Hoe kan je je Ziektekostenverzekering in Nederland stopzetten???

Ik begrijp ECHT NIET dat je verplicht in Nederland verzekerd moet zijn als je je uitschrijft (en dus ook echt weg bent natuurlijk)! Dat staat echt nergens in de wet hoor! Dat kan toch ook helemaal niet: alle Nederlanders die in het buitenland wonen en werken zijn toch ook niet verzekerd in Nederland! De wet schrijft voor dat een ingezetene van Nederland verplicht verzekerd dient te zijn. Als je in Australie zit voor lange tijd (zeg vanaf een jaar) dan ben je geen ingezetene van Nederland.

Zodra je je uitschrijft, kun je je ziekteverzekering opzeggen. Ik heb het net gedaan. Dat is zo legaal als maar kan. En ze willen graag dat bewijs van uitschrijving omdat dat zo ongeveer het enige bewijs is dat je niet meer een resident van Nederland bent. En inderdaad zoals Arnold zegt: als niet resident, mag je natuurlijk nog wel gewoon een huis hebben (zelfs wel huren hoor)! Maar daar woon je niet, dus je staat niet ingeschreven! Een eventuele huurder van je huis staat namelijk WEL op dat adres ingeschreven (en die heeft weer een ziektekosten verzekering verplicht etc.)

Wel was (is?) het zo dat de reisverzekeringen (al of niet met ziektekosten) alleen afgesloten konden worden met een inschrijving hier in Nederland (ze hebben/hadden die verzekeringen alleen voor Nederlanders blijkbaar), en dat kan dus ook via een postadres inschrijving.

Laat je niet gekmaken door het feit dat niemand het goed weet, want als ze een beetje nadenken is het zo logisch als wat. Een ziektekostenverzekeraar zal zich in allerlei bochten wringen om jou je verzekering te laten houden en dubbel te laten betalen voor een reisverzekering + ziektekosten! Ze willen niet graag een klant kwijt. Zo simpel is het. Verder zal het hun een zorg zijn of jij dan wel of niet verzekerd bent......

Succes met de perikelen. Ik hoor graag jullie keuzes.

Henriette

Henriette beschrijft het goed, en Lenka en Yvette, voor jullie zijn er eigenlijk twee mogelijkheden als backpackers:

a) je blijft NL ingezetene en neemt een (doorlopende) backpackers reisverzekering + blijft verplicht verzekerd voor NL ziektekosten
B) je laat je uitschrijven als ingezetene uit NL, maar vervolgens moet je een (dure) globetrottersverzekering, a la OOMS, nemen gedurende dat hele jaar, tenzij je in Australie je onder Medicare kan laten registreren.

Wat het goedkoopst is hangt af van je Medicare toelating. Krijg je dat niet, dan is optie a) goedkoper dan optie B) omdat de globetrotters en expat-verzekeringen voor niet NL-ingezetenen over het algemeen heel prijzig zijn.

Zodra je NL verlaat, geen werk uit uitkering meer uit NL krijgt en vertrekt naar een land waar NL geen speciaal verdrag mee heeft, ben je NIET verplicht verzekerd voor ziektekosten en kun je die dus opzeggen.

Ga je naar Marokko, dan ben je de klos, want daar heeft NL een verdrag mee en blijf je dus verplicht verzekerd in NL; ga je naar Australie dan heb je geluk, maar daar heeft NL geen verdrag mee m.b.t. de verplichte ziektekostenverzekering.

Zelf heb ik simpelweg mijn verzekeraar van te voren mijn gemeentelijke aangifte tot uitschrijving opgestuurd met een briefje erbij, en zonder problemen heeft de verzekeraar (Anderzorg) mij uitgeschreven.

Een goede tip in deze is om eerst zelf wat publicaties van het CZ te lezen en daarna pas met je verzekeraar te bellen, want lang niet iedereen is goed op de hoogte van de officiele regels.

Veel plezier met backpacken overigens ....

Heey! 

Snik…  :cry: ik dacht dat ik het begreep. Sorry, als ik het fout heb geantwoord. Niet boos zijn alsjeblieft! Ik probeer het gewoon te begrijpen…  :wall: Het is niet mijn bedoeling om verkeerde info te geven... :|

Als je naar Australië emigreert dan hoef je niet verzekerd te zijn in NL.
Als je langer dan 3 maanden een buitenlandse werkgever hebt dan ook niet.
Dat begrijp ik - is heel logisch. 

Ik heb alleen telefonisch van het CVZ (College Voor Zorgverzekeringen) begrepen, dat als je gaat backpacken je op de momenten dat je géén baan hebt, eigenlijk op vakantie bent en dus verzekerd moet zijn in NL.
Of dat als vakantie wordt gezien hangt af van in welk land ze vinden dat je woont en je verdere persoonlijke situatie:
< 1 jaar = wordt gezien als tijdelijk verblijf = vakantie
> 1 jaar = je wordt geacht in het buitenland te wonen
< 3 jaar = a.d.h. van vragen volgt een beoordeling of het een tijdelijk verblijf is of niet

Op de website:  http://www.consumenten.cvz.nl/  (zie zoekopdracht "Australie")

“Met Australië (…) Nieuw-Zeeland (…) heeft Nederland een sociaal verdrag gesloten waarin echter geen regeling voor medische kosten is opgenomen. (…) Werkt u in een van de genoemde landen, dan valt u onder het sociale zekerheidsstelsel van dat land.”

Verderop staat:
“Waar u woont, wordt bepaald door (...) en niet alleen door uw inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie.
In een aantal landen (...), recht op medische zorg ten laste van Nederland. Dat wil zeggen dat de Nederlandse overheid die zorg betaalt volgens een verdragsregeling voor ziektekostenverzekeringen. Dit is het geval als:
• u woont in een EU-/EER- of verdragsland; en
• u tijdelijk verblijft in Australie.”

Zucht...  Ik word er een beetje gek van :angry1:

Wat ik wil: 1e WHV, dan 2e WHV, dan emigreren.  - Makkerlijker gezegd dan gedaan, (Ik heb enkel een opeiding Dierverzorging, mijn Engels is redelijk, ik ben niet rijk). :cry: 
Misschien dat er een wonder gebeurt?? Zou erg welkom zijn  :applaus:
Ik vrees dat het bij twee WHV's zal blijven

Ik wil goed verzekerd voor zorg, bagage, ed, tijdens reizen, werken en sporten. En dat natuurlijk tegen zo min mogelijk geld!  :up:

Ik laat het even hierbij. Ik zie nu zelf even door de bomen het bos niet meer denk ik...  :blond:
Groetjes van Lenka :)

Weet niet of dit je helpt maar:

Gezien je langere tijd wegblijven zou ik uitschrijven in Nederland, maar wel postadres houden. Ziektekostenverzekering hier opzeggen en globetrottersverzekering nemen (als deze optie dus nog kan via het postadres etc...). Volgens mij val je sowieso onder medicare, was bij mij ook het geval tijdens mijn WHV. Overigens ben je dan alleen voor spoedeisende medische hulp verzekerd, wat betekent dat je een nodig doktersbezoek, etc. gewoon vergoed krijgt.

Op deze constructie ben ik zelfs geopereerd in Australie tijdens mijn WHV, waarbij ik de doktersbezoeken en medicijnen etc. eerst van mijn globetrottersverzekering bij medicare moest claimen. Pas als dat niet lukte omdat het niet meer viel onder spoedeisende hulp (zoals de operatie zelf, terwijl die ook weer niet NIET spoedeisend was. Ik vloog er niet voor naar Nederland, maar had via Medicare op lange wachtlijsten gestaan, terwijl Verzekering prive-hospital betaalde) kreeg ik de kosten via de Globetrottersverzekering vergoed.

Kortom, ik was a) uitgeschreven als ingezetene maar met postadres B) was niet verplicht verzekerd in Nederland c) had een backpackers verzekering van Isis (= de Goudse) en had d) als Nederlands WHVer recht op vergoeding van medisch noodzakelijke kosten in Australie (met medicare pas etc.) Mijn verzekering heeft mij ongeveer 750 euro voor 12 maanden gekost. Weet natuurlijk niet of deze tarieven nog hetzelfde zijn, maar dat vond ik erg meevallen. Ik weet ook nog dat ik online kon verlengen indien nodig, dus check even of deze constructie ook 2 jaar mogelijk is (via postadres in Nederland.....).

Succes!

henriette
ps Whale: ik ben ook verzekerd bij Anderzorg, alleen geeft mijn gemeente pas 5 dagen voor vertrek een verklaring van voorgenomen vertrek af. Anderszorg heeft inmiddels al wel mijn verzekerings opzegging geaccepteerd......

Dank je Henriette,

weet je, het is gewoon zo lastig dat ietedeen iets anders zegt. En als je denkt dat je het begrijpt, blijkt het toch niet waterdicht te zijn.
Want zo heb ik bijvoorbeeld vernomen (van een bekende reisorganisatie!), dat je een medipas enkel krijgt als je in NL een zorgverzekering hebt. Dat zijn dus niet de ISIS en Elvia Globetrotter en zo.
Maar zei hij erbij, er zijn wel mazzelaars die toch een medipas kregen toen ze in Australie kwamen.
Tja, iedereen heeft andere ervaringen.
Sommigen hebben alles meezitten. Sommigen hebben alles tegenzitten. :angeldevil:

Toch moet je je hart blijven volgen en vohouden! Toch?  :up:
Groetjes van Lenka

[quote author=Lenka link=topic=5294.msg67660#msg67660 date=1155299768]

Wat ik wil: 1e WHV, dan 2e WHV, dan emigreren
.....
Ik vrees dat het bij twee WHV's zal blijven
[/quote]

FF off topic
na 2 WHV krijg je volgens mij een code 8503 in je paspport en kan je alleen BUITEN australie een visum aanvragen.
http://www.immi.gov.au/media/fact-sheets/52cImposition_of_visa_condition.htm

Tijdens je 1e WHV mag je WEL IN australie een visum aanvragen en krijgt je een bridging visa.

en by the way ben ook druk zoekende betreffende ziektekosten en ben er ook nog niet uit dus volg deze topic met heel veel interesse.

Teuni

Klopt Lenka:

Er staat namelijk ergens: volgens de reciprocal agreement zijn Nederlanders, die onder een nederlandse ziektekosten verzekering vallen, verzekerd via Medicare in Australie (of zoiets). Ik heb het idee dat dat een beetje geschreven is onder het mom van: Ben je een Nederlander, en heb je in Nederland recht op een verzekering door werk, uitkering oid of zelf normaliter verzekerd, dan val je in Australie onder medicare.

Echter is door ons nieuwe zorgstelsel vanalles veranderd. Ik vind dat een verwarrend zinnetje, heb het ook weleens zien staan. Jij, als Nederlander hebt normaliter recht op verzekerd zijn hier (wel zelf betalen  :-D) en daarom mag je ook medicare in Australie. Ik zou het zo maar interpreteren......want echt ik kan je garanderen: als je je aanmeld bij een medicare office kijken ze naar je paspoort: dus of je Nederlander bent en naar je soort visum (ivm alleen medisch noodzakelijke kosten). En echt niet naar je ziekenfonds pas! Zelfs als je als toerist het ziekenhuis binnenloopt voor een dokter, krijg je op basis van je paspoort (dus Nederlanderschap) hulp. Heb je dus niet eens een medicare pasje of zo nodig! En ze weten daar ook niet of je wel of niet ingeschreven staat natuurlijk!

Dat is wat ik er van weet..........maar ik begrijp de opmerkingen bij reisbureaus etc., want zo onduidelijk staat het soms wel omschreven.....

groet, henriette

Hey teuni en henriette :)

dank voor jullie verdere info over medicare en ook het visum!  :up:

Ik zie alweer dat ik veel heb om over na te denken...  pfff

Wist niet over die regeling met het visum (thanks teuni). Ik ga van het weekend even naar de link kijken.  :up:

Ik heb namelijk nog nooit over een brigding visum gehoord...  :unsure:  maar ja, dat hoor weer bij een andere topic of hoe je dat noemt.. :whip:

:later:    Groetjes van Lenka

Henriette,
Goede opmerking: Als Nederlander heb je inderdaad min of meer automatisch recht op Medicare (als toerist). Dat is wel niet zo uitgebreid als een verzekering in NL, maar alle noodzakelijke hulp wordt gegeven op basis van je paspoort. Weten wij uit ervaring, 4 jaar geleden brak Ellen haar been in de Blue Mountains (we waren gewoon op vakantie). Moest opgehaal (EN opgetakeld) worden door een helikopter, naar een ziekenhuis en een operatie om een plaatje in haar been te zetten. Het enige wat we moesten doen was haar paspoort laten zien op de administratie.

Ik zou denken dat dat ook zo is als je op een WHV visum hier bent. Check dat even Lenka, want als dat klopt ben je voorlopig klaar.
Perthpete

Hoi Perthpete, :)

hmm... ik heb gehoord van een jongen die op vakantie ging. Meteen in het begin ging hij ergens over de rotsen onderuit (oid) en moest behandeld worden.
Nederlander? geen punt, hij werd behandeld, maar hij moest alles zelf uit de portemonnee terug betalen.

Volgens mij had hij een keus: vastzitten of werken om de kosten terug te betalen. (Maar hang mij hier niet op...)

Wanneer dit was weet ik niet. Waarschijnlijk had hij geen enkele verzekering (reis of ziektekosten) op welke manier dan ook geregeld...

Groetjes van Lenka

Hey mensen,

Heb even gekeken wat de goedkoopste verzekering is voor 12 maanden en dacht zet hier ook even het overzichtje neer:

Go isis :  €406,- budget, €660,- super
Elvia:      €408,50
Australian Backpackers (via elvia):  €429,-
Travel active: €470,-
World Nomads: €630,-
OOMverzekeringen: €540,-

Als jullie nog toevoegingen hebben!!??!!

Groetjes Ivette

Elvia Globetrotter:
basisverzekering: 504,00
bijzondere sporten:50,40
Thuiskomstdekking: 95,00
poliskosten: 4,50

oeps... er ging iets fout... de vorige post had nog niet gepost moeten worden.  :|

Optellen = 653,90 voor de 1e 12 maanden.

Als je geen bijzondere sporten/thuiskomstdekking wil is het goedkoper.

Groetjes van Lenka :)

Ik heb dan maar ook meteen de Tasman verzekering van Travel Active opgezocht:
(geldt voor de 1e 12 maanden)

basisverzekering:         470,00
Thuiskomstverzekering: 95,00
Onderwater...: (10%) :  56,00
Verzekeringsbewijs:      5,00
                               -------------- +
                                      626,00

Wat mij opgevallen is bij meerdere verzekeringen: de 2e 12 maanden duurder zijn dan de 1e 12 maanden.

Lenka,

Bij ons wilden ze geen van allen (niet de ambulance broeders, niet de piloten/artsen in de helikopter, niet de verpleegsters in het ziekenhuis en ook niet de chirurgen) zelfs maar kijken naar onze verzekeringsbewijs (je weet wel, credit card formaat van je verzekering).  No, no, no, just bring her passport to administration so they can make a copy. Echt geen cent hebben we hoeven te betalen.

Misschien dat die jongen toch niet kritisch genoeg gewond was of zo ...
Perthpete.

Kritisch hoeft het niet eens te zijn hoor. Als je keelpijn hebt of een griepje, loop je ook gewoon de post bij het ziekenhuis binnen (of huisartsen post , afhankelijk van waar je bent en of die er is....). Ik ben meerdere malen "bekeken & behandeld"  zonder dat ze ook maar iets vroegen.....

Als het maar medisch noodzakelijk is. Dus niet omdat je denkt dat het laseren van je ogen in Australie wel even een goed idee is...........

Henriette

Hallo  :)
in september heb ik een brief geschreven over het punt "zorgverzekering" aan de CWZ. Gisteren ontwing ik hun antwoord. Het is een heel hoop om door te lezen. Maar wie het interessant vind neemt er misschien even de tijd voor...  :wink:
Over het algemeen kan je het meeste op hun site vinden (althans dat vind ik), maar ik heb beloofd dat ik hun antwoord zou posten in dit topic.
Vandaar. Succes!  :up:
Lenka
-----------------
In antwoord op de brief aan het CVZ van 13 sept. j.l. stuur ik u een aantal linken naar onze CVZ-website.
Deze info is bestemd voor uw dochter die naar Australië gaat.
www.buitenland.cvz.nl
http://www.buitenland.cvz.nl/wonen_buitenland/index.asp?list=@B&size=K

Wanneer is sprake van wonen in het buitenland?                       
Waar u woont, wordt niet alleen bepaald door uw inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), maar ook door uw persoonlijke omstandigheden. Deze persoonlijke omstandigheden hebben in eerste instantie betrekking op de duur van uw verblijf in het buitenland. In principe geldt een verblijf van korter dan één jaar als tijdelijk. Bij een langer verblijf wordt uitgegaan van 'wonen'.

Verwacht u korter dan drie jaar in het buitenland te verblijven, dan bepaalt de zorgverzekeraar waar u zich aanmeldt of u geacht wordt in het buitenland te wonen.             

Voor de volledigheid stuur ik u ook onderstaande informatie die bestemd is voor backpackers die naar verwachting ongeveer een jaar gaan reizen in Australië.

De (wettelijke) verplichting om uw basisverzekering te handhaven tijdens uw reis is afhankelijk van het antwoord op de vraag of u dan nog als ingezetene van Nederland kunt worden beschouwd. Uw zorgverzekeraar moet beoordelen of u, in de door u geschetste situatie, nog verzekerd zult zijn volgens de Zorgverzekeringswet.
Het CVZ heeft hier geen bemoeienis mee. Ik kan u hierover alleen het onderstaande meedelen.

Waar u woont, moet worden bepaald op basis van uw persoonlijke omstandigheden. De inschrijving in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) is hierbij niet bepalend. Is uw verblijf van tijdelijke aard, dan blijft u voor de verzekeringen wel in Nederland wonen. Die tijdelijke aard kan blijken uit de volgende omstandigheden:

de duur van het verblijf. Een verblijf korter dan één jaar (met name bij vakantie/studie) in het buitenland wordt in het algemeen als tijdelijk aangemerkt;
uw verblijfstatus in het buitenland (de aard van het eventuele benodigde verblijfsdocument in het land waar u verblijft);
de aantekeningen die in het paspoort zijn opgenomen over het vertrek uit Nederland en het verblijf in het buitenland;
u komt regelmatig of met vakanties terug naar Nederland;
u hebt de bedoeling om weer terug te keren naar Nederland;
u beschikt nog over zelfstandige woonruimte (gekocht of gehuurd) met huisraad en eigendommen in Nederland (een postbusadres of een adres bij een familielid is op zich niet voldoende);
er blijven gezinsleden in Nederland achter.

Uw zorgverzekeraar moet dus onderzoeken waar u tijdens uw reis volgens de verzekeringen woont en of u uw basisverzekering moet handhaven: ook bij een langer verblijf dan een jaar kan bij backpacken toch sprake zijn van doorlopend ingezetenschap voor de AWBZ en de ZVW (verplichte verzekering) als er heel duidelijk sprake is van tijdelijkheid/terugkeer naar Nederland binnen een bepaalde periode.

Studie/vakantie:
Als iemand - een Nederlandse ingezetene die al verzekerd is voor de ZVW/AWBZ - uitsluitend wegens studieredenen in Australië verblijft en jonger is dan 30 jaar dan blijft hij/zij in Nederland verzekerd volgens de Zorgverzekeringswet. Het verdrag met Australië regelt dat iemand die in Nederland verzekerd is voor de Zvw in Australië 6 maanden recht heeft op medische zorg via het Australische ziekenfonds met een formulier NL/A 111 ((en visa versa), de export van uitkeringen en detachering van werknemers.  Voor meer informatie: zie:

Landen waarmee Nederland afspraken heeft gemaakt 
In internationaal verband heeft Nederland met een groot aantal landen afspraken gemaakt over het verlenen van medische zorg aan elkaars verzekerden. Die landen zijn onder te verdelen in de EU-/EER-landen en de verdragslanden. De kosten van medische zorg die in één van deze landen - vaak onder nadere voorwaarden - aan u is verleend, worden achteraf door Nederland vergoed (en omgekeerd). Dit is echter pas mogelijk nadat daarvoor een administratieve procedure is uitgevoerd. 

Australië: alleen bij tijdelijk verblijf  :    http://www.buitenland.cvz.nl/home/index.asp?size=K#tcm:27-14315

Belt u hiervoor het speciale telnr. van  CVZ afd. Buitenland 010 428.95.51

Werken:
Uw zorgverzekeraar moet beoordelen of u, tijdens uw verblijf in Australië, verzekerd blijft volgens de Zorgverzekeringswet.

Het CVZ heeft daar verder geen zeggenschap in. U kunt op onze website op deze pagina informatie vinden over vakantie/werken in Australië:

http://www.buitenland.cvz.nl/buitenland/wonen_NL/werken/8-werken_in_btl_zonder_zkvz.asp?size=K

Deze informatie is van toepassing als de werkzaamheden duidelijk langer duren dan drie maanden bij een Australische werkgever die loonbelasting/premieplichtig is. Het lijkt in dat geval wel verstandig om van uw zorgverzekeraar een schriftelijke bevestiging te vragen dat u in dát geval inderdaad niet verzekerd blijft voor de AWBZ/ZVW.

Neemt u vervolgens met de voor u relevante (uitgeprintte) informatie opnieuw contact op met uw zorgverzekeraar die uw situatie formeel moet beoordelen?

Als u dit niet doet, loopt betrokkene het risico bij terugkeer in Nederland een boete te krijgen opgelegd en evt. betaling van premies met terugwerkende kracht als u wel als ingezetene had moeten worden beschouwd, maar geen premies heeft betaald. Vraagt u daarom uw zorgverzekeraar om een formeel document waarin staat of u de komende periode (tijdens uw reis) formeel als ingezetene van Nederland wordt beschouwd of juist niet.

Als U volgens uw zorgverzekeraar het komende jaar wél verplicht onder de ZVW en AWBZ verzekerd blijft, dan moet uw zorgverzekeraar ook aan u uitleggen wat de werelddekking van de basispolis van de ZVW betekent. Raadpleeg hiervoor ook eerst de aan u toegezonden polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar.

Meer informatie over bestuurlijke boete vindt u op www.cvz.nl    bij:   
http://www.cvz.nl/verzekeringen/bestuurlijke_boete/index.asp?size=K

Hallo,

Ik heb vandaag gebeld met mijn verzekereing (zilveren kruis achmea).
Zij zijden dat ik alleen in Nederland verzekerd moest blijven als ik minder als een jaar in het buitenland zou verblijven en geen belasting betaal in het buitenland. dus als ik langer weg blijf en belasting betaal ben ik niet verplicht om in Nederland verzekerd te blijven.

Zij bieden ook een wereld polis waarmee je jezelf kan verzekeren als je werkt in het buitenland. de kosten liggen tussen de € 100 en €140, afhankelijk van je eigen risico. mocht je een Nederlandse verzekering aan moeten houden en een extra verzekering er bij moet nemen zoals elvia dan kan het voordeliger zijn om een wereld polis af te sluiten. ze vertelden mij dat ook duiken en andere sporten onder de verzekering vielen.

Ze waren erg behulpzaam en deden ook niet moeilijk over mijn vragen, wat niet gebruikelijk is heb ik gelezen. ik ga het nog verder uitzoeken en na vragen mocht ik meer info hebben dat zal ik het posten!

Groet,

Bas

Hoi Bas :)
ik ben net klaar met de brief voor mijn zorgverzekeraar.
Het CVZ verklaarde mij deze week in een brief:
"in eigen belang raad ik u aan om aan uw zorgverzekeraar een schriftelijke reactie te vragen waarin uw zorgverzekeraar expliciet aangeeft of u voor de komende periode tijdens uw reis in Australie als "ingezetene in termen van de volksverzekering- AWBZ/ZVW" wordt beschouwd. "

in een andere brief zei hij ook dit: " ook bij een langer verblijf dan een jaar kan bij backpacken toch sprake zijn van doorlopend ingezetenschap voor de AWBZ en de ZVW (verplichte verzekering) als er heel duidelijk sprake is van tijdelijkheid/terugkeer naar Nederland binnen een bepaalde periode."

Als je wat anders/meer te weten komt hoor ik het graag. Hoe zit het trouwens met die 100-140 euro? per maand/kwartaal/jaar?
Enkel Elvia kan toch ook?
Groetjes van Lenka

Back