Hoe bescherm je jezelf?

Annemiek

XPdite Sponsor
Ik heb ergens gelezen dat er in Australie jaarlijks ongeveer 140.000 mensen huidkanker krijgen en dat er ongeveer 1000 mensen per jaar aan overlijden.  :-o  Kloppen die cijfers echt??

Dat het een hot topic is begrijp ik, maar hoe bescherm je je eigenlijk goed tegen de zon? Ik denk dat, door het groeiende gat in de ozonlaag, een goede zonnebrandcreme al niet eens meer voldoende is.

De zomer is nu wel aan het afzwakken, maar in grote delen van Australie zul je je wel altijd goed moeten beschermen, of zie ik dat verkeerd?

In de tijd dat wij er waren werd er heel veel voor gewaarschuwd met spotjes.

Slip - Slop - Slap

Als ik het goed heb was het iets van:

Slip on a shirt, Slap on a hat and Slop on some sunscream (of zoiets)

Wat ik ook zo'n beetje gelezen heb moeten kinderen op Australische scholen (primary) altijd een goede hoed ophebben. Een sunvizer met een zonnebril is niet voldoende. Of een pet met zo'n lange flap bij de nek. Niet voor niets hebben veel kinderen zo'n soort surfpakje aan (van gaatjesstof), dat is niet alleen voor evt. de stingers maar zeer zeker voor de zon, houdt de UV straling tegen.

Dus, alles met mate en verstandig, die spot van slip slap slop ken ik ook nog (was zelfs in 1987 al).

:)

Maar hoe weet je nou eigenlijk hoe lang je in de zon kunt blijven en op welke tijden je er zeker niet in moet komen. En kun je dan ook het beste alle zon maar vermijden? Of is het nou ook weer niet zo erg?

"Slip, Slop, Slap" is nog steeds regelmatig te horen/zien en erg belangrijk.

Onze kiddies mogen op school (en op Kindy) niet eens buiten spelen als ze geen "appropriate head gear" bij zich hebben. Hoeden met heel brede randen en legionairs petten (met zo'n klepje van achter) hebben de grote voorkeur. Verder staan er grote flessen met zonnebrand factor 20+ (hoog in ieder geval)

Aangeraden wordt om de zon te vermijden tussen 11 & 3 en verder is het smeren geblazen. Het aantal mensen op mijn werk met litteken van weg gesneden of behandelde 'sun spots' is ongelofelijk. Vooral mensen die nu zo tegen de 50 lopen hebben vaak de sporen van overmatig zon exposure. Omdat er toen zij klein waren nog niet veel bekend was over de gevolgen op latere leeftijd.

Vrienden die bij ons op vakantie komen verbazen zich vaak over het feit dat we "geen lekker kleurtje" hebben en vinden het soms wat vreemd als we weigeren om midden op de dag met ze op het strand te vertoeven.  Onze kinderen hebben ook surfpakjes en shirts aan tijdens het zwemmen. Als je een beetje blank van velletje bent dan is op sommige dagen met een paar minuten gebeurd (verbranden dus).

In de zomer tijd krijg je naast het gewone weersbericht ook nog vaak te horen wat "today's burning time" is.......soms is dat zo laag als een minuut of 10!!

Maar we komen we buiten hoor :-D, gewoon een beetje voorzichtig doen. Enneh...in de zomer dan zoek je tussen 11 & 3 vanzelf wel de schaduw op :lol:

Groetjes
Syl

Ik heb het in 2000 gepresteerd om in de schaduw van een palmboom te verbranden, 20 minuten! (Niet ingesmeerd  :oops: en een beetje eigenwijs van aard (ik geloof het wel, maar eerst zien))

Dus op zich wordt er overal wel goed rekening mee gehouden... Zeker dus op de scholen! Maar ik zie mezelf toch nog niet echt shirts met lange mouwen dragen als het zo warm is.... Zal denk ik toch moeten dan.

[quote author=shelley link=topic=1670.msg14746#msg14746 date=1115811870]
Eerst zien.........dan voelen  :|
[/quote]

:rotflmao:

O, en dan heb je natuurlijk ook nog windburned toch Syl???!!! Bij mij is het velletje rond mijn neus en onder mijn oogjes wel eens net perkament geweest. Ja, gewoon stom, we zaten buiten bij een rodeo, hartstikke koud en (als gekke hollanders) maar denken, waarom lopen die mensen hier allemaal met een petje op en hebben ze lange mouwen aan. Nou, daarom dus.

Mijn oma kwam er toen vanaf met blaren op haar lippen en rond haar mond.

Klinkt dat ook bekend?? :) :) :) 

Dus Annemiek, gewoon maar lekker binnenblijven (geintje :evil:)

Och jee.. En ik verbrand al supersnel.. Dat word dus factor 322 :| :roll:

Gelukkig heb ik al een personal lotion opbreng-persoon in Australie :-D

Iedereen kent wel meerdere mensen die huidkanker hebben gehad. 3 mensen die ik goed ken hadden het. En vrienden van ons, hebben al meerdere mensen, een paar overleden zelfs.

Vrouw op me werk(is 60, dus niet opgegroeid met slip slop slap), heeft al een paar keer wat weg laten snijden(vorige maand op haar neus). En nog steeds gaat ze de zon in.

Als het midden zomer is blijf je toch uit de zon, veels te heet. Verder dus goed insmeren. Eerlijk gezegd draag ik bijna nooit een hoed of lange mouwen. Maar ik heb dan ook een hele donkere huid(ik ben dan wel 'puur' Nederlands, maar lijk meer spaans(moet er ook dan wel ergens inzitten, heel lang geleden)).
En ik ga ook niet lang in de zon, doe niet aan zonnebaden. Maar toch zou ik wel wat vaker een hoed op moeten doen...  :oops:

[quote author=Jeroen link=topic=1670.msg14730#msg14730 date=1115795393]
In de tijd dat wij er waren werd er heel veel voor gewaarschuwd met spotjes.

Slip - Slop - Slap

Slip on a shirt, Slap on a hat and Slop on some sunscream (of zoiets)
[/quote]

Ja dat klopt!
Met een koala en een vogel, "between eleven and three, stay under a tree" o jee ja, wat werd dat er vroeger ingehamerd zeg!

Toen ik met mijn WHV in Australië was, voelde ik ook die zon enorm branden. Ik ben zelf zo blond en blank als maar zijn kan, dus ik moest me behoorlijk beschermen. Ook wel lachen toen, dat al die (voornamelijk Engelse) backpackers altijd gruwelijk verbrand waren omdat ze die zon niet gewend waren. En die werden dan ook door al die ozzies uitgelachen, want die gingen dus echt niet vrolijk in de zon zitten.

Het mooie weer in Australië trekt mij niet in de zin dat ik dan lekker kan zonnebaden, maar meer vanwege het gevoel dat je krijgt als je s'morgens uit het raam kijkt en je ziet de zon schijnen aan een strak blauwe hemel. Of dat je aan het begin van de avond lekker buiten een hapje kunt eten of een lange wandeling kunt maken.

Met de zon is het oppassen maar daar wen en wil je vanzelf wel aan. De hete zon voelt heel anders dan in Nederland en Prikt ook echt op je huid.Zelf heb ik in Oz 3x zonnesteek gehad en dat maar van een paar uurtjes in de zon. Hoge factor en beschermde kleding word door iedereen aangeraden. Ik ben ook zelf verbrand in een half uur tijd bij het zitten onder een palmboom in de schaduw. Maar wat iedereen ook zegt dit zou je toch niet willen ruilen met regen wind en sneeuw???? heerlijk die warmte maar het is net zo als met alles........"met mate"

[quote author=AJ link=topic=1670.msg14779#msg14779 date=1115840534]
Het mooie weer in Australië trekt mij niet in de zin dat ik dan lekker kan zonnebaden, maar meer vanwege het gevoel dat je krijgt als je s'morgens uit het raam kijkt en je ziet de zon schijnen aan een strak blauwe hemel. Of dat je aan het begin van de avond lekker buiten een hapje kunt eten of een lange wandeling kunt maken.
[/quote]

Ik gaz ook voor de gedachte dat je 's avonds lekker op je veranda naar de ondergaande zon kunt kijken met een lekker bakje thee en een boekje.. Dat je niet meer gedwongen bent om elke avond thuis voor de teevee te moeten zitten.. Ik ben echt geen zonbader, blijf liever een beetje in de schaduw. Maar goed, we zien wel hoe het daar word :) Ik heb geloof ik ook wat latino voor ouders, want als ik een dagje in de zon zou zitten ben ik net een neger! :) Mijn vader ook, die is nu 3 maanden in Aus geweest en ik herkende hem bijna niet door zijn donkere kleurtje.  Maar goed, hebben ze daar ook zwitsal producten? zonnecreme enzo?

Grtz Tanne

Ik ben ook zeker geen zonnebader, want ik heb het geduld er niet voor. Zonvakanties in Spanje op het strand zijn dan ook niet aan mij besteed. Tuurlijk is het lekker om zo af en toe eens naar het strand te gaan, maar dan liever vor het zwemmen, want daar ben ik gek op :)
Het enige wat ik niet echt doe is consequent blijven smeren. Ik smeer me in en een uurtje of later zou het eigenlijk weer moeten, maar dat doe ik dus nooit.
Moet er maar aan gaan wennen dan, want voorkomen is altijd nog beter dan genezen ;)

Geen idee of ze daar Zwitsal kennen...

Hiya Tum, ik heb gelukkig zelf geen windburn gehad, maar ken inderdaad wel het gevoel van die hete, scherpe lucht (beetje te vergelijken met het gevoel van die snijdende kou wanneer je in de winter in Nederland op de fiets zit of op de schaats!...maar dan dus de hete variant).

En verder went het vanzelf hoor :) de kids hebben een kleine spray (zonnebrand creme) die ik meestal in hun tas laat zitten zodat we het altijd bij de hand hebben als we ergens heen gaan. En er staat een flinke fles in huis. En er liggen altijd reserve petjes in de auto, just in case.

Geen dikke paniek hoor, ik vergeet ook wel eens te smeren dan moet je gewoon een beetje opletten.  En het is inderdaad heerlijk om het grootste gedeelte van het jaar buiten te kunnen vertoeven.

Sorry Tanne  :-( helaas geen zwitsal (ongetwijfeld wel aan te komen via Dutch shop of iets dergelijks) maar verder is er keuze zat!!

Groetjes
Syl

Heb nu in de kast factor 10 staan van Garnier. Die is wel erg fijn, omdat ie wel lekker smeert. Heb ook een keer Jip&Janneke zonnebrandcreme gehad. Was watervaste, maar die kreeg je echt niet uitgesmeerd. Bleef een hele witte waas over je heen hangen. Dat vind ik zo irritant!
Volgens mij hebben ze de meeste merken zoals nivea, l'oreal enzo in Oz ook wel.

Back