Inburgeren ?? !!

[quote author=Vinvanmil link=topic=1804.msg16823#msg16823 date=1117580126]

En als je  thee niet lekker vind, waarom dan geen Iced Coffee (Farmers Union of course)? [/quote]

Jakkes, die Iced Coffee vond ik echt niet te zuipen.  :w00t:
Je ziet daar echt bijna iedereen mee rondsjouwen tijdens de lunchpauzes.
Geef mij maar m'n eigen vertrouwde warme bakkie...
:coffee:
 
Annemiek,

Zal voor de gein eens op zoek gaan naar een Australisch woordenboek. Geen idee of dat bestaat. wie weet hebben de grotere boekhandels wel zoiets.

Van de Lonely planet is een "Australian phrasebook" verschenen. Is op zich een best aardig boekje (geen standaard Lonely planet maar een zak-uitgave) voor maar 7,-.

o.a. te bestellen bij Bol.com
ISBN 0864425767

Groetjes Chantal
 
Hoi
Als het dan toch over boeken gaat wie weet er nog een leuk kinder boek over australie voor mijn zusje van 9 (bijna 10)
tnx maties
 
toen wij in '99 in Oz waren ,waren mijn meiden bijna 9. Ze hebben toen zelf boeken uitgezocht met veel dieren plaatjes. Als ik jou was zou ik wachten tot ik in Oz was en haar een mooie kalender uitzoeken. Die zijn echt prachtig met grote fotos. Zo kan ze hem in haar kamer ophangen en elke dag gebruiken en zou je haar elk jaar een nieuwe toe kunnen sturen. Je kan ze echt overal kopen en varieren in prijs van $2 (bij de two dollar shops,minder kwaliteit) tot $10.- bij Newsagents en Markets.
Ik leef wel met je mee hoor, en je zusje ook- zal best even zeer doen. Ik zelf ben ook het kleine zusje van mijn 2 broers die 10+11 jaar ouder zijn dan ik en wonen in Oz . Ik blijf ze nog altijd missen en zij mij ook. Met de ene zit ik regelmatig te MSNen met webcam +microfoon met de ander hang ik uren aan de phone.
Lang leven de technology!!!!!!!
miel
 
Als het dan toch over boeken gaat wie weet er nog een leuk kinder boek over australie voor mijn zusje van 9 (bijna 10)

Ik ben niet op de hoogte voor welke leeftijds groep de boeken precies geschikt zijn..... Maar ik heb enkele suggesties,
Koosje koala: van Vera de Backker (bestaat volgens mij uit een reeks boekjes maar zeker weet ik het niet)
Australie, de andere kant van de wereld: van P. Stanley-Baker.
Dit laatste boek bevat mooie illustraties over de dieren/oorspronkelijke bewoners van australie, maar het is geschikt voor kinderen van 12 jr dus mogelijk is je zusje nog iets te jong.

Veel lees plezier, Chantal
 
Ik wilde niet weer een nieuw topic aanmaken, en deze vraag past wel een beetje denk ik bij dit topic.

Hoe zit het met het vieren van bruiloften in Australie? Gaat dat (heel) anders dan hier? Zijn australiers bv ook zo dol op sketches/stukjes opvoeren? :(
 
Hihi, wil ik ook wel weten, want mijn man en ik willen opnieuw trouwen in Aussie.. Ik hoor wel dat Cairns een mooi plekje is om dat te doen..

Grtz Tanne
 
Wat dacht je van de Whitsunday Islands? Whithaven beach schijnt in de top 5 met mooiste eilanden en stranden te staan van de wereld (samen met Fiji en nog wat....). Ik vond het er in ieder geval heeeeeeel erg mooi. Heb er 5 dagen gezeild, maar je kunt er ook met een gewone boot heen. Ligt in QLD, ongeveer 400 km van Mackay af geloof ik.

Samen op een bootje, je kunt ook een weekend naar een onbewoond eiland (moet je wel leuk vinden, maar lijkt mij wel romantisch..... :wink:)

Heb in Oz wel gezien dat dit gepromoot wordt voor huwelijken.......

Gr. sab
 
[quote author=Annemiek link=topic=1804.msg16886#msg16886 date=1117619929]
Ik denk dat fanny eerder gebruikt word net als het Nederlandse woord voor kwalitatief uiterst teleurstellend ;) Zal voor de gein eens op zoek gaan naar een Australisch woordenboek. Geen idee of dat bestaat. wie weet hebben de grotere boekhandels wel zoiets.
[/quote]

Ik vond dit in http://www.aussieslang.com/slang/australian-slang-f.asp
fanny
noun:- vagina (US = buttocks). It never ceases to amaze and amuse me the number of girls in Asia who call themselves Fanny. If only they knew....


Gr Ton en Ineke
 
What about Fanny Blankers Koen (Olympische spelen ...in '48??? ongeveer?)

Even over bruiloften....dat gaat er hier vaak heel erg formeel aan toe. Met een hele bridal party (3 bruidsmeiden, 3 Best men) het Nederlandse fenomeen Receptie (handje schudden, kadootje geven, snackje eten en dan weer weg waarna de "echte" gasten overblijven") kennen ze hier niet.

Sketches en stukjes opvoeren wordt hier (voor zover ik weet) niet veel gedaan, wel worden er ellenlange speeches opgevoerd door de vader van de bruid, de vader van de groom, etc.etc.

Groetjes
Syl
 
Inderdaad, sketches en stukjes opvoeren wordt hier niet gedaan...
Mijn partner en ik gaan bijna trouwen, maar doen het heel simpel, dus geen hele bridal party... Gewoon naar de registry office en foto's maken in King's park en dan later lekker eten in een restaurant met familie en vrienden... niks geen speeches...

Anne Marie
 
heel grappig dat je die vraag nu steld.Mijn nichtje is net getrouwd- op een sheepfarm-inderdaad heel formeel- en in Oz word er ook nog steeds lang gedragen(vd de dames he) en mijn neefje is in februari'05 getrouwd op een strand in Byron Bay- heeeeeel romantisch. Da's het leuke van oz- het kan allemaal- al wil je trouwen in je achtertuin.
Over lang gesproken- het verbaasde mij dat alle winkels er vol van hangen-het hele jaar rond en heel goed betaalbaar-hier zie je dat alleen met de kerst.Er word dat regelmatig met verschillende gelegheden opgetut- "cocktail Party's" bestaan daar ook dus dan weer een cocktail jurkje. Ik vind dat persoonlijk wel leuk.
Miel
 
Hi

Behalve de slang te leren moet je denk ik de harde Nederlandse mentaliteit achterlaten in Nederland.  Ik ken een vrouwtje die na 10 jaar nog loopt te klagen, niets is goed en alles kan beter.  Ik denk altijd, ga terug naar Nederland de mentaliteit die ze heeft is gewoon te hard.  Alles moet volgens haar veranderd worden, niets gaat goed?!

Hier loopt alles wat langzamer, mensen wachten netjes op hun beurt, dus niet even snel voorpiepen maar juist zeggen, "was U niet eerst?".  Keuring in de rij staan en wachten op de bus, dus niet met een hoopje opelkaar en elkaar wegduwen om eerst binnen te komen.  Als de timmerman zegt dat hij morgen komt, reken op volgende week en wordt niet boos op hem want zo gaat het hier.
Wordt niet boos op de dame bij de bank omdat alles zo moeilijk lijkt te gaan (bankrek in beide naam, je gaat verhuizen en ze veranderen alleen het adres van degene die belt en niet van de persoon waar je dus de account mee samenhebt).  Die moet zelf bellen, maakt niet uit of je getrouwd bent.  Dat is nu eenmaal de manier waarop ze het hier doen, don't worry be happy.

Ik denk dat die dingetjes het moeilijkst zijn.  Je bent gewend dat alles makkelijk gaat en sommige dingen lopen wat achter.

De meeste Australiers zullen je echter heel interessant vinden en zijn vanaf de eerste dag super aardig en zo blijft het.  Je wordt uitgenodigd bij 'whatever' om je welkom te heten maar dat wil niet zeggen dat ze ook je daadwerkelijke vrienden worden soms blijft het jaren oppervlakkig.  Ze zijn gewoon aardig.

PS Vegimite doe je dun op je brood, niet dik.  Mocht je het ooit willen proberen, doe het eerst op een geroosterde boterham, dan is het het minst vies.
 
Ik was net aan het winkelen en daar schoot me nog het een en ander te binnen.

Please, Thank you en Ta in 1 zin zeggen.  Als je ooit ergens naar toe gaat en ze vragen hoe het geweest is, praat altijd in de overtreffende trap.  Een goed concert is Fantastic! Een gezellige bbq is fabulous etc.

Ook leer direct het Australische Anthem, Walzing Mathilda, I am - You are - We are Australian and my Sunburnt country.  Het Anthem wordt wekelijks op school gezongen en de overige bij de footie games en gewoon met volle borst meezingen.

Als je overigens naar de footie gaat dan zit je hoogstwaarschijnlijk naast je tegenstander en heb je dus samen een gezellige wedstrijd.  Heel veel kinderen en vrouwen zijn ook van de partij.  Een hele andere ervaring dan in Nederland dus. 
 
Het niet voordringen bij de bus en in winkels,
is wat gelijk opvalt.
Ook rustig de tijd nemen om je antwoord te geven in een winkel,
al staan er nog tien te wachten, komt bij Nederlanders vreemd over. :-o
Maar is wel een verademing om mee te maken. :roll:
 
Dat lijkt me inderdaad een verademing! Eindelijk een beetje fatsoen!! :) En walzing mathilda ken ik al.. De australische anthem ken ik alleen de muziek van, want die had per ongeluk gedownload.. Komt helemaal goed dus :)

Maar leuk om te horen dat alles wat mijn vader dus vertelde nu ook bevestigt word door iemand anders.. Hij wil nog weleens overdrijven (blijkbaar echt australisch :))

Grtz Tanne
 
[quote author=Cajendra link=topic=1804.msg17301#msg17301 date=1117876738]
De australische anthem ken ik alleen de muziek van, want die had per ongeluk gedownload.. Komt helemaal goed dus :)

Grtz Tanne
[/quote]
Hallo Tanne
Als je de tekst en de song wil hebben stuur maar een pm

Gr. Ton
 
Back
Top