Het grote auto topic

food for thoughts.

Pajero heeft nu 250k gelopen, en er komt wat groot onderhoud aan (ongeveer 2500 estimated) . De auto heeft ook wat serieuze upgrades nodig om een betere tourer te worden voor cape trips en simpson desert. Fuel tank size is een issue en er moet een snorkel en winch op, winch past niet op de standaard alu bullbar dus er moet een nieuwe steel bar op. Kort samengevat: ik moet mocht ik alles nieuw kopen wil ik de auto op het niveau krijgen zoals ik dat zelf zou willen, dan gaat dat toch aardig in de papieren lopen.

Ik heb geinformeerd bij een caryard hier in de buurt en op dit moment is het zo dat ik mocht ik de Paj willen verkopen as is, ik minimaal kiet speel op de aanschafprijs welke ik zelf betaald heb bijna 3 jaar geleden, dus uit financieel perspectief zou het niet verkeerd zijn.

200 series Landcruiser is buiten bereik helaas, echter is de 76 series binnen bereik en dat heb ik toch altijd wel een imposante auto gevonden, spartaans, dikke v8, manual en ongelimiteerde modification mogelijkheden. Bijkomend voordeel dat veel van bovengenoemde opties van mijn verlanglijst al op deze auto aanwezig zijn, er moet evengoed een aardig bedrag bij maar als je weet hoe goed de Cruisers hun waarde vasthouden is dat toch niet echt een issue voor mij persoonlijk. Uiteraard ook full bogan spec met 3" exhaust straight piped, toch een beetje een ozzie blokes dream.
 
Met de 76 zit je qua te verkrijgen opties goed. En als je 2e hands koopt goede kans dat veel van die opties er al op zitten. Zijn ze nog steeds standaard dual 90 liter?

2 dingen om rekening mee te houden/over na te denken wellicht.
1. Het verschil tussen een 200 of een 76 is qua luxe en comfort nogal... groot. Dus bedenk even dat je een flinke stap terug doet in comfort, ook ten opzichte van je Pajero. Niet erg, zolang je je er van bewust bent :)
2. 76 series zijn niet voor de soccer mom’s zoals de 200 nog wel eens wel is. Een 76 kan een stevig leven achter de rug hebben. (Ik ga er van uit dat je 2e hands koopt). Zelfde geldt voor 79 (wellicht nog meer) en de echte Defender. Auto’s waar je heel heel goed moet kijken naar wat voor leven ze geleden hebben en incalculeren dat je na aankoop ook groot onderhoud moet doen om hem weer tip-top te krijgen. Wederom niet erg maar wel even ingedachte houden.

Onze Defender heb ik blind gekocht op basis van foto’s en boekjes dus ik doe niet echt wat ik zeg. Maar als Ex-brandweer auto had ik het idee dat onderhoud wel goed zou zitten. Dan nog spendeer je in de eerste week 2-2.5k aan onderhoud, gewoon om een nieuwe baseline te hebben.

Dus ja, zoals je al zei: Food for thought 😎
 
food for thoughts.

Pajero heeft nu 250k gelopen, en er komt wat groot onderhoud aan (ongeveer 2500 estimated) . De auto heeft ook wat serieuze upgrades nodig om een betere tourer te worden voor cape trips en simpson desert. Fuel tank size is een issue en er moet een snorkel en winch op, winch past niet op de standaard alu bullbar dus er moet een nieuwe steel bar op. Kort samengevat: ik moet mocht ik alles nieuw kopen wil ik de auto op het niveau krijgen zoals ik dat zelf zou willen, dan gaat dat toch aardig in de papieren lopen.

Ik heb geinformeerd bij een caryard hier in de buurt en op dit moment is het zo dat ik mocht ik de Paj willen verkopen as is, ik minimaal kiet speel op de aanschafprijs welke ik zelf betaald heb bijna 3 jaar geleden, dus uit financieel perspectief zou het niet verkeerd zijn.

200 series Landcruiser is buiten bereik helaas, echter is de 76 series binnen bereik en dat heb ik toch altijd wel een imposante auto gevonden, spartaans, dikke v8, manual en ongelimiteerde modification mogelijkheden. Bijkomend voordeel dat veel van bovengenoemde opties van mijn verlanglijst al op deze auto aanwezig zijn, er moet evengoed een aardig bedrag bij maar als je weet hoe goed de Cruisers hun waarde vasthouden is dat toch niet echt een issue voor mij persoonlijk. Uiteraard ook full bogan spec met 3" exhaust straight piped, toch een beetje een ozzie blokes dream.
Sinds de Jeep (en de bijna Prado) en sinds kort de 4WD cursus (tip Tim: Pro Drive Safe bij Kuranda; gecertificeerde cursus) snap ik de fun van 4WD en zeker in Aus>QLD>FNQ

Maar af en toe is wat tegengas niet onaardig om zaken wat in perspectief te zien. Daarom heb ik nu enkele video’s gezien van John Cadogan. Een soort auto-stand-up-comedian maar wel met een ingenieurs achtergrond. Als je wat door zijn cynische 4WD-sceptism kijkt kom je wel aan bruikbare info. Of iig aan een andere point of view. Zoals deze over snorkels:
Hij heeft er ook eentje over Troopie versus Prado. Natuurlijk zijn er ook andere motieven om iets aan te schaffen buiten de tegenwerpingen die hij aangeeft. En esthetiek (76/troopie) of gewoon omdat het kan en stoer is, is wat mij betreft ook belangrijk. YOLO of zoiets.
 
Last edited:
Met de 76 zit je qua te verkrijgen opties goed. En als je 2e hands koopt goede kans dat veel van die opties er al op zitten. Zijn ze nog steeds standaard dual 90 liter?

volgens mij zijn ze standaard 130 liter en de Troopy zelfs 180 liter

2 dingen om rekening mee te houden/over na te denken wellicht.
1. Het verschil tussen een 200 of een 76 is qua luxe en comfort nogal... groot. Dus bedenk even dat je een flinke stap terug doet in comfort, ook ten opzichte van je Pajero. Niet erg, zolang je je er van bewust bent :)

Ja hier ben ik zeker bewust van, en is ook een bewuste stap terug/vooruit, net hoe je het bekijkt. De Pajero is meer een soccermom car net zoals idd de 200, en de 70 is een hardcore pure offroad tractor wat ik echt wel heel tof vind. Basic en ongepolijst, zoals een echte 4wd hoort te zijn imo. Dit zal overigens puur een hobby auto worden (long distance tourer), voor woon werk komt er waarschijnlijk een ander klein autootje.

2. 76 series zijn niet voor de soccer mom’s zoals de 200 nog wel eens wel is. Een 76 kan een stevig leven achter de rug hebben. (Ik ga er van uit dat je 2e hands koopt). Zelfde geldt voor 79 (wellicht nog meer) en de echte Defender. Auto’s waar je heel heel goed moet kijken naar wat voor leven ze geleden hebben en incalculeren dat je na aankoop ook groot onderhoud moet doen om hem weer tip-top te krijgen. Wederom niet erg maar wel even ingedachte houden.

Onze Defender heb ik blind gekocht op basis van foto’s en boekjes dus ik doe niet echt wat ik zeg. Maar als Ex-brandweer auto had ik het idee dat onderhoud wel goed zou zitten. Dan nog spendeer je in de eerste week 2-2.5k aan onderhoud, gewoon om een nieuwe baseline te hebben.

Dus ja, zoals je al zei: Food for thought 😎

Zeker een goede, ze hebben een zwaarder leven achter de rug, maar ze zijn ook vrij onverwoestbaar mits het onderhoud gepleegd is. Verder kan er weinig aan stuk., electronica zit er niet op. Er zijn er veel te koop in WA, ex mining etc dus onderhoud is vaak wel gedaan, maar wat voor vehicle ik ook koop, ik doe altijd een aankoopkeuring en een video walktrough mocht ik inderdaad voor een WA exemplaar gaan waar de prijzen gunstiger zijn en het aanbod veel groter.

Electrische ramen hoef ik niet perse, wat wel een nadeel is is dat er op de workmate van 2012 vaak geen airco zit, dus moet of voor een GXL of later aftermarket laten inbouwen wat wel mogelijk is.

Maar ik heb nog even om er over na te denken gelukkig.
 
Last edited:
Sinds de Jeep (en de bijna Prado) en sinds kort de 4WD cursus (tip Tim: Pro Drive Safe bij Kuranda; gecertificeerde cursus) snap ik de fun van 4WD en zeker in Aus>QLD>FNQ

Maar af en toe is wat tegengas niet onaardig om zaken wat in perspectief te zien. Daarom heb ik nu enkele video’s gezien van John Cadogan. Een soort auto-stand-up-comedian maar wel met een ingenieurs achtergrond. Als je wat door zijn cynische 4WD-sceptism kijkt kom je wel aan bruikbare info. Of iig aan een andere point of view. Zoals deze over snorkels:
Hij heeft er ook eentje over Troopie versus Prado. Natuurlijk zijn er ook andere motieven om iets aan te schaffen buiten de tegenwerpingen die hij aangeeft. En esthetiek (76/troopie) of gewoon omdat het kan en stoer is, is wat mij betreft ook belangrijk. YOLO of zoiets.
Snorkel is min of meer hetzelfde als een winch, 99% van de tijd dat je onderweg bent zul je hem niet nodig hebben, maar als je hem wel nodig hebt ben je dus in een situatie beland welke niet echt prettig is om het zacht uit te drukken, dus het is meer een insurance policy. Als je als solo vehicle de cape ga bedwingen zijn beide echt wel een must.

Ik heb wel het een en ander van John Cadogan gezien, en ben het vaak ook wel redelijk met hem eens. Ik denk dat Ronny Dahl ook wel bewezen heeft dat je met een standaard 4WD al heel ver komt, en je veel aftermarket spul echt niet nodig hebt, want zoals eerder ook al gememoreerd: het is een enorme markt en geld moet rollen.

Over Troopie/76 of 79 vs Prado oid: dat is natuurlijk persoonlijk. Als ik een gezin met kinderen zou hebben en de auto dagelijks gebruiken voor woon werk en de dagelijkse run around in de stad dan zou de 70 series geen goede keuze zijn. Of minder logisch in ieder geval. Maar de stap van Pajero naar bijv Prado is voor mij niet logisch. Het is hetzelfde formaat vehicle, en ook geent op luxe en meer SUV if you will. En dit geldt in mindere mate ook voor de 200 series (behalve de Twin Turbo v8 dan) Ik vind het design van de 70 series geweldig, boxed net zoals bijv de G wagon van Mercedes, dan die standaard vrij tamme single turbo V8 met dat geweldige demonische geluid via aftermarket exhaust. Rough and rugged, en gebouwd om een eeuwigheid mee te gaan.

En ja die V8, dat is al een reden alleen om voor de auto te kiezen: de stationaire loop, het geweldige geluid en vrij simpel veel meer koppel en pk's uit te halen. Ik heb altijd al een keer een V8 willen hebben, en ben helaas nooit in de gelegenheid geweest er 1 aan te schaffen. Net wat jij ook zegt: als het kan, waarom niet?

Thanks voor de tip: ik heb zelf al wat ervaring nu met 4wd en kijk veel youtube, maar misschien is het zeker een goed idee om op cursus te gaan
 
Last edited:
Snorkel is min of meer hetzelfde als een winch, 99% van de tijd dat je onderweg bent zul je hem niet nodig hebben, maar als je hem wel nodig hebt ben je dus in een situatie beland welke niet echt prettig is om het zacht uit te drukken, dus het is meer een insurance policy.
daar lijkt het idd wel op. Al die andere redenen (dust free, cooler air, al denk ik wel dat het iets koeler is dan recht onder de bonnet) lijken me niet het verschil te maken. Blijft dan wel bijna vermakelijk dat het ook door de fabrikanten en die hard 4WD fanaten als argumenten wordt aangedragen (ook APW). En idd wat dan met die andere componenten die bij zo een water crossing dan water ipv lucht aanzuigen...Zelden erbij vermeld. Enfin het is een aparte maar boeiende wereld met veel quasi deskundigheid en als een ingenieur dan iets uitlegt (zelfs zo sarcastisch) ben ik algauw geneigd hem te geloven.
Over Troopie/76 of 79 vs Prado oid: dat is natuurlijk persoonlijk.
absoluut. Er zijn zelfs mensen die zweren bij een Defender of Unimog hoewel er natuurlijk veel betere oplossingen voor het probleem zijn als je alle emotie weglaat 😂. Maar wat is life zonder emotie....
 
Snorkel heb ik al wel plezier van gehad. Als het water over de bonnet stroomt was het zonder snorkel wel een droeve dag geworden.

Andere dingen die lucht aanzuigen? Je bedoelt de bestuurder? Of...

Als het goed gedaan is hebben de differentials breathers naar boven toe. Al zuigen ze in principe niets aan maar hebben ze wel een overdruk uitweg nodig. Dus goed om die boven de waterlijn te houden.

Over Unimog gesproken... die zet luchtdruk op de portals, diffs, versnellingsbak en koplampen. Dit om water ingress tegen te gaan. Geinig ;)


Terug naar de 76. Aircon is wel fijn. Dus zou daar of geld voor apart leggen, of een versie nemen met. Wij hebben duizenden kilometers met een Troopy door Australia getrokken dus ken ze best aardig (de 4.0 6 pitter) Die hadden allemaal 2x90 liter. Dat is zeker in WA wel fijn, of in de deserts.
 
Andere dingen die lucht aanzuigen? Je bedoelt de bestuurder? Of...

:D:D:cool:

Terug naar de 76. Aircon is wel fijn. Dus zou daar of geld voor apart leggen, of een versie nemen met. Wij hebben duizenden kilometers met een Troopy door Australia getrokken dus ken ze best aardig (de 4.0 6 pitter) Die hadden allemaal 2x90 liter. Dat is zeker in WA wel fijn, of in de deserts.
Ik denk dat aircon voor mij persoonlijk onmisbaar is ja, vooral hier in de tropen. Dus zal waarschijnlijk een GXL versie worden welke ook elektrische ramen hebben. Was dit het oudere type Troopy? Want de 'nieuwe' hebben allemaal een 4.5 V8. Zelfde blok als de 76 en 79. Standaard 130 liter zou voldoende moeten zijn, maar is makkelijk uitbreidbaar voor dubbele capaciteit.
 
food for thoughts.

Pajero heeft nu 250k gelopen, en er komt wat groot onderhoud aan (ongeveer 2500 estimated) . De auto heeft ook wat serieuze upgrades nodig om een betere tourer te worden voor cape trips en simpson desert. Fuel tank size is een issue en er moet een snorkel en winch op, winch past niet op de standaard alu bullbar dus er moet een nieuwe steel bar op. Kort samengevat: ik moet mocht ik alles nieuw kopen wil ik de auto op het niveau krijgen zoals ik dat zelf zou willen, dan gaat dat toch aardig in de papieren lopen.

Ik heb geinformeerd bij een caryard hier in de buurt en op dit moment is het zo dat ik mocht ik de Paj willen verkopen as is, ik minimaal kiet speel op de aanschafprijs welke ik zelf betaald heb bijna 3 jaar geleden, dus uit financieel perspectief zou het niet verkeerd zijn.

200 series Landcruiser is buiten bereik helaas, echter is de 76 series binnen bereik en dat heb ik toch altijd wel een imposante auto gevonden, spartaans, dikke v8, manual en ongelimiteerde modification mogelijkheden. Bijkomend voordeel dat veel van bovengenoemde opties van mijn verlanglijst al op deze auto aanwezig zijn, er moet evengoed een aardig bedrag bij maar als je weet hoe goed de Cruisers hun waarde vasthouden is dat toch niet echt een issue voor mij persoonlijk. Uiteraard ook full bogan spec met 3" exhaust straight piped, toch een beetje een ozzie blokes dream.

Anders misschien een 100 series als alternatief? Niet zoveel electronica als een 200 series, maar toch veel fijner rijden dan een 76/79. En eveneens verkrijgbaar met een V8 (UZJ100R). Wel petrol, maar goed voor de goedkoop ga je sowieso geen V8 nemen, en de petrols zijn typisch wel een stuk goedkoper te krijgen dan de diesels, waardoor je gezien het eerder geringe prijsverschil tussen diesel en petrol en goedkopere service, je al jaren moeten rijden met een diesel om de hogere aanschafprijs te verantwoorden.

Een potentieel ander nadeel voor offroad is de IFS vooraan (wel wel meer comfort onroad, waar je allicht toch 90% van de tijd op rijdt), maar niets wat een locker niet kan oplossen. Weliswaar ga je daarmee wel niet groter kunnen dan 35" banden, hoewel 33" de sweetspot is en voldoende voor alles behalve de meest extreme rock crawling uitdagingen. Op de 76/79 kun je wel gerust 37" kwijt waardoor de diepere ruts minder een probleem vormen.

1615703204183.png1615703235036.png

Prijzen van de 100 series zijn anders wel een stuk omhooggegaan het laatste jaar, maar er zijn nog wel goede deals te doen.
 
Last edited:
:D:D:cool:


Ik denk dat aircon voor mij persoonlijk onmisbaar is ja, vooral hier in de tropen. Dus zal waarschijnlijk een GXL versie worden welke ook elektrische ramen hebben. Was dit het oudere type Troopy? Want de 'nieuwe' hebben allemaal een 4.5 V8. Zelfde blok als de 76 en 79. Standaard 130 liter zou voldoende moeten zijn, maar is makkelijk uitbreidbaar voor dubbele capaciteit.
Ja, dit was de oer-70 Series met de beste motor voor als je alleen reist and beyond the black stump gaat.
4.0 zonder turbo. Rete traag maar onverwoestbaar, geen electronica, geen turbo, en lust ook frituurolie.

Had wel aircon die oude bak ;) De v-snaar van de aircon pomp brak een eindje voor Kunnunurra en de laatste uurtjes waren niet tof. Dus ja. Aircon is een must.

Ben ook aan het kijken voor aircon in de Unimog want van de week naar de Gold Coast geweest voor goodies en dan ben je gewoon wel een beetje gaar na een dag toeren. En dan is op de snelweg nog beter te doen dan kruipen door het bos want op de snelweg heb je nog wind met beide ramen open ;)
 
Anders misschien een 100 series als alternatief? Niet zoveel electronica als een 200 series, maar toch veel fijner rijden dan een 76/79. En eveneens verkrijgbaar met een V8 (UZJ100R). Wel petrol, maar goed voor de goedkoop ga je sowieso geen V8 nemen, en de petrols zijn typisch wel een stuk goedkoper te krijgen dan de diesels, waardoor je gezien het eerder geringe prijsverschil tussen diesel en petrol en goedkopere service, je al jaren moeten rijden met een diesel om de hogere aanschafprijs te verantwoorden.

Een potentieel ander nadeel voor offroad is de IFS vooraan (wel wel meer comfort onroad, waar je allicht toch 90% van de tijd op rijdt), maar niets wat een locker niet kan oplossen. Weliswaar ga je daarmee wel niet groter kunnen dan 35" banden, hoewel 33" de sweetspot is en voldoende voor alles behalve de meest extreme rock crawling uitdagingen. Op de 76/79 kun je wel gerust 37" kwijt waardoor de diepere ruts minder een probleem vormen.

View attachment 1393View attachment 1394

Prijzen van de 100 series zijn anders wel een stuk omhooggegaan het laatste jaar, maar er zijn nog wel goede deals te doen.

Ik heb er wel over nagedacht en kijk er nog steeds wel naar. Voordeel is dat ze flink goedkoper zijn dan een 200 en volgens mij kwa bouwkwaliteit de beste Cruiser ooit gebouwd. 35" is trouwens voldoende, ik zou denk ik ook max 35" gaan op een 76. De petrol V8 vind ik zowel een nadeel als een voordeel eigenlijk. Nadeel is dat het in de outback het handiger is om diesel te tanken, omdat dat overal verkrijgbaar is, en dat het ietsiepietse economischer loopt. Voordeel van de benzine is de veel stillere loop wat ik wel echt een pluspunt vind. Maar dat geluid van die 4.5 V8 diesel in de 76.. Ja, gewoon gaaf vind ik persoonlijk. Ik moet wel zeggen dat het verbruik me verder ook niet heel veel doet hoor, met mijn 4 pitter haal ik ook niet meer dan 17l per 100 hier around town. Als ik dan 20l/100 met een V8 haal, prima.

Een jaar geleden waren de 100's ook goedkoper, nu kruipt het toch wat dichter bij de 76 series allemaal.

Ik houdt mijn ogen wel open, en ook mijn opties. Het is ook net wat voor exemplaar je uiteindelijk tegenkomt welke alle boxes tickt en dan zien wel ook wel weer even.
 
Last edited:
Ja, dit was de oer-70 Series met de beste motor voor als je alleen reist and beyond the black stump gaat.
4.0 zonder turbo. Rete traag maar onverwoestbaar, geen electronica, geen turbo, en lust ook frituurolie.

Had wel aircon die oude bak ;) De v-snaar van de aircon pomp brak een eindje voor Kunnunurra en de laatste uurtjes waren niet tof. Dus ja. Aircon is een must.

Ben ook aan het kijken voor aircon in de Unimog want van de week naar de Gold Coast geweest voor goodies en dan ben je gewoon wel een beetje gaar na een dag toeren. En dan is op de snelweg nog beter te doen dan kruipen door het bos want op de snelweg heb je nog wind met beide ramen open ;)

Maar met of zonder aircon, volgens mij ben je evengoed gesloopt na een dag rijden/werken in die Unimog? Heet en lawaaiig, daar is een 76 series kinderspel bij. Heeft ook weer zijn charmes, old school charmes wel te verstaan.
 
Maar met of zonder aircon, volgens mij ben je evengoed gesloopt na een dag rijden/werken in die Unimog? Heet en lawaaiig, daar is een 76 series kinderspel bij. Heeft ook weer zijn charmes, old school charmes wel te verstaan.
Het is niet meest comfortabel nee. Maar aircon doet een hoop, dan kun je de ramen dichthouden en dus stiller. En dus minder heet, minder lawaai. Vindt het lawaai met ramen dicht niet eens heel bizar. Scheelt dat ik een Defender gewend ben ;)

Nog even terug naar jouw keuzes: GU Patrol? Vindt ik om te zien mooier dan alles wat nu genoemd is (over smaak valt niet te twisten ;) ) En voldoet aan je Bogan factor Hahahaha (niet de 3.0 Diesel nemen natuurlijk #grenade)
 
Het is niet meest comfortabel nee. Maar aircon doet een hoop, dan kun je de ramen dichthouden en dus stiller. En dus minder heet, minder lawaai. Vindt het lawaai met ramen dicht niet eens heel bizar. Scheelt dat ik een Defender gewend ben ;)

Nog even terug naar jouw keuzes: GU Patrol? Vindt ik om te zien mooier dan alles wat nu genoemd is (over smaak valt niet te twisten ;) ) En voldoet aan je Bogan factor Hahahaha (niet de 3.0 Diesel nemen natuurlijk #grenade)

4.2 diesel patrol is ok, maar ook niet meer dan dat. Patrol diesels roken zo ontzettend, ben ik geen fan van. Ik heb proef gereden met een rode Patrol GU op LPG voordat ik de Pajero kocht, en was er niet ondersteboven van. Dat interieur is echt 🤢 Maar je kunt er wel enorme wielen onder hangen en ze flexen ook lekker. Boganspec is wel lekker hoog ja.

Maar nee, als er wat komt dan wordt het een Toyota, dat is wel zeker.
 
4.2 diesel patrol is ok, maar ook niet meer dan dat. Patrol diesels roken zo ontzettend, ben ik geen fan van. Ik heb proef gereden met een rode Patrol GU op LPG voordat ik de Pajero kocht, en was er niet ondersteboven van. Dat interieur is echt 🤢 Maar je kunt er wel enorme wielen onder hangen en ze flexen ook lekker. Boganspec is wel lekker hoog ja.

Maar nee, als er wat komt dan wordt het een Toyota, dat is wel zeker.
Voor het ruigere werk zijn ze zeker geschikt. Heb er nooit mee gereden en zelfs niet in gezeten. Maar vindt de lijn van buiten wel mooi. Wel hoog bogan gehalte ja ;)
 
Ik weet niet echt hoe het in de rest van Australië is maar idd sommige drivers hier suck 😂

Een collega van mij is net terug uit Tassie en letterlijk het eerste wat hij zei was: " Everybody knows and abides by the roadrules, amazing!"
Hier in FNQ moddert iedereen maar wat aan.
Geen dag zonder een bijna fender bender.
 


OFX
Back
Top