Wij hebben onlangs besloten om een naar een andere auto te zoeken en de Mazda3 in te ruilen. Hoewel de Mazda3 een hele fijne auto is (en veel luxe biedt voor het geld zijn we achtergekomen) zijn er toch wat min punten. Hij is te laag - we kunnen niet onze garage in of uit zonder de voorkant de schrapen op de helling en hebben bij meerdere drempels er last van. Ook is de auto redelijk krap achterin en zijn de zittingen van de stoel te kort voor mijn lang(ere) benen. We zijn dus de afgelopen weken aan het kijken en proefrijden geweest (wat ik fantastisch vind,
@Roels werd er minder blij van).
We hebben eerst bij de Audi gekeken voor de Q3. Van buiten een erg mooie auto, van binnen ook wel netjes, maar toch niet zo ruim achterin als ik hoopte. Het rijden viel vooral erg tegen. We hebben twee keer gereden en elke keer voelde het niet alsof we in de sterkste "normale" Q3 reden. Hij voelde sloom aan, de versnellingsbak deed rare dingen en hij was erg nerveus en schakelde te snel uit in file verkeer (dat rijden we veel helaas).
Daarna zijn we bij de Volvo geweest voor de XC40. Erg mooie auto van binnen en voelde vooral sneller dan de Q3 (terwijl op papier het weinig uitmaakte). Toch was er iets aan het uiterlijke dat ons toch liet twijfelen.
We hebben ook nog even kort naar de Jeep Compass gekeken. Die heeft net een facelift gekregen waar vooral het interieur er flink op vooruit is gegaan. Ik was eigenlijk wel enthausiast tijdens het rijden. de Jeep reed soepel en makkelijk, was niet de snelste maar ging prima. Toen Roel gingen rijden was het echter snel over. Die zette de auto na 2 minuten aan de kant en zei "Ik word misselijk. Het beweegt te veel, dit vind ik niks". Dus ja, dat werd hem ook niet.
Mijn broer spoorde mij aan om bij de Volkswagen naar de Tiguan te kijken. Hij heeft er een besteld als leaseauto in Nederland en vond dat het aan alle eisen voor ons voldeed. Hij was wel jaloers dat wij hier de motor uit de Golf GTI in de Tiguan kunnen krijgen
.
In de showroom van Volkswagen viel de Tiguan al snel af. Dat werd ons dan ook weer te groot. De T-Roc daarintegen vonden we allebei wel mooi, komt qua voormaat meer overeen met de Q3, maar leek iets ruimer achterin. We werden een proefrit aangeboden door de verkoper en dus gingen we op pad met de T-Roc.
Dat beviel wel! Veel meer pep dan de Q3 (maar wel dezelfde motor). De automaat leek ook een stuk fijner te werken en het comfort was in te stellen via het adaptief onderstel. Materialen van het dashboard waren dan niet zo plush als de Mazda en zouden we ook geen 360 camera, head-up display of elektrische stoelen meer hebben, maar de auto reed fijn genoeg dat we zonder die luxe ook wel kunnen leven.
Vorige week een bestelling geplaatst voor een T-Roc en te horen gekregen dat we de auto waarschijnlijk rond mijn verjaardag in Februari zouden krijgen. Hoera!
En nu is gisteren de facelift aangekondigd! Ben nu aan het proberen met de dealer om de bestelling aan te passen, want wacht liever op een nieuwer model (betere inruilwaarde strak en meer luxe). Dat zou dan eventueel de leverdatum verder het jaar in schuiven, maar geduld is een schone zaak toch?
Zodra de nieuwe auto er is kunnen wij ook over 4WD mee praten
, al denk ik dat de T-Roc al snel strand of vast zit.