Is het daar nu écht zoveel beter?

Hmmm... 15% tegen 33%, 30% tegen 42% en 37% tegen 52%... dat zijn toch aanzienlijke verschillen. En je kunt niet zomaar zeggen dat je salaris verdubbelde, want dat is dan zeer afhankelijk van wisselkoersen en koopkrachtvergelijk. Belasting percentages daarentegen zijn gemakkelijk te vergelijken.

Hmmm... En toch is ook mijn salaris verdubbeld tov Nederland.... Als ik voorgaande berichten lees dit geld dit voor bijna alle engineers die naar Aus zijn verhuisd. En wat ik zo hoor worden verpleegsters hier ook beter betaald dan in NL...

Ik ben van mening dat je in NL meer belasting betaald vanwege al deze sociale voorzieningen in NL. Je hebt geen keus, je moet mee doen in NL. Hier in auss wordt dat meer aan de persoon zelf over gelaten waarvoor je je wilt bijverzekeren...

Wat ik wel vind is het grote verschil tussen de lage en hogere inkomens...

Anyway, voor ons is aussie inancieel veel gunstiger dan NL maar kan me zo voorstellen dat dit niet voor iedereen zo is.

Cheers,

Leon

Jouw mening is lekker interessant ja.
Ik wordt een beetje moe van dat eeuwige gezeur van je.
Wel erg doordacht, als je voor de man van je leven gaat wonen in een land waar je een verschrikkelijke hekel aan hebt.
Hoe bedoel je "Roze wolk"??
Er is wel een verschil tussen realiteit en eeuwig zeuren, je lijkt wel een "Whinging Pom".

Zo dat is er ook weer uit. :)

Bart

Kun jij een keertje ophouden met flamen? In de meeste groepen/forums leidt flamen tot directe sancties. Dat lijkt mij hier ook op z'n plaats, want dit is niet bepaald de eerste keer. In de regels van dit forum staat dat je op een respectvolle manier met elkaar moet omgaan. Ik mis bij jou elk respect voor mijn mening, omdat die afwijkt van de jouwe. Het feit dat je er een smiley bij zet doet niets af aan het feit dat het een flame is.

Voor alle anderen: als jullie vinden dat flamen OK is hier, doe dan vooral niets. Het is weliswaar tegen de regels, maar gedogen is tenslotte een goed Nederlandse gewoonte, niet waar?

Groetjes,
Rixta

Kun jij een keertje ophouden met flamen? In de meeste groepen/forums leidt flamen tot directe sancties. Dat lijkt mij hier ook op z'n plaats, want dit is niet bepaald de eerste keer. In de regels van dit forum staat dat je op een respectvolle manier met elkaar moet omgaan. Ik mis bij jou elk respect voor mijn mening, omdat die afwijkt van de jouwe. Het feit dat je er een smiley bij zet doet niets af aan het feit dat het een flame is.

Voor alle anderen: als jullie vinden dat flamen OK is hier, doe dan vooral niets. Het is weliswaar tegen de regels, maar gedogen is tenslotte een goed Nederlandse gewoonte, niet waar?

Groetjes,
Rixta

Goh hebben we weer op jou lange tenen getrapt >:D Jij vind alleen jou mening belangrijk en nuttig ( jou eerdere post) hoe haal je het in jou hoofd, dat toont ook van generlei respect van jou kant.

Iedere mening is belangrijk ook al denk je dat het jou reinste onzin is het is een andermans mening die telt ook :up: :up: :up:

Heb jou hier nog maar met weinig positieve reakties gezien meerendeel waren negatief ga ik niet over lopen zeiken toch is jou mening en dat mag :p

Heb eerlijk gezegt de regels hier nog nooit gelezen, vind dat iedereen met respect behandelt moet worden dat geld ook voor jou.

Nou laat de kritiek maar komen heb breede schouders en een olifante huid :p

Bennie

Ha, heerlijk om de verschillende opvattingen te lezen.
Het ligt er denk zo aan hoe je als persoon in elkaar steekt. Ben je positief ingesteld, kun je relativeren, zie je heel veel goede dingen in Australie. Zoals je die waarschijnlijk ook in Nederland had gezien.
Ben je een minder positief persoon, zie je vaak de donkere kant van iets, zul je ongetwijfeld in Australie negatieve dingen kunnen opsporen. Als je Nederland 'niets' vond, zul je het in Australie ook niet vinden, dat geloof ik.

Je kunt het eigenlijk ook helemaal niet vergelijken. Moet je denk ik ook niet doen.
Als je hier leeft, leef je hier. En dan zul je de dingen moeten nemen hoe ze zijn. Maar dat het helpt om met een glimlach op je gezicht het leven in te gaan, is alleen maar aan te raden.

De rust in de straat, het prachtige (vaak lege) strand, de gemoedelijkheid in het dorpje waar we wonen, de kinderen die de hele dag buiten spelen, de rust na het werk, allemaal factoren die het leven hier zo fijn maken.
Wij hebben geen negatieve ervaringen met gezondheidszorg, tot nu toe alleen maar positief. Zijn gelukkig alle vijf kerngezond, en hoeven alleen heel af en toe voor een kleinigheidje naar de dokter.

Wellicht dat de boodschappen duurder zijn, andere zaken zijn weer goedkoper.
Eerlijk gezegd boeit het mij niets, of we nu in Nederland meer of minder verdienden. Daar zijn we hier niet voor gekomen. We kunnen goed rondkomen, hebben geen reden tot klagen.

Ik denk als je wilt komen, je het gewoon moet doen. In mijn ogen kun je altijd terug, dus ik zou het doen als ik jou was.

Nogmaals, ieder mens kijkt door een andere bril. Je bent gezegend als je een positieve kijk op de wereld hebt, maakt het leven zoveel aangenamer!

groet,
Marja

Dat komt voornamelijk omdat je hier veel minder belasting betaalt. Bruto inkomen zal niet hoger liggen dan in Nederland. En minder belasting betekent dus o.a. matige sociale voorzieningen, beroerde gezondheidszorg, slecht wegenonderhoud, OV is alleen in (delen van) de grote steden aanvaardbaar enz.

Als je er net woont merk je de consequenties nog niet, maar dat komt vanzelf. Jij klinkt als iemand die verliefd is en dat ben je waarschijnlijk ook. :lol: Alleen dan op een land en niet een persoon. Je ziet alleen maar de positieve dingen. Over een jaar of zo komt de realiteit wel om de hoek kijken en blijkt het allemaal toch wat minder fantastisch te zijn. Dat betekent niet dat het dan enorm zal tegenvallen, maar realiteit is gewoon anders dan de roze wolk van verliefdheid.

Dus jouw mening is nog niet echt nuttig als advies voor iemand of je al dan niet moet gaan emigreren.

Groetjes,
Rixta

Hieronder mijn mening over jou oproep om te 'flamen':

@ Rixta: Op 23 januari geef jij als emigrant jouw mening, duidelijk! Wordt ook omgevraagd.

Ik vind het niet netjes van jou om vervolgens een ander zijn mening als minder waard te beoordelen, dat is aan de lezer zelf en ze zegt duidelijk dat ze er pas is en niet jouw plaats vind ik. Wat jij daar doet vind ik nou niet volgens de regels en onbeschoft en wat Bart deed is ook niet netjes, maar wel een reactie die duidelijk door jouzelf is opgeroepen.

groetjes simone

Hieronder mijn mening over jou oproep om te 'flamen':

@ Rixta: Op 23 januari geef jij als emigrant jouw mening, duidelijk! Wordt ook omgevraagd.

Ik vind het niet netjes van jou om vervolgens een ander zijn mening als minder waard te beoordelen, dat is aan de lezer zelf en ze zegt duidelijk dat ze er pas is en niet jouw plaats vind ik. Wat jij daar doet vind ik nou niet volgens de regels en onbeschoft en wat Bart deed is ook niet netjes, maar wel een reactie die duidelijk door jouzelf is opgeroepen.

groetjes simone

AMEN!

Ha, heerlijk om de verschillende opvattingen te lezen.
Ik haal ff de popcorn erbij! :evil:

Ik vind dit een heel interessante topic (niet alleen voor dat stormpje in een glas water). Ik kan (nog) geen mening geven, maar het helpt zeker om alle standpunten te lezen; om je voeten weer terug op de grond te krijgen, ahw.

Meer mensen die hun blik op Australië / België / Nederland willen neerpennen?

"En minder belasting betekent dus o.a. matige sociale voorzieningen, beroerde gezondheidszorg, slecht wegenonderhoud, OV is alleen in (delen van) de grote steden aanvaardbaar enz. "

toch even een inhoudelijke reactie, ook al wonen we er nog niet: minder belasting kan inderdaad minder sociale voorzieningen betekenen, in alle opzichten. Maar daar komt een veel sterkere factor bij, nl de schaalgrootte. Als je bv kijkt naar de wegen en de waterhuishouding in nederland, dan is die opgezet met belastinggeld van (op dit moment) zo'n 15 miljoen mensen op een oppervlakte van zo'n 40.000 km2, en daar zijn we (zeker met het water) dan ook al zo'n 1000 jaar mee bezig. In Australie gaat het om 20 miljoen mensen op 7,7 miljoen km2, en zo'n 200 jaar. Al zou je 100% belasting betalen, dan is het nog onmogelijk om alles zo strak gereguleerd te hebben als in Nederland.
- en laten we nou eerlijk zijn, is dat niet één van de redenen dat we in Oz willen wonen? Voor mij wel!

De OP vraagt naar meningen, positief en negatief. Het maakt niets uit of je een mening hebt die gebaseerd is op 10 jaar woonervaring in Australie of 3 maanden. Om iemand's mening die pas een paar maanden in Australie woont af te doen als "nog niet echt nuttig", is niet bepaald netjes. Ik ben het met je eens dat Bart zijn reactie wat genuanceerder had kunnen verwoorden, maar ik denk niet dat het verstandig is je ongenoegen op bovenstaande wijze kenbaar te maken. De "Report" knop was waarschijnlijk een betere oplossing geweest.

Verdere reacties in dit draadje graag weer on-topic.

Hoi

zoals uit je post blijkt wonen jullie in Belgie, en die vergelijking is mss toch wat anders dan met Nederland. Wij zijn een Belgisch-Nederlands koppel met 2 kinderen en zijn in augustus naar hier (Queensland) verhuisd.

Wij woonden in Belgie en mijn man werkte in Nederland, dus ik kan wel een beetje vergelijken tussen de 2 landen. Wat huisprijzen betreft en vooral huurprijzen ga je hier echt wel schrikken. Dat zelfs Nederlanders zeggen dat het hier duurder is dan in Nederland wil al wat zeggen, want ik vond de prijzen in Nederland al zo hoog. Australie is dus nog erger.
Boodschappen ed zijn idd een stuk duurder, en niet alleen eten maar ook de gewone huishouddingen. Wat mij vooral heel erg tegenvalt zijn de prijzen van scholen en sportclubs. Op dat vlak zijn wij in Belgie echt heel erg verwend. Onze kinderen zitten op een staatsschool (lager onderwijs) en die kosten lopen echt wel op. Uniform, boeken, uitstapjes, zwemmen etc... Absoluut niet te vergelijken met Belgie, waar het basisonderwijs zo goed als gratis is. Als je dan nog kiest voor een prive-school is het helemaal erg. Reken dan maar op prijzen vanaf $2500 per kind per jaar.
Sportclubs is hier veel minder keus in dan in Belgie, het zijn vooral buitensporten (voetbal, rugby, hockey)en er zijn sporten die je hier gewoon niet vindt (badminton en tumbling: zeer moeilijk). En de prijzen zijn om van achterover te vallen.

Ik werkte in Belgie deeltijds, maar daar hoef ik niet eens aan te beginnen hier want de opvang is zo duur dat bijna mijn volledig loon daar aan op zou gaan. Bovendien moeilijk te regelen met de schooluren, de school is elke dag om 15u uit (en vorig jaar toen mijn dochter nog in year 3 zat zelfs al om 14.40u).

Daartegenover staat dat mijn man meer verdient dan in Nederland. Nu ja, het loon is eigenlijk hetzelfde, maar door de lagere belastingen houden we meer over. Vaste kosten zoals electriciteit zijn lager, gas en water weten we nog niet want die rekeningen komen hier maar om de zoveel maanden.
De kosten van medische zorg zijn denk ik vergelijkbaar met Belgie, waar je ook een deel zelf moet betalen. Er zit wel geen tandzorg bij, dus daar moet je je apart voor verzekeren. En de prijzen daarvoor ben ik nog aan het uitzoeken.

Wat een aangename verrassing was hier is dat je je zodra je aankomt kan inschrijven bij Centrelink. Aangezien je in het begn waarschijnlijk nog geen job hebt, kan je vanaf de eerste dag Family Assistance krijgen. En je krijgt ook rental assistance als je iets huurt. Wij hadden toen Jeroen nog niet werkte voor die 2 samen elke 2 weken meer dan 500$. Dat helpt wel. Zelfs nu krijgen we nog omdat Jeroen niet het volledige financiele jaar gewerkt heeft. Echte afrekening zullen we pas weten als het financiele jaar om is (juli).

Tot nu toe enkel over de financiele dingen gepraat. Hoe is het om hier te wonen?
We zijn nog steeds aan het acclimatiseren, we kennen nog weinig mensen, maar dat zal wel veranderen in de toekomst, we hebben er tot nu nog niet zoveel moeite voor gedaan.
Maar wat kunnen we genieten van de ruimte die je hier hebt, de mooie natuur, de bijna lege stranden, het lekkere weer, de geur van bomen en bloemen die je in Belgie eigenlijk nooit meer ruikt. En ook de mensen. Ik vind het een erg aangename maatschappij om te wonen, je wordt overal vriendelijk en met respect behandeld, mensen slaan een praatje met je aan de kassa, aan de telefoon helpen ze je vriendelijk verder. In Belgie werd ik echt somber van de onvriendelijkheid en het norse in de maatschappij. Jeroen heeft al een paar keer naar Nederland moeten bellen voor papieren ed... en telkens als hij dan oplegt staat hij er versteld van hoe onvriendelijk en onbehulpzaam ze zijn.

Files zijn hier ook, Jeroen staat er elke dag in. Maar het openbaar vervoer is hier wel zeer goed. Als je in het centrum van een stad werkt ben je prima met het O.V. En verder: omdat het altijd zo'n mooi weer is (oke, op dit moment hebben we hier in Queensland een beetje een "flood"-probleem...) heb je steeds een beetje een vakantiegevoel. Je gaat sneller wat wandelen of fietsen of naar het strand. Waardoor je het gevoel hebt dat je meer vrije tijd hebt, ook al heb je dat mss niet.

Wij hebben ons huis in Belgie verhuurd, omdat we het eerst 2 jaar willen "uitproberen" en dan pas gaan beslissen wat we gaan doen. Op dit moment hebben we geen idee wat het gaat worden. Ik weet wel dat als we terug naar Belgie zouden gaan, ik zeer veel dingen van hier zou missen. Ik denk dat ik het heel erg benauwd zou krijgen in Belgie. En van Belgie mis ik mensen. Tja, hoe je het ook draait of keert, er is altijd iets dat je mist van het andere land. Dat is het dilemma van eke emigrant denk ik. Wij hebben in ieder geval geen spijt dat we gekomen zijn!

Alvast aan iedereen bedankt voor de vele reacties (had ik niet verwacht eigenlijk).

Eerst wil ik even zeggen dat ik natuurlijk wel weet dat we daar ook wel moeten werken voor de kost en om in ons onderhoud te voorzien maar dat dat precies toch wel wat zou kunnen tegenvallen (omdat ik daar toch wel graag volledig parttime zou willen werken). Als ik het zo hoor, is het voornamelijk toch het klimaat, het buitenleven, de mooie natuur en het ruimtegevoel dat de meeste meerwaarde geeft (en wat me ook enorm aanspreekt want ook ik vind België verstikkend op dat vlak, en ook op vlak van de kleinburgerlijke mentaliteit van vele Vlamingen, die niet vanonder hun kerktoren komen of enkel naar de Spaanse Costa's op reis gaan).

Ik weet ook dat ik hier in België veel zou missen, in de eerste plaats familie natuurlijk (vrienden, goh, wij hebben eigenlijk niet zoveel vrienden en ik heb ook al gemerkt dat vriendschappen heel vluchtig kunnen zijn. Ik ga ervan uit dat je daar ook wel nieuwe vrienden zal maken op termijn). Maar ik denk dat ik toch ook wel een beetje het "verfijnde" en het culturele van Europa zou missen (en sorry, ik wil zeker niemand schofferen met het zo uit te drukken), de mooie citytrips die je hier kan maken, het lekkere eten (niet dat je dat in Oz niet zal kunnen, maar zal waarschijnlijk veel duurder zijn) - iets wat ik mijn kinderen toch ook wel graag wat zou meegeven. Maar weegt dat op tegen het buitenleven dat je hen daar kan geven?

Ik ben toch ook wel wat geschrokken dat 'school gaan' zo duur is, maar ja, het moet ergens van gefinancierd worden natuurlijk en als er minder belastingen worden betaald, dan moet het uit het potje van de ouders komen. En wat me ook wel wat tegenhoudt is de kwaliteit van het onderwijs. Van België is wel geweten dat hier toch wel een vrij degelijk, kwalitatief onderwijs wordt aangeboden. Ook hier wil ik weer niemand voor het hoofd stoten, maar ik denk dat dat in OZ toch iets minder is. En dat is uiteindelijk ook wel belangrijk voor hun latere leven.

Pff, blijft moeilijk allemaal. Enerzijds wil ik hen een stressvrijer leven geven en ook dat ze meer buiten kunnen leven en spelen, maar anderzijds ontzeg ik hen ook veel als we uit België zouden weggaan (zoals de relatie met hun grootouders).

@ Jerden, ben wel benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt om jullie huis te verhuren want dat is een scenario dat ik ook nog wel zie zitten, om gewoon eerst eens voor 2 of 3 jaar te "proberen".

Allemaal op voorwaarde natuurlijk dat we überhaupt een visum zouden krijgen...

Als ik zo jouw verhaal lees, neig je denk meer naar het niet gaan, dan naar het wel gaan?
Of zit ik er helemaal naast? Als jij het erg naar je zin hebt in Belgie, is dat toch ook gewoon prima?
Overal vind je wat, en laat je wat, en het is en blijft een hele onderneming.
Helemaal zeker ben je denk nooit, maar als jouw gevoel nee zegt, moet je daar denk naar luisteren,
is vaak een goede raadgever!
Succes met je beslissing!

groetjes, Marja

School gaan op zich hoeft niet duur te zijn.
Blijf je op de public schools dan kost het je niet veel, in ieder geval tot jaar 6.
Ga in private dan kost het ongeveer vanaf $1600 per jaar per kind.
Veel mensen kiezen ervoor om de primary (tot year 6) in public te doen en pas secondary school (year 7 tot 12) private te gaan.

ik kreeg een tip van iemand die zei: ga in een wat duurdere wijk/woning wonen, met een goede public school. Als je in een goedkopere woning woont, ben je dat geld alsnog kwijt aan een private school, omdat je je voor de public schools aan een catchment area moet houden.
Is dat waar, dat de duurdere wijken betere scholen hebben?

School gaan op zich hoeft niet duur te zijn.
Blijf je op de public schools dan kost het je niet veel, in ieder geval tot jaar 6.
Ga in private dan kost het ongeveer vanaf $1600 per jaar per kind.
Veel mensen kiezen ervoor om de primary (tot year 6) in public te doen en pas secondary school (year 7 tot 12) private te gaan.

Waarom is dat? Omdat het vanaf 6 jaar even duur is als je naar een public of private school gaat?

en ook op vlak van de kleinburgerlijke mentaliteit van vele Vlamingen, die niet vanonder hun kerktoren komen of enkel naar de Spaanse Costa's op reis gaan

het lekkere eten (niet dat je dat in Oz niet zal kunnen, maar zal waarschijnlijk veel duurder zijn) -

Kleinburgerlijk, ach dat heb je overal, ook in OZ (de PVV of voor u, VB zou het daar best leuk doen in sommige gebieden zeg maar)

Wat eten betreft, ligt er een beetje aan waar je zit. Maar ik vind juist dat je in OZ heeeeel goed kunt eten voor een heel normale prijs. NU zijn wij Hollanders natuurlijk ook niet zo bourgondisch als jullie Belgen maar ik zou me over lekker uit eten niet teveel zorgen maken ;)

Is dat waar, dat de duurdere wijken betere scholen hebben?
Ik heb hier laatst wel gelezen dat het anders om waar kan zijn.
Mensen willen graag in de catchment area van een bepaalde school wonen en daarom zijn de huizen daar duurder geworden.
Er werd gesproken over mensen die hun eigen huis verhuurden en voor een paar jaar in de catchment area gingen huren.

Kan het artikel alleen niet meer vinden :-(

Bart

@ Jerden, ben wel benieuwd hoe jullie het hebben aangepakt om jullie huis te verhuren want dat is een scenario dat ik ook nog wel zie zitten, om gewoon eerst eens voor 2 of 3 jaar te "proberen".

Hoi

wij hebben een immokantoor gezocht dat ook rentmeesterschap deed. Gewoon even rondbellen. Rentmeesterschap houdt in dat het immokantoor eigenlijk de contactpersoon is voor de huurders. Zij zoeken mee een huurder, kijken of elke maand het huurgeld op tijd gestort wordt en brengen 2x per jaar een bezoekje aan de huurder om te zien of ze alles goed onderhouden. Als er iets stuk is moeten de huurders de rentmeester contacteren, zij laat enkele offertes opmaken en wij moeten dan laten weten wat er moet/kan gebeuren. In ruil hiervor moet je dus een bepaald percentage van je huurinkomsten betalen aan de rentmeester. Of er iets in huis gaat komen van dat tweejaarlijks controleren betwijfel ik, maar kom, op deze manier hadden we toch ietske meer zekerheid. We hebben dit gedaan omdat we onze familie niet willen lastigvallen als er problemen zijn met het huis, en ook omdat iedereen nogal veraf woont.
Het verhuren was geen enkel probleem. We hadden de eerste week al drie koppels die het huis wilden huren.

Maar ik denk dat ik toch ook wel een beetje het "verfijnde" en het culturele van Europa zou missen

Tja, oude gebouwen ed... hoef je hier niet te gaan zoeken, en dat is ook een opmerking die ik gekregen heb van mensen toen ze hoorden dat we naar Australie gingen "ja maar, Australie heeft toch geen cultuur" en blabla. Dat klopt, een cultuur zoals in Europa is hier niet, maar ik vind persoonlijk de geschiedenis van Australie enorm interessant, de legendes van de Aboriginals, het feit dat er in elk klein plaatsje wel een art gallery te vinden is. Je komt hier veel meer kunst tegen dan in Belgie vind ik. Maar ja, ik ben dan ook nooit geinteresseerd geweest in oude gebouwen. Ik kan genieten van de schoonheid van een oud gebouw, maar ik kan dat evengoed bij een heel modern gebouw. Dat hangt er dus helemaal van af wat je zelf belangrijk en interessant vindt.

Succes met beslissen!

Maar ik vind juist dat je in OZ heeeeel goed kunt eten voor een heel normale prijs. NU zijn wij Hollanders natuurlijk ook niet zo bourgondisch als jullie Belgen maar ik zou me over lekker uit eten niet teveel zorgen maken ;)

Hmmm, als je het over 'uit eten gaan' hebt, dan heb je vwb Perth net een van de ietsje mindere punten te pakken ... Als het bourgondische leven heel belnagrijk is, kun je beter in Melbourne zitten.
NIet dat het echt slecht is in Perth, maar zeg maar een 6-je of zo terwijl Melbourne wat eten betreft eerder richting de 9 gaat ...

Back