Is het daar nu écht zoveel beter?

twov

Member
Een vraagje aan reeds geëmigreerden die zin hebben om te antwoorden: is het nu écht zoveel relaxter leven daar in OZ - of is het jachtige leven daar toch ook al tot alle gelederen doorgedrongen?

Ik vraag me af of ik toch niet een té vertekend en over-geromantiseerd beeld heb van het leven Down Under (gebaseerd op een vakantieperiode van 5 weken nu toch ook al een tiental jaar geleden).

Enerzijds zou ik wel eventueel wel graag de stap zetten, maar anderzijds heb ik wel schrik dat we daar uiteindelijk misschien toch niet zoveel minder gejaagd gaan leven en zoveel meer van ons gezin en het leven gaan profiteren en dan zouden we hier wel veel opgegeven hebben om er niet zoveel in de plaats voor te krijgen.

We zijn een gezin met 2 kleine kindjes, nu is het elke morgen haasten om de éne op school, de andere in de crèche en dan zelf op tijd op het werk te geraken). 's Avonds is het hetzelfde, iedereen overal gaan halen, het eten maken en de kindjes klaar voor bed. De helft van de tijd kunnen de kinderen hier niet buiten spelen want het regent of het is te koud, en dan raken ze weer verkouden/ziek (met zware nachten voor mama en papa :-(, voor opvang zorgen omdat ze niet naar school/crèche kunnen...). Anderzijds zitten ze met tonnen energie die ze met binnen spelen alleen niet kwijtgeraken dus ja, dan gaan we maar naar een BINNENspeeltuin.

Maar zoveel goedkoper lijkt het me daar allemaal ook niet meer. Als ik zo naar de huisprijzen kijk en we daar iets zouden willen kopen dat vergelijkbaar is met wat we hier in België hebben (en het klinkt misschien wat verwaand maar ik denk dat een eigendom(metje) met een zwembad(je) toch geen overbodige luxe is daar in die warmte, met 2 kids - niet dat we hier in België een zwembad hebben hoor :)), dan zal ik toch evengoed ook fulltime (of 4/5de) mee moeten gaan werken dus dan zitten we uiteindelijk in hetzelfde type leven als hier.

Hoe meer ik met mijn 2 voetjes op de grond wordt gebracht, hoe beter, dus laat zeker ook het negatieve niet achterwege :)

Alvast bedankt.

Eerlijk antwoord. Ja het leven is hier veel beter.

Maar dat is voor mij persoonlijk. In Nederland moesten we allebei werken voor de hypotheek. Hij bracht de kinderen 3 dagen in de week naar school/creche of BSO en ik haalde ze weer op als ik klaar was met werken. Hij werkte in Den Haag, we woonden in Rotterdam, dus 1,5 uur heen en terug in de file staan iedere dag. Eten met het gezin compleet deden wij alleen op zaterdag en zondag, want Dirk kwam pas thuis als de kindren al op bed lagen. Dan zat ik inmiddels al weer achter de computer om thuis verder te werken zodat ik wel mijn uren kon maken en genoeg betaald kreeg. In het weekend gingen we vaak naar vrienden, want thuis zitten is ook niet alles in Nederland.

Nu is alles anders. We hebben hier ook een koophuis, groter dan we in Nederland hadden. Dirk verdiend een goed salaris, waardoor ik niet meer hoef te werken maar we kunnen nog prima de hypotheek betalen. De kinderen hoeven daarom dus niet meer naar de opvang, maar gaan gewoon naar school. Tijdens de vakanties en na school is mama gewoon thuis. Dirk gaat nu iedere dag op zijn motor naar kantoor. Dit kan omdat het weer hier veel beter is. Hi jis dus iedere dag voor het eten al weer thuis, want heeft geen last van files. Hij kan dan nog even met de kinderen spelen (naar het park, op de fiets, in het zwembad), we eten en de brengen samen de kinderne naar bed. In het weekend zijn we regelmatig weg, gewoon omdat het kan, niet omdat we ons vervelen. We spreken af met vrienden of gaan op stap, naar het strand, picknicken, weekendje weg in de omgeving.

Het leven hier voldoet volledig aan de verwachtingen die wij ervan hadden. Je bent erzelf bij of je die verwachtingen waar kunt en wilt maken.

Emigreren is net zoiets als trouwen. Wanneer je met elkaar trouwt in de verwachting dat dingen dan anders zullen zijn, maar je praat niet over die verwachtingen, zal het huwelijk enorm tegen vallen. Heb je eerlijke verwachtingen over dat huwelijk, zal het heel lang stand kunnen houden :)

Ben benieuwd naar de reacties van anderen

Sacha, dat klinkt heel erg goed. Wat wij zoeken is niet zozeer dat alles goedkoper is (In Sydney/ Melbourne denk ik dat dat vies tegenvalt) maar met name een beter klimaat. Daardoor kun je veel lekkerder leven, veel buiten zijn, erop uit gaan. We wonen nu in Engeland en daar werk ik ook niet (kinderopvang is heel erg duur & met mijn salaris geen subsidie, terwijl ik toch alles direct naar de crèche kan brengen...)
Ook kortere reistijd lijkt me geweldig. Nu is man pas half 8 ofzo thuis, dus dan liggen de jongsten al in bed. En ik moet door de week alles alleen doen, met 3 kleintjes en reuma. Blegh. dus ja, als ik jou zo hoor zouden we veel beter af zijn..
Weet iemand wat het weer nou precies is in Sydney? Is het daar wel echt warmer dan hier?

Sacha, dat klinkt heel erg goed. Wat wij zoeken is niet zozeer dat alles goedkoper is (In Sydney/ Melbourne denk ik dat dat vies tegenvalt) maar met name een beter klimaat. Daardoor kun je veel lekkerder leven, veel buiten zijn, erop uit gaan. We wonen nu in Engeland en daar werk ik ook niet (kinderopvang is heel erg duur & met mijn salaris geen subsidie, terwijl ik toch alles direct naar de crèche kan brengen...)
Ook kortere reistijd lijkt me geweldig. Nu is man pas half 8 ofzo thuis, dus dan liggen de jongsten al in bed. En ik moet door de week alles alleen doen, met 3 kleintjes en reuma. Blegh. dus ja, als ik jou zo hoor zouden we veel beter af zijn..
Weet iemand wat het weer nou precies is in Sydney? Is het daar wel echt warmer dan hier?

De temperatuur in Sydney is echt beter dan hier in Nederland. In de winter daalt de temperatuur misschien tot zo'n 14C en in de zomer is het gemiddeld 28C. Ook ik ben van plan om eind van het jaar naar Sydney te verhuizen en kan met deze temperaturen niet wachten!!!

Ad

Het ligt er helemaal aan wat je leven in Nederland is en wat je verwacht anders te zijn in Australie. Ik ben het geheel niet eens met de vorige schrijvers. Ja, in Australie heb je meer ruimte en het weer is wat beter. Maar dat eerste is in de grote steden al een stuk minder en het weer kan ook veel te heet zijn, zodat je kinderen nog niet buiten kunnen spelen. Maar dit zijn twee dingen die inderdaad bij mij op de + kan van de lijst staan.

Voor de rest heb ik alleen maar minnen. Maar dat is persoonlijk. Ik erger me b.v. veschrikkelijk aan het liegen hier en het bijna standaard niet nakomen van afspraken. Over het alcoholmisbruik als onderdeel van de cultuur zal ik het niet in detail hebben. De sociale zekerheid is hier beroerd vergeleken bij Nederland en over de gezondheidszorg zal ik maar helemaal niet beginnen (die is zo slecht dat het mij jaren heeft gekost om het zelfs maar te begrijpen). Ook het verschil tussen rechten voor rijken en armen b.v. met betrekking tot onderwijs of gezondheidszorg is iets wat ik nooit zal kunnen accepteren als "normaal".

Over het geheel genomen is Australie niet duurder of goedkoper dan Nederland. Voor een huis betaal je in de grote steden al snel net zo veel als in de Randstad. Je hebt dan wel wat meer m2 huis en veelal een redelijk stuk tuin. De afstanden die je rijdt zijn erg lang, dus reiskosten naar je werk kunnen flink oplopen.

Gaan emigreren gebaseerd op een vakantie-ervaring van 10 jaar geleden vind ik pesoonlijk heel erg riskant. Je hebt dan echt alleen maar goede herinneringen en het echte leven is helaas niet als een vakantie. Als ik jou was zou ik me eerst eens heel goed gaan informeren over wat Australie is als je hier woont en ga dan eens kijken of er genoeg aan de + kant staat en niet teveel aan de - kant.

Oh, en als je je nu afvraag waarom ik in vredesnaam ben geemigreerd: ik ben erg gelukkig getrouwd met een Australier. :lol:

groetjes,
Rixta

Voor mij ligt het iets anders. Ik heb bewust gekozen om het drukke haastige leven achter te laten. Iets wat me in nederland niet lukte omdat ik in de loop van de jaren gewoon een bepaalde levensstijl en met name werkstijl had aangenomen. Die knop is definitief omgegaan en sinds ik hier ben geniet ik van het leven en werk ik er bij om alle leuke dingen te kunnen betalen.

Is het glas half leeg of is het half vol? In mijn geval is het half vol!

Enne negatieve dingen zijn er overal in de wereld en Australie is niet anders. Het is maar wat je er zelf van maakt of wilt maken!

Chantal

Ik woon al jaren niet meer in Nederland en omdat ik net na mijn studie verhuist ben, heb ik eigenlijk nooit daar gewerkt. Ik heb wel eerst bijna 10 jaar in Nieuw Zeeland gewoond en woon nu alweer 5 jaar in Australie. Het ligt eraan waar je woon hoe gejaagd het is lijkt me. Toen we een weekje in Sydney waren, vond ik het verschrikkelijk. Al die drukke wegen en mensen proberen naar het werk te komen en de drukte. Lijkt me de reistijd toch ook erg lang tenzij je dichtbij je werk gaat wonen. Of je beide moet werken, hangt ook af van wat je hypotheek is, de hypotheek rentes liggen hier nu rond de 7%, heel normaal trouwens, hoeveel je uitgeeft, hoe duur je huis is en waar je woont. Ik zelf woon in WA, bij Bunbury. Ik werk part time en mijn man full time. Ik werk shifts (ziekenhuis) en het kan een gejaad zijn in de ochtend om iedereen naar school en childcare te krijgen, denk niet dat dat zal verschillen. Maar dus niet elke dag omdat ik part time werk. We zijn wel allemaal (alsik de ochtend shift doe) rond 4 uur thuis, dus dat is wel lekker.

Eigenlijk valt het me tegen hoeveel kinderen hier buiten spelen. Ik zie er eigenlijk nooit veel. Ouders lijken hier wat voorzichtiger met kinderen uit het oog te laten en het hangt erg van de ouders af of ze makkelijk lekker lang een middagje laten spelen of over 1.5 uur alweer het kind thuis willen hebben en dan mogen ze vaak niet eens buiten spelen. Misschien wat in de straat voor de deur alleen. Dat viel me tenminste op toen ik nog inKalgoorlie woonde, hier weet ik het nog niet zo. Dat het weer soms te heet is om buiten te spelen, ja, dat is op dit moment zeker zo. We gaan pas rond 5-6 uur in de avond naar het strand omdat het anders veel te heet is. Het is geen pretje om met 35-40 graden buiten te spelen en ze zijn hier heel erg bewust van skincancer, dus pet, sunscreen, etc. Maar later in het jaar is het wel beter en het weer is heerlijk.

Wij gaan ook aardig wat buiten de deur, bootje mee de zee of rivier op, ergens picknicken en in het stroompje spelen, etc. (maar nu dus niet, te heet). Het is maar wat je er zelf van maakt. Jem oet nog altijd werken om de hypotheek tebetalen, en eten op tafel te zetten en nog steeds allerlei kosten betalen. Kinderen moeten nog atlijd op tijd op school zijn, etc. Dat verandert dus niet.

Ik kan verder niet het gezondheids systeem vergelijken met Nederland of zo, want die vergelijking heb ik dus niet meer. Ook het onderwijs kan ik niet vergelijken. Maar zoals gezegd werd, er zijn altijd vele positieve dingen, vele negatieve dingen. Je kan je zelf opzetten om voor een jaartje of 2 te gaan en na die 2 jaar besluiten om alles in Nederland 'weg te doen' of terug te gaan. Het is een mooi avontuur of je terug gaat of niet.

Jo

Hi

Ik vind de boodschappen vaak duurder dan in Nl, vaste lasten lager en huizenprijzen net als in Nl. Omdat mijn man hier een stuk meer verdient dan in NL hoef ik niet te werken. Hij heeft echter niet een super zware (betaalde) baan, dus werkt gemm. 40 uur per week. Wel realiseren wij ons ivm lagere sociale zekerheid, zeker als immigrant voor nood een reserve te houden.

Het is zo afhankelijk van je uitgavenpatroon en woonwensen, als je een luxe huis dichtbij strand wilt, tja allebei werken en drukke banen is dan ook nog nodig. Ga je verder van Perth kun je het met 1 goede baan redden, voor minder luxe huis met zwembad. Maar 10 jaar geleden hoor ik vaak, was Oz goedkoop, nu niet meer. Dus schrap dat uit je verwachtingen. Salarissen zijn wel vaak hoger voor gevraagde beroepen.

Kortom je levensstijl en eisen en drukke leven bepaal je zelf, vind ik. Maar in plaats van op de miezerige regendagen in nl binnen zitten, zit je hier op hete dagen binnen in de zomer. En ik denk dat dat een stuk minder vaak is dan in NL Hier in WA wisselt zelfs in de zomer de temperatuur redelijk vaak af, in ieder geval dit jaar, paar dagen heet, weer paar dagen lekker warm, dan onweer,enz.

In deze omgeving en vaak aan het strand heb ik wel veel vaker een praatje met wildvreemde mensen dan ik in Nl had en mensen zeggen elkaar vaak gedag. Het is een suburb, maar voelt meer als dorp toch. Misschien ook omdat veel mensen immigrant zijn en gewend zijn zelf contact te moeten maken?

good luck Simone

OK.
Helaas moet je in Oz ook gewoon werken voor je geld --> minpunt
Helaas moet je in Oz ook gewoon betalen voor datgene wat je koopt --> minpunt
Helaas moet je in Oz ook gewoon benzine in de auto gooien --> minpunt.

Hallo, het leven is hier hetzelfde hoor.
Alleen hoe je het invult kan anders zijn. Wij hebben hier met 2 kinderen meer vrijheid dan in NL zonder kinderen. Je gaat makkelijker ergens heen, want files? Wat is dat?
Over het algemeen vindt ik de kwaliteit van het leven in Oz hoger dan in NL.

De redenen waarom ik hier gekomen ben?
Mentaliteit van de mensen en de ruimte. Ook al is dat in de stad soms niet altijd waar, maar je moet ook werken. Ik wil ook wel in een hutje op de hei wonen. Moet ten eerste hei zien te vinden want dat schijnt hier niet voor te komen en er is geen werk voor me.

OK.
Helaas moet je in Oz ook gewoon werken voor je geld --> minpunt
Helaas moet je in Oz ook gewoon betalen voor datgene wat je koopt --> minpunt
Helaas moet je in Oz ook gewoon benzine in de auto gooien --> minpunt.

Als dat nou allemaal niet hoefde dan was ik onmiddelijk verhuisd hahahahha.

Hallo,

Ik woon en werk sinds oktober als verpleegkundige in Westmead, een buitenwijk van Sydney.
Ik ben hier alleen, dus ook alleen verantwoordelijk voor alle kosten die het leven hier met zich meebrengt.

Ja, de huur is hier duurder dan in Nederland,maar heb daarvoor ook een stuk groter appartement dan dat ik mij ooit zalkunnen veroorloven op een verpleegkundig salaris in Nederland.

Ja, de boodschappen zijnhier duurder, helaas.

Ja,mijn salaris is aanzienelijk hoger dan dat ik Nederland had. Iedere 2 weken moet ik weer lachen, heerlijk, een beetje waardering voordat gene dat ik doe, uitgedrukt in een leuk bedrag in dollars.

Ja, ook ik moet gewoon werken voor mijn levensonderhoud, maar via dat werk kom ik in aanraking met ontzettend veel leuke mensen, en begin zo langzaam aan wat vrienden te maken.

Ja, er is hier erg veel te beleven, en veel van dat alles speelt zich buiten af, heerlijk! Gewoon omdat het vanwege het weer kan.(ja, het weer is niet alles deze zomer hier in Sydney,maar heb al sinds ik hier ben, geen jas meer aangehad)

Gewoon even vrienden opzoeken met het vliegtuig, is een stuk goedkoper en sneller...nee, in Nederland nog nooit van Rotterdam naar Groningen of Maastricht gevlogen....te duur.Voelt toch als een luxe.

Ik geniet er zelfs van om iedere dag dat ik werk op mijn fiestje zonder jas naar of van mijn werk te scheuren, heb mijn woning zo uitgezocht dat ik dus op fietsafstand van mijn werk woon, ook een mogelijkheid, en na een 12 urige dienst is het heerlijk om binnen 5 minuten thuis te zijn.Verder gebruik ik het openbaarvervoer, gaat erg goed!Mis de auto niet.

Ook al ben ik hier nog niet zolang, ik ben ontzettend blij met de keuze die ik heb gemaakt, en ben voorlopig niet van plan om terug naar Nederland te gaan, ben zelfs aan het uitzoeken hoe het zit met een PR visum, aangezien ik hier ben op een 457 visum. Kortom, ik vind het leven hier goed, en geniet met vole teugen!

Gewoon even vrienden opzoeken met het vliegtuig, is een stuk goedkoper en sneller...nee, in Nederland nog nooit van Rotterdam naar Groningen of Maastricht gevlogen....te duur.Voelt toch als een luxe.
Hmm... vlieg je dan van Sydney naar Newcastle? Zal toch eerder Canberra, Melbourne of Brisbane zijn. En dat kun je dan natuurlijk niet vergelijken met die kleine afstanden in Nederland.

Ja,mijn salaris is aanzienelijk hoger dan dat ik Nederland had. Iedere 2 weken moet ik weer lachen, heerlijk, een beetje waardering voordat gene dat ik doe, uitgedrukt in een leuk bedrag in dollars.

Dat komt voornamelijk omdat je hier veel minder belasting betaalt. Bruto inkomen zal niet hoger liggen dan in Nederland. En minder belasting betekent dus o.a. matige sociale voorzieningen, beroerde gezondheidszorg, slecht wegenonderhoud, OV is alleen in (delen van) de grote steden aanvaardbaar enz.

Als je er net woont merk je de consequenties nog niet, maar dat komt vanzelf. Jij klinkt als iemand die verliefd is en dat ben je waarschijnlijk ook. :lol: Alleen dan op een land en niet een persoon. Je ziet alleen maar de positieve dingen. Over een jaar of zo komt de realiteit wel om de hoek kijken en blijkt het allemaal toch wat minder fantastisch te zijn. Dat betekent niet dat het dan enorm zal tegenvallen, maar realiteit is gewoon anders dan de roze wolk van verliefdheid.

Dus jouw mening is nog niet echt nuttig als advies voor iemand of je al dan niet moet gaan emigreren.

Groetjes,
Rixta

Dus jouw mening is nog niet echt nuttig als advies voor iemand of je al dan niet moet gaan emigreren.

Groetjes,
Rixta

Sorry! Maar ik ben van mening dat elke mening nuttig is, er wordt hier immers om een mening gevraagd.
Wat je er uit wilt halen dat is aan degene zelf. Denk dat Inge ook wel realiseerd dat ze op een tijdelijk visum niet echt veel rechten heeft in Australie. Maar aan de andere kant heeft ze in haar uppie ook weinigzaken om zich echt zorgen over te maken.

Meningen zijn en blijven persoonlijk en is in elke situatie verschillend. Rixta jij bent van mening dat de zaken in Nederland vele malen beter zijn geregeld, ik ben daar niet helemaal van overtuigd. Maar ach misschien is alles wel stukken beter geworden, ik ben niet meer in de gelegenheid om daar een goed oordeel over te geven ben immers al 3,5 jaar in Australie.

Nogmaals en het is hier al meedere malen gepost, kosten zijn er overal het is wat je er zelf van maakt!

Groetjes Chantal

Zoveel minder belasting is het ook weer niet hoor Rixta.
Toen ik 6 jaar geleden hier kwam ging mijn salaris bijna met een factor 2 omhoog.
Slechte wegen?
Valt nog wel mee hoor. Alle dirt roads zijn prima. :evil:

Zoveel minder belasting is het ook weer niet hoor Rixta.
Toen ik 6 jaar geleden hier kwam ging mijn salaris bijna met een factor 2 omhoog.
Hmmm... 15% tegen 33%, 30% tegen 42% en 37% tegen 52%... dat zijn toch aanzienlijke verschillen. En je kunt niet zomaar zeggen dat je salaris verdubbelde, want dat is dan zeer afhankelijk van wisselkoersen en koopkrachtvergelijk. Belasting percentages daarentegen zijn gemakkelijk te vergelijken.

Dat komt voornamelijk omdat je hier veel minder belasting betaalt. Bruto inkomen zal niet hoger liggen dan in Nederland. En minder belasting betekent dus o.a. matige sociale voorzieningen, beroerde gezondheidszorg, slecht wegenonderhoud, OV is alleen in (delen van) de grote steden aanvaardbaar enz.

Als je er net woont merk je de consequenties nog niet, maar dat komt vanzelf. Jij klinkt als iemand die verliefd is en dat ben je waarschijnlijk ook. :lol: Alleen dan op een land en niet een persoon. Je ziet alleen maar de positieve dingen. Over een jaar of zo komt de realiteit wel om de hoek kijken en blijkt het allemaal toch wat minder fantastisch te zijn. Dat betekent niet dat het dan enorm zal tegenvallen, maar realiteit is gewoon anders dan de roze wolk van verliefdheid.

Groetjes,
Rixta
Jouw mening is lekker interessant ja.
Ik wordt een beetje moe van dat eeuwige gezeur van je.
Wel erg doordacht, als je voor de man van je leven gaat wonen in een land waar je een verschrikkelijke hekel aan hebt.
Hoe bedoel je "Roze wolk"??
Er is wel een verschil tussen realiteit en eeuwig zeuren, je lijkt wel een "Whinging Pom".

Zo dat is er ook weer uit. :)

Bart

Erg gelukkig in WA en geeeeeeen moment terug gewild, ondanks dat dingen niet altijd gaan zoals je wilt.
Zoals Ned Kelly ooit zei; "Such is life."

@ Bart, je weet hoe het met Ned is afgelopen=
maar voor de rest ben ik het met je eens, er is altijd wel wat in elk land, het beviel me in Nederland ook goed, maar vanwege m´n vriendin verhuist.
Kosten zijn idd wel wat hoger, maar met een technisch beroep heb ik nu een dubbel salaris met wat ik in Nederland verdiende.

Groetjes Johan

Hmmm... 15% tegen 33%, 30% tegen 42% en 37% tegen 52%... dat zijn toch aanzienlijke verschillen. En je kunt niet zomaar zeggen dat je salaris verdubbelde, want dat is dan zeer afhankelijk van wisselkoersen en koopkrachtvergelijk. Belasting percentages daarentegen zijn gemakkelijk te vergelijken.

En niet alleen zijn de percentages lager.. ze beginnen ook bij een hoger aantal dollars ... Zo moet je al ergens rond de AUD 180.000,= zitten om het hoogste percentage te bereiken ..
(BTW: Het hoogste percentage - in vergelijking met NL 52% - is dus niet 37% maar 45%)

Van de ATO site:

Tax rates 2011-12

The following rates for 2011-12 apply from 1 July 2011.

Taxable income Tax on this income

0 - $6,000 Nil

$6,001 - $37,000: 15c for each $1 over $6,000

$37,001 - $80,000: $4,650 plus 30c for each $1 over $37,000

$80,001 - $180,000: $17,550 plus 37c for each $1 over $80,000

$180,001 and over: $54,550 plus 45c for each $1 over $180,000

Back