Hoi
zoals uit je post blijkt wonen jullie in Belgie, en die vergelijking is mss toch wat anders dan met Nederland. Wij zijn een Belgisch-Nederlands koppel met 2 kinderen en zijn in augustus naar hier (Queensland) verhuisd.
Wij woonden in Belgie en mijn man werkte in Nederland, dus ik kan wel een beetje vergelijken tussen de 2 landen. Wat huisprijzen betreft en vooral huurprijzen ga je hier echt wel schrikken. Dat zelfs Nederlanders zeggen dat het hier duurder is dan in Nederland wil al wat zeggen, want ik vond de prijzen in Nederland al zo hoog. Australie is dus nog erger.
Boodschappen ed zijn idd een stuk duurder, en niet alleen eten maar ook de gewone huishouddingen. Wat mij vooral heel erg tegenvalt zijn de prijzen van scholen en sportclubs. Op dat vlak zijn wij in Belgie echt heel erg verwend. Onze kinderen zitten op een staatsschool (lager onderwijs) en die kosten lopen echt wel op. Uniform, boeken, uitstapjes, zwemmen etc... Absoluut niet te vergelijken met Belgie, waar het basisonderwijs zo goed als gratis is. Als je dan nog kiest voor een prive-school is het helemaal erg. Reken dan maar op prijzen vanaf $2500 per kind per jaar.
Sportclubs is hier veel minder keus in dan in Belgie, het zijn vooral buitensporten (voetbal, rugby, hockey)en er zijn sporten die je hier gewoon niet vindt (badminton en tumbling: zeer moeilijk). En de prijzen zijn om van achterover te vallen.
Ik werkte in Belgie deeltijds, maar daar hoef ik niet eens aan te beginnen hier want de opvang is zo duur dat bijna mijn volledig loon daar aan op zou gaan. Bovendien moeilijk te regelen met de schooluren, de school is elke dag om 15u uit (en vorig jaar toen mijn dochter nog in year 3 zat zelfs al om 14.40u).
Daartegenover staat dat mijn man meer verdient dan in Nederland. Nu ja, het loon is eigenlijk hetzelfde, maar door de lagere belastingen houden we meer over. Vaste kosten zoals electriciteit zijn lager, gas en water weten we nog niet want die rekeningen komen hier maar om de zoveel maanden.
De kosten van medische zorg zijn denk ik vergelijkbaar met Belgie, waar je ook een deel zelf moet betalen. Er zit wel geen tandzorg bij, dus daar moet je je apart voor verzekeren. En de prijzen daarvoor ben ik nog aan het uitzoeken.
Wat een aangename verrassing was hier is dat je je zodra je aankomt kan inschrijven bij Centrelink. Aangezien je in het begn waarschijnlijk nog geen job hebt, kan je vanaf de eerste dag Family Assistance krijgen. En je krijgt ook rental assistance als je iets huurt. Wij hadden toen Jeroen nog niet werkte voor die 2 samen elke 2 weken meer dan 500$. Dat helpt wel. Zelfs nu krijgen we nog omdat Jeroen niet het volledige financiele jaar gewerkt heeft. Echte afrekening zullen we pas weten als het financiele jaar om is (juli).
Tot nu toe enkel over de financiele dingen gepraat. Hoe is het om hier te wonen?
We zijn nog steeds aan het acclimatiseren, we kennen nog weinig mensen, maar dat zal wel veranderen in de toekomst, we hebben er tot nu nog niet zoveel moeite voor gedaan.
Maar wat kunnen we genieten van de ruimte die je hier hebt, de mooie natuur, de bijna lege stranden, het lekkere weer, de geur van bomen en bloemen die je in Belgie eigenlijk nooit meer ruikt. En ook de mensen. Ik vind het een erg aangename maatschappij om te wonen, je wordt overal vriendelijk en met respect behandeld, mensen slaan een praatje met je aan de kassa, aan de telefoon helpen ze je vriendelijk verder. In Belgie werd ik echt somber van de onvriendelijkheid en het norse in de maatschappij. Jeroen heeft al een paar keer naar Nederland moeten bellen voor papieren ed... en telkens als hij dan oplegt staat hij er versteld van hoe onvriendelijk en onbehulpzaam ze zijn.
Files zijn hier ook, Jeroen staat er elke dag in. Maar het openbaar vervoer is hier wel zeer goed. Als je in het centrum van een stad werkt ben je prima met het O.V. En verder: omdat het altijd zo'n mooi weer is (oke, op dit moment hebben we hier in Queensland een beetje een "flood"-probleem...) heb je steeds een beetje een vakantiegevoel. Je gaat sneller wat wandelen of fietsen of naar het strand. Waardoor je het gevoel hebt dat je meer vrije tijd hebt, ook al heb je dat mss niet.
Wij hebben ons huis in Belgie verhuurd, omdat we het eerst 2 jaar willen "uitproberen" en dan pas gaan beslissen wat we gaan doen. Op dit moment hebben we geen idee wat het gaat worden. Ik weet wel dat als we terug naar Belgie zouden gaan, ik zeer veel dingen van hier zou missen. Ik denk dat ik het heel erg benauwd zou krijgen in Belgie. En van Belgie mis ik mensen. Tja, hoe je het ook draait of keert, er is altijd iets dat je mist van het andere land. Dat is het dilemma van eke emigrant denk ik. Wij hebben in ieder geval geen spijt dat we gekomen zijn!