HET IS VRIJDAG EN WAT DOE JE DAN?????? (aka grote vrolijke noot topic)

Niks. We hebben gisteren en vandaag even een cool (22 C) reprieve van wat verder een fantastische zomer is, voor Melbournebegrippen, dus even ademhalen. Onafgebroken warm tot heet sinds december, met een occasional wolkbreuk om de boel op te frissen. Geen outrageous scorchers van 45 C so far, het blijft netjes tussen de 25 en de 37 C. Dit is mijn 5e zomer hier, en het is de eerste stabiele :). In 2017 zijn we tot puddles gesmolten, 2 a 3 scorchers per week boven de 40. Vorig jaar was het lente, zomer en herfst dezelfde slappe, kouwe, natte 20 C and we felt ffing robbed voordat we met een klap in de +2 C donderden :). We mijden de covid masses nog even, werken en barbeknoeien en putteren around met open deuren in huis en tuin. Alleen een paar groeps/familiediners in de planning de komende week. En research om de 9 best coastal walks omgeving Melbourne te gaan hiken.

Ave a bonzer weekend, all.
 
Last edited:
Zoals altijd de laatste weekenden: huisjes kijken (om te kopen)
Is vaak leuk, soms frustrerend. Leuk want je komt ergens waar je anders eigenlijk nooit komt. Soms pikken we dan ook huizen uit die absoluut boven budget zitten of er eigenaardig uit zien omdat het als architect toch wel erg interessant is om te zien hoe andere huizen in mekaar zitten.
Frustreren soms als je met zijn 20-en door een huis moet banjeren of/en er staan enkele grote landcruisers, Mercedessen (in Cairns 🤨) etcetera voor de deur. Dan weet je hoe laat het is: time to go 😊. De huizenmarkt in Cairns is momenteel wat zoals het klimaat: eigenlijk te warm maar toch lijkt het nog steeds beter dan in een huurhuis te zitten.
 
Zoals altijd de laatste weekenden: huisjes kijken (om te kopen)
Is vaak leuk, soms frustrerend. Leuk want je komt ergens waar je anders eigenlijk nooit komt. Soms pikken we dan ook huizen uit die absoluut boven budget zitten of er eigenaardig uit zien omdat het als architect toch wel erg interessant is om te zien hoe andere huizen in mekaar zitten.
Frustreren soms als je met zijn 20-en door een huis moet banjeren of/en er staan enkele grote landcruisers, Mercedessen (in Cairns 🤨) etcetera voor de deur. Dan weet je hoe laat het is: time to go 😊. De huizenmarkt in Cairns is momenteel wat zoals het klimaat: eigenlijk te warm maar toch lijkt het nog steeds beter dan in een huurhuis te zitten.

Gaaf! Waar kijken jullie? Over de landcruisers, laat je daar niet door ontmoedigen. Meeste zijn lease en degene die privately owned zijn hebben de eigenaren 150k minder budget voor een huis 😉 worry about the silent guy with the old car. Bij ons stonden er ook een paar 200 series bij het open huis. En degene met de rammelbak Ford (wij) gingen ermee heen.
 
Wij werken deze week aan de kust (Central Coast), dus vanmorgen lekker hard gelopen op het strand, straks een 'werk lunch' en hopelijk vanmiddag nog even een duik in zee en de hond even laten zwemmen. Life is gooooood!
Wat een leven. 😎
 
Zoals altijd de laatste weekenden: huisjes kijken (om te kopen)
Is vaak leuk, soms frustrerend. Leuk want je komt ergens waar je anders eigenlijk nooit komt. Soms pikken we dan ook huizen uit die absoluut boven budget zitten of er eigenaardig uit zien omdat het als architect toch wel erg interessant is om te zien hoe andere huizen in mekaar zitten.
Frustreren soms als je met zijn 20-en door een huis moet banjeren of/en er staan enkele grote landcruisers, Mercedessen (in Cairns 🤨) etcetera voor de deur. Dan weet je hoe laat het is: time to go 😊. De huizenmarkt in Cairns is momenteel wat zoals het klimaat: eigenlijk te warm maar toch lijkt het nog steeds beter dan in een huurhuis te zitten.
Succes met de zoektocht naar een mooi stulpje.
 
Vanmiddag de Prado ophalen die een lift van 2 inch gekregen heeft, lades ingebouwd, roof rack, led bar en vast nog een stapel andere dingen die ik vergeten ben. Onderweg terug de trailer ophalen en dan morgen even naar Bribie (zondag arvo weer terug).
Klinkt als een leuk weekend.
 
We hadden vandaag het spontane idee om maar de emigratie beurs te gaan in Houten. Maar helaas, door een wel bekende reden, uitgesteld naar april 2023. Jammer op zich, wie weet wat dit aan mogelijk extra informatie had opgeleverd.
 
Gaaf! Waar kijken jullie? Over de landcruisers, laat je daar niet door ontmoedigen. Meeste zijn lease en degene die privately owned zijn hebben de eigenaren 150k minder budget voor een huis
Northern Beaches als eerste keus.Landcruiser: ja hopelijk hebben ze idd hun geld dan daaraan gespendeerd maar als ze komen kijken hebben ze blijkbaar nog wat over.
Net een redelijk mooi huis gezien. Redelijk, want eigenaar heeft er sinds hij het gekocht heeft -2019 voor $625K- letterlijk niks aan gedaan en wil/gaat er nu wel aardig op verdienen: vraagprijs $860K and counting. Dat is een goed uitgeruste Prado per jaar verdiend 🤯
 
Northern Beaches als eerste keus.Landcruiser: ja hopelijk hebben ze idd hun geld dan daaraan gespendeerd maar als ze komen kijken hebben ze blijkbaar nog wat over.
Net een redelijk mooi huis gezien. Redelijk, want eigenaar heeft er sinds hij het gekocht heeft -2019 voor $625K- letterlijk niks aan gedaan en wil/gaat er nu wel aardig op verdienen: vraagprijs $860K and counting. Dat is een goed uitgeruste Prado per jaar verdiend 🤯

Goed dat je je research doet mbt aankoop-verkoop. Je ziet dat veel mensen hun huis veel te duur te koop zetten in de hoop dat een gek het wel betaald, maar dat gebeurd nu allang niet meer zo. Ik heb een tijdje bijgehouden recentelijk de vraagprijs van woningen en dan de uiteindelijke verkoopprijs en veel zitten er flink onder hoor. Vooral in de <600 categorie. Sommige woningen in de hogere categorie gaan wel gewoon voor vraagprijs of zelfs hoger. Ik denk zelf dat in eind 23/24 de markt inkakt en de prijzen weer wat gaan stabiliseren.
 
We hadden vandaag het spontane idee om maar de emigratie beurs te gaan in Houten. Maar helaas, door een wel bekende reden, uitgesteld naar april 2023. Jammer op zich, wie weet wat dit aan mogelijk extra informatie had opgeleverd.
Ik geloof niet dat we er echt veel opgestoken hebben behalve dat het een soort meetingplace was van Xpdite-ers. En weer even het idee hebben dat je met emigreren bezig bent. Dus in die zin was het nuttig. Maar minder ivm exposanten, dus niet teveel getreurd ;)
 
Van het weekend even een half uurtje verderop kamperen met moeders. Er is een mooie eenvoudige gravelroad (@Red dust weet welke ik bedoel) met diverse mooie korte wandelingen het en der naar diverse Waterholes, waterfalls en machtig grote oerwoud reuzen. Wellicht even snel een korte detour nemen naar wat double Black 4x4 Trails in hetzelfde gebied….? 😉
Plaatjes van het weekend, we wonen niet voor niets in subtropisch regenwoud.... dus een lekkere verfrissende regenbui hoort er bij!

 
Ik geloof niet dat we er echt veel opgestoken hebben behalve dat het een soort meetingplace was van Xpdite-ers. En weer even het idee hebben dat je met emigreren bezig bent. Dus in die zin was het nuttig. Maar minder ivm exposanten, dus niet teveel getreurd ;)
Ikzelf ben er nog nooit geweest dus heb geen idee wat ik eraan mis. Maar als je het zo brengt. Nou zit ik in april 2023 al in Australië, dus dan is het wat ver reizen richting Houten😁😎.
 
Plaatjes van het weekend, we wonen niet voor niets in subtropisch regenwoud.... dus een lekkere verfrissende regenbui hoort er bij!


Moeten we nu ook een instagram account hebben om foto's te zien.?
 
Goed dat je je research doet mbt aankoop-verkoop. Je ziet dat veel mensen hun huis veel te duur te koop zetten in de hoop dat een gek het wel betaald, maar dat gebeurd nu allang niet meer zo. Ik heb een tijdje bijgehouden recentelijk de vraagprijs van woningen en dan de uiteindelijke verkoopprijs en veel zitten er flink onder hoor. Vooral in de <600 categorie. Sommige woningen in de hogere categorie gaan wel gewoon voor vraagprijs of zelfs hoger. Ik denk zelf dat in eind 23/24 de markt inkakt en de prijzen weer wat gaan stabiliseren.

Veel mensen proberen nu hun slag te slaan. Bij ons wordt het ene na het andere huis geflipt. Exact een jaar na aankoop (lang genoeg dat je minder belasting hoeft te betalen geloof ik) verschijnt er een te koop bord in de tuin. Annelies heeft meerdere collega's die hun forever home te koop gezet hebben omdat het zo debiel veel meer waard zou zijn nu en ze van mening zijn dat dat nooit stand houdt. Beter nu cashen en over een paar jaar weer iets kopen.

Qua schatting wanneer de prijzen omlaag gaan, Westpac is het met je eens:
House prices will fall 14 per cent over 2023 and 2024 as strong inflation forces the Reserve Bank of Australia to start lifting interest rates from August this year, according to Westpac.

We gaan het zien. Ik heb toch geen geld ;)
 
Veel mensen proberen nu hun slag te slaan. Bij ons wordt het ene na het andere huis geflipt. Exact een jaar na aankoop (lang genoeg dat je minder belasting hoeft te betalen geloof ik) verschijnt er een te koop bord in de tuin. Annelies heeft meerdere collega's die hun forever home te koop gezet hebben omdat het zo debiel veel meer waard zou zijn nu en ze van mening zijn dat dat nooit stand houdt. Beter nu cashen en over een paar jaar weer iets kopen.

Qua schatting wanneer de prijzen omlaag gaan, Westpac is het met je eens:


We gaan het zien. Ik heb toch geen geld ;)

Je hebt natuurlijk meerdere ecosystemen binnen Australia kwa prijsontwikkeling, Sydney heeft een dusdanig hoge prijsgroei meegemaakt dat een huis van een miljoen opeens 2 miljoen waard is, als een huis dan maximaal 20% (als we dan de cijfers van Westpac 14% aanhouden nog minder) in waarde daalt dan moet je nog steeds 6-7 ton meer betalen dan dat je er zelf ooit voor betaald hebt mocht je iets soortgelijks willen terug kopen als de markt inzakt (ex stamp duty etc. dus initiele winst is niet eens zo hoog). De hypotheekrente stijging heeft historisch altijd een effect gehad op de huizenprijzen, alleen als je kijkt naar waarde ontwikkeling gaat deze trend altijd omhoog. Zij het met pieken en dalen, maar nog steeds altijd gestaag omhoog. Is het dus slim om nu 'te cashen' en over een paar jaar iets te kopen? Alleen als je 100% op het juiste moment instapt maybe, als je veel geduld hebt en op het juiste moment in kan stappen, wat veel mensen niet kunnen. Of als je de stad verruilt voor de regio, ja dan is het een goed moment. Om te flippen om straks goedkoper in te stappen in een soortgelijk marktgebied en een grote winst over te houden: mwah, naar mijn mening is het het niet waard maar we gaan het zien.

In Cairns zijn de huizenprijzen 20% gestegen, dus dan is het flipping for money het amper waard met onze lagere gemiddelde prijzen. Of je moet meerdere investment properties hebben en ze allemaal nu offloaden, ja dan kun je een aardige klapper maken.

Wat je nu veel ziet bij vooral jongere mensen, is dat ze een Landcruiser 200 kopen en een Caravan met de winst die ze op hun huis maken, en dan Australia gaan rondreizen voor een jaar of langer en leven op de winst die ze gemaakt hebben, om dan de auto en caravan weer te verkopen als ze weer terug komen.
 
Last edited:
Heb ik ook niet Frits
@FritsC @Tim911

Ik heb net getest met Chrome en zonder ergens ingelogd te zijn. Niet op xpdite en niet op Instagram. Je kunt mijn Instagram foto's gewoon zien door op de link te klikken. Graag gedaan/getest voor jullie ;)

Die van @Zwerver niet omdat zijn account private is. Dus dan moet je sowieso eerst vriendjes zijn op Insta voor je ze kunt zien gok ik.
 
Back
Top