure: 30 to 34 psi
Speed Range: 70 to 90 kph



Rough Unsealed Road - corrugation, gravel, bulldust.

Pressure: 26 psi
Speed Range: 50 to 70 kph



Rough track - mud, rocks, creek crossings

Pressure: 22 psi
Speed Range: 10 to 50 kph



Sand

Pressure: 10 to 18 psi
Speed Range: 20 to 30 kph

Zoals je ziet, het is altijd een combi van presssure, ondergrond en snelheid. En daarbinnen is dan ook weer ruimte voor hoe slecht het wegdek/situatie is. Met 10 psi in de banden zou ik tussen kruipen en snel wandelsnelheid rijden en geen plotselinge bochten maken.
 
Ja, zo laag is alleen voor nood. Naast het van de velg lopen, of spinnen op de velg kan er ook troep tussen band en velg komen waardoor hij niet lekker meer sluit.

Maar alles beter dan vast zitten ;)
 
Ik had vandaag bijna de beruchte head on collision. Ik heb dit helaas al eens eerder meegemaakt door een toerist die op de verkeerde weghelft reed bij Mission Beach en ik ternauwernood een ongeluk kon voorkomen, dit keer was het een local die al kijkend op zijn telefoon op mijn weghelft terecht kwam en doordat ik met 2 wielen de berm inging en toeterde kon ik hem ontwijken en hij mij, gelukkig was het op een slingerweg en reed ik ongeveer 40 maar het was een close call.

Bijna een Mazda CX-5 op mijn bullbar ipv een kangaroo. Veel locals hier zeggen ook met veel zelfspot dat de slechtste drivers van OZ hier in Cairns wonen, en het lijkt er op dat ze gelijk hebben, zie hier zoveel gekkigheid.
 
Nee joh, de slechtste drivers wonen in Sydney :rolleyes:. Maar even serieus, ik denk dat het hele land er last van heeft. Het L/P plate system is niets meer dan nutteloze bureaucratie en levert absoluut geen goede drivers op. Mensen zijn hier slecht in anticiperen en vooruitkijken, het enige wat telt is de eigen auto. En daarnaast is men hier gruwelijk slordig and laks tijdens het rijden, wat dan weer goed past in de "she'll be right" cultuur. Ik zie hier gemiddeld elke minuut bijna-ongelukken gebeuren als gevolg van pure domheid en slordigheid.
 
Back
Top