Hoe kan je je Ziektekostenverzekering in Nederland stopzetten???

Lenka

New Member
Hoi allemaal!!!   

Ik heb een brandende vraag over de ziektekostenverzekering. Ik plan een heel jaartje Australie. Veel reizen en werken om rond te komen.
Ik wil met een goede reisverzekering op pad gaan (bv Globetrotter of iets anders) en mijn ziektekostenverzekering in Nederland opzeggen.
Het valt mij echter op dat het lastig is om je ziektekostenverzekering in Nederland te stoppen.

Ik heb gebeld:
- VWS (ministerie van Volksgezondheid,welzijn en sport) zegt:
     - dat ik mijn zorgverzekeraar (ohra) moet bepalen of ik wel/niet verzekerd mag/moet blijven.
     - dat ik in op het moment dat ik even geen baan heb, weer verzekerd zal moeten blijven in Nederland (althans
       dat denkt zij)

- OHRA zegt:
     - dat ze dat niet precies weet. Ik moet een naar een zusterorganisatie
     - dat als ik langer dan 3 maanden aaneengesloten bij een buitenlandse werkgever zit dat het verboden is om via hun verzekerd
       te blijven.

Zoals jullie weten is het: reizen, paar weken werken, reizen, paar daagjes werken, reizen, werken, etc.

Hoe lossen jullie dit probleem op, of hoe hebben jullie dit voor vertrek geregelt?

Het uitschrijven bij de gemeente heb ik liever niet. Er moet vast nog een andere manier zijn???!!!   :|

Thanks als je mij wil helpen.
Groetjes van Lenka   :roll:

Kan je niet gewoon schriftelijk je eigen verzekering opzeggen? Vaak hebben ziektekostenverzekeringen speciale pakketten voor "wereld reizigers". Vraag het eens bij je verzekering wat zij je aanraden.

pascale

Hoi Pascale,

Ik heb Ohra (mijn verzekeraar) al gebeld en de mevr aan de lijn ging heel zenuwachtig doen. En verwees mij door naar een andere verzekeraar.

Natuurlijk kan ik mijn verzekering opzeggen, maar het gaat erom dat ik volgens de wet verzekerd moet blijven.
Mits ik officieel toestemming heb gekregen van een zorgverzekeraar dat dit niet hoeft. Dit gebeurt n.a.v. een gerichte beoordeling (zo zegt VWS).
Gebeurt dit niet en ik vertrek toch, dan kan ik problemen krijgen.

Zelfs bij de gemeente uitschrijven is niet voldoende meldde het VWS mij.

De pakketten die de zorgverzekeraars aanbieden vind ik toch te duur en niet echt op mijn situatie gericht. Daarom wil ik liever speciaal een voor backpackers.

En aangezien het zo lastig lijkt vroeg ik mij af hoe anderen dit hebben opgelost. Snap je?

Groetjes van Lenka  :roll:

Hey iedereen,

Ben heel benieuwd naar de antwoorden want ik zit inderdaad met hetzelfde probleem!!!

Liefs Ivet

Nou hier komt ie dan: was nog een heel gedoe!

Omdat ik echt voorgoed vertrek wilde ik mijn verzekering echt helemaal opzeggen. En beter laat dan nooit dacht ik (want dan ben je weer te laat, je kent het wel) vol goede moed een opzegbriefje geschreven met als reden: definitief vertrek uit Nederland.
Bericht terug: we moeten bewijs van uitschrijving uit de gemeente hebben......

Ik naar de gemeente: zo´n verklaring dat ik VOORNEMENS ben het land te verlaten kan ik op zijn vroegst pas 5 dagen voor gepland vertrek krijgen. (en dan nog is het natuurlijk geen echt bewijs, want wie controleert dat ik ook echt ga?)

Dus nu alsvolgt gedaan:
Brief gestuurd dat dat dus pas binnen die 5 dagen kan. Dat ik bij deze wel aangeef dat ik per 10 september wil opzeggen, en dat ik die verklaring in die 5 dagen zal opsturen. Als ze het nog niet genoeg bewijs is, kunnen ze zelf een aantal dagen na 10 september bij de gemeente mijn uitschrijving controleren..........

Dus de antwoorden op je vragen:
Nee, als je ingeschreven blijft in Nederland MOET je verzekerd blijven volgens de wet. Maar: tijdens mijn reis in 2003/2004 heb ik het als volgt gedaan (en werd prima geaccepteerd): ingeschreven blijven puur als soort postadres. Ik was toen in Nederland niet meer verzekerd. (opgezegd. Was particulier) Ik heb een Globetrotterverzekering oid van Isis gehad (al eens eerder de Elvia globetrotters verzekering, beide prima). Ik dacht naar ik meen voor 12 maanden (of 364 dgan, want 365 mag weer niet of zo.....) plus maandje of zo thuiskomst verzekering iets van 700 euro betaald. Reken maar uit: da´s helemaal niet duur!

Maar als je je niet uitschrijft, blijf je vast aan je verzekering in Nederland en moet je deze verzekering erbij nemen (of ze moeten andere goede ideeen hebben bij bijv. de JoHo company in Leiden, die weten dit wellicht wel).

ps. uitschrijven is niet zo eng als je denkt...........Ik had mijn apartement onderverhuurd met toestemming van de woningbouwvereniging en bleef dus op mijn eigen adres als soort van postadres ingeschreven, maar was wel uitgeschreven als bewoner. Snappie? heb ik niks geen uitslag van gekregen  :p

Hoop dat dit een beetje helpt?

henriette

probeer elvia (of evia) eens, de organisatie die backpackers helpt gaat volgens mij met hun in zee. Misschien kan een backpacker organisatie je verder helpen.
succes

pascale

Toch nog even een vraagje  :roll:

Mijn situatie is als volgt: Ik ga 6 maanden op een toeristenvisum naar Oz, Daarna 11 maanden op een studentenvisum en dan nog 9 maanden op een Prospective Marriage visum. Oftewel ik moet mij voor 2 jaar verzekeren.

Ik ga echt niet 2 jaar lang mijn verzekering hier laten doorbetalen en daarnaast nog een Globetrotters verzekering betalen.

Moet ik mij nu uitschrijven bij de gemeente? of kan ik mij gewoon bij mijn verzekering uitschrijven en een 2-jarige verzekering bij globetrotters nemen?  Unive is heel vaag erover en hebben overal naartoe gestuurd maar niemand weet echt een antwoord.

Hoop dat iemand iets weet.

Liefs Ivet

Ik weet niet precies hoe het zit met een studentenvisum....of je dan recht hebt op medicare....Maar eigenlijk komt het erop neer dat je voor spoedeisende hulp ALTIJD als Nl recht hebt op vergoeding van de gemaakte kosten (ze helpen je gratis, daar komt het op neer ongeveer)
Volgens mij op je prospective marriage heb je sowieso recht op medicare?
Maar gezien je situatie lijkt het me sowieso verstandig om je uit te schrijven, want op basis waarvan zou je nog ingeschreven willen blijven? Je vertrekt toch definitief uit Nederland?
En als student en op je pm visum kan je geen globetrottersverzekering afsluiten, dus die zou ik afsluiten voor de eerste 6 maanden, en dan gewoon via medicare (plus private indien dat moet of als je dat wilt.....) Misschien dat er wel weer een speciale studentenverzekering is (studeren in het buitenland....daar weten ze bij bijv. JoHo (is backpackersorganistaie etc.) ook wel meer van)

Volgens mij moet dit kunnen zoals ik het vertel, maar misschien kan iemand dit beter uitleggen, bevestigen, of tegenspreken........

Henriette

Ik heb dit ook allemaal uitgezocht. Helaas weet ik er nog weinig meer van. Daar heb je dus niets aan.

Ik weet wel dat ik het een en ander bij de Friesland zorgeverzekeraar heb nagevraagd en daar snapten ze er ook niks van. Volgens mij doen de meesten er niet moeilijk over: uitschrijven bij gemeente en ze vinden het wel best.
En de controle is miniem. Maar ja, als je gepakt word, dan ben je wel flink de pineut.

Dus doe het volgende:

kijk even op www.activityinternational.nl of www.travelactive.nl Ik weet dat zij het een en ander hierover op hun website hebben neergezet.

Maar diegene die alles uitvoert namens de overheid en controleert etc. is het college van zorgeverzekeringen. Zij zijn diegenen die de regels uitvoeren van de overheid en geven dingen dus door aan zorgverzekeringen.

www.cvz.nl

Het beste wat je kunt doen is via hun info formulier  op de website je vraag stellen.

En als een aantal dat van jullie doen, dan kunnen we de antwoorden even met elkaar vergelijken.

Wat ik al wel weet is dat het verschil is of je wel of niet als ingezetene van Nederland word beschouwd.

Uitschrijving bij het GBA is hierbij niet bepalend.

Het hangt onder andere samen met :

duur verblijf in het buitenland: korter/langer als een jaar
wel of niet werken in buitenland en duur van werkperiode
of je nog zelfstandige woonruimte hebt (dus uitschrijven)
bedoeling terug te keren

en andere zaken

Ben benieuwd hoe er gereageerd word.

Hey,,
Bedankt voor jullie reacties. Henriette na wat jij hebt gezegt heb ik gekeken en inderdaad zou ik niet ingeschreven hoeven blijven. Moet alleen uitzoeken of dat kan met mijn studie en of globetrotters ook mensen verzekerd die niet ingeschreven staan.

Mijn grootste probleem was gewoon dat ik zoiets had van: Als ik niet ingeschreven blijf kan ik me niet verzekeren, en als ik wel ingeschreven blijf moet ik straks dubbel betalen.

Maar als ik me uitschrijf bij de gemeente en Unive kan ik me waarschijnlijk wel gewoon verzekeren blij globetrotters voor 6 maanden. Dan via die internationale school een verzekering en daarna nog 9 maanden bij globetrotters tot het huwelijk.

Denk ik... haha
Alles maar rustig uitzoeken,

Allemaal SUPER bedankt!!!

Liefs Ivet

Hoi,

Ik heb denk het zelfde probleem, ik ga eerst voor een jaar naar ozzie met behoud van huis hier in NL.
In dat jaar wil mijn werkgever een sponsor visa aanvragen, maar kom toch nog eind van het jaar terug om mijn huisie te verkopen.
Ik zal Z&Z een bellen van de week, ik heb geen zin om 2x te betalen en dan laat ik het even weten.

Arnold

studenten zijn een uitzonderingsgroep.

ben je student en jonger dan 30 jaar. dan ben je de lul, want je moet dan verplicht verzekerd zijn. Maar heb je een baan, dan weer niet, omdat je dan inkomsten uit het buitenland hebt.

En studenten met een bijbaan.... hahahaha
Maar goed als ik mij uitschrijf is er dus geen probleem....

Jeetje na al die weken uitzoeken dacht ik toch dat ik aardig wat info had en steeds stuit je dan weer op iets waar je ook weer helemaal de kluts van kwijt raakt!!!

Liefs Ivet

studenten met bijbaan hoeven zich ook niet verplicht in NL te verzekeren. Maar zodra die baan weg is... wel... zodra er weer baan is... niet

Zelfde principe ook voor backpackers.

Dat word dus een hele leuke administratie en on controleerbaar. Toen ik dit vroeg bij de verzekeraar keken ze me al aan met angst en beven. :-D

Maar ik  geloof dat je minimaal 3 maanden (aaneengesloten) moet werken... dit laatste weet ik niet zeker.

DUS BELLEN EN MAILEN DIE CVZ EN HET HIEROP NEERZETTEN!!! DAN WEET JE HET PAS ECHT HELEMAAL ZEKER VOOR DE VOLLE 100 PROCENT IN JOUW SITUATIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu weet ik het weer:
Dat postadres moest ik inderdaad aanhouden omdat ik anders niet als Nederlandse via zo´n globetrotters verzekering verzekerd kon zijn. Vandaar wel de uitschrijving (dus weg met die verplichte ziektekosten verzekering) maar WEL postadres ivm de globetrottersverzekering.

Niet veel aantrekken van de ziektekosten verzekeraars heb ik al gemerkt! Die weten weinig tot niets van deze situaties (inclusief CZ'.

Ik denk dat die websites en JoHo je echt verder kunnen helpen (vooral ivm studie in buitenland). En tijdens je prospective marriage denk ik dat je in aanmerking komt voor medicare........is dat zo? Wat heb je daarover gelezen? Zo niet medicare, dan private insurance in Australie lijkt me....

Het gaat de goede kant op...het gaat wel lukken. Naar ik mij meen te herinnerinen kun je zo´n wereldreisverzekering niet langer dan 1 jaar afsluiten (ivm dat ingezetene schap in Nederland, maw, je moet wel Nederlander zijn en dat bewijs je met je postadres). Aan de andere kant was het wel weer zo dat je het zo (online) kunt verlengen...........dus.........

Globetrotters verzekering
Studentenverzekering voor studeren in het buitenland
en medicare? In die volgorde???

Succes!

henriette

Hallo Henk J en alle andere lezers! :)

Ik kwam er gisteren achter dat ik een fout(je) heb gemaakt in mijn eerste vraag.
Niet boos zijn hoor  :oops:  maar het was niet VWS maar juist CVZ die ik gebeld had!!!
Die mevrouw meldde mij (in boze toon  :-() dat ik mijn eigen zorgverzekeraar (OHRA) mijn situatie moet bepalen en dat CVZ dat niet kan doen.
En dat was jammergenoeg mijn ervaring van CVZ. Jammer dat ik haar naam niet heb gevraagd.

Haar antwoord luidde ongeveer als volgt:
"Het is niet aan ons om dat te bepalen. Dat moet uw eigen zorgverzekeraar doen. Zij bepalen aan de hand van factoren, zoals duur van verblijf, periode werk, etc of u verplicht verzekerd moet blijven. Of dat u er juist geen recht op heb. Als zij u melden dat u volgens uw situatie niet verzekerd mag zijn bij een nederlandse zorgverzekeraar dan mag dat niet.  Als zij u melden dat u verplicht verzekerd moet blijven. Dan mag u zich niet uitschrijven en blijft u verplicht om verzekerd te te zijn. maar het is aan HEN om dat te bepalen. "

Ik denk dat ik vanaf nu alles schriftelijk ga proberen. dan heb je hun antwoord zwart op wit, naam van degene die het behandeld heeft, en dan kunnen ze ook wat langer over een antwoord nadenken.
Mocht ik nog iets te weten komen laat ik dat natuurlijk weten.  :up:

Groetjes van Lenka

Ik weet niet of het nu sinds de verandering van het nieuwe zorgstelsel  veel veranderd is ,
maar tijdens mijn WHV stond ik gewoon ingeschreven by de gemeente , had ik van elvia een doorlopende reisverzekering van 1 jaar  + 1 maand na aankomst in nederland.
Als ik me niet vergist had ik mijn ziekte-verzekering gewoon geannuleerd.

Dit zegt elvia
https://www.elvia.nl/ElviaReiziger/ShowSite?cmsMenuId=212&cmsListDocumentId=410&cmsPageId=241

Dus , het hangt af van de ziekteverzekeraar (die hebben meestal een opzegtemijn van 2maanden)

Als je de zorgverzekering niet kan stopzetten dan  kun je je ook bij jouw ziekte-verzekeraar een doorlopende reis-verzekering afsluiten , dan ben je ook voor 365 dagen verzekerd.
(is altijd goedkoper dan een ziekte-verz + aparte reisverzekering)

http://ohra.nl/nl/particulier/verzekeren/reisverzekeringen/polisvoorwaarden/index.jsp?ComponentID=42167&SourcePageID=42196#
en klik op voorwaarden permanente reisverzekering

Groetjes Johan

Hoi allemaal! :)

Ik heb net een brief aan mijn zorgverzekering (OHRA) geschreven met vragen over dit punt.
Als ik hun antwoord zwart op wit binnen heb zal ik jullie dit laten weten! :up:

Doeg
Lenka

Hoi Allenmaal,

Ik heb het even gevraagt bij zorg&zekerheid, Maar die gaven ook geen zekerheid en stuurden mijn door naar CZ.
CZ zij dat ik dan het tarief naar het laagste moet zetten (66,95 of zo)per maand, dat is nog ruim 700,-eu dat ik even weggooi.
Toen heb ik mijn gemeenten op gebeld met de zelfde vraag, "Ik ga een orientatie jaar naar Australië, maar wil mijn huis in Leiden voor dat jaar behouden. Kan ik mijn uit de gemeenten laten schrijven zodat ik dan geen ziektenkosten meer hoef te betalen en dat was geen punt. ze zijn je kan je gewoon uit laten schrijven, en je huis aanhouden.
Zij vond het ook zonden van het geld als ik daar zat en hier ziektenkosten moet betalen.

Groeten,
Arnold

Hey Arnold,
dat ik juist wat ik wil: geen ziektekostenverzekering in Nederland betalen.  :up:

Het is alleen niet zo dat als je je uitschrijft bij de gemeente dat je dan niet meer verzekerd hoeft te zijn.
Natuurlijk kan je je uitschijven. Natuurlijk kan je de dan zorgverzekering stopzetten. Misschien is er geen haan die ernaar kraait.
MAAR volgens de wet moet je dan wel verplicht verzekerd zijn.  Helaas  :|

Toch hoor ik dat velen het op deze manier doen en er nooit problemen mee hebben gehad. Die hadden dus mazzel.
Ik wil op safe spelen. Een bewijs van OHRA dat ik voor een heel jaar vertrek zodat ik officieel geen ziektekostenverzekering hoef te hebben.  Hopen dat 't lukt!  :-D

Groetjes van Lenka

Back