Hoe bescherm je jezelf?

Whoe 1 op de 3! Dat is veel zeg... Goed insmeren is het devies en vergeet de hoeden en zonnebrillen niet! :stupid2:

Maar laten we nu wel wezen, waar we nu wonen, in Nederland dus, daar is het ook allemaal niet echt supergezond hoor, weten jullie nog die beelden op tv, waaruit blijkt dat de Randstad zo'n beetje het meest vervuilde deel is van Europa, dat waren beelden waar ik zelf behoorlijk van schrok het is hier zelfs meer vervuild dan het Rurhgebied!

Tja... ondanks het feit dat de zonnestraling hele nare gevolgen kan hebben, met common sense kom je een heel eind. En heb ik het idee (misschien zit ik er naast hoor) dat je met goed insmeren/beschermen en nadenken wat wanneer doet nog enige invloed kan hebben op wat de zon met je doet...

Groetjes,
Lela

Ok, ook ik nog een ´medisch weetje´ wat ik ooit heb gehoord:

De kans om huidkanker door zonverbranding op te lopen is het grootst wanneer je op jeugdige leeftijd (NB: Kinderen dus vooral!!) een keer stevig verbrand bent geweest. Achtergrond daarvan is dat je hid (cellen) dan nog veel meer aan het groeien en ontwikkelen zijn, dus veel actiever.

Zonder gegevens daarover te hebben, denk ik dus dat het voor volwassenen (let op, hier spreekt een veertiger ;-) ) die emigreren naar Australie toch wel een stuk minder gevaarlijk is op dit gebied.

Maar natuurlijk, ook dan is het verstandig om op de heetste (of misschien liever zon-intensiefste) uren van de dag inderdaad de zon te mijden (als je buiten sport doe dat dan ´s morgens vroeg zo rond 06.00 uur of zo). En natuurlijk vooral niet de typisch engelse fout maken door meteen languit op het strand te gaan liggen met alleen je zwembroekje aan ... ;-)

M.vr.gr.

Perthpete

:-D
Het lijken wel ouwe lerentassen.
hihi Ineke......klinkt charmant zeg!

De kans om huidkanker door zonverbranding op te lopen is het grootst wanneer je op jeugdige leeftijd (NB: Kinderen dus vooral!!) een keer stevig verbrand bent geweest. Achtergrond daarvan is dat je hid (cellen) dan nog veel meer aan het groeien en ontwikkelen zijn, dus veel actiever.
Inderdaad wordt de grootste schade opgelopen in de kinderjaren. (Trouwens ik heb in Nederland ook wel eens gruwelijk verbrande mensen rond zien lopen op zo'n spaarse zomerse dag  :-o en het is DIE intense verbranding die later voor problemen kan zorgen.) Ik denk zef dat mensen hier tegenwoordig wel redelijk smeren, etc.  Er is nu gelukkig veel meer bekend over bescherming zoals creme's en speciale Kleding, Slip, Slap, Slop zoals al eerder in het draadje genoemd wordt er dan ook best goed ingestampt met name op kinderdag verblijven en scholen. (Absoluut niet buiten spelen in the break zonder hoed!

Zonder gegevens daarover te hebben, denk ik dus dat het voor volwassenen (let op, hier spreekt een veertiger  ) die emigreren naar Australie toch wel een stuk minder gevaarlijk is op dit gebied.
daar zit natuurlijk wel wat in......zolang deze volwassenen hun eventuele kindjes wel een goede Sun education mee geven!! :) :up:

En proberen zoveel mogelijk uit de zon te blijven tussen 11 en 3 (  :-D....en dan is het bijna donker :evil:)

Groetjes
Syl :beach:

de waarschuwingen zijn ook allemaal niet voor niks.
Gewoon in de schaduw zitten mensen! wordt je ook bruin van ! echt waar! beter knap later !!!!!! (kijk maar naar ineke  als je als jong als een vis in het water wilt voelen :flipper: dan jong en lelijk....!  :thinking:
je zal het maar krijgen, dan wens je dat je nooit zo stom was geweest.

en inderdaad hier in NL is het ook niet meer zo geweldig. laatst hing er bij de "panel dokter"hier in breda nog op het prikbord dat de straat waar ik in de buurt woon (note to Bartman!!!) het meest vervuild is in Breda.....!!!!
bah, nu ik weer fiets (sinds de auto is verkocht) merk ik dat ook gigantisch!!!.
bah kuch kuch kuch....

[quote author=Ineke link=topic=1670.msg33900#msg33900 date=1130599570]

Het lijken wel ouwe lerentassen.

[/quote]

Ik kom niet meer bij van het laggen! hi hi.  :-D

Hoi mensen,

Ik heb dit al eens ergens geschreven maar doe het voor jullie graag nog eens :up:

Ik heb eens ergens gelezen dat wetenschappers er achter zijn gekomen dat het gat in de ozon-laag steeds kleiner word, maar dat het wel heel langzaam gaat.
Het zou volgens de wetenschappers toch nog wel zo'n 10 tot 15 jaar duren voordat de ozon-laag weer intact is.
Ik zeg al dat ik het gelezen heb dus als de wetenschappers het liegen, lieg ik het ook.
                                                                                        :sunny:
Dus we kunnen over een aantal jaar weer lekker veel :beach:

Groeten marcel

Maar nou misschien iets heel stoms, maar eigenlijk onlogisch.  :lol:

Aus. heeft bijna 20 miljoen inwoners. Ned blijft een beetje hangen op de 16. Maar Aus is net zo groot als heel Europa. Hoe kan het dan zijn dat daar geen ozonlaag meer is door "vervuiling"  en wij hier nog gewoon beschermd zitten?? Dat is toch helemaal niet logisch als het echt komt door vervuiling? Er zijn namelijk ook therorien dat de ozonlaag zichzelf gewoon om de zoveel jaar vernieuwd. Nou wil ik hier niet mee zeggen dat we niet beter voor het milieu moeten zijn, maar het is eigenlijk best wel raar.

Grtz Tanne

Ikzelf ben geen geleerde ik snap ook niet veel van ozon-lagen etc. :-o
Maar ik hoop dat de wetenschappers nu wel eens een keer gelijk hebben.

Dus..........

groeten marcel

Ik verbrand ieder jaar wel een keer, maar dat is dan gewoon rode schouders en nek die een dag zeer doen. Gelukkig nog nooit zo erg gehad dat de vellen erbij hingen of dat er blaren opstonden :)
Ik lig nu regelmatig even onder de zonnebank en dat scheelt wel. als je al wat bruiner bent, verbrand je niet zo makkelijk meer. En... het scheelt, want in de winter krijg ik niet meer zo vaak die opmerking "Ben je ziek? Je ziet zo bleek!"

Met mijn vorige vakantie in Oz zijn mijn voeten VRESELIJK verbrand. De rest niet. Dit kwam doordat ik altijd sokken draag, en daardoor mijn voeten niet gewent waren aan de zon.
Ik heb het geweten. Voor twee weken nauwelijks kunnen lopen.
Moreel van dit verhaal: Als je huid niet veel/vaak met de zon in aanraking is geweest/gekomen, is het veel gevoeliger voor het verbranden. (Kijk maar naar de Poms. Die zijn ook vaak eerder verbrand).

Rene

* Het is niet zo dat boven de gebieden met de meeste vervuiling de ozonlaag direct wordt aangetast........alle troep die wij in de lucht spuiten wordt middels wind etc verplaatst

* en de atmosfeer is niet altijd overal even dik.....en de ozonlaag ook niet........dus als de slechte stoffen de laag afbreken waar hij toevallig al wat dunner is zul je de schadelijke gevolgen eerder merekn, zoals bijv in australie....

Gr. Sab

Inderdaad wordt de grootste schade opgelopen in de kinderjaren.

Vandaar dat op het kinderverblijf altijd werd geroepen no hat no play en de fles met zonnebrand factor 30+ overal klaar stond.

P.s. ik hoop dat het qouten goed is gegaan.

Toen ik in 2001 in Oz zat ben ik op een gegeven moment heel erg verbrand bij de Great Barrier Reef. Ik dacht dat ik me toen goed ingesmeerd had, maar ik bleek heel verkeerd spul te hebben gebruikt. Toen ik een aantal dagen daarna een tour ging doen naar het Kakadu NP moest ik drie dagen lang mijn shirt aanhouden. Die reisleider was doodsbenauwd dat ik met een helicopter opgehaald zou moeten worden........  :-o . Het is gelukkig allemaal wel goedgekomen en het is wel weggetrokken, maar toch was het wel beangstigend. Nou word ik van mezelf al snel zo rood als een kreeft, maar dit was wel erg extreem.

[quote author=Annemiek link=topic=1670.msg34174#msg34174 date=1130770486]
Ik verbrand ieder jaar wel een keer, maar dat is dan gewoon rode schouders en nek die een dag zeer doen. Gelukkig nog nooit zo erg gehad dat de vellen erbij hingen of dat er blaren opstonden :)
Ik lig nu regelmatig even onder de zonnebank en dat scheelt wel. als je al wat bruiner bent, verbrand je niet zo makkelijk meer. En... het scheelt, want in de winter krijg ik niet meer zo vaak die opmerking "Ben je ziek? Je ziet zo bleek!"
[/quote]

"Ben je ziek? Je ziet zo bleek!" dat is een k*t opmerking, ik vind dat altijd zo zielig. Maar daar trek ik me lekker niks van aan! Hier zeggen mensen dat gelukkig niet, er is een reden voor dat we zo bleek zijn  :wink:
Veel mensen denken dat de zonnebank ok is , dat dacht ik vroeger ook, todat er een dermatoloog was die zei dat het bruin worden zelf eigenlijk litteken vorming is en meewerkt aan veroudering en kanker. Ook is de zonnebank veel sterker dan de gewone zon... dus wees voorzichtig :)

Oh ja een weetje: in Queensland wordt er elke 7 minuten iemand gediagnostiseerd met huidkanker.

Och zo krijg ik inderdaad vaak te horen, ben je in Egypte/Turkije/Frankrijk (maakt niet uit) op vakantie geweest. Goh, je bent ook niet bruin geworden zeg. Nee DUH wat wil je donker haar en blauwe ogen en lichte huid, daar kan geen zon iets van maken. Maar.......geeft niks, ik smeer me gewoon een ongeluk met hopelijk 'goed spul'  :) :)

[quote author=Amulya link=topic=1670.msg39847#msg39847 date=1134111923]
"Ben je ziek? Je ziet zo bleek!" dat is een k*t opmerking, ik vind dat altijd zo zielig. Maar daar trek ik me lekker niks van aan! Hier zeggen mensen dat gelukkig niet, er is een reden voor dat we zo bleek zijn :wink:
Veel mensen denken dat de zonnebank ok is , dat dacht ik vroeger ook, todat er een dermatoloog was die zei dat het bruin worden zelf eigenlijk litteken vorming is en meewerkt aan veroudering en kanker. Ook is de zonnebank veel sterker dan de gewone zon... dus wees voorzichtig :)

Oh ja een weetje: in Queensland wordt er elke 7 minuten iemand gediagnostiseerd met huidkanker.
[/quote]

Ik ga maar heel af en toe eens onder de zonnebank en ik weet dat het ook niet echt goed voor je is. Ik let in de zomer altijd goed op en smeer me altijd goed in.
Ik heb het een keer gehad tijdens een fietsvakantie. Het was toen schitterend weer en we fietsten in Noord Frankrijk... Ik had een korte broek aan en precies mijn knieen waren verbrand, terwijl ik die wel in had gesmeerd.

Ik vind het altijd wel moeilijk om een goede zonnebrandcreme te vinden, want de ene is veel te dik en dan blijf je zo'n wittige waas houden. De andere plakt. Weer een andere stinkt enorm......  Welke factor ik moet hebben weet ik nooit, dus ik neem meestal factor 15 of hoger.
Ook is mij eens verteld dat je zonnebrandcreme maar 1, hooguit 2 zomerseizoenen moet gebruiken. Daarna wordt de werking minder en dus ook de bescherming.

Ook is mij eens verteld dat je zonnebrandcreme maar 1, hooguit 2 zomerseizoenen moet gebruiken. Daarna wordt de werking minder en dus ook de bescherming.
  Goed nieuws :-D daar hoef je je hier niet druk om te maken, met een beetje mazzel red je net 1 seizoen!! Wij gaan echt door liters heen hier.

Groetjes
Syl

p.s. Factor 30

Het ligt niet altijd aan de factor waarom mensen verbranden!
Het ligt ook aan de aantal keren dat een mensen zichzelf insmeren (bedoel ik geen massage olie)
Factor 5 wil zeggen dat dat je 5x langer tegen de zon kunt als zonder factor
Dus kun je in australie zonder insmeren 10 minuten in de zon liggen zonder te verbranden kun je met factor 5 (10x 5=50) 50 minuten in de zon liggen.
Dus met factor 30 kun je nog langer in de zon liggen.

Als je jezelf voldoende insmeert moet het met factor 15 ook wel lukken, :up: alleen vergeten mensen zich wat vaker in te smeren. :oops:

Groeten marcel

Back