Huizenprijzen in Australie

Het "grote tekort aan koopwoningen" is neem ik aan voornamelijk te wijten aan het feit dat mensen dichtbij de stad, lees werk, willen wonen en hierdoor niet elke dag een 1,2 uur / uur in de auto of trein moeten zitten.
Ik denk echter dat de meesten van ons weggaan uit Nederland om ergens rustig en afgelegen te wonen, we gaan weg omdat Nederland onder andere te druk wordt. In de verste suburbs van een stad, vind je daarom niet zo gauw "een tekort aan koopwoningen" en gaan de huurprijzen daar ook niet zo snel omhoog.
Ik heb reeds eerder aangegeven dat in tegenstelling tot de rest van Melbourne, of Australie wat mij betreft, de huizenprijzen in mijn suburb gedaalt zijn i.p.v. van gestegen.
 
Om ons heen zie je wel wat veranderen.
Huizen staan langer te koop en de prijzen lijken ook minder hard te stijgen. Net in de Realestatewa gekeken en daar stond een huis met verlaagde vraagprijs. Dat was vorig jaar niet in te denken.
Dus gloort er hoop.
De kans is groot dat we 1,5 uur buiten het centrum gaan wonen.
 
Hoi allemaal,


Inmiddels zijn de gemiddelde huizenprijzen voor 2006 bekend geworden:


Canberra  AUD 390.000    EUR 230.100
Sydney    AUD 490.000    EUR 289.100
Darwin      AUD 360.000    EUR 215.900
Brisbane    AUD 335.975    EUR 198.200
Adelaide    AUD 285.000    EUR 168.150
Hobart      AUD 255.000    EUR 150.450
Melbourne  AUD 336.500    EUR 198.500
Perth        AUD 397.000    EUR 234.200


Bron: Australian Property Monitors


Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Rob, volgens mij is dat weer achterhaald.
In de krant van gisteren stond dat de median price in Perth $450,000.00 is.
Alhoewel de piek voorbij schijnt te zijn en in de helft van de suburbs de prijzen gedaald zijn met maximaal 8%
 
Dat is van de hoofdsteden in het hele land. Ik zag in de Herald Sun van 3 Februari een overzicht van de suburbs van Melbourne. Om alles te noteren ben ik denk ik nog wel even bezig. Ook is mijn scanner slechts A4, niet genoeg voor een krantenpagina. Maar goed even de sterkste stijgingen en dalingen. Oftewel, waar moet je wel of juist niet gaan wonen in Melbourne:

Sterkste stijgingen voor suburbs met prijzen onder of nabij de $400.000,= voor koopwoningen:

Dandenong: +12% -- $261000,=
Dallas: +17,1% -- $214000,=
Diamond Creek: +18,8% -- $405000,=
Frankston South: +18,5% -- $385000,=
Heidelberg Hts: +19,5% -- $345000,=
Maidstone: +13,4% -- $334500,=
Mulgrave: +11,6% -- $346000,=
Olinda: +14,1% -- $365000,=
Rye: +11,9% -- $330000,=

Ja, zo zie je maar, ook ver buiten de stad zijn pittige prijsstijgingen in bepaalde suburbs. Maar hier komen nog een aantal supperzakkers aan ook:

Box Hill North: -14,3% -- $411500,=
Braybrook: -10,5% -- $217000,=
Chelsea: -29,4% -- $317500,= (strandliefhebbers: check out Chelsea)
Deer Park: -11,4% -- $195000,=
Dromana: -15,5% -- $336000,=
Flemington: -13,8% -- $372000,=
Gisborne: -23,9% -- $270000,=
Hadfield: -15,5% -- $281500,=
Heidelberg West: -14,1% -- $252500,=
Keilor Downs: -10,8% -- $256000,= (een beetje veel herrie zeker daar) :plane:
Keysborough: -22% --$277000,=
Kingsbury: -12% -- $308000,=
Knoxfield: -10,6% -- $300000,=
Oak Park: -11,9% -- $370000,=
Skye: -11,7% -- $250000,=
Taylors Lakes: -10,8% -- $330000,=

Oftewel, je kan natuurlijk zeggen dat de huizenprijzen enorm stijgen. Maar je kan tegenlijkertijd zien dat er suburbs zijn die met meer dan 10% in een half jaar zakken, deze stijgings / zakkings percentages zijn voor de periode van September 2006 / December 2006. Als er een toekomstige melbournian is die zijn voorkeur heeft op een bepaalde suburb, ik kan even checken hoe het er zit. Maar.... realestate.com.au is natuurlijk ook een uitstekende bron. Dit geeft een globaal beeld.
 
De huizen prijzen moet je niet de doorslag laten geven.... De buurt (suburb) moet je wel aanstaan en je moet je er thuis kunnen voelen tussen de andere mensen........  Ik heb geen idee van de kwaliteit van de suburbs van Melbourne. Maar ik weet zeker dat in Sydney de huizen duurder zijn in Balmain dan in Cabramatta of Redfern...... Maar in geen van beide laatstgenoemde zou ik willen wonen.
 
Zoals vaak geld, eerst zien dan geloven. Als je bij voorbaat denkt dat een buurt waar de huizenprijzen zakken het er een zootje of dat er huizen staan die binnen een jaar van ellende uit elkaar vallen dan kom je vaak bedrogen uit. In de suburb waar ik woon, Bayswater, daar zijn de huizenprijzen ook gezakt met 2,1%. Het is natuurlijk niet een gigantische daling maar goed. Wat is er mis met Bayswater?
Geen shoppingcenter, duurt lang voordat je in Melbourne bent met de auto, in zone 3 voor de trein (straks niet meer), wat was er nog meer?
Waarom zijn de huizen in de westelijke suburbs doorgaans goedkoper dan in de oostelijke?
Er zijn allerlei eisen die mensen stellen aan hun leefomgeving, eisen die voor de 1 heel belangrijk zijn en voor de ander gewoon geen enkele toegevoegde waarde bieden. Voor mij waren de eisen:

1) In de buurt van een natuurgebied
2) Een treinstation in de buurt
3) Aansluitmogelijkheden voor breedband Internet (Cable of ADSL2+)
4) Een veilige omgeving

En die heb ik gevonden. Voor een ander zou het wellicht heel anders zijn maar dat was het voor mij. En dat prijzen in sommige suburbs gigantisch zakken, dat zal een oorzaak hebben, natuurlijk maar de hoek waarin je dat kan zoeken hoeft niet per se voort te vloeien uit het feit dat het er armoedig zou zijn of omdat er veel criminaliteit is.
Zelf ben ik, toen ik op huizenjacht was, een bezoek gebracht aan Chelsea, de suburb waar de prijzen het meest zijn gezakt.  En ik moet zeggen dat toen ik er was ik er echt niks vreemds op kon merken. De reden waarom ik er niet ben gaan wonen echter is omdat ik de omgeving rondom Chelsea maar kaal vond in vergelijking met Bayswater. Maar ja goed, voor een ander is het daar denk ik prima wonen.
Wellicht kan ik de hulp inroepen van het publiek. Waarom zijn de huizenprijzen in de suburb Chelsea zo gigantisch gekelderd?
 


Ok,laatste post is alweer een tijdje terug zie ik:D even een update over de gemiddelde huizen prijzen hier in Aussie:)
 
Tockh nog maar ons huis even aanhouden dan, de prijs stijgt in Perth volgens dat staatje.
 
Hij daalt, je moet van rechts naar links.lezen.

een goed teken, dat het komende 2 jaar maar flink mag dalen ;o
 
Yep. Je kunt het ook in één oogopslag zien in de laatste kolom (Delta Year on Year percentage) of de op één na laatste voor de meer korte termijn (Quarter on Quarter)
 
Waarom zijn huizen in Darwin eigenlijk zo duur? o_O
Nou waarschijnlijk omdat het altijd warm is en aangezien water schaars is hier, er valt genoeg regen. Genoeg drink water en de water tank is altijd vol:D
 
Waarom zijn huizen in Darwin eigenlijk zo duur? o_O

Lijkt bijna wel 'seasonal'. Jaargemiddelde -1.5, Quarter gemiddelde +6 :confused:
Kan ook zijn omdat er in Darwin niet zoveel huizen staan. Als er dan een paar miljonairs paleisjes verkocht zijn het laatste kwart schiet de prijs omhoog ;)
 
Back
Top