Is Australië leuker of Nederland?

[quote author=Bear link=topic=8224.msg112282#msg112282 date=1203939541]

edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:

[/quote]

Dus als je in NL succesvol bent, ben je dat automatisch ook in Oz... Goed nieuws!
Wat is succesvol? Dan kan ik onze kansen inschatten  :up:
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8224.msg112334#msg112334 date=1203968198]
[quote author=Bear link=topic=8224.msg112282#msg112282 date=1203939541]

edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:

[/quote]

Dus als je in NL succesvol bent, ben je dat automatisch ook in Oz... Goed nieuws!
Wat is succesvol? Dan kan ik onze kansen inschatten  :up:


[/quote]

Tja, waar meet je succesvol aan?

Ondernemend, lef.. geld. Gezin?

Ik denk dat in dit geval opleidingsniveau, geld, ondernemen en lef allemaal wordt bedoeld. Als je 1 van die dingen succesvol bent, komt de rest wel. ;)
 
't was eigenlijk niet serieus bedoeld...

Het is geen garantie wanneer het in NL goed gaat dat het in een ander land dan ook automatisch goed met je gaat, ofwel dat je succesvol bent. Denk ook niet dat Bear dat ook zo 'hard' bedoelde.
 
Oh..

Ik ben het overigens er wel mee eens. Waarom zou je in land A wel succesvol zijn, maar in land B niet? Zoveel verschillen in dit geval A en B niet. Bovendien zijn de mensen die daadwerkelijk naar B gaan stuk voor stuk mensen met doorzettingsvermogen en lef. Dat zie je ook terug in het vinden van een baan en zo ook daar succesvol te zijn..

:cool:
 
Tja en dan vergelijken we toch produkt A met produkt N of zie ik dat verkeerd. Iedereen roept steeds dat je niet moet proberen Australie te vergelijken met Nederland, maar ik lees toch steeds over hoe iedereen het in Nederland had en het nu hier heeft en dat het eigenlijk (Die ervaring deel ik ook) niet zo heel veel verschil maakt. Dat lijkt me toch een en al vergelijking. Nog even tot diegenen die steeds roepen dat je niet moet vergelijken, als je dat niet zou doen dan was je waarschijnlijk nooit aan de trip begonnen toch, dan had je nu nog gewoon in Nederland gezeten want je had geen enkel vergelijkingsmateriaal waarom je uberhaupt naar de andere kant van de wereld zou trekken. Door te vergelijken doe je kennis op en kun je onderscheid maken.
 
Er is niets tegen op een vergelijk maken tussen het een en het ander. Maar als je eenmaal besloten hebt om in een ander land te gaan wonen (en ik neem aan dat je die keuze gemaakt hebt op - voor jou - gedegen en acceptabele gronden) dan moet je niet meer steeds blijven vergelijken. Wat heeft het immers voor zin? Accepteer hoe de dingen hier gaan (of niet en ga terug) en zet je schouders eronder. Emigreren is niet makkelijk. Je moet weer helemaal vanaf begin en vaak helemaal onderaan beginnen. Maar dat weet iedereen toch wel die gaat emigreren? Niets voor niets in het leven. De meeste mensen verwachten dat ze het beter gaan krijgen in een ander land. Maar dat gaat nooit vanzelf; daar kun je alleen maar zelf voor zorgen.

Ik geef toe dat ik in het begin ook steeds aan het vergelijken was. Dat gaf een hoop onrust. Toen ik besloten had daarmee te stoppen werd het voor mij een stuk gemakkelijker en aangenamer. Ik heb vind Australie (nu) fantastisch.
 
[quote author=Maxx link=topic=8224.msg112349#msg112349 date=1203977951]
(...)
Maar als je eenmaal besloten hebt om in een ander land te gaan wonen (en ik neem aan dat je die keuze gemaakt hebt op - voor jou - gedegen en acceptabele gronden) dan moet je niet meer steeds blijven vergelijken.
(...)
[/quote]

:up: Helemaal mee eens!  :up: Precies zo kijk ik er ook tegen aan. Schouders er onder, niets gaat vanzelf.

Over het succesvol zijn: Ik zal het wat nuanceren. Als je in NL gewend was om hard te werken, flexibel was, uitdagingen aanpakte en problemen probeerde op te lossen zal je dat in Australie ook (moeten) zijn/doen.
 
[quote author=Bear link=topic=8224.msg112282#msg112282 date=1203939541]

edit: Nog een kleinen toevoeging; Tja en natuurlijk zijn hier op het forum prachtige verhalen te vinden van mensen die in mooie droom huizen wonen op heerlijken locaties. Maar laten vooral niet vergeten dat de meeste van die mensen al aardig succes vol waren in Nederland. Dus dan ook succesvol in Oz. Als je in NL geen koop huis had en moeite had om rond te komen dan is 99% kans dat het hier ook zo gaat. Waarom zou dat veranderen.  :wink: :up:

[/quote]

Eh....dat geldt dan toch echt niet voor mij. In Nederland was ik al arbeidsongeschikt en had alleen een bijstandsuitkering. M'n man is nooit iets meer geweest dan enrolled nurse en die had vrijwel geen cent. Wij hebben geluk gehad dat 1. ik een erfenisje had waardoor we een aanbetaling op een huis konden doen 2. mijn man dus verpleegkundige is, waardoor je vrij makkelijk overal werk kunt krijgen 3. we met heel weinig tevreden zijn. We hebben maar een heel klein huisje met nauwelijks een tuin en ik kan (als expert op het gebied van rondkomen-met-weinig-geld) net de eindjes aan elkaar knopen. Maar wij zijn dik tevreden en hoeven niet zo nodig allerlei luxe dingen die we ons niet kunnen veroorloven. De renteverhogingen maken ons niet blij, maar we hoeven ook niet wakker te liggen.
En dus zeuren wij voornamelijk over het weer, dat vandaag te warm is en morgen te koud. :grin:

Groetjes vanuit een zonnig Maitland,
Rixta
 
Ben ik het ook mee eens, maar vergelijken is natuurlijk. In het begin vergeleken wij ook veel dingen met Nederland. Want dat was ons enige referentie kader. Daardoor kun je dingen in Australie ook beter begrijpen. We hebben er vast veel mensen mee geirriteerd ;). Die fase ging vanzelf over en nu vergelijken we meer met situaties die we hier hebben meegemaakt. Als we weer in Nederland wonen, dan zullen we heus daar de dingen met Australie vergelijken... Zo zijn mensen nou eenmaal. Maar over dingen zeuren vind ik iets anders: schouders eronder en er het beste van maken!


[quote author=Joep link=topic=8224.msg112354#msg112354 date=1203986623]
[quote author=Maxx link=topic=8224.msg112349#msg112349 date=1203977951]
(...)
Maar als je eenmaal besloten hebt om in een ander land te gaan wonen (en ik neem aan dat je die keuze gemaakt hebt op - voor jou - gedegen en acceptabele gronden) dan moet je niet meer steeds blijven vergelijken.
(...)
[/quote]

:up: Helemaal mee eens!  :up: Precies zo kijk ik er ook tegen aan. Schouders er onder, niets gaat vanzelf.

Over het succesvol zijn: Ik zal het wat nuanceren. Als je in NL gewend was om hard te werken, flexibel was, uitdagingen aanpakte en problemen probeerde op te lossen zal je dat in Australie ook (moeten) zijn/doen.
[/quote]
 
Hier op mijn werk zijn ze ontzettend blij met mijn vergelijk en mijn "wat, doen jullie dat nog op deze manier" of "we leven in 2008 hoor" opmerkingen. De manager kijkt namelijk erg tegen Europese bedrijven op dus ik heb hier al een heel aantal dingen veranderd in het voordeel van het bedrijf :up:

Ik denk dat je vaak alleen gaat vergelijken als je hier iets negatiefs tegenkomt, dat je dan denkt 'jee in NL ging dat zo, of ging het veel makkelijker'. Wel merk ik aan mezelf nu dat het al een heel stuk minder is dan in het begin dus heeft dan ook wel weer met gewenning en acceptatie te maken.

En zelfs bij mijn hondentraining nu merk ik dat ze hier nog een stuk achterlopen :grin:
 
[quote author=Joep link=topic=8224.msg112354#msg112354 date=1203986623]
:up: Helemaal mee eens!  :up: Precies zo kijk ik er ook tegen aan. Schouders er onder, niets gaat vanzelf.
[/quote]

Even voor de goede orde: mij bekruipt nu het gevoel dat als je de nadelen van Australie ziet (en benoemd) je een soort luiwammes bent die nergens voor gaat en in Nederland ook al niet tot veel goeds in staat was. Ik neem aan dat dit NIET bedoeld wordt??? Dat is in deze discussie lijkt mij niet aan de orde. Het gaat er niet om of we al dan niet succesvol zijn, en al helemaal niet om te veronderstellen dat degene die het allemaal niet 1000% vinden hun best er niet voor doen... (yeah right...) het gaat erom wat en of je dingen leuker vindt in Australie of Nederland. Thumbs up voor degene die besluiten dat Nederland achter hun ligt, dat zal het ongetwijfeld makkelijker maken. Maar een beetje ruimte voor degene die daar nog niet helemaal uit zijn en vooral ook een beetje empathie. Het is al lastig zat soms. Dat heeft niks te maken met tevreden zijn met wat je hebt, een wiz zijn met je centjes o.i.d. Dat heeft te maken met het verhuizen van je hele hebben en houden en het opnieuw vinden van je draai.
Dit even  :eek:fftopic:
 
Kathleen, het is ook niet makkelijk! En ik denk zeker dat iedereen moet wennen in een nieuwe omgeving. Dat geldt al als je een nieuwe baan krijgt, laat staan als je echt ALLES in je leven verandert zoals je huis, je sociale banden EN je land! Ik begrijp echt wat je bedoelt.
 
Hoi Kathleen,

nee hoor ik bedoel helemaal niet dat je lui bent. Sorry als dat zo overkwam. Tuurlijk zijn er in Australie ook een heleboel nadelen te vinden. Ik erger(de) me bijvoorbeeld groen en geel aan het health system hier. Ik betaal een hoge premie om me bij te verzekeren, maar moet nog steeds de helft van mijn rekeningen zelf betalen. Dat had ik verkeerd ingeschat toen ik naar Australie kwam. Mijn verwachtingen waren anders. Maar ik heb me er echter bij neergelegd dat het nou eenmaal anders is dan in Nederland. Dus het heeft voor mij geen enkele zin om te blijven vergelijken met het Nederlandse stelsel, but that is my humble opinion.

Het kan inderdaad moeilijk zijn om je draai te vinden als je helemaal opnieuw moet beginnen, dat zullen velen van ons gelijk toegeven, ik ook. Maar ik blijf erbij dat als je blijft vergelijken met Nederland je het jezelf niet makkelijker mee maakt. Tenzij je zo erg twijfelt dat je alle voors en tegens naast elkaar zet en dan besluit om of terug te gaan of te blijven en dat niet meer blijft vergelijken.  :smile:

Cheers Joep

@ Inge, je hebt gelijk, maar ik zie dat meer als je werkervaringen en kennis uit Nederland hier toepassen.
 
Ik kan me helemaal aansluiten bij de woorden van Joep. Natuurlijk maak je vergelijkigen. Zo zit het leven in elkaar. Maar als je je ergens settelt zijn er dingen anders waar je geen invloed op hebt. Het is dan of er moeilijk over doen en je suf piekeren of zeggen van het is zo als het is en te genieten van dingen die er wel goed zijn. Dat is niet alleen hier zo, maar in elk land waar je gaat wonen. Probeer te genieten van het goede dat je hebt.

In nederland moest iedereen werken voor zijn geld en dat zou hier niet anders zijn.
 
[quote author=Dijnnas link=topic=8224.msg112342#msg112342 date=1203973216]
't was eigenlijk niet serieus bedoeld...

Het is geen garantie wanneer het in NL goed gaat dat het in een ander land dan ook automatisch goed met je gaat, ofwel dat je succesvol bent. Denk ook niet dat Bear dat ook zo 'hard' bedoelde.
[/quote]
Precies, misschien een verkeerde woord keuze. Succesvol is een te ruim begrip. Wat ik bedoelde is.. afijn ik geloof dat je hem al door had. Om succesvol te worden daar kun je natuurlijk altijd hard voor werken en leren. Maakt niet uit waar je bent. Ook is het begrip succesvol voor iedereen anders natuurlijk.  :up: :up:

Anyway niet vergelijken daar gaat het nu weer over. Ach ja vergelijken, je kunt best vergelijken als je er maar niet op door blijft zeuren dat is dan weer slecht voor je bloeddruk.  Ik doe al heel me leven niet anders. Bij mijn Nederlandse Oma kreeg ik maar 1 koekje en ging de koek trommel snel de kast in. Bij mijn Indische oma ging heel de koek trommel op tafel en kon je jezelf helemaal misselijk vreten.
Hier ben ik bij de ene ozzie een Dutchy voor de andere ben ik "the little asian boy" ??? :wall: ...ach ja vergelijken dat doet iedereen dagelijks niks mis mee :up: :grin: :lol:
 
Ja hoor Bear, helemaal duidelijk  :up: Was meer een grapje, maar helemaal duidelijk, thnx.

Succesvol is idd een relatief begrip en kan m.i. ook niet worden uitgedrukt in opleiding of euri's (dollars). Voor iedereen anders.
Voor de een is dat een geolied gezinnetje, voor de ander een zware baan en een hoop geld. Beide komen je in de meeste gevallen niet aanwaaien en er zal hard voor gewerkt moeten worden. In NL en in Australie en misschien nog wel een stapje harder in Australie, omdat je nieuw bent, je aan moet passen en je moet bewijzen. In hoe verre dat het geval is, weet ik niet, heb nooit in Australie gewerkt.

Ik ga iig in Australie een stapje terug doen; niet streven naar een wereldbaan met een wereldsalaris, maar meer tijd om te genieten. Doe ik hier ook met volle teugen, maar wil hier ook nog een leuke carriere. De balans wordt even anders gelegd zeg maar.

Dit was even een kort uitstapje van iemand die niets kan zeggen over wel of niet vergelijken, of het beter wonen is in OZ dan in NL, omdat ik het gewoonweg nooit heb meegemaakt. Zal het topic verder van een afstandje volgen en ben benieuwd naar de komende posts!
 
[quote author=vlasjes link=topic=8224.msg112386#msg112386 date=1204024512]
In nederland moest iedereen werken voor zijn geld en dat zou hier niet anders zijn.
[/quote]

Huh? Dat heeft er weinig mee te maken.

@ Joep: ik voel me niet persoonlijk aangesproken, vind alleen dat deze discussie een vreemde wending neemt waarin een soort sfeer ontstaat dat degene die twijfelen en/of vergelijken er zelf om vragen (wat dat ook mag zijn).

Kath
 
Leuk topic! Ik denk dat als je in Australië woont, je in het begin nog veel 'vergelijkt' want je 'oude referentiekader' is nog steeds een gewoonte. Naarmate de tijd verstrijkt zal dat vast bij iedereen minder worden, bij de ene snel en bij de andere langzaam. Heb je het niet echt naar je zin, dan zal je nog veel langer, of altijd blijven vergelijken. Let wel, met een steeds ouder wordend referentiekader. Ik denk in dit geval altijd een beetje aan de euro en de gulden. In het begin vergeleek je veel, van sjeeezz, wat is dat duur of oei, toch te veel uitgegeven en naarmate de jaren verstrijken doe je dat niet meer. Je bent gewend aan je nieuwe referentie kader.

@Bear, jullie droomhuis komt vast nog wel, doorzettingsvermogen hebben jullie genoeg!

Miran  :smile:
 
Ik denk dat iedereen hier binnen een tijdsbestek van 8 jaar aan 2x een nieuwe valuta moet wennen! Gulden -> Euro -> Dollar

:)
 
[quote author=Luuk link=topic=8224.msg112460#msg112460 date=1204100148]
Ik denk dat iedereen hier binnen een tijdsbestek van 8 jaar aan 2x een nieuwe valuta moet wennen! Gulden -> Euro -> Dollar

:)
[/quote]

:grin: Ja  :up:
 
Back
Top