Het grote auto topic

Denk dat Cairns/FNQ sommige zaken nogal 'uitvergroot'. Zeg niet dat men hier of in Canberra perfect rijdt, maar er is goed mee te leven.
 
Denk dat Cairns/FNQ sommige zaken nogal 'uitvergroot'. Zeg niet dat men hier of in Canberra perfect rijdt, maar er is goed mee te leven.

Ik heb er zelf ook een theorie over: de laatste jaren is de verkeersdruk enorm toegenomen, deze stad was 20 jaar geleden nog een slaperig stadje met amper verkeer, en veel mensen rijden nog steeds alsof ze alleen op de weg zijn. Vooruit kijken is er niet bij. En er is gewoon weinig algemene kennis. Veel mensen weten niet eens dat je niet over een doorgetrokken streep mag, en dat soort dingen. Invoegen begrijpen ze ook niet, ze proberen je links in te halen en voor je in te voegen als er gewoon voldoende ruimte achter je is.

Dan helpt de gebrekkige infrastructuur ook niet echt mee, ik neem zelf elke dag een B weg welke eigenlijk best gevaarlijk is. Geen invoegstroken van zijwegen, dus je komt van een klein zijweggetje "opeens' op een hele drukke 80km weg terecht (Western Arterial bij Brinsmead) wat echt levensgevaarlijke taferelen oplevert omdat mensen zomaar invoegen zonder te kijken, ja het is hier elke dag feest. En dan voegen ze links in, en ze komen soms ook nog van rechts. Altijd fijn invoegen in de rechterbaan en lekker 50 gaan rijden.
 
Pajero heeft 2 weken op FB marketplace gestaan, en tevens 2 weken op Gumtree.

Aantal prutsboden mogen ontvangen en mensen die aan geven langs te komen en vervolgens niet komen opdagen.
Gistermiddag is er iemand wezen kijken die erg geinterresseerd was en ook een bod heeft gedaan, een bod die zelfs hoger lag dan mijn vraagprijs en flink hoger dan wat ik er 3 jaar geleden voor betaald heb, dus op zich geen verkeerde deal.

Gisteravond verder gekeken op Carsales, gumtree en FB marketplace naar een 200 series, 76 en 78. Vorig jaar rond deze tijd kon je een redelijk standaard uitgeruste '08 200 series met +/- 220.000km oppikken voor rond de 35-40k, dat is nu helaas niet meer zo. Voor de exemplaren welke al mijn boxen tickt betaal je nu rustig 60k, voorheen had je een 2016 post facelift model voor rond dat bedrag. De 76 is nog wel een deal te doen, maar voor de GLX (met rear diff lock en elec ramen) betaal je minimaal 55k.

Kortom, de betrekkelijk kleine winst die ik maak op de verkoop, wordt teniet gedaan door de enorme covid tax EN toyota tax bij aankoop.

Ik kijk dus ook even de kat uit de boom, hopelijk als straks de grenzen open gaan worden er een hoop voertuigen te koop aangeboden en kan ik dan evt nog switchen. Dus persoon moeten afzeggen en we gaan weer vrolijk verder.
 
Pajero heeft 2 weken op FB marketplace gestaan, en tevens 2 weken op Gumtree.

Aantal prutsboden mogen ontvangen en mensen die aan geven langs te komen en vervolgens niet komen opdagen.
Gistermiddag is er iemand wezen kijken die erg geinterresseerd was en ook een bod heeft gedaan, een bod die zelfs hoger lag dan mijn vraagprijs en flink hoger dan wat ik er 3 jaar geleden voor betaald heb, dus op zich geen verkeerde deal.

Gisteravond verder gekeken op Carsales, gumtree en FB marketplace naar een 200 series, 76 en 78. Vorig jaar rond deze tijd kon je een redelijk standaard uitgeruste '08 200 series met +/- 220.000km oppikken voor rond de 35-40k, dat is nu helaas niet meer zo. Voor de exemplaren welke al mijn boxen tickt betaal je nu rustig 60k, voorheen had je een 2016 post facelift model voor rond dat bedrag. De 76 is nog wel een deal te doen, maar voor de GLX (met rear diff lock en elec ramen) betaal je minimaal 55k.

Kortom, de betrekkelijk kleine winst die ik maak op de verkoop, wordt teniet gedaan door de enorme covid tax EN toyota tax bij aankoop.

Ik kijk dus ook even de kat uit de boom, hopelijk als straks de grenzen open gaan worden er een hoop voertuigen te koop aangeboden en kan ik dan evt nog switchen. Dus persoon moeten afzeggen en we gaan weer vrolijk verder.
Waarschijnlijk profiteer je met de Pajero nu ook van de Corona tax niet? Dus of het op het einde veel verschil gaat uitmaken? Wat je wel hebt is dat je later met jouw model en ouderdom iets te bieden hebt voor de backpackers die hier straks (2022?) weer naartoe komen maar die hebben dan wel niet veel financiën.
 
Waarschijnlijk profiteer je met de Pajero nu ook van de Corona tax niet? Dus of het op het einde veel verschil gaat uitmaken? Wat je wel hebt is dat je later met jouw model en ouderdom iets te bieden hebt voor de backpackers die hier straks (2022?) weer naartoe komen maar die hebben dan wel niet veel financiën.

Je profiteert er wel van, maar als je nu 10% profiteert dan moet je die 10% ook weer op een andere auto bijleggen, wat dus per saldo een hoger bedrag is.

De Pajero die ik heb gaan nu voor meer dan 20k dus ik denk dat dat een beetje te gortig is voor de gemiddelde backpacker.
 
OK, sommigen hebben het al wat gezien op FB of Instagram maar toch maar even nog hier.
Matilda heeft wat nieuwe bandjes gekregen (en andere wielen om dat het anders allemaal niet past) en spatbord vereerders (nog niet op 1e foto)
Verder CB radio working again, antenne op de bumper, light bar onder de zonneklep, nieuwe lampjes in de koplampen (nog steeds knudde licht), kraantje om motoren en wielen en dergelijke op de tray te tillen. Ook zijn de ramen ondertussen ge-tint en wellicht de grootste stap voorwaarts in comfort, suspension seats!

Voor montage liggen nog op klaar:
- extra jerrycan holder (voor 2 cans). Dat zou de totale fuel hoeveelheid op 240 liter brengen, zo'n 900/1000 kilometer range op asfalt op decent dirt roads.
- een zogenoemde 'stacked exhaust' (zo'n rechtop uitlaat achter/naast de cabine) Met de vlam in de pijp 🤣
- heat shield turbo (de turbo zit vlak bij de rechter voet van de passagier.)

De lijst met verdere to-do's is lang en de prioriteit wisselt soms een beetje tijdens het gebruik. Maar begint langzaam vastere vormen te krijgen.

Wat plaatjes en filmpjes

IMG_0871.jpeg



 
OK, sommigen hebben het al wat gezien op FB of Instagram maar toch maar even nog hier.
Matilda heeft wat nieuwe bandjes gekregen (en andere wielen om dat het anders allemaal niet past) en spatbord vereerders (nog niet op 1e foto)
Verder CB radio working again, antenne op de bumper, light bar onder de zonneklep, nieuwe lampjes in de koplampen (nog steeds knudde licht), kraantje om motoren en wielen en dergelijke op de tray te tillen. Ook zijn de ramen ondertussen ge-tint en wellicht de grootste stap voorwaarts in comfort, suspension seats!

Voor montage liggen nog op klaar:
- extra jerrycan holder (voor 2 cans). Dat zou de totale fuel hoeveelheid op 240 liter brengen, zo'n 900/1000 kilometer range op asfalt op decent dirt roads.
- een zogenoemde 'stacked exhaust' (zo'n rechtop uitlaat achter/naast de cabine) Met de vlam in de pijp 🤣
- heat shield turbo (de turbo zit vlak bij de rechter voet van de passagier.)

De lijst met verdere to-do's is lang en de prioriteit wisselt soms een beetje tijdens het gebruik. Maar begint langzaam vastere vormen te krijgen.

Wat plaatjes en filmpjes

View attachment 1411



Haha... Cool man. De grote vraag is natuurlijk, kwam je omhoog op dat laatste filmpje?
En, stond daar nou een mug met een caravan als camperdeel?
 
Haha... Cool man. De grote vraag is natuurlijk, kwam je omhoog op dat laatste filmpje?
En, stond daar nou een mug met een caravan als camperdeel?
Nee, kwam niet omhoog, het was het eerste obstakel van de dag, niemand ging er over, (je ziet het zwart nog van een spinnende Patrol) Gaf het even snel een go, heb het niet 'in anger' geprobeerd met een heel erg protesterende mevrouw naast me ;) (het is voelt vrijwel recht omhoog als je in de truck zit) Dat het bakken geregend had hielp vast niet mee, en banden op highway pressure is ook niet de beste manier om boven te komen ;)

Wellicht nog eens proberen als ik meer ervaring met deze truck heb (en het een beetje droger is)


En ja, een Mog heeft een caravan op zijn rug als camper. Het is best goed gedaan, als tie nou tussen de originele wielen en het Unimog chassis wat zou doen om het op te vullen zou het nauwelijks opvallen. Weet niet waarom dat tie niet de extra mile gegaan is....
 
Bruut apparaat en mooie upgrades!

Dat is echt een bizarre ground clearance wat je nu hebt. Die mug heeft toch ook lockers? Dat heuveltje moet je toch lachend op kunnen rijden mits het droog is lijkt me. Als het een modderzooi is ga je het nooit redden.

Als je een keer naar de cape ga laat maar weten, dan kan de Pajero achterin de laadbak bij de diepe watercrossings en bij gunshot. O wacht je bent veel te breed voor gunshot :p

Ik weet niet of dat bij jou nut heeft, maar de 70 series worden vaak uitgerust met van dat acoustische materiaal voor de sound deadening, is dat niet iets voor jou? Alle beetjes helpen?
 
Thanks @Tim911. ZMet een beetje geluk kunnen we over de zijkanten van Gunshot rijden 😉 Denk niet dat mijn kraantje sterk genoeg om de Pajero op de tray te zetten. Maar heb al een keer, toen we de kraan nog niet hadden, de Mog naast een steile embankment gezet en zo dingen er opgeladen 😂

Ja, geluids- en heat insulation staan zeker op de to-do lijst. Je merkt dat de warmte/ontbreken aircon langzaam maar zeker meer energie van je kost door de dag heen dan ideaal is. Dus dat staat hoog op de lijst.

Lockers? Jazeker. Voor en achter. In te schakelen on-the-fly by elke snelheid. 👍
 
Thanks @Tim911. ZMet een beetje geluk kunnen we over de zijkanten van Gunshot rijden 😉 Denk niet dat mijn kraantje sterk genoeg om de Pajero op de tray te zetten. Maar heb al een keer, toen we de kraan nog niet hadden, de Mog naast een steile embankment gezet en zo dingen er opgeladen 😂

Ja, geluids- en heat insulation staan zeker op de to-do lijst. Je merkt dat de warmte/ontbreken aircon langzaam maar zeker meer energie van je kost door de dag heen dan ideaal is. Dus dat staat hoog op de lijst.

Lockers? Jazeker. Voor en achter. In te schakelen on-the-fly by elke snelheid. 👍

Twin locked met die banden, lijkt me gaaf om door hele diepe water crossings heen te rijden waar geen andere auto doorheen kan. Wat me opviel is dat je de normale maat reservewiel nog hebt, ik hoop niet dat je lek rijdt. Ik neem aan dat het full size reservewiel ergens op de tray komt?

Stacked exhaust, ow dat wordt smullen.
 
Twin locked met die banden, lijkt me gaaf om door hele diepe water crossings heen te rijden waar geen andere auto doorheen kan. Wat me opviel is dat je de normale maat reservewiel nog hebt, ik hoop niet dat je lek rijdt. Ik neem aan dat het full size reservewiel ergens op de tray komt?

Stacked exhaust, ow dat wordt smullen.
Diameter van origineel en deze scheelt maar een paar millimeter. Dus origineel is nu een thuiskomertje. maar een zelfde komt tzt achterop op een carrier achter op de tray. Niet op de tray zelf. Die wil ik vrijhouden voor de dirt bikes. Dus zo’n soort constructie, waarbij je carrier met wiel naar beneden kan laten kantelen.
5970EDDF-05D5-4DC9-97FD-E7E0375B9FF5.jpeg
 
Na twee maanden in quarantaine in de haven van Woollongong kon ik eind Maart eindelijk mijn nieuwe kar in ontvangst nemen.
@afterbang had goede ervaring met de 4WD training georganiseerd door Great Divide Tours. Dus dit weekend richting Braidwood gereden en met de Jeep de eerste offroad ervaring opgedaan. Alhoewel de Jeep klein was tussen de Pajeros, FJ, Landrovers and Hilux waren de prestaties er niet minder om.

Ik kan niet wachten om weer op pad te gaan en wat meer ervaring op te doen. Mochten er xpditers in de omgeving Sydney een dag of weekend offroad plannen, dan zou ik graag aanhaken.

 


OFX
Back
Top