Is Australië leuker of Nederland?

Ook van mijn even een reactie. Misschien heb ik nog geen recht van spreken, want ik ben hier nog maar drie maanden. Maar in bijna alle opzichten vind ik dat wij er met onze emigratie er giga op vooruit zijn gegaan. Als eerste wonen we in een prachtige plaats, Aspendale een suburb van Melbourne. In 10 minuten lopen en 2 minuten auto ben ik heerlijk bij het strand, waar we met het heerlijke weer dat er hier is regelmatig te vinden zijn. Ja het is wel warmer dan in Nederland, maar ik vind het wel veel minder benauwd dan als het in Nederland is. Ja de prijs van ons huis in niet laag, maar in Nederland woonde we in midden Nederland en daar betaalde ik voor mijn eensgezinswoning net zoveel als ik nu voor een vrijstaand, heerlijk ruime huis met een heerlijke grote tuin; met een uitzicht van ook niet te vergelijken is. In de vier weken dat ik hier in Aspendale woon en de kids op school zitten, ben ik al zoveel ontzettend lieve, aardige en behulpzame mensen tegen gekomen. En ik ben echt niet alleen maar zelf op ze afstapt hoor. Ja en mijn man moet idd voor zijn werk ruim een uur met de trein reizen, maar door zijn werk is hij in Nederland ook altijd al onderweg geweest, dus ook dat is niet veel anders. En daarbij zijn we er financieel ook op vooruit gegaan. Door de loonsverhoging die Arjon kreeg en de lagere belasting hier, hebben we het verlies van mijn inkomen al gecompenseerd. Maar misschien krijg ik over een tijdje ook wel de heimweekriebels; wie zal het zeggen.
 
Hoi,

Tuurlijk heb je recht van spreken... wij wonen trouwens hier evenlang als jullie... ook nog maar 3 maanden. :grin:

En natuurlijk zijn er enorm veel punten waarop we er vooruit zijn gegaan! Maar net als mij moet je toch tegen dingen aanlopen die je je anders had voorgesteld of tegenvallen. Hoe goed je voorbereiding ook is.... de ervaring is toch nooit exact hetzelfde.

[quote author=vlasjes link=topic=8224.msg112155#msg112155 date=1203835698] Maar in bijna alle opzichten vind ik dat wij er met onze emigratie er giga op vooruit zijn gegaan.
[/quote]

bijna alle opzichten? :up:

Groeten Sander
 
Misschien even een populaire kreet de ether ingooien, het is een stukje verwachtingsmanagement natuurlijk. Als je op vakantie hier bent is alles mooi en een groot feest, een uitdaging in het leven. Dat heb je ook met Zuid-Frankrijk misschien of dat leuke Griekse eilandje (Als je daar nou eens zou kunnen wonen voor de rest van je leven). Je verwacht in eerste instantie van australie een Engels sprekend, westers land aan te treffen. Maar feitelijk is het a la Curacao en heeft het een wat tropsiche gang. Ja er wordt Engels gesproken maar wat je je niet zo bewust bent is dat het feitelijk helemaal niet een zozeer westers land is als bijv. Nederland of Duitsland, verre van dat. Alles is anders, je gaat een heel andere cultuur binnen die vooral ook een wereldmix is zo nu en dan. Maar als je verder komt dan vakantie dan merk je dat het hier veelal hetzelfde is, je moet ook enorme afstanden afleggen in de grote steden van huis naar werk en vv. De huren zijn hier belachlijk hoog en ook kopen van een huis of grond in de leukere en betere gebieden loopt echt in de tonnen. Koop je ergens iets buitenaf, ja dan is dat vergelijkbaar met Oost-Groningen, goedkoop maar vrijwel geen werk. Dat is leuk als je als postbode of melkboer of pomphouder door het leven wil gaan, maar het verdient dan ook het zout in de pap niet. Die struggle of life zie je dan ook in die gebieden waar men toch wel wat moeite heeft met rondkomen. Ga je voor de hogere salarissen in bijv. HR, Finance en It dan zit je toch aan Sydney of Melbourne vast, hier en daar met wat uitzonderingen in de andere steden. Dus ik weet niet wat echt leuker is, Nederland heeft hele mooie dingen en Australie ook, je zou ze eigenlijk moeten combineren met elkaar.
 
Waar ik benieuwd naar ben/ mij al een tijdje afvraag:

Het overgrote merendeel van de forumgangers woont (of plant om te gaan wonen), net als de Ozzies, in Melbourne, Sydney, Brisbane, Perth, Adelaide (en in mindere mate Darwin, Canberra en Hobart) of in een directe suburb.

Is het zo dat sommigen liever ergens anders zouden willen wonen, maar vanwege economische redenen toch daar blijven wonen? En weegt de financiele betere vergoeding op tegen hun ideale woonplaats. Of is dit hun ideale woonplaats?

Ik vraag me dit af, omdat ik mij niet kan voorstellen hoe het is, om in een Australische State Capital te wonen.

Groeten Sander
 
[quote author=Kathleen link=topic=8224.msg112134#msg112134 date=1203809732]
Voorbeeldje: wij wonen in een unit (huur) en toen we erin kwamen moesten wat dingen gerepareerd: je raad het al: nog steeds niet gebeurd, 4 maanden later! Kastje bij de wasmachine gaat van de lekkage naar de mallemoer en ik weet zeker dat ze dat op ons gaan proberen te verhalen... afschuifcultuur.
[/quote]

Hoe het je vergaat als huurder hangt grotendeels af van de eigenaar van je huurwoning en van de makelaar die als tussenpersoon fungeert. Wij hebben twee keer gehuurd (in Sydney en in Maitland) en bij beide units gingen reparaties vrij snel. Niet zo snel als in Nederland, waar ze meestal dezelfde dag nog op de stoep stonden, maar toch wel binnen twee weken. Maar je kunt het ook slecht treffen en dan heb je pech, want je kunt er weinig aan doen. Als het om een simpele, goedkope reparatie gaat kun je dan vaak beter zelf actie ondernemen en jezelf een hoop ergernis besparen.

Groetjes,
Rixta
 
Ik vind eigenlijk dat er hier wel een klein tikkeltje op z'n Hollands gezeurd wordt. Iedereen wil naar Australie vanwege de ruimte, maar als ze hier eenmaal zijn zeuren ze over de lange afstanden. Tja, het is het een of het ander. In Nederland sta je een uur in de file, hier zit je een uur in de trein.
Of je kunt geluk hebben en de grote stad verlaten en toch op tien minuten lopen van je werk wonen. :p Dat geldt dan niet voor mij, maar voor m'n man, die verpleegkundige is. Vast werk, betaalt voor geen meter, maar we hebben een huisje om te zoenen voor een prijs die we zelfs met dat prutsalaris nog wel kunnen betalen. (Nee, ik heb zelf geen baan, ben arbeidsongeschikt). En alle winkels op loopafstand. Denk maar niet dat je ons hier ooit nog wegkrijgt! :lol:

Groetjes,
Rixta
 
Good on you Rixta!  :up:

@Sander: Ik zou m'n huidige leventje zo in willen ruilen voor een huis in de 'bush' met een minder betaalde baan. Ik woon nu in innercity Brisbane omdat ik in CBD werk maar wil absoluut buiten de stad gaan wonen als ik eenmaal m'n PR heb. Nu wordt ik gesponsord en kan dus niet naar ander werk op zoek zonder een hoop visumgedoe te krijgen maar de verwachting is dat ik rond de kerst m'n PR heb  :smile:

Dat was ons sort of 5-jaren plan: eerst op mijn beroep/ervaring Oz binnenkomen en van daaruit onze Ozzie droom najagen  :up:

Maar nu vind ik het absoluut geen straf om in Brisbane te wonen hoor! We wonen in een redelijk groene heuvelachtige suburb met veel traditionele Queenslanders en dat is al 10x beter dan NL. Dus voor mezelf ben ik al een stap vooruit gegaan en we hopen binnen nu en 2 jaar de volgende stap te doen
 
Rixta je slaat de spieker op de kop! Ik krijg ook een beetje het idee dat sommigen iets te veel 'from both worlds' willen.

Het kan idd wel eens irritant zijn dat je niet altijd van iedereen op aan kan, maar hey ik ben ook wel wat trager als het zo bloody hot is. (Werk)cultuur in Australie is anders dan in Nederland. Het heeft geen zin om de twee te vergelijken.

@ r2d2: Ik denk dat het overgrote deel van de forumgangers in een van de grotere steden gaat wonen, omdat daar veel werkgelegenheid is. Het is daar denk ik gemakkelijker settlen dan ergens in de middle of nowhere...lijkt me.
 
Wij hebben voor Cairns gekozen, omdat we niet in een grote stad wilde wonen.
Cairns is toch nog best groot maar toch ook gemoedelijk.
Eigenlijk hebben we hier alles en alles in in de "buurt".
We kunnen ook gewoon op de fiets naar het werk, maar daar is het nu te warm voor ( het is ook altijd iets he  :grin: )

Groetjes Jolanda  :up:
 
[quote author=Joep link=topic=8224.msg112246#msg112246 date=1203927953]

@ r2d2: Ik denk dat het overgrote deel van de forumgangers in een van de grotere steden gaat wonen, omdat daar veel werkgelegenheid is. Het is daar denk ik gemakkelijker settlen dan ergens in de middle of nowhere...lijkt me.

[/quote]

Super bedankt voor alle reacties tot zover.

@ Joep, ik bedoel ook niet de "middle of nowhere" maar in kleinere plaatsen op bijvoorbeeld meer dan een uur rijden van een State Capital. Er zijn ook veel andere "grotere" plekken die ik toch weinig voorbij zie komen. Cairns is er inderdaad 1, maar ook steden als Woollongong, Newcastle, Rockhampton, Townsville, Geelong, Port Augusta, Wagga Wagga, enz. of de vele dorpjes van 10.000 of minder inwoners.

"From both worlds".. dat zou ideaal zijn toch! :up:

Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=8224.msg112255#msg112255 date=1203930818]

"From both worlds".. dat zou ideaal zijn toch! :up:

[/quote]

Absoluut!  :grin:

Misschien dat de (kleinere) steden gewoon minder bekend zijn.....enniewee.....GO CATS!!!!!
 
Wij zitten in een dorp met net iets meer inwoners Sander (ca. 13.000 in 2006) (Bacchus Marsh) Bevalt mij ook super, we zitten allebei 40-50 minuten afhankelijk van drukte van het werk. Soms wat lang maar als ik dan weer in onze omgeving kom heb ik het er graag voor over en ik zou ook absoluut niet in een drukkere plaats willen wonen.

Verder hebben beide landen leuke en minder leuke dingen maar dat is toch overal? Ik heb het hier zelf in ieder geval ontzettend naar mijn zin en aardig mijn draai gevonden.
 
[quote author=Joep link=topic=8224.msg112266#msg112266 date=1203933549]
GO CATS!!!!!
[/quote]

Yeaah!!!!  :up: Helaas liggen ze al uit de NAB-cup!

@Inge: Het grappige van The Marsh vind ik dat het tussen Geelong, Melbourne en Ballarat ligt. Hoe zo "bereikbaarheid!". :up:


Groeten Sander
 
[quote author=r2d2 link=topic=8224.msg112269#msg112269 date=1203934380]

@Inge: Het grappige van The Marsh vind ik dat het tussen Geelong, Melbourne en Ballarat ligt. Hoe zo "bereikbaarheid!". :up:

Groeten Sander
[/quote]

en veel winkels nog gewoon dicht op zaterdagmiddag en zondag :up: Het is een heerlijk gemoedelijk dorp. Maar dat even offtopic ;)
 
[quote author=Inge link=topic=8224.msg112271#msg112271 date=1203934871]
[quote author=r2d2 link=topic=8224.msg112269#msg112269 date=1203934380]

@Inge: Het grappige van The Marsh vind ik dat het tussen Geelong, Melbourne en Ballarat ligt. Hoe zo "bereikbaarheid!". :up:

Groeten Sander
[/quote]

en veel winkels nog gewoon dicht op zaterdagmiddag en zondag :up: Het is een heerlijk gemoedelijk dorp. Maar dat even offtopic ;)
[/quote]

you lucky bastard!  :up:
 
[quote author=Rixta link=topic=8224.msg112240#msg112240 date=1203924271]
Ik vind eigenlijk dat er hier wel een klein tikkeltje op z'n Hollands gezeurd wordt. ....
[/quote]

Uhh nee hoor gewoon Australisch gezeur. Ik vind het wel mooi eigelijk. Er is veel geschreven over het niet kunnen wonen zoals men eigenlijk wilt of kan betalen. Waar denk je dat nu 80% van de Australiërs over klaagt met name de first home buyers.
De stijgende prijzen, dat is nu nog al een hot item hier..  Nog al logisch dat het tegenvalt.. TOCH  :up:  Als ik het zo leest zijn we met zijn alle toch al aardig ingeburgerd :p :grin:

Ik zelf herken het ook. Wij wonen nu 2 jaar in SA en hebben al 2 jaar geen thuis meer gehad. Aan 1 kant ligt dat aan ons zelf ik wil uitsluitent niet huren maar kopen. moeilijk moeilijk.
Dus ik woon nu 1000X slechter als in Nederland, In Nederland was het een mooie eengezinswoning in Vlijmen met uitzicht op een groot maisveld en elke dag door de polder naar het werk 30km verder op zonder files.
Nu delen wij een huis met een vriend en huren we een kamertje van 3 bij 4m voor 150aud p/w aan een hele drukke weg met uitzicht op de schutting van de buren die 1 meter van ons raam staat.
Lekker het raam open zetten en genieten van uitlaatgas stank mmmm heerlijk  :cool: :| maar dan wel 5 minuten van school, 15min van het Adelaide CBD op loop afstand van een groot shopping centre en 20 minuten van ons werk.

Met ons first home buyers budget kunnen we of een 1 kamer unit betalen dicht bij het werk, strand en school of een 3 kamer huis op een blok van 1000m2 maar dan wel +/- 3-4uur reizen p/dag, (..om maar te zwijgen over de kosten van benzine en onderhoud..)en dat gaat dan weer niet samen met 40 uur per week werken en mijn avondstudie voor mijn engineering papiertje.

We kwamen hier voor de rust en de natuur dus het valt een beetje tegen ja. Aan de anderen kant struggelen velen ozzies ook met deze problemen en wordt er dus gezocht naar een oplossing. Dus dat is dan weer een hele kleinen geruststelling.

No worries Barry




edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:
 
[quote author=Bear link=topic=8224.msg112282#msg112282 date=1203939541]

edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:

[/quote]

Ik denk dat je daar 100% gelijk in hebt.
 
Leuk topic geworden!

Ik zelf wil het liefst in een leuk stadje wonen, niet te klein.. vlakbij natuur en strand. Maar ook binnen een half uur - 3 kwartier (buiten spits) vanaf een "echte" stad, zoals Melbourne.

Helaas ben ik ook geen postbode, leraar of verpleger en zal ik voor mijn werk echt in de buurt van de grote bedrijven moeten gaan wonen. Daarom ben ik een beetje aan het kijken naar plaatsen als bijvoorbeeld Werribee! Ookal kun je pas echt goed oordelen als je er zelf bent.

Maar qua wonen / werken is het net Nederland. Druk en duur in de steden.. Als je in Leens gaat wonen, zit je ongetwijfeld ook zeer goedkoop, mooie omgeving en dichtbij een grote stad. Maarja.

Conclusie; voor de huizen / files etc. hoef je niet in Melbourne te gaan wonen.. :p
 
Gaarne wil ik de volgende members bedanken voor hun reactie op mijn vraag:

Fae, r2d2, Bear, robijntje, Maxx, bergje, Joep, jufrebekka, Kathleen, Lilygirl, Jan Katers, perthpete, vlasjes, SV#1, Rixta, jolanda b, Inge, Luuk

Dank daarvoor. :up: Ik ben toch stukje wijzer geworden. We willen naar SA (Adelaide) gaan wonen.
 
[quote author=Bear link=topic=8224.msg112282#msg112282 date=1203939541]

edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:

[/quote]

Misschien dat dit over het algemeen zo is maar het gaat voor ons niet op. Wij hadden in NL wel een koophuis maar stonden op de bank meer rood dan niet. Ik vind dan ook het leven hier over het algemeen goedkoper.
 
Back
Top