Het grote auto topic

Ik heb nu zo'n apparaatje gekocht en geinstalleerd eergisteren.

Verschillende rijmodi, van economic 1 tm 9 of ultimate 1 tm 9. Ultimate 9 is echt beastmode! Geen turbolag meer en de auto hangt echt veel feller aan het gas, AUTO mode regelt de gasrespons automatisch, en dit werkt erg prettig. Je hoeft het pedaal minder te bewegen voor dezelfde gasprespons en met inhalen geeft het je net die seconde meer tijd: power is instant. Het verbruik in ultimate mode is hoger maar in eco en auto mode zelfs iets lager. Dus voor dit geld echt een aanrader voor iedereen met een common rail diesel. Ik vond het verschil echt verbazingwekkend.
 
@afterbang technische vraag, jij weet dit vast.

Ik heb mijn spotties geinstalleerd middels een plug en play wiring loom met 2 deutsch connector uiteinden, dus iedere spottie zit op 1 aansluiting
Nu heb ik ook een 20 inch LED bar die ik wil installeren, en wil deze via deze connector piggy backen aan mijn andere spotlights, kan dit of overbelast ik hiermee de bekabeling van de 2 spotlights? Voordeel is dan ook dat ik geen 2e wiring loom nodig heb en alles vanaf dezelfde switch werkt.
 
@afterbang technische vraag, jij weet dit vast.

Ik heb mijn spotties geinstalleerd middels een plug en play wiring loom met 2 deutsch connector uiteinden, dus iedere spottie zit op 1 aansluiting
Nu heb ik ook een 20 inch LED bar die ik wil installeren, en wil deze via deze connector piggy backen aan mijn andere spotlights, kan dit of overbelast ik hiermee de bekabeling van de 2 spotlights? Voordeel is dan ook dat ik geen 2e wiring loom nodig heb en alles vanaf dezelfde switch werkt.
Belangrijk is waar/hoe de stroom naar de spotties gaat. Als dat goed geregeld is (dikke kabel gelijk van accu, geschakeld met een relais) dan zou het in principe kunnen. Er zijn tabelletjes/reken methodes voor. Als je het voltage weet (dat weet je; +12 volt) en amperage (dat staat misschien op de verpakking) Zo niet… dan is het P = U X I. P is het wattage, U is het voltage. Daar komt dan de I uit (is amperage )

Nu weet je hoeveel ampere er doorheen gaat voor de spot. Hetzelfde voor de LED. Tel bij elkaar op voor totale amperage. Check kabel lengte (hoe langer de kabel des te dikker hij moet zijn) En check of je kabel dandik genoeg is voor dit amperage en lengte.
Zie bijvoorbeeld:
 
Die opmerking over relais: Ik ga er van uit dat de stroom voor de spotties via een relais loopt en niet direct via de schakelaar. De schakelaar kan niet de volledige stroom schakelen. De schakelaar doet de stuur stroom die het relais bedient. Het relais geeft de lampen de stroom.

Ik neem ook aan dat het al zo geschakeld is dat je alleen met groot licht aan de spots kunt aanzetten. Zodra je weer naar dim licht gaat moeten de spots/light bar uit gaan. (By law) (Dit doe je door de massa draad van je spotlight relais aan een draad te doen die massa is als dimlicht uit is, maar +12 wordt als dimlicht aan gaat)
 
Die opmerking over relais: Ik ga er van uit dat de stroom voor de spotties via een relais loopt en niet direct via de schakelaar. De schakelaar kan niet de volledige stroom schakelen. De schakelaar doet de stuur stroom die het relais bedient. Het relais geeft de lampen de stroom.

Ik neem ook aan dat het al zo geschakeld is dat je alleen met groot licht aan de spots kunt aanzetten. Zodra je weer naar dim licht gaat moeten de spots/light bar uit gaan. (By law) (Dit doe je door de massa draad van je spotlight relais aan een draad te doen die massa is als dimlicht uit is, maar +12 wordt als dimlicht aan gaat)

Merci voor de uitleg! de stroomvoorziening loopt idd via een relais, en dan naar de schakelaar. Het is een plug en play wiring harness welke bestand is tegen de 9 inch spotties en ik heb de 7 inch welke minder output hebben, als ik dan de lightbar erbij optel kom ik op min of meer het zelfde wattage uit als de 9 inch zonder lightbar Ik ga het proberen en volgens mij moet het geen probleem zijn.

En je kunt de spots inderdaad alleen met groot licht aan zetten.
 
Merci voor de uitleg! de stroomvoorziening loopt idd via een relais, en dan naar de schakelaar. Het is een plug en play wiring harness welke bestand is tegen de 9 inch spotties en ik heb de 7 inch welke minder output hebben, als ik dan de lightbar erbij optel kom ik op min of meer het zelfde wattage uit als de 9 inch zonder lightbar Ik ga het proberen en volgens mij moet het geen probleem zijn.

En je kunt de spots inderdaad alleen met groot licht aan zetten.
Helemaal goed 👍
 
Je kunt ze nu 'nieuw' verkopen en AT's er op gooien. Of ze op rijden (dat duurt wel 70.000km+ of zo)
Iemand suggesties/aanbevelingen voor een AT?
Ik heb een en ander nagelezen en ik denk that 70% onroad/30%offroad een goede keuze is, evenals dat het een Light Truck band moet zijn,

Hoeft geen top of the line band te zijn, maar ook niet van beroerde kwaliteit die gevoelig is voor punctures en scheuren.
 
Last edited:
Ik heb er net Bridgestone Dueler AT op laten zetten (LT265/60R18). Zou goed moeten zijn voor 70% in road, 30% off road
 
Ik heb er net Bridgestone Dueler AT op laten zetten (LT265/60R18). Zou goed moeten zijn voor 70% in road, 30% off road
ik heb deze ook, niet de LT maar de D697 is het geloof ik... LT heeft witte letters op de band en dat vind ik persoonlijk minder fraai.
 
ik heb deze ook, niet de LT maar de D697 is het geloof ik... LT heeft witte letters op de band en dat vind ik persoonlijk minder fraai.
Mij werd gevraagd: do you want the signs outside. Ik keek toen zo verbaasd dat hij de band ik het kantoor rolde en liet zien dat aan 1 zijde blauwe letters stonden. Hij kon het ook washen of zo en dan werden de letters wit (?). Of hij kon ook gewoon de zijde met letters aan de binnenkant zetten. Ik heb maar dat laatste gekozen. Past beter bij underrated Jeep 😉
 
Denk dat Vic Widman je wellicht de Cooper’s aangeraden heeft? Past goed bij je Jeep want Yankee tyres ;)

Heb zelf Cooper maar dat was al voordat ik bij Vic kwam. Geloof dat de Discoverer de Cooper tyre voor je zou zijn? Maar kan er verder niets over zeggen. Heb zelf AT en neig hier in de vette QLD klei naar MT tzt.

Op de Jeep hebben we de Dunlop Grandtrek AT22. Standaard band voor de Prado. Highway/Terrain band met redelijk goede terrein eigenschappen (volgens de reviews) Kom ze goedkoop krijgen, dat was de hoofdreden ;)
 
Last edited:
Hey, het auto topic!

Nu vooruit dan, omdat het weer bovenaan staat.
Deze week de rem hoofd cilinder vervangen van de Unimog en ze remt nog steeds/weer, dus dat is fijn (de oude lekte remvloeistof, krijg je van teveel stilstaan de laatste jaren, remvloeistof trekt vocht aan, vocht zakt naar de onderkant en verroeste cilinder als gevolg)

Ook een luchtklep vervangen die onnodig snel luchtdruk afblies en zojuist een nieuwe kilometer teller geïnstalleerd. De oude deed het niet meer, officieel reden voor afkeuren, maar hier in QLD doen ze niet zo moeilijk ;)

Staal is besteld voor de camper body, binnenkort het las apparaat maar eens opstarten?
 
Denk dat Vic Widman je wellicht de Cooper’s aangeraden heeft? Past goed bij je Jeep want Yankee tyres ;)

Heb zelf Cooper maar dat was al voordat ik bij Vic kwam. Geloof dat de Discoverer de Cooper tyre voor je zou zijn? Maar kan er verder niets over zeggen. Heb zelf AT en neig hier in de vette QLD klei naar MT tzt.

Op de Jeep hebben we de Dunlop Grandtrek AT22. Standaard band voor de Prado. Highway/Terrain band met redelijk goede terrein eigenschappen (volgens de reviews) Kom ze goedkoop krijgen, dat was de hoofdreden ;)
Mmmm, Coopers.
Ik heb ze op 2 auto's gehad maar was er niet tevreden mee.
Ben daarna overgegaan op Mickey Thompson. Was er goed te spreken over maar zijn erg duur.
Heb de LX470 nu op Falken Wildtraks staan.
 
Over banden is het internet volgeschreven dus daar kan ik weinig aan toevoegen. Ik heb Coopers, bevallen goed. Maar heb geen dubbelblind test gedaan tegenover andere merken. Dus geen idee eigenlijk.

@Wilsil Fun fact; Mickey Thompson is al jaren onderdeel van Cooper (wat nu weer onderdeel is van Goodyear geloof ik)
 
cooper lees je idd niet al te beste reviews over. Dramatische wear. Ik ben nog prima tevreden met Bridgestone.
Zoveel banden zoveel meningen ;)

Bij mij zitten ze er nu 52.000km onder. Worden nooit geroteerd daar ben ik te lui voor hahaha. Heb nog 6mm profiel over of zo.

Hebben alles gezien van keiharde rocky Victorian High Country trails naar nu muddy stuff in QLD tot aan endless tarmac trips tussen Canberra en QLD. Werken zoals je zou verwachten, slijten zoals je zou verwachten.

De reviews zijn ook gewoon OK van het type wat ik heb. https://www.productreview.com.au/listings/cooper-s-t-maxx voor real life ervaringen (omdat ik de pers ook niet altijd vertrouw ;) )
Geloof best dat mensen slechte ervaringen hebben gehad, volgens Vic Widman had hij Coopers gehad die hij nog niet voor zijn verdriet op zijn auto wilde hebben. Model daarna was weer wel goed. Dus om nu alle (type) banden van een merk over 1 kam te scheren, zo simpel is het vaak niet. Niet met auto(merken) niet met banden(merken).

Voor de rest maakt het mij niet uit, volgende keer wellicht weer eens wat anders proberen (muddies?), maar het zal zeker zwart en rond zijn :D
 
cooper lees je idd niet al te beste reviews over. Dramatische wear. Ik ben nog prima tevreden met Bridgestone.
Ik heb nu Bridgestone AT. Los van het merk -ik weet er nog te weinig van- is hier een gratis service included: elke drie maand boeken ze me in voor controle waarbij ze slijtage en bandenspanning controleren en dus indien nodig roteren. Kost me enkel 15-30min tijd
 
Ik heb nu Bridgestone AT. Los van het merk -ik weet er nog te weinig van- is hier een gratis service included: elke drie maand boeken ze me in voor controle waarbij ze slijtage en bandenspanning controleren en dus indien nodig roteren. Kost me enkel 15-30min tijd
Haha… die is goed. Elke drie maanden boeken wij u in om te controleren of wij u al nieuwe banden kunnen verkopen :)
 
Back
Top