Voor Leonie en Marc, zal ik even heel kort schetsen waar ik in SA tegen aanloop.
Naar mijn idee is er iets scheef gegaan w.b. SOL en werkelijkheid. In mijn geval werd ik positief geassessed op Social Worker, stond nog net op de lijst, maar leek er af te gaan tegen de tijd dat wij zouden vertrekken. Op de nieuwe lijst (ik heb het nu over juli 2014) stond echter Diversional Therapist. Laat ik dat beroep nou al 25 jaar uitvoeren in mental health! Wie doet me wat, dacht ik.
Je gaat er dus heen met het idee dat de government je geeft: kom maar hier, we hebben mensen met jouw kwalificaties en ervaring hard nodig, erg welkom! Dat wordt bevestigd door elke Ozzie die je spreekt: "Ah! Looking for work in mental health? No problem, loonies enough here!" Dat laaste klopt overigens hoor...
In werkelijkheid lijkt er echter helemaal niet zo'n tekort te zijn. Dat wil zeggen: Er komen genoeg banen voorbij op SEEK (minder voor social workers, wel regelmatig voor lifestyle officers -diversional therapist- in aged care.) Er zijn echter heel veel werkzoekenden.
En wat gebeurt er in crisistijd: dan gaan de bananen naar de locals. Ook als ze minder gekwalificeerd zijn. Eigen volk eerst. Snap ik ook nog. Maar de schijn blijft opgehouden worden dat er tekorten zouden zijn in bepaalde beroepen. De individuele werkgever haalt zijn schouders op bij jouw overzeese kwalificaties waarvan de overheid ze bejubelde. Tel daarbij op de funding in health and communitywork (jaarlijkse toekenning van subsidies, dan worden weer drastische beslissingen genomen qua personeelsbeleid).
Het enige dat mij in de zaterdagkrant opvalt zijn de vele advertenties voor hairdressers... Maar dat begrijp ik dan wel weer als je hier de gemiddelde haarmode op straat ziet...
Tot zover mijn 'geklaag' voor vandaag!
(kun je er geen genoeg van krijgen, meer in onze lastavaza)
Succes Leonie en Marc!