Huizenprijzen in Australie

[quote author=hawk link=topic=5485.msg69195#msg69195 date=1156714186]

Of erger nog, in de provincies Groningen, Friesland of Zeeland: http://msn.entopic.com/weekcijfer/huizenprijs
[/quote]

Was is er mis met Groningen?
Ik heb hier 35 jaar heerlijk goedkoop!! gewoond. :up: :up: :up:
En dan de rust..
Nee, de randstad en omgeving doet echt mensen bewegen tot het emigreren.

Waarom ik uit Groningen ben vertrokken? Geen werk.

Jan
 
zijn er diensten die beerputten (strontputten ) leegtrekken of hoe doen ze dat in Australia...?

..die zijn er inderdaad en zijn hier zeker niet vreemd. Als je inderdaad net buiten het gebied woont waar je wel "alle" voorzieningen hebt, kun je gewoon bellen om je watertanks te laten vullen (regenwater wordt ook ook gewoon gedronken) en je "beerput" leeg te laten halen (uiteraard tegen betaling) .

Ben nu elke week zo'n beetje bezig met het uit pluizen van realestate.com.au met een budget van 180-250 en daar kan je toch wat leuks voor vidnen ook 10km van het centrum.
Voor die 290 koop je huizen die nog te groot zijn voor een gezin van 10....
Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar dat is...Denk dat je een iets te rooskleurig beeld geeft van wat er 10 km vanaf het centrum in Adelaide te koop is (of wij hebben nooit goed gezocht...). Als je alleen op de plaatjes en omschrijving op realestate.com en domain.com afgaat zal dat wel lukken, maar als je dan daadwerkelijk zo'n huis ziet  :cry:

Michel
 
[quote author=MicNic link=topic=5485.msg69327#msg69327 date=1156806204]
Dan ben ik toch wel heel benieuwd waar dat is...Denk dat je een iets te rooskleurig beeld geeft van wat er 10 km vanaf het centrum in Adelaide te koop is (of wij hebben nooit goed gezocht...). Als je alleen op de plaatjes en omschrijving op realestate.com en domain.com afgaat zal dat wel lukken, maar als je dan daadwerkelijk zo'n huis ziet  :cry:

Michel
[/quote]

ja heeeee
ik heb ook niet geschreven dat ik ook daadwerkelijk al bij dat soort huizen ben wezen kijken :roll: :-D :up: Sterker nog ik zou zelf helemaal niet geinteresserd zijn om zo'n huis te kopen. Wat mij betreft is het veel te druk met een straal van 10k om het centrum heen.
Er zijn wel een aantal leuken burbs maar over het algemeen zijn het van die vierkante blokken helemaal vol gebouwt waarbij je huis op een blok van 300m2 staat.  Met als burb locatie aan een veel te drukken straat zoals de anzac highway of brighton road. Maar je zit wel 5 minuten van het strand vandaan... jeepy :cheer: .... Als het daar alleen om gaat :wall:  :| ....... :wink:

Het gaat er ook nog om waar je naar opzoek bent. Ik liep al als klein kind tussen het cement, gereedschap en zooi.
Zo vader zo zoon dus nu ben ik ook opzoek naar een wat ouder huis waar het eea aan gedaan moet worden.  Ik zal zelf nooit in een huis willen wonen waar je alleen nog je koffers hoeft uit te pakken en je kleren in de kast moet hangen. Zo heb je totaal geen karaker aan je huis.
Maar dat ben ik dan weer natuurlijk,..... veel mensen denken daar anders over :up: :up:

Maar goed. Voorlopig zit ik nog in coober pedy en blijft het bij het uit pluizen van realestate.com.au.
greetz Barry
 
[quote author=Rob Breumelhof link=topic=5485.msg69022#msg69022 date=1156557145]
Zojuist zijn weer de gegevens bekend gemaakt over de gemiddelde huizenprijzen in Australie en de stijging/daling over het afgelopen jaar.
[/quote]

Weet iemand een site waar deze gegevens terug zijn te vinden?
Ik ben benieuwd of er al nieuwe cijfers beschikbaar zijn.

:up:
 
Niet exact wat je zoekt, maar hier kun je de stijging in huisprijzen over de laatste 6 maanden per suburb/postcode vinden: http://www.homepriceguide.com.au/snapshot/index.cfm?source=yahoo&cb=0207100736
 
Wij zitten in dezelfde situatie.
We willen ook een leuk huisje kopen met een beetje grond zodat de kids lekker buiten in de tuin kunnen fietsen/schommelen etc. Wil je dit echter op een afstand van 30 kilometer van het centrum van Perth hebben, dan is het voor de gewone man zoals ik niet op te brengen.
Ga je echter minimaal 60 kilometer weg, dan zijn de lappen grond minimaal 2x zo groot.
Dan heb je wel de vraag: weegt dat op tegen de langere reistijd iedere dag heen en weer naar/van je werk.
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=5485.msg80716#msg80716 date=1170803442]
Niet exact wat je zoekt, maar hier kun je de stijging in huisprijzen over de laatste 6 maanden per suburb/postcode vinden: http://www.homepriceguide.com.au/snapshot/index.cfm?source=yahoo&cb=0207100736
[/quote]

Nou.... erg betrouwbaar is die site niet. Ik heb op mijn postcode/suburb gezocht en dan geven ze een mediaan aan van $300.000. Laat er nou in mijn suburb (One Mile Beach NSW) echt helemaal geen enkel  huis te koop zijn onder de $750.000 ......  :? :? :?
 
Hmmm, voor One Mile NSW geeft hij aan SNR, oftewel Statitisch gezien Niet Relevant. M.a.w. er zijn voor die suburb niet genoeg gegevens om een statistisch verantwoorde analyse te maken. De $300k waarover jij het hebt is voor de regio, dus heel Newcastle.

Overigens zitten er inderdaad wel wat foutjes in die site, zo ligt mijn suburb volgens hun in Brisbane West, terwijl het toch echt zuid-oost is.
 
In de ene suburb vliegen de huizenprijzen omhoog, in de andere suburb (bij mij) kelderen ze (gelukkig). Dit jaar een daling van 2,1%. Mijn buren houden het erop dat het komt doordat er geen shoppingcenter in het dorp is (Bayswater - Melbourne). Dit is 30 kilometer van het centrum. Ik kan er echter wel bij vermelden, er is nog geen snelweg die je snel naar de stad toebrengt. Misschien dat het mede daardoor komt dat de huizen prijzen hier niet meestijgen met de rest van de stad. Ik denk dat het snelste om in de stad te komen is met de trein in de spitsuren, dan duurt het 40 minuten. Met de auto duurt het met gemak een uur met al die stoplichten. En op de fiets een 1 1,2 uur (op zondagochtend).
 
Even over de voorzieningen hier.
Sinds ik hier (Gold Coast Hinterland) woon, bijna 4 jaar nu heb ik altijd van tankwater geleefd en in eerste instantie keek ik daar ook een beetje vreemd tegenaan. Maar het werkt dus zo:
Alle afvoergoten en pijpen van het dak voeren het water naar een grote tank, meestal zo rond de 30.000 liter. Onderweg gaat het door minstens een maar meestal meerdere zeven om de bladeren en andere grotere verontreinigingen er uit te filteren. Van uit die tank gebruik je het weer voor alles waarvoor je water gebruikt, douchen, toilet, de was maar ook koken en drinken. In ons huidige huis hebben we een filter voor het drinkwater, maar in ons eerste huis hadden we dat niet eens, en ik ben er nooit ziek van geworden. Als het lange tijd niet regent kan je water bij kopen, maar dat probeer je toch te vermijden want dat is iedere keer 100 dollar of meer voor 8-10.000 liter. Kortom, mensen op tankwater zijn van nature wat zuiniger met water dan de gemiddelde Australier die het nog steeds verspilt alsof er morgen geen water meer nodig is, en dat zelfs met de huidige water crisis. Waar ik wel bij moet aantekenen dat de watercrisis in Queensland en met name de Gold Coast al een stuk beter is doorgedrongen dan in Sydney waar ik momenteel naartoe aan het verhuizen ben.
Als je gewoon normaal doet hoef je zelden of nooit water bij te kopen, in ons huidige huis waar we 2 jaar wonen zelfs nog nooit en de tank is nooit benden de 2/3 vol geweest. En toch gewoon elke dag een douche, de was en afwas enz. maar niet elke ochtend als een halve gare een uur lang met een tuinslang de eucalyptus boom in de tuin water staan geven. Het klinkt idioot, maar ik zou ze niet graag de kost geven.
Mensen op tankwater verafschuwen doorgaans het leidingwater want dat heeft allerlei bijsmaakjes waar ze niet aangewend zijn.
Wat het afvalwater betreft hebben we een "envirocycle" tank, dit is ook door council als eis gesteld bij alle nieuwbouw. Een envirocycle vangt alle afvalwater op wat bij een ander huis de riolering in gaat. De tank bestaat uit een aantal compartimenten, ik geloof 3. In het eerste compartiment leven hoopjes bacterien die het afval "opeten" waarna het overstroomt in het tweede compartiment enz. Het water tot overblijft is redelijk schoon en gewoon helder en wordt automatisch in de tuin gesproeid wanneer het een bepaald niveau bereikt. De tank moet wel elke 3 maanden geinspecteerd worden (council regulations) a $65 maar leegpompen is als het goed is nooit nodig. Verders kan je een aantal schoonmaak- en wasmiddelen niet gebruiken want die zouden de broodnodige bacterien doden. Er vast e.e.a. op internet te vinden over "envirocycles", het is volgens mij ook een merknaam.
Elektriciteit hebben we gewoon van het net en telefoon en broadband ook.
De elektricieitsvoorziening is vaak wel bedroevend slecht, bijna alles is nog bovengronds hetgeen betekent dat bij de minste storm er een paar palen omwaaien of een omvallende boom de kabels breekt. Bovendien zijn koperdieven weer (of nog steeds) actief en bij bosbranden wil het net ook wel eens sneuvelen of als voorzorg uitgeschakeld worden. Vooral als je achteraf woont kan het soms langs duren voor e.e.a. hersteld is want je staat onder aan de lijst.
 
Interessant stukje Peer maar ik vraag me even af wat dit met Huizenprijzen te maken heeft. Ik denk dat het meer in een ander topic thuishoort.
 
[quote author=hawk link=topic=5485.msg81053#msg81053 date=1171258046]
Interessant stukje Peer maar ik vraag me even af wat dit met Huizenprijzen te maken heeft. Ik denk dat het meer in een ander topic thuishoort.
[/quote]
Het onderwerp werd in dit topic aangekaart en ik vond dat het daar niet goed weergegeven werd. Het heeft weliswaar niet met de prijs te maken, maar kan wel een factor zijn die meespeelt bij de aanschaf van een huis. Bovendien speelt het een rol in het totale kostenplaatje. Je hebt kosten voor het onderhoud van je envirocycle, evt water bijkopen, filter vervangen en anderzijds betaal je minder 'council rates'.
Als het ergans anders thuishoort is er vast wel iemand die daar voor zorg kan dragen.
 
Erg interessant stuk Peer  :up: :up: Ben benieuwd of het ook zo gaat hier in SA.
Wij zijn nog steeds opzoek naar een stuk land met een krot van een huisje erop. Omdat we iets zoeken van minimaal 2000M2 ga je toch algauw 50km Adelaide uit de heuvels in en dan krijg je idd al snel te maken met eigen water tank en septic tank. Maar goed om van de natuur te genieten daar hebben wij wel wat voor over. We hebben iig heel de druke stad wel gezien. Bha bha vooral op een mooie dag als je dan vanuit de heuvels de stad in rijd dan zien je gewoon een hele grauwe smok laag over Adelaide hangen. :dizzy: :dizzy:
 
Eerder in deze draad is de stamp duty al eens aan de orde geweest. Dat is net zo iets als de overdrachts belasting in Nederland. Die Stamp Duty is per staat verschillend. Ik heb net op de site van ING Direct een calculator gevonden die de stamp duty voor je berekend (en ook de kosten van hypotheek bij hun - waar ook weer stamp duty op het contract berekend wordt).

Misschien een handig intrumentje om gauw even te kijken wat er bovenop de prijs van het huis komt wat je wilt kopen. Zie: http://www.ingdirect.com.au/Stamp_Duty_Calc.htm

Victoria is twee keer zo duur als Queensland..... Die bananen buigers hebben toch maar mazzel.....  :grin:
 
[quote author=hawk link=topic=5485.msg81053#msg81053 date=1171258046]
Interessant stukje Peer maar ik vraag me even af wat dit met Huizenprijzen te maken heeft.[/quote]Ik denk dat het stukje van Peer wel degelijk een onderdeel is wat de prijs van een huis kan beinvloeden. Als je het stukje van Peer leest zie je dat er een hoop dingen bij komen kijken waar je wel rekening mee moet houden als je verder van de grote stad wilt wonen. Mensen moeten het er wel voor over hebben, hebben ze het er niet voor over worden de huizen die verder van de stad liggen goedkoper en hebben ze het er wel allemaal wel voor over zullen die huizen duurder worden.
 
Zo zijn wij aan het kijken om op 85 km van het centrum vam Perth te gaan wonen.
Daar kun je nog een halve acre grond voor een mooie prijs kopen.
Alleen daar moet je nog extra kosten betalen om het bouwrijp te maken. Het bouwen van een huis buiten "metro" is ook duurder door het inhuren van lokale contractors en dooor langere transport.
Omdat het buiten de metro ligt, heb je ook te maken met een septic tank etc. En als je dan toch gaat bouwen, dan maar gelijk alles goed doen en op de groene toer gaan.
Regenwater tanks, zonne-energie etc. Dat maakt de prijs van eenh uis in eerste instantie duurder. Maar ik denk dat het uiteindelijk je wel wat oplevert.
 
Je bedoelt daarmee dat je geen of minder aan je water / energierekening hoeft te betalen omdat je het zelf hebt Wilsil?
Verder, inderdaad is het stukje van Peer een goede bijdrage aan de discussie, dat zie ik nu ook in.
 
Helemaal goed Hawk.
Je wekt je eigen energie op en neemt dus minder af van het net.
Voor de vakanties hebben we een 12V zonnecel om de tweede accu op te laden als we niet aan het rijden zijn. Het zelfde kun je dus op je huis plaatsen, maar dan 240V. En als er dan een stroomstoring is en je hebt een backup systeem, dan ben je tijdelijk zelfvoorzienend.
Maar ik zag het nieuwe draadje dat de huizen boom in Perth officieel over is. Dus nog even wachten voordat de prijzen echt gaan zakken. Als ze gaan zakken wat wel niet zal gebeuren.
 
Ja, negatief denken kan je natuurlijk altijd.
Maar het beste van hopen en dat de huizenprijzen inderdaad naar beneden zullen gaan.
En ik zie hier naast me nog steeds een krantenartikel liggen met daarop "Houses hit record high". Er stond daaronder echter dat de prijzen in mijn suburb met 2,1 % waren gezakt. Hollee  :up:
Ook zag ik een zeer ontevreden bewoonster van Philip Island op ABC News claimen dat het op de heritage list plaatsen van hun woningen "bad" was. Ja, voor hun wel ja. Even daarna, jawel, voor het plaatsen op zo'n lijst zijn ze bang dat hun prijs gaat kelderen. Dat is niet "bad", that is "good"  :up:
Ja ach, altijd wat. Voor ons echter? Laat die prijzen maar eens even flink kelderen.
 
Ja ach, altijd wat. Voor ons echter? Laat die prijzen maar eens even flink kelderen.
Zonder gelijk te negatief over te willen komen: Met het grote tekort aan koopwonigen zal dat nog wel niet zo 1 2 3 gebeuren. Verwachting is dat huurprijzen de komende jaren sterk omhoog gaan. Voor veel mensen (=ozzies) kan dat wel definitief de drupple wezen om alsnog snel de koopmarkt in te stappen.
 
Back
Top