Het grote auto topic

Onze auto kan ook niet de garage met tent op het dak en bij gebrek aan carport hebben we zo’n takeltje gekocht waarmee ze motorblokken uit auto’s halen. De arm verlengd met stalen balk, met sjorband vastzetten aan een oog in de oprit (tegen kantelen), tent omhoog, auto eronder en voorzichtig laten zakken. Werkt perfect na enige oefening.
Gaaf! Moest onze (korte) oprit net als de straat niet zo sterk hellend zijn zou ik daar ook voor gaan. Langzaam raken de voorwaarden (en noodzaak) voor een eigen plek helder 😉
 
Gaaf! Moest onze (korte) oprit net als de straat niet zo sterk hellend zijn zou ik daar ook voor gaan. Langzaam raken de voorwaarden (en noodzaak) voor een eigen plek helder 😉
Red Dust haar oprit is alles behalve volledig vlak (net als wat we zelf in Canberra hadden)
 
Onze auto kan ook niet de garage met tent op het dak en bij gebrek aan carport hebben we zo’n takeltje gekocht waarmee ze motorblokken uit auto’s halen. De arm verlengd met stalen balk, met sjorband vastzetten aan een oog in de oprit (tegen kantelen), tent omhoog, auto eronder en voorzichtig laten zakken. Werkt perfect na enige oefening.
Creatief met ijzer😂
 
Hier ook weer wat kampeer/auto nieuws.

Gisteren het skelet voor de box in elkaar gelast. 2.4 mtr breed, 2.4 mtr lang, 1.2 mtr hoog.
Zojuist de 'cladding' besteld (staal grijs powder coated aluminium buiten, wit binnen)
Ook een deur gevonden die goed zou passen, dus die van de week ook maar bestellen.
En zojuist kwam het pop-top profiel binnen. Grappig detail, ze hadden het boven aan de driveway afgeleverd, dus even met de Unimog een 'mail run' naar boven om de 5 meter lange profielen op te halen. Weer eens wat anders :D

Aangezien mijn uren vanaf volgende week naar 2 dagen in de week ga, hoop ik wat meer tijd te hebben om aan de box te werken. Wie weet voor het regenseizoen waterdicht?!?

Zal binnenkort even een goede serie foto's maken van de huidige stand van zaken, dit is de enige die ik nu even heb.

Screen Shot 2021-09-30 at 12.41.45.png
 
En een domme vraag; is de luchtdruk in je autobanden afhankelijk van het type band dat onder de auto zit?
Ik heb gisteren mijn H/T vervangen door A/T (Falken Wildpeak) en de bandenboer pompte ze op tot 40 psi, in plaats van 32 psi (koud) wat ik voorheen had.
 
En een domme vraag; is de luchtdruk in je autobanden afhankelijk van het type band dat onder de auto zit?
Ik heb gisteren mijn H/T vervangen door A/T (Falken Wildpeak) en de bandenboer pompte ze op tot 40 psi, in plaats van 32 psi (koud) wat ik voorheen had.
Elke band heeft in principe zijn eigen luchtdruk, al is het voornamelijk afhankelijk van de maat.
De druk die een bandenboer er in doet is vaak niet de juiste heb ik gemerkt. Voorbeeldje. Lever 4 velgen in om er banden op te doen. Komen terug met 4 verschillende waarden.... Vaak zetten ze aan de harde kant, omdat het voor de consument makkelijker is om er lucht uit te laten dan er in te doen ;)

Gewoon even zelf opzoeken voor de bandenmaat. (en dan is er naast dat iedereen een mening heeft over welke band de beste is, er ook een heel internet vol geschreven over de juiste pressure ;) )
 
Elke band heeft in principe zijn eigen luchtdruk, al is het voornamelijk afhankelijk van de maat.
De druk die een bandenboer er in doet is vaak niet de juiste heb ik gemerkt. Voorbeeldje. Lever 4 velgen in om er banden op te doen. Komen terug met 4 verschillende waarden.... Vaak zetten ze aan de harde kant, omdat het voor de consument makkelijker is om er lucht uit te laten dan er in te doen ;)

Gewoon even zelf opzoeken voor de bandenmaat. (en dan is er naast dat iedereen een mening heeft over welke band de beste is, er ook een heel internet vol geschreven over de juiste pressure ;) )

De bandenmaat is gelijk gebleven, dus ik ga dan af op de Jeep aanbevolen waarden 🙃
 
Ook even gewoon een mishmash van 'auto nieuws'

Op één of andere manier moest ik aan @Thijsvr denken toen ik deze zag.

Screen Shot 2021-11-06 at 19.07.07.png

Leuke bak, geloof niet dat ze hier echt verkocht zijn, zie ze nooit in ieder geval.

In ander spul wat je hier niet ziet, maar volgens mij gaan we die kant wel op:
Screen Shot 2021-11-04 at 14.21.52.png
De Amerikaanse supersized pickup. Ik zie langzaam maar zeker meer en meer Dodge Ram 1500's en dat soort bakken komen (of valt het me op nu hier in QLD en was het minder in ACT?) Het lijkt een kwestie van wachten tot de Ford F150 en dergelijke ook de oversteek wagen? (Bijna Unimog formaat.... Edit: de normale F150 is 1mtr korter en 25cm smaller)

Wat dichter bij huis, Matilda heeft een schaduwrijk plekje gevonden (en ook wat droger) Een 6 meter brede en 9 meter lange car port. Aangezien de shed nog even in de pijplijn zit, is dit de next best thing wat even snel te regelen was. Links is nu nog een meter of 10 voor een shed ter zijner tijd.

shed.jpg

Oh, nog wat auto nieuws. De bandjes die er om heen zitten, twee ervan begonnen wel heel snel te slijten, na eigenlijk een paar honderd kilometer asfalt en wat dagen offroad zagen ze eruit alsof een hongerige walibi zijn tanden er in had gezet. De zaak gemaild die ze verkocht had met wat foto's erbij, die op hun beurt de importeur inschakelde. Die kwam bij ons thuis langs om te inspecteren en een week of twee later kreeg ik bericht dat de banden gratis vervangen worden want er is schijnbaar iets niet OK gegaan in het fabricage proces van 2 van de 4 De oude mag ik houden als reservebanden of iets dergelijks. Alles geregeld in een paar weken en niet achteraan hoeven vangen. on-Australisch goed zeg maar ;)
 
Wat merk was het?
In ieder geval goed dat ze er voor ut komen dat er iets fout gegaan was. Vaak hoor je er niets van.

Enkele weken geleden de start motor vervangen, die zit dus tussen de Vs in.
Lexus was goedkoper dan Toyota met $100.
Kan er voorlopig weer tegen.
Gelijk maar koel vloeistof vervangen en de plastic tee pieces in het verwarmings systeem. Was maar goed ook want ze braken af.
Klaar voor de zomer.
 
Wat merk was het?
In ieder geval goed dat ze er voor ut komen dat er iets fout gegaan was. Vaak hoor je er niets van.
Ja, erg content over de afhandeling zover.

Merk is BKT, In de truck en tractor wereld zie je allerlei merken die je in de 'luxe auto' wereld nooit ziet en andersom.
Mitas, Alliance, BKT (maar ook bijvoorbeeld het wel bekende Michelin)
Dit zijn high-speed tractor/agrarische truck banden eigenlijk. Rated tot 90 km/h.
 
Last edited:
Goed bezig @afterbang, mooi afdakje voor de Unimog. Droog beunen ;)

DoKas zijn er gaaf. Was er inderdaad gek op. Midden motor, achterwiel aangedreven, Subaru boxer erin voor betrouwbaarheid. Er zijn er wel een aantal in het land, maar net als met de huidige Transporters zijn ze niet erg populair. Mensen hebben liever een goedkopere en betrouwbaardere Hiace geloof ik.
Met de jaren merk ik wel dat ik dingen als veiligheid wat belangrijker ben gaan vinden en uiteindelijk zijn ze ook niet echt heel handig met die hoge laadvloer.

Ik heb op het moment een obsessie voor Jeep Gladiators. Met name de aankomende 4xe lijkt top. Open dak, lekker naar het strand met een surfplank achterin of in het weekend met een tentje erop de stad uit, maar in en rond de stad gewoon lekker elektrisch.
En ach, ik vind ze gewoon enorm cool. Enorm duur ook, dus verder dan plaatjes kijken komt het niet ;)
 
De laad vloer zit wel bruut hoog ja met de motor daar onderin. Maar de enige bus met Porsche invloeden ;)

De Gladiator heeft zeker wat. De enige (?) ute met serieuze off road achtergrond.
 
De laad vloer zit wel bruut hoog ja met de motor daar onderin. Maar de enige bus met Porsche invloeden ;)

De Gladiator heeft zeker wat. De enige (?) ute met serieuze off road achtergrond.

Ze doen me denken aan jouw LR.

Screenshot_2021-04-04-19-25-34-87_1_cleanup.jpg

Ze zijn vast enorm capabel off-road, maar mezelf kennende is alles wat ik zou doen ook prima met een soft-roader te doen.
Veel mensen klagen dat de laadback te klein zou zijn en niet genoeg gewicht, maar zolang ik m'n motor er in kwijt kan of er een tent op kan zetten is dat genoeg voor mij.

Nu moet ik bekennen dat m'n liefde voor deze dingen vooral is aangewakkerd in Tasmanië. We hadden daar een Hilux en ik snap nu waarom mensen in dat soort auto's rijden. Zeker daar.

Over een paar jaar kijk ik wel eens of er eentje vol krassen en deuken te koop staat voor weinig. Dit soort auto's zien er beter uit als ze gebruikt zijn ;)
 
Als ik nu in de markt zou zijn voor een dual cab ute die niet de enige auto zou zijn, dan zou de Gladiator boven aan staan gok ik zo. Het komt het dichtste bij een Defender 130. Ze voelen altijd wat krapjes aan van binnen, het zijn geen grote auto’s qua cabine volume trouwens. Maar er valt goed mee te leven. Heb laatste een Wrangler gereden en ja. Niet ruim. Maar wel knus ;)

De enige andere Ute die wat anders is dan anders is de Ranger Raptor. Maar dat is dan weer meer een gravel road racer dan een werkpaard.

En snap dat je in Melbourne er wellicht niet zo bij stil stond maar na je Tassie bezoek wel. Uiteindelijk is een dual cab ute een supergoed compromis van diverse auto’s. Nog steeds 4-5 zitplaatsen, een laadruimte waar je niet te zuinig op hoeft te zijn en die nog een min of meer een onbeschreven blad is. Open houden zodat de dirt bike er in kan. Of met een frame, RTT en wat lades of zo. Of een canopy er op om het een station te maken. Voor ieder wat wils.

FYI; De eerste generatie Gladiator is nu vervangen door een versie met een hogere payload volgens mij. Maar pin me er niet op vast.
 
De enige andere Ute die wat anders is dan anders is de Ranger Raptor. Maar dat is dan weer meer een gravel road racer dan een werkpaard.

Is de Ranger Raptor niet een beetje een slap aftreksel van de Ranger naam? Misschien staar ik me wat blind op het motor vermogen, maar het voelt niet echt als een racer met 210 pk...

Wel ideaal in de stad met verkeersdrempels. Het idee om zonder te remmen een verkeersdrempeltje of een spoorweg overgang te pakken staat me wel aan. Die luxe heb ik niet met de verlaagde sportuitvoeringen van alle auto's. Toen ik deze Subaru net gekocht had, had ik een STI bumper lip gekocht en Annelies moest er smakelijk om lachen hoe ik tot de conclusie kwam dat ik met dat ding erop de afrit niet eens af zou komen zonder te schrapen.
 
Bedoel je wellicht andersom? De Ranger Raptor is een slap aftreksel van de Amerikaanse (F150) Raptor?

De Ranger Raptor is een opgeleukte Ranger met goede suspension. Je wint met de motor geen prijzen in de Baja 1000 denk ik nee ;)
 
Bedoel je wellicht andersom? De Ranger Raptor is een slap aftreksel van de Amerikaanse (F150) Raptor?

De Ranger Raptor is een opgeleukte Ranger met goede suspension. Je wint met de motor geen prijzen in de Baja 1000 denk ik nee ;)

Dat Nederlands is best een uitdagende taal. Dat is inderdaad wat ik bedoelde haha.
 


OFX
Back
Top