Na praatje auto met
@SteveSW gisteren en hoe grote auto's werken (of niet werken) in tight spaces bedacht ik me dat ik nog wat filmpjes had van een weekendje Unimog-en in een 4x4 park in SEQ.
De video begint met wat afdaal en klimwerk in de 'playground' (de volgende dag zou Miss Bang haar eerste meters met de Unimog daar maken!)
En vanaf minuut 1.30 gaan we de krappe en diepe geulen in. Deze geulen zijn normaliter in gebruik door de Patrol's en Hi-Lux's dus zeker niet breder dan een krappe track in de bush. Zoals zo vaak op video, alles is steiler, dieper, groter, hoger dan het op beeld lijkt. Sommige gaten in de track zijn zo groot dat ik niet weet of ik daar met de Defender doorheen kom zonder de winch te gebruiken. De Unimog hobbelt er doorheen met weinig schrik, schrik die Miss Bang zeker wel af en toe had hahaha.
Merk ook op hoe hoog de banking af en toe is, en net zo hoog komt als de motorkap. Dat in combinatie met de smalle geul en de bochten die er ook nog in liggen gaf/geeft me vertrouwen dat zo'n grote truck toch best in een hoop krappe plekjes kan komen.
Wat enorm helpt is het feit dat alles vreselijk hoog zit, vaak enorm sterk mocht je het alsnog raken en je goed overzicht hebt met een korte motorkap. Ik was er van overtuigd dat we zo rond de 2:30 en 4:40 mark echt wel de voorbumper in de zijkant van de gully zouden hebben zitten, maar nee hoor, geen krasje
Wel ben ik bevestigd in mijn keus om de camper body laag te houden, en lift-off te maken. Je ziet bij de hoger gebouwde campers nogal eens dat ze een boom raken, zeker als je plots een zijwaartse beweging maken. Daarnaast lukte het mij ook al om in de steilste en krapste klim die ik kon vinden ook een boom te raken omdat ik een keer moest steken en niet goed omhoog in de spiegel keek.
Boom 1 - Camper body in wording 0.
Dus: Indien je echt hardcore gaat rijden met de Unimog, campertje er af en knallen maar!