Hi all, even voorstellen...

Leonie&Marc

New Member
Inmiddels heb ik (Marc) al regelmatig tot diep in de nacht over dit forum gezworven. En met alle informatie die ik nu al van jullie heb gekregen (dank daarvoor!) leek het me wel tijd worden om ons ook even voor te stellen ;)

Wij zij Leonie (36), Marc (38) en Sepp (3) & Yim (1) en wonen in Arnhem. Hoewel we het hier ook prima naar ons zin hebben is de aantrekkingskracht van Oz gewoon te groot. In de afgelopen 6 jaar zijn we er drie keer geweest en de volgende keer mag voor ons wel een one way ticket worden. We zijn verliefd geworden op het land en op de mensen en de way of living past ons uitstekend. De oostkust is favoriet met het oog op het weer (wij houden wel van warm :)) en de prachtige kustlijn, maar vinden bijna alle delen waar we geweest zijn charme hebben. Alleen ten noorden van Perth vonden we niet geweldig, maar dat kwam vooral omdat we gek werden van de bushflies...

We hebben recent besloten dat we nu alles in het werk willen stellen om ons def in Oz te kunnen gaan vestigen. Gezien alle bekende haken en ogen met visa kansen en nog te verkopen huis en twee bedrijven realiseren we ons ook dat we nog maar aan het begin staan van het hele traject, ach ja, kom maar op toch? Zou twee jaar een beetje realistisch zijn?

Op dit moment zit de grootste zorg in wel of geen visa krijgen. Leonie komt diploma technisch er wss het makkelijkst doorheen. Haar werk staat op de Sol van bv QLD en NSW, maar de detail vereiste zijn nog behoorlijk fors (ze heeft de vereiste bachelor, maar werkte part-time en je moet een internationale registratie hebben (internal auditor). Dat heeft ze nu niet, maar zou ze wel kunnen halen, maar welke gevolgen heeft dat op je werkervaring?). Een state sponsorship QLD zou het aller mooiste zijn en als dat niet lukt (ook niet voor andere staten) dan maar hopen op een werkgever die wil sponsoren (er zijn al wel wat contacten in WA).

Iemand nog goede ideeën of ervaring met vergelijkbare uitdagingen? Hoor graag van jullie!

grt, Marc
 
Welkom Marc! Leuk dat je je nu al voorstelt, ook al sta je nog helemaal aan het begin van het grote avontuur van emigratie. Ik heb geen idee hoe lang de weg zal zijn, dat hangt van zoveel factoren af, maar in twee jaar moet je een heel eind kunnen komen denk ik. Ik kan je niet helpen er goede ideeën in dit stadium, maar er zijn vast mensen op dit forum die je op weg kunnen helpen. Heel veel succes met alles!
 
Welkom! Leuke introductie, alleen 1 foutje... Voor het weer moet je juist in Perth zijn ;)

Als ik je introductie zo lees zou ik persoonlijk bij een bureau aankloppen (al kan ik niet in jullie wallet kijken). Teveel mitsen, maren, haken en ogen. :)

Twee jaar is een realistische tijdsindicatie. Gemiddeld komt het daar denk ik wel op neer. Als je bepaalde registraties of eevaringen moet opdoen kan dat uiteraard snel oplopen.

Succes!
 
Welkom op het forum Leonie en Marc!

Voor het weer moet je juist in Perth zijn ;)
Hier ben ik het ook mee eens ;) , maar wellicht zijn wij een beetje biased...

Een bureau kan goed helpen, maar zelf doen is zeker ook een goede optie. Ik zou eerst starten met de beroepsvereniging voor het skills assessment als ik jullie verhaal zo lees. Zij kunnen jullie info geven over het proces en de benodigde werkervaring en stappen die je daarvoor moet nemen. Op de sites van de verschillende states (voor jullie QLD en NSW?) staat ook een stappenplan voor de state nomination. Succes met het uitzoeken!
 
Welkom, 2 jaar is niet onrealistisch. Wij hebben (met bureau weliswaar) er een maand of 14, 15 over gedaan. Maar geen enkele aanvraag is vergelijkbaar met de andere dus het is goed om wat ruimte te houden. De snelheid ligt voor een deel ook zeker aan jezelf. Hoe snel je de benodigde papieren bij elkaar verzamelt, laat vertalen, certificeren enz.

Voor het weer zit je goed waar je op mikt hoor. NSW en QLD zijn wel vaak wat vochtiger dan de westkust. En QLD dan weer wat meer dan NSW. Maar dat zal je de laatste 3 trips waarschijnlijk zelf al ontdekt hebben ;) En als internal auditor is Sydney met zijn sterke financiële wereld wellicht een goed startpunt in NSW?
 
Bedankt voor het warme welkom allemaal! We hebben in het familie- en vriendenkringetje nog bijna niemand iets verteld over onze plannen (dus jullie hebben de primeur :)). Aangezien de meeste al niet begrijpen waarom we in vredesnaam altijd zo ver op vakantie gaan, verwacht ik ook niet dat ze dit nou gelijk een briljant plan vinden... Laat staan dat je het er met gelijk gestemde over kunt hebben :)

@HardCore: Mijn eigen werk is ook in de financiële wereld, maar zo breed geweest in de afgelopen jaren dat het alles en niets te gelijk is haha De afgelopen twee jaar ben ik Lean/Six sigma consultant geweest, nou dat staat er nergens op helaas. Maar eigenlijk heb ik vooral ruime sales, management en trainers ervaring. Vooral met mijn sales achtergrond denk ik in Oz best een baan te kunnen vinden (eerst iets simpels en dan later evt wel weer wat meer), maar dat is nog wat anders dan voldoen aan het skill assessment. Hoe schatten jullie zo'n achtergrond in?

Ik las op de UK variant van dit forum dat Vetassess je werkervaring mee telt wanneer je meer dan 40 uur per twee weken werkt, klopt dat?
 
Nou, dat is niet niks! Ik zou niet zomaar je eigen skills opzij schuiven. Er staan veel engineering en management functies op de lijst. Het kan vast geen kwaad om te kijken of er één tussen staat waar jij mee uit de voeten kunt.

De eerste vraag is dan wel of je relevante diploma's hebt. Dat geeft je al een behoorlijke kans. Daarbij komt je werkervaring. Zonder diploma's maar met werkervaring kun je in sommige beroepen ook een test doorlopen, maar ik weet niet of dat voor jouw vakgebied ook kan.

Veel hangt ook af van welke organisatie jouw beroep moet beoordelen. Iedere organisatie heeft zijn eigen werkwijzen.

Ik ben erg benieuwd naar je voortgang. Omdat wij er niet doorheen kwamen een paar jaar terug, ben ik met een HBO opleiding begonnen (TBK). Jouw vakgebied is onderdeel van die opleiding:). Ik ben nu dan ook bezig mijn werkzaamheden daarop af te stemmen. (alle suggesties zijn welkom;)).

Succes ermee en hou ons op de hoogte!
Much appreciated!
 
Nou, dat is niet niks! Ik zou niet zomaar je eigen skills opzij schuiven. Er staan veel engineering en management functies op de lijst. Het kan vast geen kwaad om te kijken of er één tussen staat waar jij mee uit de voeten kunt.

De eerste vraag is dan wel of je relevante diploma's hebt. Dat geeft je al een behoorlijke kans. Daarbij komt je werkervaring. Zonder diploma's maar met werkervaring kun je in sommige beroepen ook een test doorlopen, maar ik weet niet of dat voor jouw vakgebied ook kan.

Veel hangt ook af van welke organisatie jouw beroep moet beoordelen. Iedere organisatie heeft zijn eigen werkwijzen.

Ik ben erg benieuwd naar je voortgang. Omdat wij er niet doorheen kwamen een paar jaar terug, ben ik met een HBO opleiding begonnen (TBK). Jouw vakgebied is onderdeel van die opleiding:). Ik ben nu dan ook bezig mijn werkzaamheden daarop af te stemmen. (alle suggesties zijn welkom;)).

Succes ermee en hou ons op de hoogte!
Much appreciated!

Leuk om te lezen!
Als je TBK bent gaan doen met het oog op Oz, waar richt je je dan op? Zelf heb ik een hbo bedrijfskunde gedaan, maar zie weinig directe aanknopingspunten voor een VISA?

Zaterdag hebben we een afspraak met visa4you, ben benieuwd hoe zij het zien. Voor leonie zou financial investment adviser misschien nog wel beter passen en geen aanvullende opleiding vragen. Deze staat voor NSW en WA op de sol, dus dan misschien toch richting Perth Fol en cappuccino
 
Iemand nog goede ideeën of ervaring

Hoi Leonie en Marc,

Allereerst ook welkom op het forum, is idd een zeer goede bron van informatie met een leuk stel mensen de gelijkgestemd zijn! Zoals eerder gezegd zou ik een bureau aanstellen die jullie kan begeleiden. Lijkt mij wel handig als jullie nog twee bedrijven te runnen hebben ;). De twee burea's die het meest genoemd worden zijn:
- Move to australia
- en Taylor Hampton solicitors.
- Edit: en V4Y :oops::rolleyes:

We hebben in het familie- en vriendenkringetje nog bijna niemand iets verteld over onze plannen

Dit doen wij pas als de plannen concreet zijn, dus als wij een granted visa krijgen ;). Geloof dat je niet meteen je visa hoeft te verzilveren en dat geeft denk ik genoe tijd om eraan te wennen :p. Maar goed dat is mijn bescheiden mening maar :D
Zou zeggen dat twee jaar genoeg is toch :p

Heel veel succes en keep us posted buurman en vrouw :rolleyes:!
 
Last edited:
Denk dat M2A en V4Y de twee meest gebruikte zijn. Die Taylor Hampton herinner ik me niet (zit hier 'regelmatig'... maar mis natuurlijk ook wel eens wat ;) )

Wij hebben het aan onze ouders en meeste vrienden pas verteld toen het Visa granted was. We wilde geen emotionele taferelen om dan later geen visum te krijgen. Maar ook voor ons was het niet van Visa binnen, next week flying.

Je moet je visum wel redelijk vlot verzilveren. (binnen 1 jaar na medicals) Dit verzilveren kan door even over de grens te hoppen in OZ. Dus een weekendje Sydney is voldoende.
Daarna heb je 5 jaar vanaf datum visum verstrekt voor een definitief arriveren voor je visum verlopen is.
Na aankomst 2 jaar onafgebroken woonachtig zijn in OZ om het visum te bekrachtigen voor 'eeuwig'. Je zult wel RRV (resident return visum) nodig hebben voor reizen vanuit OZ naar andere landen nodat je bent gaan wonen in Australia (of na 4 jaar woonachtig de OZ nationaliteit aannemen...)

Succes!
 
Denk dat M2A en V4Y de twee meest gebruikte zijn. Die Taylor Hampton herinner ik me niet (zit hier 'regelmatig'... maar mis natuurlijk ook wel eens wat ;) )

Wij hebben gebruikt gemaakt van Taylor Hampton en zijn erg tevreden :cool:

Wij hebben er voor gekozen om iedereen vanaf het begin mee te nemen in ons proces. Ik heb ook wel heel veel steun gehad aan mijn ouders tijdens de vele spannende momenten. En mijn moeder is net als @Katjavdl van de kaarsjes branden, dus die heeft (ondanks dat ze ons liever hier hield) flink wat afgebrand :D

De steun van mijn ouders gaat zelfs zo ver dat wij binnenkort (tijdelijk) bij ze in Westervoort (jullie vast niet onbekend @Leonie&Marc ;)) gaan wonen.

Maar als ik van de verhalen hier op het forum uit mag gaan, krijgt helaas niet iedereen die steun van familie dus ik begrijp het ook als mensen het nog even voor zich houden. Voor die mensen zijn wij er op het forum :up:
 
Je moet je visum wel redelijk vlot verzilveren. (binnen 1 jaar na medicals)

Binnen 1 jaar naar medicals of VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Welke als eerste ontvangen is, dan binnen 1 jaar.

(of is dat veranderd?)

De rest is spot on though. :up:


edit: Wij kregen de klacht van achterblijvers dat we ze niet voldoende hadden betrokken. Dat hebben we dit keer anders gedaan. Maar sommige processen moet je toch eerst met zijn 2en doormaken, voordat je het uberhaupt naar buiten brengt.

Hoe dan ook: Hope for the best, prepare for the worst. Je kan positieve en negatieve reacties krijgen uit vreemde en verwachtte hoeken.
 
Binnen 1 jaar naar medicals of VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Welke als eerste ontvangen is, dan binnen 1 jaar.

(of is dat veranderd?)

De rest is spot on though. :up:

Dat zou kunnen. Laat ik zeggen: Bij ons was het de datum van de medicals ;)
 
Wij hebben gebruikt gemaakt van Taylor Hampton en zijn erg tevreden :cool:

Wij hebben er voor gekozen om iedereen vanaf het begin mee te nemen in ons proces. Ik heb ook wel heel veel steun gehad aan mijn ouders tijdens de vele spannende momenten. En mijn moeder is net als @Katjavdl van de kaarsjes branden, dus die heeft (ondanks dat ze ons liever hier hield) flink wat afgebrand :D

De steun van mijn ouders gaat zelfs zo ver dat wij binnenkort (tijdelijk) bij ze in Westervoort (jullie vast niet onbekend @Leonie&Marc ;)) gaan wonen.

Maar als ik van de verhalen hier op het forum uit mag gaan, krijgt helaas niet iedereen die steun van familie dus ik begrijp het ook als mensen het nog even voor zich houden. Voor die mensen zijn wij er op het forum :up:

Westervoort is om de hoek en heeft ook wel een soort van Westervoort harbour bridge, misschien kunnen we daar vast een beetje doen alsof ;)
 
Back
Top