Het grote auto topic

Nou vermoorden…het is niet dat een trailer niet de auto een tikje terug geeft ;)

In @Rolls defense, wij, met zijn twee only, zouden eerder een RTT kiezen dan een trailer. Maar met een family snap ik het volkomen. @SteveSW doet beide trouwens. RTT + Trailer :)
 
Last edited:
Nou vermoorden…het is niet dat een trailer niet de auto een tikje terug geeft ;)

In @Roels defense, wij, met zijn twee only, zouden eerder een RTT kiezen dan een trailer. Maar met een family snap ik het volkomen. @SteveSW doet beide trouwens. RTT + Trailer :)
Maar ik heb al een trailer. En totdat onze kinderen de teenage leeftijd hebben, slapen ze mooi bij ons in de camper. Ik zie het nut niet van het toevoegen van kilo’s op het dak, waarbij ik me ook afvraag of de rating van het dak wel toelaat dat je er een dak tent opgooit.
En ja, iedereen doet het, maar dat zegt niet dat het de juiste oplossing is :)
 
Maar ik heb al een trailer. En totdat onze kinderen de teenage leeftijd hebben, slapen ze mooi bij ons in de camper.

Tuurlijk, maar dat weet @Rolls dus allemaal niet ;)
En wellicht hebben ze geen kinderen, net als wij, dus dan is je referentie kader 'no kids'. En dan denk je snel: RTT.

Ter info:
FrontRunner roof rack: 33kg
James Baroud Explorer RTT: 60kg
Total: 93kg

Volgens mij kan de Prado 120, 120kg op het dak hebben, maar die info is niet eenvoudig te vinden.
(Een 200 serie Cruiser kan 200 kilo hebben, zouden de type aanduiding gebaseerd zijn op max. dak gewicht??? :D )

Is het dak de beste plek om 100 kilo op te hijsen? Nee, niet direct. Maar het is een oplossing voor een probleem. Net zo goed als een trailer een oplossing is voor een specifiek probleem, of zoals wij, in de ute bak slapen, weer een andere oplossing is. Als ik 1 ding geleerd heb over de jaren reizen is dat DE oplossing niet bestaat ;)

Voor wie geïnteresseerd is in de materie: Meneer Dahl heeft een uitstekende serie over roof racks including his stuff up.
YouTube: ronny dahl roof rack
 
Last edited:
Tuurlijk, maar dat weet @Rolls dus allemaal niet ;)
En wellicht hebben ze geen kinderen, net als wij, dus dan is je referentie kader 'no kids'. En dan denk je snel: RTT.

Ter info:
FrontRunner roof rack: 33kg
James Baroud Explorer RTT: 60kg
Total: 93kg

Volgens mij kan de Prado 120, 120kg op het dak hebben, maar die info is niet eenvoudig te vinden.
(Een 200 serie Cruiser kan 200 kilo hebben, zouden de type aanduiding gebaseerd zijn op max. dak gewicht??? :D )

Is het dak de beste plek om 100 kilo op te hijsen? Nee, niet direct. Maar het is een oplossing voor een probleem. Net zo goed als een trailer een oplossing is voor een specifiek probleem, of zoals wij, in de ute bak slapen, weer een andere oplossing is. Als ik 1 ding geleerd heb over de jaren reizen is dat DE oplossing niet bestaat ;)

Voor wie geïnteresseerd is in de materie: Meneer Dahl heeft een uitstekende serie over roof racks including his stuff up.
YouTube: ronny dahl roof rack
Okay, ik hap. Is de berekening niet: roofrack+RTT+gewicht can de mensen die erin liggen? Want dan vermoord je je auto dus wel op de langere termijn en daar ben ik vanuit gegaan. En RTT heeft een doel- zeker.
 
Daarom trekt @SteveSW een extra trailer, hoeft hij niet in de RTT 😂
Ik denk dat ik eerder de kinderen iets doe (klinkt iets beter dan vermoorden 😇) als ze bij ons liggen en de RTT is dsn de betere oplossing 😅.
Wij hebben wel een trailer waar er in theorie plaats is voor 6. In praktijk, met tieners, denk ik eerder met 4. Dat zou dus gepast hebben maar…voor we onze trailer hadden, en de jeep, huurden we een kleinere trailer en kon een goedkopere en lichtere kings RTT prima op de Outlander zonder deze te vermoorden. Alles binnen de regeltjes. En vooral, iedereen happy. Zo happy dat toen we de grotere trailer hadden, en de jeep (om onze outlander niet te vermoorden), dochterlief ondanks de ruimte in de trailer toch in de RTT wou liggen. Weer iedereen happy. (Tot ook onze zoon in de RTT wou maar voorlopig vermoorden ze mekaar nog niet). Maar ik vond die Kings wel een beetje gedoe en lelijk (het vermoorde -het wordt een thema- de look) en na wat gegoogle kwam ik uit op Chiefproducts roofrack en hardshell ikamper RTT. Ik heb in eerdere berichten al uitgelegd dat er haken en ogen zitten aan de berekeningen, het is niet helder in de combi rack - RTT maar ik rij er nu al meer dan een jaar continu mee rond (het is te zwaar 😜 en onhandig om telkens eraf te halen. Als we een eigen carport zouden hebben gaat het eraf met een takel). Ook off road en highway high speed en het geeft geen krimp.
Kijk als het kan (en dat is idd een afweging so far) en iedereen is gelukkiger (!) waarom niet…,
En btw: de trailer met de extra slide voor 6
personen was belachelijk weinig duurder dan die zonder slide met extra bed en heeft zelfde formaat. Wij gebruiken de extra space voor uitleg bagage, straks de hond en hopelijk gaat ie zolang mee voor -wie weet- de kleinkinderen.
Op dit momen zijn we trouwers weer happy campers met onze little village. Op weg naar magnetic island. De jeep geeft geen krimp!
 
Last edited:
Okay, ik hap. Is de berekening niet: roofrack+RTT+gewicht can de mensen die erin liggen? Want dan vermoord je je auto dus wel op de langere termijn en daar ben ik vanuit gegaan. En RTT heeft een doel- zeker.
Yep je moet alles bij mekaar tellen. Maar je hebt statisch en je hebt dynamisch wat is als je rijdt (en dan lig je hopelijk niet in de tent en tel je enkel rack + RTT). Meestal staat er bij elk rack wat de verschillende max zijn. Zo is bij de chiefs products voor de jeep: 150kg dynamic & 600kg static. De roof rack brands verwijzen (vaak maar in de kleine lettertjes) naar de maximale belasting van het dak van de auto zelf wat uiteraard de limiterende factor is (Is nog ingewikkelder voor de jeep met chiefs want je verandert de bevestigingspunten van rack op het dak).
Je max voor roof van de auto zelf is dynamisch. Statisch kan echt veel meer.
Maar houdt rekening dat als je off road gaat er in principe 30% reductie is. Dan schiet er vaak niet zoveel meer over.
 
Is de berekening niet: roofrack+RTT+gewicht can de mensen die erin liggen?
Zoals Steve al aangaf: Nee. Het gewicht wat fabrikanten claimen is bedoelt als wat er op het dak mag liggen als je rijdt.
Dan heb je nog roof racks die anders aangrijpen dan alleen op de standaar punten, dus niet twee dakdragertjes, maar complete rails.

Het is een murky business om dynamische load uit te rekenen, maar elke engineer zal een safety factor van 2.0 of zo er in houden. Als Toyota zegt 120kg dynamisch, dan zal 240kg wel echt de grens gaan zijn. Statisch daarentegen, geparkeerd en er in liggen, honderden kilos. De Volvo XC90 kan geloof ik 30 ton op het dak hebben voor de A pillar het echt opgeeft:
(de krachten in dit filmpje zijn uiteraard dynamisch ;) )
 
Tuurlijk, maar dat weet @Rolls dus allemaal niet ;)
En wellicht hebben ze geen kinderen, net als wij, dus dan is je referentie kader 'no kids'.


Is het dak de beste plek om 100 kilo op te hijsen? Nee, niet direct. Maar het is een oplossing voor een probleem. Net zo goed als een trailer een oplossing is voor een specifiek probleem, of zoals wij, in de ute bak slapen, weer een andere oplossing is. Als ik 1 ding geleerd heb over de jaren reizen is dat DE oplossing niet bestaat ;)

Ik heb me nooit verdiept in de specificaties van roof tents, ik ken ze ook alleen maar van Australie, weet niet eens of ze hier in nederland wel verkocht worden. Op onze hatchback is het zoiezo geen optie ;)
Wij hebben wel een dochter maar die is nog lang geen tiener met dr 2 jaartjes jong.

Maar kan me inderdaad voorstellen dat een roof tent wat krapjes wordt met 2 kinderen en 2 volwassenen ;) buiten de mogelijke gewicht issues. ;)

Ach iedere oplossing die persoonlijk goed werkt is een goede toch ;)
Wij zijn al wel een beetje stiekem aan het dromen van een mooie 4x4 met rooftent en lekker reizen waar het kan. en zo veel mogelijk. :) Maar dat is voor de mooie toekomst in Australie.
 
Last edited by a moderator:
Zoals Steve al aangaf: Nee. Het gewicht wat fabrikanten claimen is bedoelt als wat er op het dak mag liggen als je rijdt.
Dan heb je nog roof racks die anders aangrijpen dan alleen op de standaar punten, dus niet twee dakdragertjes, maar complete rails.

Het is een murky business om dynamische load uit te rekenen, maar elke engineer zal een safety factor van 2.0 of zo er in houden. Als Toyota zegt 120kg dynamisch, dan zal 240kg wel echt de grens gaan zijn. Statisch daarentegen, geparkeerd en er in liggen, honderden kilos. De Volvo XC90 kan geloof ik 30 ton op het dak hebben voor de A pillar het echt opgeeft:
(de krachten in dit filmpje zijn uiteraard dynamisch ;) )

Op een Skoda yeti kan je in ieder geval dynamisch een helikopter kwijt :) Dus die veiligheidsfactor bij skoda zit wel goed hahaha

 
Btw: voor we op de ferry richting Magnetic Island gingen moesten we op de weegbrug. Jeep volgeladen, volle benzinetank en camper trailer: 5300kg. Jeep’s GVM is 2949, trailers ATM is 2.400 (Tare 1780), dus ik denk dat we goed zitten (toch?). Ik kon voorlopig nergens officiële GCM van een Jeep GC 2012 Laredo vinden.
 
In plaats van om met de camper trailer weg te gaan, zat ik op de motor om de starter er uit te halen.
Niet moeilijk, maar tijdrovend omdat je er niet goed bij kan en je veel moet verwijderen.
 

Attachments

  • Starter_motor1.jpg
    Starter_motor1.jpg
    103.1 KB · Views: 5
In plaats van om met de camper trailer weg te gaan, zat ik op de motor om de starter er uit te halen.
Niet moeilijk, maar tijdrovend omdat je er niet goed bij kan en je veel moet verwijderen.
Dat is andere koek dan bij de Defender en de Unimog. Van beide heb ik de startmotor vervangen, en dat is een easy job. De Unimog het makkelijkst. De Defender heeft 1 bout waarvoor je al je verlengstukken nodig hebt om er goed op te komen. Maar verder ook wel OK.

Wel mooi zo'n V blok, jammer dat ze van alles weg verstoppen in de V ;)
Succes!
 
Btw: voor we op de ferry richting Magnetic Island gingen moesten we op de weegbrug. Jeep volgeladen, volle benzinetank en camper trailer: 5300kg. Jeep’s GVM is 2949, trailers ATM is 2.400 (Tare 1780), dus ik denk dat we goed zitten (toch?). Ik kon voorlopig nergens officiële GCM van een Jeep GC 2012 Laredo vinden.
Depends. 5300 was totaal. Als je het echt wilt weten zul je ze apart moeten wegen lijkt me?

DuckDuckGo vond dit voor me:

The response from Chrysler/Jeep:

The gross combined mass (GCM) for the 2013 WK Grand Cherokee Laredo CRD is 6449kg.

The GVM is 2949kg and the GTM (gross trailer mass) is 3500kg.

The tare for the Diesel Laredo is 2267kg (calculated with 10L of fuel)
 
Ik denk dat ik eerder de kinderen iets doe (klinkt iets beter dan vermoorden 😇) als ze bij ons liggen en de RTT is dsn de betere oplossing 😅.
Wij hebben wel een trailer waar er in theorie plaats is voor 6. In praktijk, met tieners, denk ik eerder met 4. Dat zou dus gepast hebben maar…voor we onze trailer hadden, en de jeep, huurden we een kleinere trailer en kon een goedkopere en lichtere kings RTT prima op de Outlander zonder deze te vermoorden. Alles binnen de regeltjes. En vooral, iedereen happy. Zo happy dat toen we de grotere trailer hadden, en de jeep (om onze outlander niet te vermoorden), dochterlief ondanks de ruimte in de trailer toch in de RTT wou liggen. Weer iedereen happy. (Tot ook onze zoon in de RTT wou maar voorlopig vermoorden ze mekaar nog niet). Maar ik vond die Kings wel een beetje gedoe en lelijk (het vermoorde -het wordt een thema- de look) en na wat gegoogle kwam ik uit op Chiefproducts roofrack en hardshell ikamper RTT. Ik heb in eerdere berichten al uitgelegd dat er haken en ogen zitten aan de berekeningen, het is niet helder in de combi rack - RTT maar ik rij er nu al meer dan een jaar continu mee rond (het is te zwaar 😜 en onhandig om telkens eraf te halen. Als we een eigen carport zouden hebben gaat het eraf met een takel). Ook off road en highway high speed en het geeft geen krimp.
Kijk als het kan (en dat is idd een afweging so far) en iedereen is gelukkiger (!) waarom niet…,
En btw: de trailer met de extra slide voor 6
personen was belachelijk weinig duurder dan die zonder slide met extra bed en heeft zelfde formaat. Wij gebruiken de extra space voor uitleg bagage, straks de hond en hopelijk gaat ie zolang mee voor -wie weet- de kleinkinderen.
Op dit momen zijn we trouwers weer happy campers met onze little village. Op weg naar magnetic island. De jeep geeft geen krimp!
Onze auto kan ook niet de garage met tent op het dak en bij gebrek aan carport hebben we zo’n takeltje gekocht waarmee ze motorblokken uit auto’s halen. De arm verlengd met stalen balk, met sjorband vastzetten aan een oog in de oprit (tegen kantelen), tent omhoog, auto eronder en voorzichtig laten zakken. Werkt perfect na enige oefening.
 
Onze auto kan ook niet de garage met tent op het dak en bij gebrek aan carport hebben we zo’n takeltje gekocht waarmee ze motorblokken uit auto’s halen. De arm verlengd met stalen balk, met sjorband vastzetten aan een oog in de oprit (tegen kantelen), tent omhoog, auto eronder en voorzichtig laten zakken. Werkt perfect na enige oefening.
Goed systeem!

Weet ik ook weer waarom we een grote hoge shed en hoge carport bouwen. Bedankt voor het bevestigen ;)

(In Canberra kon ik maar net binnen qua hoogte met de Defender maar in de lengte paste het echt niet, dus ik weet hoe het werkt, of…. hoe het niet werkt 😂)
 


OFX
Back
Top