Is Australië leuker of Nederland?

Sum

New Member
Misschien is het gekke vraag maar ik ben benieuwd of iemand ooit spijt heeft gehad omdat hij/zij naar Austrië ging wonen/emigreren???

Is Australië leuker dan Nederland??

Ik vraag dit omdat ik zelf ook overweeg om naar Australë te gaan.

Dank voor jullie reacaties.

Sum
 
Misschien moet je even zoeken op de site naar 'terug' en kijken wat daar uit komt. De meeste mensen die zijn teruggekeerd doen denk ik niet meer mee aan dit forum.

Voor een ander is deze vraag onmogelijk om te beantwoorden lijkt me, wat is de definitie van 'leuk'?

Groet,
Fae
 
Leuk qua:
wonen, werk, opleidng, omgeving, natuur, mentaliteit, cultuur, vrienden...???

Bovendien, mensen die nu in Oz wonen weten hoe het is daar te zijn.
 
[quote author=Sum link=topic=8224.msg108337#msg108337 date=1200590096]
Misschien is het gekke vraag maar ik ben benieuwd of iemand ooit spijt heeft gehad omdat hij/zij naar Austrië ging wonen/emigreren???
[/quote]

Ja die zijn er genoeg.

[quote author=Sum link=topic=8224.msg108337#msg108337 date=1200590096]
Is Australië leuker dan Nederland??
[/quote]

In de sommige opzichten in Australie verschrikkelijk vergeleken met Nederland, en in andere opzichten is Australie geweldig vergeleken met Nederland. En dit verschilt ook nog een per persoon. M.a.w. hier is geen antwoord op te geven, omdat individuele verschillen enorm kunnen zijn. Het ligt eraan wat je emigratiemotieven zijn! Wat jij super leuk vind, kan ik erg verschrikkelijk vinden en andersom natuurlijk!

Even kort door de bocht:  :whistle: Er gaan veel NL-ers op vakantie naar Australie, maar een klein gedeelte hiervan emigreert daadwerkelijk. Blijkbaar vinden de meeste Nederlanders Australie niet leuk genoeg om naar toe te verhuizen. (Los van of ze de mogelijkheid voor een visum hebben, familie kunnen loslaten, financien hebben, enz.).  :wink: Er valt dus geen antwoord te geven op je vraag!

[quote author=Sum link=topic=8224.msg108337#msg108337 date=1200590096]
Ik vraag dit omdat ik zelf ook overweeg om naar Australë te gaan.
[/quote]

Al een keer geweest? Ga anders eerst eens op vakantie.

Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=8224.msg108361#msg108361 date=1200619576]

In de sommige opzichten in Australie verschrikkelijk vergeleken met Nederland, en in andere opzichten is Australie geweldig vergeleken met Nederland. En dit verschilt ook nog een per persoon. M.a.w. hier is geen antwoord op te geven, omdat individuele verschillen enorm kunnen zijn. Het ligt eraan wat je emigratiemotieven zijn! Wat jij super leuk vind, kan ik erg verschrikkelijk vinden en andersom natuurlijk!

[/quote]
precies! :up:
Ik vind ook niet alles leuk of leuker hier dan in NL en als je niet uit kijkt dan begin je jezelf ook nog onwijs te ergeren aan die dingen. Persoonlijk vind ik dan ook dat je het beste kan kiezen voor een land, dan je verstand op nul en jezelf lekker aanpassen en anders een retour ticket boeken. 

Wat al eerder op het forum geschreven is:.. "het is hier geen lui lekker land" of je moet vanuit NL een paar mill mee nemen dan kan dit inderdaad wel een paradijs zijn. Maar als je nog gewoon moet werken en wonen etc. Dan is dit land soms wat minder prettig. :-x

cheers :up:
 
wij zijn hier nu 3 weken en het is natuurlijk wel even wennen allemaal. het weer is in ieder geval heerlijk want iedere dag een zonnetje vinden wij heerlijk! de natuur is prachtig en de mensen heel vriendelijk. je moet nederland gewoon los laten en hier fris en vrolijk van start gaan. wij hebben het heel erg naar onze zin en voelen ons al helemaal thuis. geweldig toch? en onze 2 katten en hondje ook!
 
Als je emigreert dan is het belangrijk dat je stopt met vergelijkingen trekken tussen NL en Australie (zodat je je niet constant hoeft af te vragen of je wel de juiste keuze hebt gemaakt). Je verhuist met een bepaalde (persoonlijke) reden en vanaf dat moment moet je je aanpassen aan het land van je keuze. Dat is voor sommige mensen moeilijk en voor anderen makkelijk. En zoals met alles zijn er voors- en tegens te vinden bij iedere keuze.

Als je objectief gaat kijken kunnen we niet om de feiten heen dat de zon vaker schijnt in Australie, dat er letterlijk meer ruimte is, meer diversiteit in natuur etc. Of je dat fijner en leuker vindt dan het weer, de ruimte en de natuur in Nederland kan per persoon verschillen. Voor mij geldt dat in ieder geval wel.

Naast de genoemde positieve zaken van Australie vind ik ook dat het een behoorlijk betuttlend land is, het (Amerikaanse) rechtsysteem een grote pot ellende en de af en toe wel heel relaxte levensstijl (lees afspraak = heus niet altijd een afspraak en wat vandaag eigenlijk kon kan volgende week toch ook?) erg wennen.
 
[quote author=Maxx link=topic=8224.msg112102#msg112102 date=1203772577]

Naast de genoemde positieve zaken van Australie vind ik ook dat het een behoorlijk betuttlend land is, het (Amerikaanse) rechtsysteem een grote pot ellende en de af en toe wel heel relaxte levensstijl (lees afspraak = heus niet altijd een afspraak en wat vandaag eigenlijk kon kan volgende week toch ook?) erg wennen.

[/quote]

Hoi Maxx,

Wat bedoel je met betuttelend? Ik had juist het idee dat dat in Nederland meer het geval was...

Groetjes bregje
 
Hoi Bregje,

Ik bedoel met 'betuttelend' bijvoorbeeld:

- helmpje dragen op de fiets anders krijg je een procesverbaal (maar je mag wel langs de snelweg fietsen)  :?
- ouders met kinderen krijgen iedere week wel een briefje van de school om schriftelijk goedkeuring te geven dat hun kind: op schoolreisje mag, een paracetamol mag krijgen als ze ziek worden, de gasbrander mogen gebruiken bij natuurkunde etc. Mijn ouders lachen is rot als ze dit hadden moeten doen in NL.
- ouders moeten elke week de agenda aftekenen van het kind om te bewijzen dat ze die gezien hebben :?
- als werkgever krijg je te maken met de (echt idiote) rechten van de werknemer zoals het recht hebben op stress leave (als je het even niet eens bent met je werkgever dan roep je tegen de dokter dat je stress hebt en dan mag je thuisblijven totdat je er overheen bent :?)

Iedere maand kom ik wel weer wat betuttends tegen maar ik kan ze even niet reproduceren. Mocht ik er meer weten dan voeg ik ze hier wel toe.
 
[quote author=Maxx link=topic=8224.msg112106#msg112106 date=1203776315]
- ouders met kinderen krijgen iedere week wel een briefje van de school om schriftelijk goedkeuring te geven dat hun kind: op schoolreisje mag, een paracetamol mag krijgen als ze ziek worden, de gasbrander mogen gebruiken bij natuurkunde etc. Mijn ouders lachen is rot als ze dit hadden moeten doen in NL.
- ouders moeten elke week de agenda aftekenen van het kind om te bewijzen dat ze die gezien hebben :?
- als werkgever krijg je te maken met de (echt idiote) rechten van de werknemer zoals het recht hebben op stress leave (als je het even niet eens bent met je werkgever dan roep je tegen de dokter dat je stress hebt en dan mag je thuisblijven totdat je er overheen bent :?)

Iedere maand kom ik wel weer wat betuttends tegen maar ik kan ze even niet reproduceren. Mocht ik er meer weten dan voeg ik ze hier wel toe.
[/quote]

Ben je nou stiekem toch niet aan het vergelijken? ;)

-------

Is Australie leuker dan Nederland? Hmmm...wat betreft humor niet in ieder geval. Australiers hebben een andere vorm van humor (of hebben ze er geen?) dan Nederlanders. Ze begrijpen de droge Nederlandse humor niet. (of ligt dat aan mijzelf?  :grin:)
 
Ok thanks maxx,

Tja, ik bedoelde het inderdaad anders.
Bij ons ging het meer over, hier wordt alles zo goed voor je geregeld qua sociale zekerheid enzo, je hebt geen keuze of je dit wel of niet wilt, je betaalt er gewoon voor via je loon en dan krijg je de zekerheid indien je dit nodig hebt.
In australië is dit allemaal meer afhankelijk van wat je zelf regelt, kiest, voor wil betalen, verzekeren enz.
Dus vandaar...

groetjes Bregje
 
NIet leuker of minder leuk: anders. Dat is het enige wat ik erover kan zeggen. De enige manier om te bepalen of jij het leuker vindt, is door het te proberen. In mijn idee hebben zowel Nederland als Australië allebei voordelen. En ook allebei nadelen... Het is maar net hoe jou weegschaal weegt.
 
Kleine toevoeging die realiteit is: de rust en ruimte hier is een relatief begrip. Wij zijn door werk min of meer gebonden aan de stad en in de stad is het hier net zo'n betonjungle als in Nederland. Nederland kent van de smakeloze, depressieve jaren 70/80 wijken kent, het is in Australie niet veel anders. Hou er rekening mee dat door die uitgestrektheid (en dus de zogenaamde ruimte) je veel langere reistijden hebt en je wel eens ergens terecht kunt komen wat je niet echt in gedachten had. Bovendien heb je ook hier last van drukte in het verkeer, de wekker die vroeg afgaat, 5 dagen in de week werken en hou er rekening mee dat je als (niet-werkende) partner met eventueel kinderen alleen je boontjes moet doppen. Als je in de rural areas gaat zitten, verdien je het zout in de pap niet. Wij zitten zo'n 1.5 uur van Sydney CBD af. Zou mijn lief hier werken, dan zou hij 1/3 verdienen van wat hij nu verdient in Sydney. Maar je betaald de prijs: lange dagen en veel van huis.... Van dat relaxte even BBQ-en en naar het strand na het werk, zit er in de praktijk niet in! En als je dezelfde beperking hebt als ons, dan kom je tegen dat je 'get what you pay for'. Een modern, beetje nieuw huis kost een vermogen om te huren. Wil je minder betalen, zul je genoegen moeten nemen met bloemetjes vloerbedekking uit het jaar nul en een verrot interieur. Het huursysteem hier werkt een beetje anders: je mag geen scheet laten zonder toestemming van de eigenaar en voor die toestemming moet je heerlijk lang wachten omdat het over 10 schijven moet (de secretaresse, de plannner, de prop-manager, de baas, de opperbaas, de baas van de opperbaas, ga zo maar door).

Verder heerst hier een behoorlijke afschuif-cultuur. Of dat door dat relaxen komt (zou het echt?) of doordat niemand verantwoordelijk gehouden wil worden: sommige zaken komen hier gewoon zeeeeeer taai op gang. Voorbeeldje: wij wonen in een unit (huur) en toen we erin kwamen moesten wat dingen gerepareerd: je raad het al: nog steeds niet gebeurd, 4 maanden later! Kastje bij de wasmachine gaat van de lekkage naar de mallemoer en ik weet zeker dat ze dat op ons gaan proberen te verhalen... afschuifcultuur.
Aan de andere kant is het hier wel klantvriendelijk(er). Had wijnglazen gekocht en bij thuiskomst bleek er eentje stuk. Was geen probleem, kon zo nieuwe meenemen.

Wat ik het meest mis aan Nederland is toch (gek genoeg, want wij gingen voor ruimte) de compactheid. Even naar de supermarkt op de fiets of lopend, even dit, even dat. Hier is het toch steeds een onderneming met auto. Wat ik ook mis is de afwisseling: elke shopping mall is het zelfde met Bakers Delight, Susan, Portmans, Millers, Reject Shop, Woolies en Coles. Soms een beetje afwijkend winkeltje, maar het zijn allemaal kopietjes van elkaar met dat verschil dat de ene een Stockland is en de andere een Westfield. Leuke, kringelende steegjes met verrassende winkeltjes zijn hier in de 'gewone' buurten/stadjes niet echt of zeldzaam. Als je natuurlijk Sydney echt gaat verkennen dan is dat er wel. Maar zoals ik al zei: door afstand en omstandigheden komen we daar eigenlijk nauwelijks aan toe.

De relaxedheid en de vriendelijkheid van de Australier is een verademing. Aan de andere kant ben ik er nu wel achter dat de gemiddelde Australier er ook extreme (nationalistische) ideeen op na houdt en dat die vriendelijkheid en relaxedheid ook zeker ingezet wordt om verantwoording op afstand te houden, conflicten uit de weg te gaan en vooral nergens op aangesproken te worden. Het you'll be alright en no worries komt me inmiddels de neus uit. Want I won't be alright als dat niet voor elkaar komt en 'jij' gaat er niet veel aan doen zo te horen. Dit gezegd komen we wel veel mensen tegen die wel woord bij daad voegen en hebben wij het geluk dat we makkelijk contact maken en al veel mensen hebben leren kennen.

Van dat "je moet niet vergelijken" (no offence Maxx) wordt ik een beetje moe. De realiteit is dat je vertrekt uit Nederland omdat je op zoek bent naar iets. Dat 'iets' moet je wel vinden en dus zoek je en vergelijk je... zo gaat het in 9 van de 10 gevallen. Iedereen die beweert dat niet te doen.... I don't know. Volgens mij kan dat gewoon niet, je hebt nu eenmaal je referentiekader en dat gebruik je in het aanpassen aan het dagelijks leven. Je vergelijkt altijd, that's my humble opinion. Dat geldt voor dat andere merk mayonaise, welke Thai je je eten haalt en in welk land je woont. Nu realiseer ik me dat dit natuurlijk anders ligt voor de mensen die hun lief achterna reizen, da's een andere motivatie en dus verhaal.

Al met al zul je uiteindelijk merken Sum dat er, zoals andere forumleden al zeggen, geen eenduidig antwoord is. Wat voor de een acceptabel is, is voor de andere onacceptabel. De een vind ineens familiebanden belangrijker als de zon, de ander wil zijn/haar keuzes daar niet vanaf laten hangen... om maar een dwarsstraat te noemen.

Ik wens je veel wijsheid. Let wel: van te voren is het heel moeilijk inschatten hoe alles precies op zijn plaats gaat vallen en vooral hoe je het persoonlijk zult ervaren. Good luck!

Kathleen
 
Goede vraag indeed! Al is het inderdaad heel persoonlijk!
Wij wonen hier nu 6 maanden en de roze wolk is ondertussen wel verdwenen.
Mijn moeder is hier 4 weken geweest en sindsdien kijk ik toch ook anders tegen ons verblijf aan. Ik mis mijn familie nu meer dan daarvoor, het is heel akelig om zelf afscheid te moeten nemen en je dierbaren door de douane te zien lopen. Heel anders dan zelf op Schiphol dag te zwaaien en op het vliegtuig te stappen.... heel moeilijk zo nu en dan. Tja, dat is dan de 'emigratie-ziekte' zegt mijn man dan....
De zon is hier meer aanwezig, maar vaak veeeeel warmer dan wij gewend zijn en die stikhete dagen zijn dan ook niet zo lekker meer.... ik wil dan 's nachts slapen :|.....
Aussie's geen humor??????? Ik lach me blauw hierzo!! Misschien moet je eraan wennen?? Geen idee, ik vind die droge hollandse humor ook leuk, maar ik vind het hier net zo gezellig! Je moet alleen niet op die gezelligheid wachten, maar er zelf op af gaan, dan wordt je ook zo geaccepteerd. Ze vinden het hier geweldig als ze horen dat je uit Nederland hier bent komen wonen, zooo dapper!! Maar inderdaad, ze komen niet naar je toe, je moet om te integreren zelf stappen ondernemen.
Ik mis die sociale zekerheid wel, je mag hier zelf weten waar je je voor verzekert. Soms lijkt het of alles geld kost, maar ja, dat wordt dus ook niet van je salaris ingehouden zoals in Nederland, dus krijg je meer salaris.... heel betrekkelijk. Dat is dus voor mij wel wennen.
Tja, die scholen hier, lachen!! Ik vind het heel fijn dat ze toestemming vragen voor zoveel dingen, dan weet je ook wat je kind op school uitspookt. Ik vind het een veilig idee. Ik ben tenslotte wel nog steeds verantwoordelijk voor mijn eigen kinderen.
Agenda aftekenen? Dat schijnt per school te verschillen, die van ons doet niet zo precies... Ik hoef alleen maar af en toe bepaalde dingen af te tekenen, zoals opdrachtjes, maar niet eens altijd.

Maar Oz leuker dan Nederland? Misschien moet je inderdaad niet teveel vergelijken, je weet (als je je voorbereidt) waar je instapt en je moet je aanpassen aan het land waar je woont. Maar vergelijken is toch een menselijke eigenschap. Je weet wat je hebt en je kijkt toch naar wat je kent en wat je tegenkomt. Misschien is het ook wel een manier om je aan te passen??? I don't know... :|
Eerst op vakantie is leuk maar niet te vergelijken met het hier wonen!
Maar ik ben gek op 'mijn' nieuwe land! Het is hier zo verschrikkelijk mooi, daar zijn geen woorden voor. Natuurlijk kun je er niet van eten, dus werken moet ook en dan heb je wat minder tijd over. Maar je kunt wel elk weekend op stap om te genieten. Wij hoeven maar de berg op (mnt Dandenong, 10 minuten rijden) en ik weet weer waar we het voor gedaan hebben, zooooooo gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!! :lol: :lol:
En ik heb de rest van mijn leven om de rest te bekijken.......... :lol:
Iedere voors heeft zijn tegens..... wie zei dat ook alweer?
 
Een zeer sterke post Kathleen!  :up: Erg duidelijk omschreven!

Zoals je ook aangeeft maakt het enorm veel uit waar je gaat wonen. Dit bepaald het type werk, het loon, je lifestyle, je ergernissen, je geluksmomenten, je sociale contacten, je huis, je.... [vul zelf maar in!].. of te wel een enorm groot deel van je leven. Emigreren naar Oz bepaald een groot deel van je leven, maar waar in Oz natuurlijk ook!

Wij zouden nooit of te nimmer (oke, oke, zeg nooit "nooit"  :grin:) in een stad of bijbehorende suburbia willen wonen. Wij vinden het ook zo deprimerend als we er door heen rijden. Ook al is ieder huis wel verschillend, toch heerst er een enorme mate van eentoningheid. De winkelcentra zijn, precies zoals Kathleen zegt, allemaal kopieen van elkaar. De straten verdeeld in "blocks" en allemaal rechtoe-rechtaan. De rust en ruimte zijn dan maar heel relatief. Hier in ons dorp kunnen wij (tot nu toe) wel de rust en ruimte vinden die voor ons de grootste drijfveer waren om naar Oz te gaan. De natuur, het vakantiegevoel, het "buitenleven gevoel", het rural living gevoel. Maar hiervoor moet je ook een aantal dingen "inleveren", en het blijft maar de vraag of je er dat voor over hebt.

- Veel minder baanaanbod, en veel lageren lonen.
- Ander soortige sociale contacten.. (minder contacten, maar misschien wel hechter i.v.m. de gemeenschapszin?)
- Minder multicultureel, dus nog meer uniforme winkels, restaurants en mensen dan in Suburbia. De boutiques en deli's zijn vaak erg duur, en totaal niet mijn smaak (dat laatste kan natuurlijk volledig aan mij liggen)
- Meer xenofobie, tegen alles wat niet W.A.S.P. is.
- Openbaar vervoer is eigenlijk lachwekkend.
- Het dorpje slaapt 10 maanden van het jaar, en er is weinig te doen.
- Voor sommige producten moeten we naar de stad (in ons geval Geelong) toerijden, waar we eerst 20 minuten door Suburbia moeten rijden.

Voor ons blijkt toch de balans na een dorp toewijzen.
Iederen maakt voor zichzelf een andere balans op ... dat kan gelukkig niemand anders voor je doen!

Groeten Sander
 
Als eerste terug naar de vraag van dit topic; als je je dat moet afvragen waarom overweeg je dan naar Oz te komen?
En zoals r2d2 in zijn eerste post al zei: dit is voor iedereen anders

De realiteit hier in Oz is ook voor iedereen anders. No offence Kathleen maar je weet dat jouw realiteit mijlenver van mijn realiteit afstaat  :wink:
Ik zie ook wel de verschrikkelijke suburbs en shopping malls maar is dat een verrassing? Nee... je komt uit NL, woonde wss in een lullig forenzenstadje, stond elke dag in de file naar werk in een andere stad. En nu gaan de meesten van ons in steden wonen die 2 tot 5 keer zo groot zijn als de grootste stad van NL...! What did you expect???

Ik denk dat het belangrijk is om terug te gaan naar de vraag: waarom wil ik in Oz wonen? Zijn die reden belangrijk genoeg om de stap te wagen?
Voor mij waren de reden het aangename klimaat, de veelzijdigheid van de natuur, de rust op een uurtje rijden van de stad, de mogelijkheden om mijn 'buitenlucht-hobbies' uit te oefenen en ik hoopte op een relaxtere mentaliteit van de Ozzies tov de NL-ers (wat gedeeltelijk niet is uitgekomen)
Dat ik hier ook gewoon in een stad moet wonen en moet bikkelen... tja... dan had ik maar een rijke vrouw moeten trouwen of de loterij moeten winnen  :grin:
 
De vraag is waarschijnlijk niet precies genoeg... precies wat (denk ik) bijna iedereen aangeeft: wat is voor JOU de balans onderaan de streep? Misschien zou het topic beter kunnen zijn (of ook kunnen zijn): "ben je blij dat je in Australie woont?".

Ik denk trouwens ook dat je niet kunt zeggen dat je niet moet vergelijken. Dat doen we allemaal. Wat je wel kunt zeggen is dat je je er van bewust moet zijn dat je de dingen per definitie subjectief ziet. Opgegroeid in Nederland, in een Nederlandse familie, werk, sociale omgeving etc, etc, gegarandeerd dat we allemaal een stuk gehersenspoeld / geindoctrineerd zijn met Nederlander zijn. Of om het wat minder negatief te laten klinken: je hebt allemaal je referentie kader opgebouwd vanuit een Nederlandse achtergrond.
 
[quote author=Jan Katers link=topic=8224.msg112149#msg112149 date=1203820133]

De realiteit hier in Oz is ook voor iedereen anders. No offence Kathleen maar je weet dat jouw realiteit mijlenver van mijn realiteit afstaat  :wink:
Ik zie ook wel de verschrikkelijke suburbs en shopping malls maar is dat een verrassing? Nee... je komt uit NL, woonde wss in een lullig forenzenstadje, stond elke dag in de file naar werk in een andere stad. En nu gaan de meesten van ons in steden wonen die 2 tot 5 keer zo groot zijn als de grootste stad van NL...! What did you expect???

[/quote]

Non taken, Jan. What did I expect? The Australian way: every man deserves a fair go and a house on a block of land. Wat ik niet verwachtte was dat het zo snel zou veramerikaansen (sterker nog, had verwacht dat de gemiddelde Australier daar te nuchter voor zou zijn) in die zin dat het ook hier inmiddels gaat om $$ en dus de huizen zo krap mogelijk en zo duur mogelijk worden aangeboden, liefst 8 op 1 block en de Amerikaanse betutteling met als basis laten we a.u.b. elkaar niet aanklagen. Wat ik ook niet had verwacht is dat veel dorpen bij ons in de buurt pretenties hebben die ze niet waar kunnen maken. Ik kende, voordat ik hier kwam wonen, Australie van een andere kant. En die kant blijkt nu door werk enzo niet haalbaar. Ik hou van het zuiden, maar dan zit manlief bijna 4 uur per dag in de auto. Not all can live a 15 min. bike ride from work :). Maar goed, hier zit ik er dichterbij als in Nederland, fair enough.
En ja, ik wist dat shop-Australie een eenheidsworst was. Dat vind ik in Nederland veeeeeel leuker!! De steden in Europa zijn gewoon fantastisch. En dat Nederland deel uit maakt van Europa, is voor mij echt een pluspunt.
En nee, in Nederland woonde ik 10x beter als hier en in ieder geval 0.5x dichter bij werk, hahahaha. We hebben hier echt een stap terug gedaan.

Dus nee, ik had niet verwacht dat we zouden zitten waar we nu zitten en dat het zo zou zijn... emigratie bereid je voor, maar je hebt in alle realiteit eigenlijk geen clue wat het nu echt betekent voor je leven. Je weet eigenlijk met goed fatsoen alleen wat je achterlaat, de rest is een open avontuur.

Goehoed, klinkt allemaal erg pro-Nederland, maar dat komt doordat ik reageer op mail :). Is niet persé zo hoor. Australie is qua natuur onovertroffen!!! Super mooi en boek vooral een duikcursus, you'll love it!

Kathleen
 
Ik ga een eind met je mee Kathleen  :wink: Tuurlijk vind ik ook dat het hier in de steden veel te veel veramerikaanst en de prijzen de pan uit stijgen. Wel denk ik dat het in/rond Sydney een tikkie extremer is dan in/rond Brisbane

Voor ons huissie op 15 minuten fietsen van m'n werk maak ik ook 'offers' hoor; de hoogte van de huur en het niet in de natuur wonen bijvoorbeeld... Maar dat is nu even een keus want nu hou ik wel tijd over om van de dingen te genieten waarvoor ik naar Oz was gekomen

En dat is/was denk ik mijn boodschap: probeer vooral te genieten van de dingen waarom je hierheen bent gekomen en laat je niet teveel ontmoedigen door de dingen die hier minder zijn (geworden). Ik denk dat iedereen met die instelling binnen 2 a 3 jaar na aankomst hier een leuk leven kan opbouwen; een leven zoals je dat vantevoren verwacht had
 
Back
Top