Is het daar nu écht zoveel beter?

Waar ik eigenlijk meteen aan dacht bij je verhaal, is ,idd je schrijft het zelf ook al;
Zien of je een visum kunt krijgen!
Want dat is volgens mij nu nog minder makkelijk dan een aantal jaren geleden ( niet dat het ooit makkelijk was hoor )
Stel je bent je al helemaal aan het inleven op hoe het leventje zou kunnen zijn in Oz, maar je krijgt het visum uiteindelijk niet? Je zal niet de eerste zijn....
Dus misschien eerst even heel goed uitzoeken of de mogelijkheid er echt is, en dan pas beginnen met dromen over een leven in het mooie Australie. Dan kun je in de tussentijd veel lezen hier op het forum,o.a alle blogs van mede-forummers hoe het ze vergaat.

Je maar een paar voorbeelden gehoord,maar houdt in gedachten, het is voor iedereen anders, en iedereen beleeft het anders.
Het kan ook best moeilijk zijn, b.v
- met werk vinden/houden ( want veel is hier wat losser dan in Nl of Belgie,vaak wordt je als casual aan genomen wat betekend dat je als soort uitzendkracht werkt met alle nadelen van dien ) en daarbij verdiend niet iederen het dubbele van wat ze in NL kregen.
- Je plekje vinden in zo'n groot land....waar? er zijn zat leuke plekken,maar hoe kies je?
Vaak door werk,of andersom,eerst een leuke plek uitzoeken? Dat hebben wij ook geprobeerd, maar daardoor zijn we al niet meer op de plek waar we wilden zijn.
En dan hebben wij gelukkig de vrijheid om te kunnen gaan en staan waar we willen maar met kinderen lijkt me dat een stukje moielijker,die kun je niet steeds van school laten wisselen.
- de boodschappen zijn echt schijtduur. net terug uit Nederland schrokken we er weer van :angry: Ik denk dat alle prijzen ( b.v huur,in ons geval 3 x zo hoog als in NL) behalve bezine, echt te hoog zijn op het moment in Australie. Dit schrikt ook toeristen af, ze blijven nu minder lang,gaan eerder naar Azie omdat het hier gewoon niet meer te doen is om met je Euro's lang rond te trekken.

Verder vinden wij o.a - het buitenleven,
- de super mooie natuur,
- klimaat,
- de relaxtheid van mensen,kinderen ( het lijkt alsof ze baby's het "rustige" met de paplepel wordt in gegoten :wink: en zelfs de honden ( serieus,die zijn hier ook veel meer chill! je hoort ze bijna noot blaffen,lopen rustig los,vallen geen andere honden of mensen aan )
- en de aardige mentaliteit het zeker wel waard om hier te zijn!
En ook al hebben we hier geen babi-pangang, we hebben wel heel veel lekkere Thaise restaurants en honeycomb! :smile:

Heb in Perth CBD ook wel eens bij een Indiaas restaurant gegeten wat ik wel goed (en mooi) vond. En in CBD in de beer alley is het eten wellicht niet superduper maar wel gezellig.
Zelfs in het spreekwoordelijke gat Adelaide vonden we op een onverwachte plek een leuk/goed restaurant (candles on walkerville) Zomaar een oude klassieke woonwijk en dan hop, pareltje. En de bediening/enthousiasme is vaak ongeëvenaard in vergelijking met NL. De Melbourne scene ken ik niet maar Noosa (Sunshine coast) was voor mij ook een dikke 9 en voor heel goede prijzen.

Krijg er bijna honger van ;)

- de relaxtheid van mensen,kinderen ( het lijkt alsof ze baby's het "rustige" met de paplepel wordt in gegoten :wink: en zelfs de honden ( serieus,die zijn hier ook veel meer chill! je hoort ze bijna noot blaffen,lopen rustig los,vallen geen andere honden of mensen aan )
Dan heb je zeker het nieuws niet gevolgd? Er zijn afgelopen jaar een behoorlijk aantal gevallen geweest waarbij een hond een kind in het gezicht heeft gebeten. Er is nu dus ook discussie over pittbulls.

Vwb de toeristen die hier niet op euros kunnen rondreizen, dat heeft niets met dure boodschappen te maken, dat is slechts de wisselkoers.

Heb in Perth CBD ook wel eens bij een Indiaas restaurant gegeten wat ik wel goed (en mooi) vond. En in CBD in de beer alley is het eten wellicht niet superduper maar wel gezellig.
Zelfs in het spreekwoordelijke gat Adelaide vonden we op een onverwachte plek een leuk/goed restaurant (candles on walkerville) Zomaar een oude klassieke woonwijk en dan hop, pareltje. En de bediening/enthousiasme is vaak ongeëvenaard in vergelijking met NL. De Melbourne scene ken ik niet maar Noosa (Sunshine coast) was voor mij ook een dikke 9 en voor heel goede prijzen.

Krijg er bijna honger van ;)

Eey, ik wilde net zeggen, ik heb in Adelaide betere ervaringen gehad qua restaurants dan in Perth of Brisbane ;)

Beter? Geen idee. Anders ja zeker. Wil ik terug na 6 jaar. Zeker nooit ik zou veel te veel dingen missen. Persoonlijken mening is dat ik he leven hier simpeler vind. Alhoewel dat kan ook komen omdat ik in de afgelopen jaren erg verandert Ben. Ik en mijn vrouw hebben het iig erg naar ons zin. Daarbij komt dat ik binnenkort geen Nederlander meer Ben. op papier in ieder geval LOL

Dat komt voornamelijk omdat je hier veel minder belasting betaalt. Bruto inkomen zal niet hoger liggen dan in Nederland. En minder belasting betekent dus o.a. matige sociale voorzieningen, beroerde gezondheidszorg, slecht wegenonderhoud, OV is alleen in (delen van) de grote steden aanvaardbaar enz.

Als je er net woont merk je de consequenties nog niet, maar dat komt vanzelf. Jij klinkt als iemand die verliefd is en dat ben je waarschijnlijk ook. :lol: Alleen dan op een land en niet een persoon. Je ziet alleen maar de positieve dingen. Over een jaar of zo komt de realiteit wel om de hoek kijken en blijkt het allemaal toch wat minder fantastisch te zijn. Dat betekent niet dat het dan enorm zal tegenvallen, maar realiteit is gewoon anders dan de roze wolk van verliefdheid.

Dus jouw mening is nog niet echt nuttig als advies voor iemand of je al dan niet moet gaan emigreren.

Groetjes,
Rixta

Bruto ligt het in mijn sector "Engineering" toch vele malen hoger als in Nederland, dus netto is het een droom! Zo verdient een HTS-er gemiddeld in Nederland zo'n 35.000 euro en hier in Noord Queensland 140.000 Dollar. Werk je in de mijnbouw dan lopen de salarissen erg hoog op, maar dan moet je ook wel harder werken.
Ik werk nu minder hard als NL en in super mooie tropische omgeving en iedereen is tevreden. Persoonlijk geniet ik hier veel meer van het leven en alles lijkt simpel, vooral door het betere financieel leven en het zeer perfecte klimaat (persoonlijk) in Townsville. Wat hier aan me verandert is, is dat ik ook ben gaan leven zoals de locale mensen hier, dat is leven per week! Je krijgt betaald per week en je leeft ook per week, alles lekker spontaan ondernemen en we zien volgende week wel weer.

Australie heeft in mijn ogen ook veel nadelen.... Mensen zijn zeer achterbaks en lullen gigantisch achter je rug om en je staat er hier echt alleen voor. Zolang mensen geld aan je kunnen verdienen doen ze alles voor je.... Mensen zijn totaal niet sociaal, maar wel vriendelijk. Dat vriendelijk is in mijn ogen als Brabander dus kei hard NEP. Australiërs denken de beste in de wereld te zijn en denken ook de wereld te runnen.
Ziekenfonds.... ik ben gelukkig zeer gezond en heb nergens last van, maar mijn Australische vriendin moet er gebruik van maken en ik geloofde mijn ogen niet! Healthcare is in mijn ogen nog beter in een derde wereld land!! Wachtlijst public healthcare is 2-3 jaar voor de tandarts, wilt ze geholpen worden met private healthcare (wat ze heeft) dan moet ze gewoon ff 3000 dollar lappen om haar verstandskiezen te trekken. Voor alle medicijnen die je afhaalt moet gewoon betaald worden.
Huren is belachelijk, omdat het allemaal particulier is. Duur en zeer slechte kwaliteit (ook nieuwbouw is bagger) en een huis kopen vind ik verhouding ook duur, omdat de bouwkwaliteit dermate slecht is. Woon oppervlakte is in mijn oger lager, omdat alles op begane grond is. Zo hebben we in NL vaak 3 verdiepingen, wel is er meer grond beschikbaar, maar moet ook weer onderhouden worden...... Boodschappen doen gaat ook nergens over, je bent zo 150-200 dollar per week kwijt als je met de tweeën bent.
Plus als werktuigbouwkundige heb ik het gevoel dat we hier 20 jaar achter lopen... zo werd ik ingehuurd bij ASML in NL, werk ik nu als Project Manager voor de grootste silica zand mijn, om een process plant (zand wassen) te bouwen met de techniek van de jaren 70......

Mijn droom is uit gekomen, ik geniet meer van het leven en leef lekker rustig in een nog veel groter gat dan Eindhoven en dan noemen ze Townsville ;-)!

Nederland heeft in mijn ogen de hoogste kwaliteit van het leven, maar niet het leven wat ik wil. Hier kan ik met een hoge positie in een bedrijf met tattoos rond lopen, tegen 110 aan zuipen met de baas en je maten. Lekker dol als een boer op de crossmotor rond gassen in de outback, daarna lekker een bbq aansteken met eigen gemaakte rum..... Probeer dat maar is in Nederland.....

Kei leuk gezegd en geschreven Wimmel,en waar ook!Zo krijg ik steeds meer bevestigingen dat je niet perse een private healtcare verzekering hoeft te nemen. Evt bij betalen lukt ook heb ik gehoord,als je de wachtlijst wilt ontwijken.
Joh, ik heb ook bij ASML gewerkt en wij woonde ook in Eindhoven ( en Veldhoven, bietje aan het zwerven geweest voor we naar Oz gingen ) Wanneer werkte jij bij ASML,en welk gebouw?
Groetjes Ingrid

Kei leuk gezegd en geschreven Wimmel,en waar ook!Zo krijg ik steeds meer bevestigingen dat je niet perse een private healtcare verzekering hoeft te nemen. Evt bij betalen lukt ook heb ik gehoord,als je de wachtlijst wilt ontwijken.
Joh, ik heb ook bij ASML gewerkt en wij woonde ook in Eindhoven ( en Veldhoven, bietje aan het zwerven geweest voor we naar Oz gingen ) Wanneer werkte jij bij ASML,en welk gebouw?
Groetjes Ingrid
Inderdaad je hoeft geen private healthcare verzekering te nemen maar wordt je dan niet 2% extra belast met loon belasting????

Australie heeft in mijn ogen ook veel nadelen.... Mensen zijn zeer achterbaks en lullen gigantisch achter je rug om en je staat er hier echt alleen voor. Zolang mensen geld aan je kunnen verdienen doen ze alles voor je.... Mensen zijn totaal niet sociaal, maar wel vriendelijk. Dat vriendelijk is in mijn ogen als Brabander dus kei hard NEP. Australiërs denken de beste in de wereld te zijn en denken ook de wereld te runnen.

Deze ervaring heb ik dus niet. Ik vind net de mentaliteit van de mensen een grote verademing vergeleken met Europa. Achterbaksheid en er alleen voor staan ben ik hier nog niet tegengekomen. En dat Australiers denken de beste in de wereld te zijn vind ik net niet. Ze nemen zichzelf niet al te serieus en kunnen met zichzelf lachen.
Trouwens, liever nep vriendelijkheid dan niet nep onvriendelijkheid.... Maar dat is mijn mening...

Wat de public healthcare betreft, dus Medicare: ik denk dat het ervan afhangt wat je gewoon bent maar ik ben er in ieder geval aangenaam door verrast. Mijn man heeft ondertussen al in het ziekenhuis gelegen en heeft al allerlei (dure) onderzoeken gehad, mijn zoon heeft een x-ray van zijn pols moeten laten nemen toen hij gevallen was, en ik ben met een oogontsteking naar de oogarts moeten gaan. We konden overal meteen terecht (in Belgie moet je min. 4 weken op voorhand een afspraak maken met de oogarts), en nergens hebben we iets moeten betalen. Enkel mijn oogdruppels heb ik moeten betalen, maar dat was in Belgie ook zo, dus voor mij is dat niet nieuw. De zorg was uitstekend, vriendelijk, snel en professioneel.
Wij hebben een bijkomende verzekering genomen voor tandarts ed... Dat zit niet in Medicare, op enkele uitzonderingen na (bvb voor chronisch zieken). Dus dat weet je op voorhand. Als je dan nog 3000$ moet betalen dan heb je geen goeie private healthcare.
De health care in Australie nog slechter voorstellen dan die van een derde wereldland vind ik dus wel zeer bij de haren getrokken....

Als je geen private health insurance hebt, wordt je inderdaad extra belast aan het eind van het jaar.

Deze ervaring heb ik dus niet. Ik vind net de mentaliteit van de mensen een grote verademing vergeleken met Europa. Achterbaksheid en er alleen voor staan ben ik hier nog niet tegengekomen. En dat Australiers denken de beste in de wereld te zijn vind ik net niet. Ze nemen zichzelf niet al te serieus en kunnen met zichzelf lachen.
Trouwens, liever nep vriendelijkheid dan niet nep onvriendelijkheid.... Maar dat is mijn mening...

Zo denken wij er ook over. Wij wonen er natuurlijk niet, maar tijdens onze reis schrokken we van de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van de mensen daar. Dit is wel een enorm verschil met de Belgen! En hier in Belgie kunnen ze ook achterbaks zijn hoor. En als je werkgever je niet meer nodig heeft hier kan je ook vertrekken.
In Belgie heb je ook een extra hospitalisatieverzekering nodig, anders zou je ook wel eens kunnen schrikken van het ziekenhuisfactuur na een operatie.

Het leven hier is inderdaad beter als NL, maar verwacht niet dat dit het "beloofde land" is...
Het weer is inderdaad beter, 's winters kan het hier wel smerig koud zijn!
De wegen zijn rustiger, agressie in het verkeer ben ik hier nog niet tegengekomen.
Natuur hier is ook echt VEEL mooier, dat verveelt werkelijk waar nooit! Zijn we in NL ook weinig gewent..
De Ozzies zijn ook veel behulpzamer.

Het mindere;

De mensen zijn vriendelijk in je gezicht, maar ik vraag me wel vaak of het vaak ook gemeend is.
Iedereen zegt/vraagt wel How are you?, maar vaak is dat puur gewoonte.
Na een gigantische ruzie met mijn ega was ik eens in de supermarkt, de checkout chick (dat was ze ook echt!) vroeg dus; How are you? ik antwoorde; Could be a lot better! Antwoord; Oh that's nice!
M.a.w. ze luisterde niet eens!
Dit soort dingen is me wel vaker opgevallen.
De Nederlander is misschien wat minder vriendelijker, maar je weet wat je aan een Nederlander hebt, dat is met een Australier vaak de vraag..

Australiers zijn volgens mij ook wat minder sociaal dan Nederlanders, geluidsoverlast is vrij gewoon.
Blaffende honden in het midden van de nacht is ook vrij gewoon...
Ik heb het zelfs meegemaakt dat de buurman om 23:15 uur bezig ging om de uitlaat te veranderen van zn auto, lassen en slijpen, later moest de auto natuurlijk ook even getest worden, om 4:15 uur was ie klaar..

Met werk valt me op dat diploma's, waar ze wel naar vragen bij sollicitaties, geen waarde hebben.(ik werk bij een metaalbedrijf)
Ozzies zijn ook behoorlijk ingenomen met de "Australian Standards" er wordt hier gedaan of het heel wat is, voor mijn werk in NL had ik veel te doen met "standards" , de standards in de EU zijn dus een behoorlijk stuk hoger als in Australie!
Wat hier wel belangrijk is, of de baas je graag mag, It's not what you know, but who you know.
Bij mij op het werk heeft de lasser geen lasdiploma, ik wel, denk je dat ze mij laten lassen?
Wij hebben ook een (achterbakse) engelsman op het werk, de baas mag hem graag, hij was een bouwvakker, weet niets van metaal.
Ik ben aangenomen omdat ik bepaalde ervaringen/diploma's heb, ik ben ook overgeplaatst omdat ik iets kan wat nuttig is voor het bedrijf.
Het uurloon voor een tradesman is $23.15, het laagste loon voor een werknemer is $21.25, mogen jullie raden wie wat krijgt...

Sociale zekerheid is er hier inderdaad bijna niet, tandarts is hier belachelijk duur.
Voor ik vertrok ben ik heen geweest, verstandskies laten trekken, beetje tandsteen verwijderen, rontgenfoto, en 2 gaatjes boren en vullen. (resultaat van 15 jaar niet geweest...)
Koste mij 160 euro, betaal je hier gegarandeerd meer dan 1000 dollar voor!

Bruto lonen zijn iets hoger als NL, maar je betaald minder belasting, ook betaald de werkgever je (erg karige) pensioenbijdrage, dat gaat dus niet van je brutoloon af zoals in NL.

Zo, dit is mijn ervaring.
Ik woon wel in Tasmanie, misschien is het daar iets anders als on "The Mainland"

Grappig hoe iedereen zijn eigen lokale ervaringen extrapoleert naar geheel Australie. Alsof Australie overal hetzelfde is. Dat is in Nederland al niet het geval, dus zeker niet in een groot land als Australie. Gelukkig maakt de laatste poster daar in het einde dan nog wel een opmerking over.

Is het weer beter? Hangt er erg vanaf waar je gaat wonen en waar je voorkeur naar uit gaat. Sommigen houden van erg warm weer, andere houden van een koeler klimaat. De groot deel van de oostkust van Australie heeft een hoger regenvalgemiddelde dan Nederland, dus als droog weer belangrijk is dan kun je beter naar de westkust gaan (en dan niet in het noorden want dan krijg je de nodige typhonen over je heen.

Betaalt men beter? Hangt van je professie af en ook van lokatie. Zoals sommigen al hebben aangegeven, je kan in bepaalde beroepen momenteel grof geld verdienen, in andere beroepen krijg je niet veel meer dan het minimumloon. Belasting is lager, dus je houdt netto wat meer over. Maar dan moet je dan wel weer de hogere levenskosten van betalen.

Medische kosten? Het heeft natuurlijk geen enkele zin om onverzekerd (alleen medicare) hier te gaan vergelijken met de verplichte ziektenkostenverzekering in Nederland. Het is nu eenmaal niet hetzelfde. Medicare is beperkt en je zult dus, afhankelijk van je eigen situatie, extra dekkingen moeten gaan kiezen. De extra kosten daarvan moet je dan maar beschouwen als het verschil in belastingen tussen AUS en NL.

Oppervlakkigheid? Hangt enorm af van wie je in Australie ontmoet en wie in Nederland. Ik heb in Nederland ook nooit het warm and fuzzy feeling gehad. How are you? is hetzelfde als Hoi in Nederland. Ze willen echt niet weten hoe je dag is. En dat willen ze in Nederland (in mijn ervaring) ook niet.

Het is over het algemeen waar dat het kennen van mensen belangrijker is dan een diploma. Maar dat hangt ook weer af van je beroep en ervaring.

...ook betaald de werkgever je (erg karige) pensioenbijdrage, dat gaat dus niet van je brutoloon af zoals in NL.
Hier ben ik het niet mee eens. De minimale bijdrage aan je super is 9% van je bruto loon (maar dat komt inderdaad niet uit je bruto loon). Die 9% komt overeen met wat mijn bijdrage aan mijn pensioenfonds was in NL bij de Akzo. Maar daar werd de 4.5% persoonlijke bijdrage van mijn bruto loon afgehouden en dan werd er 4.5% bijgedragen door Akzo. Of dat karig is hangt natuurlijk af van je inkomen, maar dat is overal het zelfde met een percentage. Wat je wel weer moet beschouwen is dat er weer 15% belasting van die super bijdrage wordt afgehouden. De overheid is bezig om dit over een aantal jaren op te hogen naar 12%.

Een vraag als "is het daar nu echt zoveel beter" is gewoonweg niet te beantwooorden. Het hangt af van wat je huidige situatie is, waar je in Australie wilt gaan wonen, wat je eigen voorkeuren zijn, hoe afhankelijk je bent van sociale voorzieningen zoals ziektenkostenverzekeringen etc.

Met karig bedoel ik het pensioen.

In NL betaal je een maandelijkse premie, als je 65 krijg je je aow en je pensioen uitgekeert tot je overlijdt.
De super in AUS betaal je iedere week / fortnite, dat is een bedrag wat je zelf gespaard hebt dat vrijkomt als je 65 bent, alst op is ist op!
Zeg dat je 50.000 gespaart hebt, hoe lang hoe je daar nu mee uit? een jaar of 2 hooguit 3?

Tenminste dit is wat ik begrepen heb...

Met karig bedoel ik het pensioen.

In NL betaal je een maandelijkse premie, als je 65 krijg je je aow en je pensioen uitgekeert tot je overlijdt.
De super in AUS betaal je iedere week / fortnite, dat is een bedrag wat je zelf gespaard hebt dat vrijkomt als je 65 bent, alst op is ist op!
Zeg dat je 50.000 gespaart hebt, hoe lang hoe je daar nu mee uit? een jaar of 2 hooguit 3?

Tenminste dit is wat ik begrepen heb...

Het AU pensioen-systeem is wel een van de mooiste ter wereld als je't mij vraagt; het is een toppunt van transparantie, eerlijkheid en flexibiliteit. Daar is het NL systeem niks bij.

Het is jouw eigen spaarpot; je kunt er net zoveel instoppen als je wilt, je kunt het zelf beheren of laten beheren, en je kunt het er belastingvrij uithalen vanaf je 65ste, en als je overlijdt gaat de pot naar je nabestaanden - die luxe heb je in NL allemaal niet.

Mocht je 85 worden: op is inderdaad op, maar dat is toch niet meer dan eerlijk? Als je echt helemaal niets meer bezit op dit leeftijd en de hongerdood dreigt te sterven kun je overigens wel weer aanspraak maken op een pensioner uitkering; maar dat is wel heel weinig hoor: armoede+ niveau. Maar omkomen van de honger zul je dan in ieder geval niet.

Het NL systeem lijkt safe, maar verstopt in feite de risico's achter de horizon: als je overheid geen geld meer heeft voor de AOW wordt die ook vanzelf versoberd in de toekomst, en als aandelen dalen verlaagt het pensioenfonds ook doodleuk jouw uitkering.

Het irritante van het NL systeem vind ik juist dat het pensioengeld niet echt van jouzelf is: je kunt GEEN invloed uitoefenen op hoe het belegd wordt, en als je overlijdt is alles weg.

Back